Reload: Donkey Kong Country is de blauwdruk voor een meesterwerk
Achtergrond

Reload: Donkey Kong Country is de blauwdruk voor een meesterwerk

Hoe Rare de aap op de kaart zette

Op de SNES blikken we tegenwoordig met een nostalgische roze bril terug. Eind 2017 was de mini-uitvoering van misschien wel Nintendo’s beste console ooit vrijwel overal uitverkocht. In de toplijstjes van de beste games allertijden staan er geregeld games afkomstig van dit apparaat. Je zou daardoor bijna vergeten dat het oppermachtige Nintendo het onder andere in de Verenigde Staten best lastig had met de console. Niet dat er geen bundels met Super Mario World of A Link to the Past over de toonbank gingen, maar Sega deed het met de veel stoerdere Genesis (Mega Drive in Europa) ook helemaal niet verkeerd.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in 2018 en is opnieuw gepubliceerd ter ere van de release van Donkey Kong Country Returns HD.

Het duurde even voordat de marktleider het dreigende gevaar van Sega echt serieus begon te nemen, maar daarna voelde zelfs het ongenaakbare Nintendo zich geforceerd om buiten zijn comfortzone te treden. Na het zien van de indrukwekkende technologie van Rare kreeg deze buiten Groot-Brittannië vrij onbekende ontwikkelaar de kans om een game te maken rondom Donkey Kong.

DK3D

Er was natuurlijk al een spel met de naam van deze virtuele gorilla, maar die game draaide uiteindelijk toch echt meer om Mario. Terwijl dat personage in allerlei soorten games verscheen en daarmee het ene na het andere succes beleefde, was Donkey Kong vooral dezelfde voorspelbare gorilla. De vaste vijand van Mario was hij zelfs al jaren niet meer.

Rare voelde zich daarom genoodzaakt om de aap in een nieuw pak te hijsen. De rode stropdas uit een van de laatste Donkey Kong-games met Mario in de hoofdrol beviel wel en met behulp van de nieuwe Silicon Graphics-technologie die de ontwikkelaar in huis had, kreeg DK een nieuwe stijl. De driedimensionaal ogende sprites waren destijds ongekend realistisch. Iets dat alleen maar indrukwekkender werd gemaakt door het feit dat de SNES rond de release van Donkey Kong Country in 1994 al geruime tijd verkrijgbaar was.

De baanbrekende graphics, gecombineerd met een voor Nintendo’s principe behoorlijk heftige marketingcampagne, zorgde er uiteindelijk voor dat de game een enorm succes werd. Er zouden nog twee vervolgen op de SNES verschijnen. Het nieuwe design van Donkey Kong werd daarnaast zo iconisch dat de aap tegenwoordig alleen nog maar volgens het ontwerp van Rare in games verschijnt.

Escalerende levelopbouw

Vandaag de dag wordt Donkey Kong Country nog steeds vooral herinnerd vanwege zijn graphics. Maar anno nu zien de 3D-modellen er niet meer zo realistisch uit, waardoor het spel een klein beetje van zijn glans verliest. Donkey Kong is echter meer dan de voor die tijd indrukwekkende beelden. Het spel steekt als vrolijke platformer nog steeds prima in elkaar en verschilt op cruciale vlakken van zijn tijdgenoten.

Waar Sonic vooral om snelheid draaide en Super Mario World om gevarieerde puzzel-achtige levels, moet Donkey Kong Country het hebben van snelle reflexen. Vrijwel ieder level introduceert een nieuw concept waar steeds verder op voort wordt gebouwd. In Vulture Culture draait het bijvoorbeeld om stuiteren op de gieren die langs vliegen. Alleen met de juiste timing en ruimte tussen iedere sprong is het mogelijk om levend de ravijnen in deze wereld te overbruggen. In Stop & Go Station moet Donkey Kong steeds een stoplichtachtige ton aantikken om ervoor te zorgen dat de onverslaanbare vijanden in dit level niet beginnen te lopen. Of wat te denken van de levels met mijnkarretjes waar de sprongen en tegenliggers steeds riskanter worden?

In ieder level wordt er een element geïntroduceerd en vervolgens wordt het DK tot aan de uitgang steeds moeilijker gemaakt met ditzelfde idee. Het is een leuk concept dat latere delen misschien nog wel beter wisten toe te passen. De eerste Donkey Kong Country is daarmee zeker niet de lastigste en misschien ook niet het beste deel in de reeks.

Blauwdruk voor een meesterwerk

Wat graphics en gameplay betreft is het spel misschien niet meer zo baanbrekend, maar er is nog steeds één ding waarop Donkey Kong Country de onovertroffen meester blijft. De soundtrack van David Wise is en blijft meesterlijk. Vanaf het allereerste moment is het eigenlijk al raak. Het ritme van het beginlevel lijkt moeilijk te overtreffen en dan moet het beste nog komen. De onderwatermuziek van Aquatic Ambience is helemaal voor videogamebegrippen een fantastisch ingetogen en dromerig nummer.

Watch on YouTube

Alleen Donkey Kong Country: Tropical Freeze kan die soundtrack overtreffen. Met zijn moderne graphics en veel uitgebreidere gameplay lijken die twee games op het eerste gezicht niet heel erg veel op elkaar. Wie echter de allereerste Donkey Kong Country grijs heeft gespeeld begint de levelopbouw steeds meer te herkennen. Tropical Freeze is mi chien een stuk verfijnder, maar de invloed van Rare’s platformer is ook in dit meesterwerk te herkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gratis Datavault-update voor Warhammer 40,000: Space Marine 2 nu uit
Nieuws

Gratis Datavault-update voor Warhammer 40,000: Space Marine 2 nu uit

Met o.a. de mogelijkheid om info voor de Datavault te verzamelen

Saber Interactive heeft een gratis update voor Warhammer 40,000: Space Marine 2 uitgebracht, genaamd 'Datavault'.

Een van de toevoegingen die die deze update met zich meebrengt is de nieuwe Battle-Barge-kamer Datavault, die via de Armory te selecteren valt. Hier verzamelen Tech-Priest informatie over de vele vijanden van het Imperium. Door Ordeals te klaren verzamelen spelers onderzoeksdata die vervolgens voor Requisition Points en nieuwe cosmetische items zoals wapenskins en armoronderdelen ingeruild kunnen worden.

Ook wordt er aan de Eternal War-modus een nieuwe PvP-map toegeovegd genaamd Tomb. In Operations kunnen spelers het opnemen tegen de nieuwe Tyranid Biovore-vijand. Verder wordt er een zesde, zeer uitdagende moeilijkheidsgraad toegevoegd genaamd Absolute en worden er diverse verbeteringen in de game doorgevoerd. Zo kan men nu cross-play in PvP-wedstrijden aan- en uitzetten en krijgen pc-spelers een FOV-slider.

Tot slot zullen seizoenspashouders dankzij de update de nieuwe Raven Guard Cosmetic Pack en Salamanders Champion Pack ontvangen.

Kamal van de Pol was positief over Space Marine 2 in de Gamer.nl-recensie, waarin de game met een 9 beloond werd: "Warhammer 40,000: Space Marine 2 is een sterk afgewerkte actiegame, zelfs voor wie nooit eerder in aanraking is gekomen met Warhammer. De gelikte gameplay maakt elk gevecht een rush van adrenaline met genoeg manieren om je speelstijl aan te passen. Het diepgaande, op personages gerichte verhaal maakt het zowel voor zowel Warhammer-fans als nieuwkomers boeiend, terwijl de robuuste modi en aanpassingsmogelijkheden je laten terugkeren voor meer." De game is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
MLB The Show 25 komt op 18 maart uit
Nieuws

MLB The Show 25 komt op 18 maart uit

Game verschijnt op PS5, Xbox Series en Switch

Sony heeft MLB The Show 25 aangekondigd. De game verschijnt op 18 maart voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Daarmee is duidelijk dat deze editie van de game niet op de vorige generatie spelcomputers uitkomt. Ook slaat het spel voor het eerst sinds MLB The Show 21 een release op Xbox Game Pass over - in ieder geval op release. De game kan al vanaf 14 maart gespeeld worden door mensen die de Digital Deluxe Edition aanschaffen.

Op de cover van MLB The Show 25 schitteren drie honkballers: Paul Skenes van de Pittsburgh Pirates, Elly De La Cruz van de Cincinnati Reds en Gunnar Henderson van de Baltimore Orioles. Hieronder kan de eerste gameplaytrailer worden bekeken. Daaronder valt nog een gameplaytrailer voor de Switch-versie van de game te zien.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!