Zo wordt de Nintendo Switch 2 een groot succes
Een simpele naam, betere graphics en goede games
De nog naamloze opvolger van de Nintendo Switch zit er aan te komen: volgens geruchten verschijnt de Switch 2 in 2025. Toch weten we nog nagenoeg niets over de console. Logischerwijs wil Nintendo het enorme succes van de huidige Switch nabootsen, maar hoe krijgen ze dat voor elkaar? We geven het bedrijf gratis en voor niets een aantal handige tips waarmee het succes van de Switch 2 een stuk vanzelfsprekender wordt.
Bijna niemand kon op voorhand voorspellen hoe succesvol de Nintendo Switch zou worden. Bij de onthulling van de console in het najaar van 2016 werd meteen duidelijk dat het hybrideconcept – waarbij men zowel op het scherm van het apparaat als op televisie games kan spelen – een uniek en aanlokkelijk concept was. Toch was het vertrouwen in het Japanse bedrijf, zeker na de gefaalde Wii U, historisch laag.
Hoe anders is dat nu? Er zijn tot juli dit jaar 143,42 miljoen exemplaren van de console verscheept – alleen de Nintendo DS en PlayStation 2 zijn vaker verkocht. Er zijn tientallen Switch-games die minstens een miljoen keer over de toonbank zijn gegaan, en zelfs diverse spellen die tien, twintig of zelfs dertig miljoen keer zijn verkocht. Waar Nintendo in de jaren negentig en nul nog met imagoproblemen kampte, geniet tegenwoordig jong en oud schaamteloos van de games van het bedrijf. Alles zit dan ook mee om van de Switch 2 een monstersucces te maken, maar het verleden wijst uit dat niets zeker is in deze industrie.
Gelukkig is er nog Gamer.nl, dat geheel vrijblijvend Nintendo van een aantal tips voorziet die het succes van de nieuwe console van het bedrijf moeten bespoedigen. We zijn geen decadent betaalde marketinggenieën die bij Nintendo werken - het bedrijf zal hoogstwaarschijnlijk zelf prima weten hoe het van de Switch-opvolger een succes kan maken. Toch heeft Nintendo in het verleden een aantal grote flaters geslagen met consoles die allesbehalve succesvol waren, dus helemaal alleswetend lijkt ‘the big N’ nu ook weer niet. De onderstaande tips moeten het succes waarborgen.
Houd de naam simpel
Het gamelandschap staat bol van de vreemde namen voor consoles, maar we raden Nintendo met klem aan om geen risico’s te nemen en de opvolger van de Switch simpelweg Nintendo Switch 2 te noemen. Sony past al decennialang een vergelijkbare strategie toe. Het is dan ook een heldere manier om naar je klanten wereldwijd te communiceren dat dit de krachtigere opvolger van die oude vertrouwde Switch is.
Je zou zeggen dat dit kat in het bakkie is, maar Nintendo heeft er helaas een handje van zelfs de benaming van diens consoles hopeloos ingewikkeld te maken. Ondergetekende weet nog goed hoe hij tijdens een E3-persconferentie van Nintendo een uur lang een vreemd ogende tablet voorbij zag komen die de naam Wii U droeg. Op geen enkel moment werd tijdens deze persconferentie gemeld dat het om een nieuwe console ging. Na de conferentie kregen de mensen thuis een persbericht waarin dit wel gemeld werd, maar de wereldwijde pers op E3 had dit bericht natuurlijk nog niet onder ogen gekregen, en moest in eerste reactievideo’s maar gissen naar wat ze zojuist hadden aanschouwd. Het resultaat? Net zoveel journalisten dachten dat het om een accessoire voor de Wii ging in plaats van een compleet nieuwe console. Nog voordat de console uitkwam liep de Wii U al imagoschade op.
Hergebruik het concept van de Switch
In navolging van de vorige tip is het aan te raden dat Nintendo niet het roer omgooit met een duizelingwekkende ‘gimmick’, maar het hybrideconcept van de huidige Switch aanhoudt. Dit is al meer dan zeven jaar lang een groot succes en mensen zijn het nog lang niet beu om een console te hebben die zowel als spelcomputer en als handheld functioneert. Inmiddels zijn er meerdere concurrenten op de markt, waaronder de Steam Deck, maar die zijn lang niet zo mainstream als de Switch. Het is dus verstandig om deze koers voort te zetten.
Tegelijkertijd is het natuurlijk wel een beetje saai – helemaal voor een bedrijf dat er juist bekend om staat om met indrukwekkende vernieuwingen te komen bij een consoletransitie. Het is dan ook prima als Nintendo een nieuwe, unieke feature inbouwt in de Switch 2, zolang dit het bovengenoemd concept maar niet in de weg staat. Wat voor nieuwe feature dan? Tja, als we daar het antwoord op zouden weten, zouden we wel onder Shuntaro Furukawa werken…
Verbeter de Joy-Cons
We gaan er voor het gemak maar even van uit dat de Switch 2 net als de huidige Switch met Joy-Cons geleverd wordt. Hoewel we zelf voornamelijk op Pro Controllers gamen, zijn de Joy-Cons onlosmakelijk verbonden met het hybride concept van de Switch. Dat wil echter niet zeggen dat Nintendo deze controllers niet kan of hoeft te verbeteren.
Allereerst moet de zogeheten ‘stick drift’ die de huidige Joy-Cons plagen uit een eventuele nieuwe versie worden gehaald – wellicht met behulpt van hall effect-technologie die magnetisch werkt. Het kost het bedrijf niet alleen keiharde knaken om constant Joy-Cons te moeten vervangen, het is ook nagenoeg de enige imagoschade die Nintendo de afgelopen jaren heeft opgelopen. Daarbij mag ook het ontwerp van de Joy-Cons op de schop, want de huidige versies liggen niet erg comfortabel in de hand. Een beter systeem om ze vast te klikken aan de console zou ook niet verkeerd zijn – volgens geruchten werkt de Switch-opvolger met een soort magnetisch systeem.
Maak de Switch 2 backward compatible
Deze tip spreekt voor zich. Miljoenen mensen hebben inmiddels een aardige collectie aan Switch-games opgebouwd. Door de Switch 2 backward compatible te maken, wordt het voor al die consumenten nog verleidelijker over te stappen naar de nieuwe console. Ze kunnen immers al hun oude games blijven spelen. Het is van groot belang dat Nintendo zowel fysieke als digitale Switch-spellen speelbaar maakt op de opvolger. Een bijkomend voordeel voor het bedrijf is dat al die Nintendo-games die op de Switch zijn verschenen rustig door kunnen verkopen.
Leg de nadruk op mooiere graphics
De Switch 2 zal qua pure kracht nooit kunnen opboksen tegen Sony’s en Microsofts moderne consoles, hoe indrukwekkend het ook is om dergelijke graphics uit een handheld te toveren. Met een gebrek aan een compleet nieuw concept heeft de nieuwe spelcomputer van Nintendo echter wel een ander selling point nodig. Consumenten hebben immers een reden nodig om over te stappen. Een flinke upgrade qua graphics ten opzichte van de huidige Switch kan dan ook de sleutel tot succes zijn.
Toon maar wat fijn ogende games bij de onthulling van de Switch 2 – het concept achter de console kennen we immers al wel – en geef consumenten het gevoel dat ze met de nieuwe console een sterk stukje hardware in huis halen. Daarbij draaien zelfs Nintendo’s nieuwste games niet altijd even soepel meer op de huidige Switch, dus een upgrade op technisch gebied is sowieso welkom. Nogmaals: opboksen tegen de PS5 en Xbox Series X kan de console vast niet, maar zeker in combinatie met Nvidia’s DLSS-technologie moeten er toch indrukwekkende plaatjes mogelijk zijn.
Eindelijk een robuuste online ervaring
Online gamen op een Nintendo-console verloopt op de Switch al een stuk makkelijker dan op voorgaande Nintendo-consoles, maar het blijft toch aanvoelen als een uitgeklede versie van wat er op Sony’s en Microsofts systemen mogelijk is. Dit is nog altijd een segment waarin Nintendo achterloopt, en het wordt tijd dat de Switch 2 daar verandering in brengt. We willen berichten kunnen sturen en kunnen voice chatten, zonder dat daar een smartphoneapp voor nodig is. We willen een gebruiksvriendelijke eShop waarin games beter zichtbaar zijn. En als we dan toch bezig zijn, mag Nintendo ook wel meteen een Achievement-systeem toevoegen voor spelers die daar goed op gedijen.
Een sterke game-line-up
Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk de beschikbare games, misschien nog wel meer voor Nintendo dan voor andere hardwarebedrijven. Dat lijkt het Japanse bedrijf zich zelf ook te beseffen, want volgens geruchten wil Nintendo de console pas uitbrengen wanneer er een sterke line-up in de stijgers staat. Een nieuwe driedimensionale Mario-platformer – de eerste sinds Super Mario Odyssey – tegelijk bij verschijning van de console is een inkoppertje. Gezien het ontzagwekkende succes van Mario Kart 8 Deluxe is een compleet nieuwe Mario Kart op of rond consolerelease ook een goed idee.
We verwachten daarnaast dat Metroid Prime 4 zowel op de huidige Switch als de Switch 2 verschijnt, en een release naast de console stelt meteen de hardcore fanbase van Nintendo tevreden. Tot slot lijkt het ons helaas te vroeg voor een compleet nieuwe Zelda-game, maar de tijd is wat ons betreft rijp voor een complete remake van de klassieker Ocarina of Time. Zeker in combinatie met de sterke graphics kan dit de nostalgieshot zijn die miljoenen gamers naar de nieuwe console trekt. Een aantal verrassende third-party-games – iets van Rockstar bijvoorbeeld? – en de nieuwste Call of Duty zetten de puntjes op de i.
Zoals we aan het begin van dit artikel al zeiden zijn we echt geen marketinggenieën en zijn de meeste van de bovenstaande tips voor Nintendo zelf waarschijnlijk ook volstrekt logisch. Hopelijk maakt het bedrijf niet al te gekke sprongen en kunnen ze het succes van de huidige Switch de komende jaren voortzetten met de opvolger!