Favorieten: Wuthering Waves maakt van imiteren een kunst
Achtergrond

Favorieten: Wuthering Waves maakt van imiteren een kunst

En ik kan er geen genoeg van krijgen

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Kamal met Wuthering Waves.

Weer een jaar, weer een gacha-game om mee af te sluiten. Wuthering Waves interesseerde mij voor de release in mei eigenlijk helemaal niet. Ik had geen trailers bekeken of me verdiept in previews. Verder zetten alle video’s op YouTube en gesprekken op social media de game neer als de ‘Genshin-killer’, wat op mij vooral een vermoeiend effect had. Maar toen ik van vrienden hoorde hoe enthousiast ze waren over de vorige game van ontwikkelaar Kuro Games, Punishing: Gray Raven, wilde ik het toch proberen.

Genshin in een techwear-jas

Wuthering Waves wist bij het opstarten vrijwel meteen mijn aandacht te pakken met de scifi-setting en bijbehorende verbluffende stijl. Gedurende mijn eerste uur zag ik al meteen veel opvallende beelden, zoals het hoofdpersonage dat wakker wordt in een meer dat ondersteboven hangt en dorpen die steen en kunststof combineren. Ook dragen de personages moderne outfits en zijn de wapens die ze gebruiken futuristische versies van zwaarden en revolvers. Hoewel de wereld in Wuthering Waves een post-apocalyptische setting met monsters en natuurrampen betreft, voelt het door alle scifi-trekjes toch best hoopvol.

Maar in datzelfde eerste uur werd ik ook overspoeld door een gevoel van herkenbaarheid. De indeling van de menu’s, het onderscheid tussen hoofd-, zij- en wereldmissies, en zelfs de kern van de gameplay voelen als een kopie van Genshin Impact van MiHoYo. Beide games zijn in principe hetzelfde: openwereld-rpg’s met een focus op het verkrijgen en levelen van personages, inclusief al hun wapens en uitrusting.

De vergelijkingen bleven zich na dat eerste uur spelen maar opstapelen. Speelbare personages heten geen Vision Holders maar Resonators, World Level heet SOL-3 Phase, Adventure Rank is Union Level, Friendship is Intimacy en bepaalde gacha-systemen zijn direct overgenomen. Dit is niet een game die inspiratie neemt uit een concurrent uit hetzelfde genre, maar gewoon exact hetzelfde doet. De een is een oliebol met krenten, en de ander een oliebol zonder.

Dat had een goede reden kunnen zijn om af te haken. Maar toch ging ik door. De stijl en het verhaal maakten mij nét nieuwsgierig genoeg. Ik hoopte dat Wuthering Waves toch meer kon zijn dan een simpele Genshin-kloon.

Plezierig grinden

Mijn wens werd ging vrij snel in vervulling. Op een aantal belangrijke punten doet Wuthering Waves het naar mijn mening zelfs beter dan Genshin Impact, een game die ik ook al sinds release speel. Zo is de manier waarop je door de spelwereld beweegt een waar spektakel. Personages rennen op muren, gebruiken freerunning-bewegingen om over hekken te komen en kunnen via een grijphaak de snelheid erin houden. Hierdoor wordt exploratie nooit traag of frustrerend. Waar je in Genshin Impact soms op een traag tempo bergen beklimt, biedt Wuthering Waves een snelle dans met stijlvolle animaties.

Watch on YouTube

Ook laat Kuro Games zijn spierballen zien in het gevechtssysteem van Wuthering Waves. Dit maakt zelfs de enorme grind om personages te levellen een plezier. Personages hebben naast de standaardaanvallen extra moves, zoals Intro- en Outro Skills. Deze worden getriggerd wanneer je van personage wisselt. Outro Skills geven het volgende personage een buff, zoals extra HP, en Intro Skills zijn unieke aanvallen met flitsende animaties. Hiermee moedigt Wuthering Waves spelers aan om te experimenteren met hun teams om zo de beste opstellingen te vinden.

De game haalt verder veel inspiratie uit Punishing: Grey Raven en andere actiegames om de gevechten beter te laten vloeien. Bijna elke aanval kun je ontwijken, waarna de tijd eventjes vertraagt en je in de tegenaanval kan gaan. Ook zijn bepaalde aanvallen van grote vijanden te pareren, waarmee de vijand eventjes zijn balans verliest. Hiermee voelt elk gevecht voor mij als een ingewikkelde en spectaculaire dans, in plaats van alleen een dps-check.

Waarom kiezen als je beide kunt hebben?

Wuthering Waves omarmt de scifi-setting compleet. Zo draait het verhaal van de meest recente update om een kosmisch wezen dat de dromen van personages wil opsluiten zodat ze niet verloren gaan. Ondertussen brengt het hoofdverhaal je naar een soort ondergrondse, geheime samenleving. Juist in dit soort gekke scifi-plots verdiep ik mij graag.

We kunnen dus wel concluderen dat ik enorm geniet van Wuthering Waves. Het is veel meer dan een saaie Genshin-kloon, maar ook weer geen ‘Genshin-killer’. Want heb ik Genshin Impact sinds de komst van Wuterhing Waves laten liggen? Nee, helemaal niet. Ik speel ze allebei en geniet er nog elke dag van. Dit maakt het wel de vijfde gacha-game die ik speel… misschien heb ik een probleem. Maar het maakt me gelukkig, en dat is alles wat telt.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door
Nieuws

Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door

GSC Game World heeft wederom een flinke patch voor Stalker 2: Heart of Chornobyl uitgebracht met meer dan 1200 verbeteringen en oplossingen voor bugs.

Patch 1.3 voert allerlei verbeteringen door aan de prestaties, gevechten en andere facetten van de game. Ook zijn er nieuwe scènes toegevoegd wanneer spelers sterven, zijn de gezichtsanimaties van NPC's verbeterd en is er een nieuw muziekthema voor Slag Heap bij nacht. Mutanten bewegen vloeiender en NPC's reageren nu beter op het geluid van voetstappen. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is sinds afgelopen najaar verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass. Stalker 2 kende op release wel bugs en andere technische mankementen. De ontwikkelaar bracht dan ook al meerdere patches uit om die weg te werken.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in zijn review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien
Nieuws

Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien

Game verschijnt morgen op Nintendo Switch

Nintendo heeft de launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition uitgebracht.

De game komt morgen uit voor Nintendo Switch en heeft verbeterde graphics en nieuwe verhaalelementen - inclusief een nieuwe omgeving. Mensen die het spel voor 6 april via de Nintendo eShop aanschaffen (of de downloadcode die bij de fysieke versie van de game zit inwisselen) ontvangen als bonus een Exploration Support Pack. Dit bevat onder andere 100.000 credits, de Advanced Iron Knife als mêleewapen, de Advanced Storm Assault Rifle, diverse verbeteringen voor wapens en armor en een Survival-armorset.

Xenoblade Chronicles X verscheen oorspronkelijk in 2015 voor de Wii U en is net als de andere Xenoblade Chronicles-games ontwikkeld door Monolith Soft. Een uniek aspect aan de game ten opzichte van de andere delen in de rpg-reeks is dat spelers hier gigantische mechs besturen. Het verhaal en de spelwereld staan volledig los van de andere delen en kan dus door nieuwe spelers ervaren worden.

"We schrijven het jaar 2054", zo luidt de officiële synopsis. "Na een vernietigende, intergalactische oorlog zijn de mensen van de Aarde gevlucht. Als één van de overlevenden en bewoners van de New Los Angeles (NLA)-kolonie, moet je een nieuw thuis bouwen op de gevaarlijke planeet Mira. Strijd voor de toekomst van de mensheid in een open wereld met vijf gevarieerde continenten vol onbekende wezens – waarvan sommige reusachtig groot."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!