Zo wordt de Nintendo Switch 2 een groot succes
Achtergrond

Zo wordt de Nintendo Switch 2 een groot succes

Een simpele naam, betere graphics en goede games

De nog naamloze opvolger van de Nintendo Switch zit er aan te komen: volgens geruchten verschijnt de Switch 2 in 2025. Toch weten we nog nagenoeg niets over de console. Logischerwijs wil Nintendo het enorme succes van de huidige Switch nabootsen, maar hoe krijgen ze dat voor elkaar? We geven het bedrijf gratis en voor niets een aantal handige tips waarmee het succes van de Switch 2 een stuk vanzelfsprekender wordt.

Bijna niemand kon op voorhand voorspellen hoe succesvol de Nintendo Switch zou worden. Bij de onthulling van de console in het najaar van 2016 werd meteen duidelijk dat het hybrideconcept – waarbij men zowel op het scherm van het apparaat als op televisie games kan spelen – een uniek en aanlokkelijk concept was. Toch was het vertrouwen in het Japanse bedrijf, zeker na de gefaalde Wii U, historisch laag.

Hoe anders is dat nu? Er zijn tot juli dit jaar 143,42 miljoen exemplaren van de console verscheept – alleen de Nintendo DS en PlayStation 2 zijn vaker verkocht. Er zijn tientallen Switch-games die minstens een miljoen keer over de toonbank zijn gegaan, en zelfs diverse spellen die tien, twintig of zelfs dertig miljoen keer zijn verkocht. Waar Nintendo in de jaren negentig en nul nog met imagoproblemen kampte, geniet tegenwoordig jong en oud schaamteloos van de games van het bedrijf. Alles zit dan ook mee om van de Switch 2 een monstersucces te maken, maar het verleden wijst uit dat niets zeker is in deze industrie.

Gelukkig is er nog Gamer.nl, dat geheel vrijblijvend Nintendo van een aantal tips voorziet die het succes van de nieuwe console van het bedrijf moeten bespoedigen. We zijn geen decadent betaalde marketinggenieën die bij Nintendo werken - het bedrijf zal hoogstwaarschijnlijk zelf prima weten hoe het van de Switch-opvolger een succes kan maken. Toch heeft Nintendo in het verleden een aantal grote flaters geslagen met consoles die allesbehalve succesvol waren, dus helemaal alleswetend lijkt ‘the big N’ nu ook weer niet. De onderstaande tips moeten het succes waarborgen.

Houd de naam simpel

Het gamelandschap staat bol van de vreemde namen voor consoles, maar we raden Nintendo met klem aan om geen risico’s te nemen en de opvolger van de Switch simpelweg Nintendo Switch 2 te noemen. Sony past al decennialang een vergelijkbare strategie toe. Het is dan ook een heldere manier om naar je klanten wereldwijd te communiceren dat dit de krachtigere opvolger van die oude vertrouwde Switch is.

Je zou zeggen dat dit kat in het bakkie is, maar Nintendo heeft er helaas een handje van zelfs de benaming van diens consoles hopeloos ingewikkeld te maken. Ondergetekende weet nog goed hoe hij tijdens een E3-persconferentie van Nintendo een uur lang een vreemd ogende tablet voorbij zag komen die de naam Wii U droeg. Op geen enkel moment werd tijdens deze persconferentie gemeld dat het om een nieuwe console ging. Na de conferentie kregen de mensen thuis een persbericht waarin dit wel gemeld werd, maar de wereldwijde pers op E3 had dit bericht natuurlijk nog niet onder ogen gekregen, en moest in eerste reactievideo’s maar gissen naar wat ze zojuist hadden aanschouwd. Het resultaat? Net zoveel journalisten dachten dat het om een accessoire voor de Wii ging in plaats van een compleet nieuwe console. Nog voordat de console uitkwam liep de Wii U al imagoschade op.

Hergebruik het concept van de Switch

In navolging van de vorige tip is het aan te raden dat Nintendo niet het roer omgooit met een duizelingwekkende ‘gimmick’, maar het hybrideconcept van de huidige Switch aanhoudt. Dit is al meer dan zeven jaar lang een groot succes en mensen zijn het nog lang niet beu om een console te hebben die zowel als spelcomputer en als handheld functioneert. Inmiddels zijn er meerdere concurrenten op de markt, waaronder de Steam Deck, maar die zijn lang niet zo mainstream als de Switch. Het is dus verstandig om deze koers voort te zetten.

Tegelijkertijd is het natuurlijk wel een beetje saai – helemaal voor een bedrijf dat er juist bekend om staat om met indrukwekkende vernieuwingen te komen bij een consoletransitie. Het is dan ook prima als Nintendo een nieuwe, unieke feature inbouwt in de Switch 2, zolang dit het bovengenoemd concept maar niet in de weg staat. Wat voor nieuwe feature dan? Tja, als we daar het antwoord op zouden weten, zouden we wel onder Shuntaro Furukawa werken…

Verbeter de Joy-Cons

We gaan er voor het gemak maar even van uit dat de Switch 2 net als de huidige Switch met Joy-Cons geleverd wordt. Hoewel we zelf voornamelijk op Pro Controllers gamen, zijn de Joy-Cons onlosmakelijk verbonden met het hybride concept van de Switch. Dat wil echter niet zeggen dat Nintendo deze controllers niet kan of hoeft te verbeteren.

Allereerst moet de zogeheten ‘stick drift’ die de huidige Joy-Cons plagen uit een eventuele nieuwe versie worden gehaald – wellicht met behulpt van hall effect-technologie die magnetisch werkt. Het kost het bedrijf niet alleen keiharde knaken om constant Joy-Cons te moeten vervangen, het is ook nagenoeg de enige imagoschade die Nintendo de afgelopen jaren heeft opgelopen. Daarbij mag ook het ontwerp van de Joy-Cons op de schop, want de huidige versies liggen niet erg comfortabel in de hand. Een beter systeem om ze vast te klikken aan de console zou ook niet verkeerd zijn – volgens geruchten werkt de Switch-opvolger met een soort magnetisch systeem.

Maak de Switch 2 backward compatible

Deze tip spreekt voor zich. Miljoenen mensen hebben inmiddels een aardige collectie aan Switch-games opgebouwd. Door de Switch 2 backward compatible te maken, wordt het voor al die consumenten nog verleidelijker over te stappen naar de nieuwe console. Ze kunnen immers al hun oude games blijven spelen. Het is van groot belang dat Nintendo zowel fysieke als digitale Switch-spellen speelbaar maakt op de opvolger. Een bijkomend voordeel voor het bedrijf is dat al die Nintendo-games die op de Switch zijn verschenen rustig door kunnen verkopen.

Leg de nadruk op mooiere graphics

De Switch 2 zal qua pure kracht nooit kunnen opboksen tegen Sony’s en Microsofts moderne consoles, hoe indrukwekkend het ook is om dergelijke graphics uit een handheld te toveren. Met een gebrek aan een compleet nieuw concept heeft de nieuwe spelcomputer van Nintendo echter wel een ander selling point nodig. Consumenten hebben immers een reden nodig om over te stappen. Een flinke upgrade qua graphics ten opzichte van de huidige Switch kan dan ook de sleutel tot succes zijn.

Toon maar wat fijn ogende games bij de onthulling van de Switch 2 – het concept achter de console kennen we immers al wel – en geef consumenten het gevoel dat ze met de nieuwe console een sterk stukje hardware in huis halen. Daarbij draaien zelfs Nintendo’s nieuwste games niet altijd even soepel meer op de huidige Switch, dus een upgrade op technisch gebied is sowieso welkom. Nogmaals: opboksen tegen de PS5 en Xbox Series X kan de console vast niet, maar zeker in combinatie met Nvidia’s DLSS-technologie moeten er toch indrukwekkende plaatjes mogelijk zijn.

Eindelijk een robuuste online ervaring

Online gamen op een Nintendo-console verloopt op de Switch al een stuk makkelijker dan op voorgaande Nintendo-consoles, maar het blijft toch aanvoelen als een uitgeklede versie van wat er op Sony’s en Microsofts systemen mogelijk is. Dit is nog altijd een segment waarin Nintendo achterloopt, en het wordt tijd dat de Switch 2 daar verandering in brengt. We willen berichten kunnen sturen en kunnen voice chatten, zonder dat daar een smartphoneapp voor nodig is. We willen een gebruiksvriendelijke eShop waarin games beter zichtbaar zijn. En als we dan toch bezig zijn, mag Nintendo ook wel meteen een Achievement-systeem toevoegen voor spelers die daar goed op gedijen.

Een sterke game-line-up

Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk de beschikbare games, misschien nog wel meer voor Nintendo dan voor andere hardwarebedrijven. Dat lijkt het Japanse bedrijf zich zelf ook te beseffen, want volgens geruchten wil Nintendo de console pas uitbrengen wanneer er een sterke line-up in de stijgers staat. Een nieuwe driedimensionale Mario-platformer – de eerste sinds Super Mario Odyssey – tegelijk bij verschijning van de console is een inkoppertje. Gezien het ontzagwekkende succes van Mario Kart 8 Deluxe is een compleet nieuwe Mario Kart op of rond consolerelease ook een goed idee.

We verwachten daarnaast dat Metroid Prime 4 zowel op de huidige Switch als de Switch 2 verschijnt, en een release naast de console stelt meteen de hardcore fanbase van Nintendo tevreden. Tot slot lijkt het ons helaas te vroeg voor een compleet nieuwe Zelda-game, maar de tijd is wat ons betreft rijp voor een complete remake van de klassieker Ocarina of Time. Zeker in combinatie met de sterke graphics kan dit de nostalgieshot zijn die miljoenen gamers naar de nieuwe console trekt. Een aantal verrassende third-party-games – iets van Rockstar bijvoorbeeld? – en de nieuwste Call of Duty zetten de puntjes op de i.

Zoals we aan het begin van dit artikel al zeiden zijn we echt geen marketinggenieën en zijn de meeste van de bovenstaande tips voor Nintendo zelf waarschijnlijk ook volstrekt logisch. Hopelijk maakt het bedrijf niet al te gekke sprongen en kunnen ze het succes van de huidige Switch de komende jaren voortzetten met de opvolger!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam vertelt nu voor aankoop van game dat men een licentie aanschaft
Nieuws

Steam vertelt nu voor aankoop van game dat men een licentie aanschaft

Mogelijk gerelateerd aan de wet die in Californië is goedgekeurd

Wanneer mensen op het punt staan een game op Steam aan te schaffen, wordt hen nu duidelijk medegedeeld dat er eigenlijk geen game wordt gekocht, maar een licentie die toestemming geeft om die game te spelen.

Dit stond al langer in de gebruikersvoorwaarden van Steam, maar nu wordt het elke keer wanneer men een game wil kopen getoond. Dit wordt getoond op de pagina 'Jouw winkelwagen', onder de betaalknop. Er staat: "Bij aankoop van een digitaal product krijg je een licentie voor dit product op Steam."

Steam heeft overigens niets gecommuniceerd over deze toevoeging, maar het is mogelijk dat dit is gedaan vanwege een wet die recentelijk in de Amerikaanse staat Californië is goedgekeurd. Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Volgens de wet moeten digitale winkels transparant zijn over het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

Door de toevoeging op Steam verandert er onder de streep niets concreets voor bezoekers. Men kocht voordat deze melding op de winkelwagenpagina stond altijd al een licentie voor een game in plaats van de game zelf, alleen nu wordt dit dus nog transparanter gecommuniceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Definitive Edition van Hogwarts Legacy op komst
Nieuws

Gerucht: Definitive Edition van Hogwarts Legacy op komst

De content uit de Definitive Edition zou ook los verkocht worden

Er zou gewerkt worden aan een 'Definitive Edition' van Harry Potter-game Hogwarts Legacy.

Dat claimt Insider Gaming te hebben vernomen van bronnen. De game zou in 2025 verschijnen en tien tot vijftien uur aan nieuwe content aan het basisspel toevoegen, waaronder een nieuw verhaal, missies en zijmissies, andere activiteiten en outfits.

De Definitive Edition zou deels uitgebracht worden om de omzet op het gebied van games van Warner Bros. te laten groeien na de tegenvallende prestaties van Suicide Squad: Kill the Justice League.

Overigens zouden huidige eigenaren van Hogwarts Legacy de nieuwe content uit de Definitive Edition ook als downloadbare content kunnen aanschaffen. Dat zou ze 20 tot 30 dollar kosten - het is waarschijnlijk dat de prijs in euro's vergelijkbaar wordt. Hoe dan ook is het bovenstaande op moment van schrijven niet officieel bevestigd.

Hogwarts Legacy kwam begin vorig jaar uit op PlayStation 5, Xbox Series en pc, en iets later ook op PlayStation 4 en Xbox One. De Switch-versie werd meermaals uitgesteld, maar kwam afgelopen najaar uiteindelijk ook uit. Warner Bros. gaf eerder al aan dat het de ontwikkeling van een vervolg als grote prioriteit ziet.

Denian Franken gaf een 8,5 aan de PS5-versie van de game: "Hogwarts Legacy had nog wat langer in ontwikkeling mogen blijven om diens technische imperfecties te voorkomen. Het doet gelukkig nauwelijks iets af aan deze verder magische ervaring. Hogwarts Legacy biedt dé beloofde Wizarding World-simulatie in een open spelwereld, met een stortvloed aan content waar Harry Potter-fans zich in vast kunnen bijten."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite-Halloweenevent Fortnitemares begint vandaag
Nieuws

Fortnite-Halloweenevent Fortnitemares begint vandaag

Met o.a. skins gebaseerd op Saw en The Texas Chainsaw Massacre

Fortnitemares, het jaarlijkse Halloween-evenement binnen Fortnite, gaat vandaag start.

Eigenlijk had Fortnitemares gisteren al moeten beginnen, maar het evenement werd op het laatste moment met een dag uitgesteld.

Spelers kunnen allerlei spookachtige toevoegingen in de populaire game verwachten, waaronder nieuwe skins. Denk aan Shadow Monks, Witch, Leatherface uit Texas Chainsaw Massacre en Billy the Puppet uit Saw. Venom uit Spider-Man slingert ook langs. Ook neemt het evenement diverse griezelige aanpassingen op de speelmap met zich mee en krijgen sommige wapens ook een Halloween-tintje.

Hieronder zijn zowel een gameplaytrailer als cinematische trailer te zien van Fortnitemares.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!