Sorry, maar ik ga de PlayStation 5 Pro toch pre-orderen
Achtergrond

Sorry, maar ik ga de PlayStation 5 Pro toch pre-orderen

Baat het niet, dan schaadt het niet

Toen de prijs en prestaties van de PlayStation 5 Pro bekend werden gemaakt, schreven collega’s Lars en Tom daar volledig terecht vernietigende stukken over. Van weerskanten werd Sony’s Pro-positie vakkundig van tafel geveegd. Eigenlijk kan ik het er alleen maar mee eens zijn. En toch zit ik deze donderdag klaar om een pre-order te plaatsen. Ben ik onderdeel van het probleem, of biedt de PS5 Pro wel degelijk een bepaalde uitkomst?

Eerlijk gezegd ben ik daar nog niet helemaal over uit. En als ik nog eerlijker ben boeit het niet eens of dat forse prijskaartje ’t nou helemaal waard is. Wel weet ik zeker dat gamen mijn primaire hobby is. Een hobby die ik beoefen vanuit een redelijk comfortabele stoel op pakweg twee meter van een tv die dubbel zo duur is als de PS5 Pro. Om over het geluidssysteem dat ik momenteel te leen heb nog maar niet te spreken. Het mag wat kosten en dat doet het ook.

Ik vind het doorgaans niet heel erg om de portemonnee te trekken voor mijn favoriete bezigheid. In het oplaadstation dat op mijn tv-meubel staat, rusten een DualSense Edge en die speciale Astro Bot-controller. En voordat jullie me beschuldigen van voorkeursgedrag: ik heb de andere consoles ook gewoon in huis, want ik speel graag alles, ongeacht wie het gemaakt of opgekocht heeft.

Van je werk je hobby maken

Met één grote uitzondering: ik heb geen game-pc en die gaat er ook niet komen. Ik zit overdag al vaak en lang genoeg achter mijn bureau. Voor mij voelt die (thuiswerk)plek als het tegenovergestelde van ontspanning. Ik mis dan misschien de oorspronkelijke release van een UFO 50, of de early access van Hades 2, maar dat neem ik graag voor lief. Die paar spellen die ik dan ook nog eens had kunnen spelen, wegen niet op tegen de stress die ik krijg bij het idee van zo’n pc.

Een veelgehoord argument tegen de PS5 Pro is dat je dan net zo goed voor een paarhonderd euro meer zo’n bakbeest kunt (laten) bouwen. Los van hoe raar dat advies is –  ‘Dat is veel te veel te veel geld, wat als je nog meer geld uitgeeft?’ – is het voor mij ook geen oplossing. Ja, ik wil games het liefst op hun mooist en/of best spelen, maar niet ten koste van mijn geestelijke gesteldheid.

Stel dat ik een game-pc in elkaar zet, dan begint vanaf dat moment een denkbeeldige klok af te tellen totdat mijn gekozen specificaties alweer achterhaald zijn. En dan ga ik voor het gemak even uit van het scenario dat ik voor de nieuwste en beste onderdelen ben gegaan, wat me eerder het vierdubbele van een PS5 Pro zou kosten. Maar zelfs dan nog zou ik na verloop van tijd toch weer een van de grafische opties niet langer op ‘Highest’, ‘Max’ of ‘Ultra’ kunnen zetten. En dat zou al mijn gameplezier vergallen.

Frameratio

Is dat rationeel? Nee, totaal niet. Integendeel zelfs. Het slaat ook nergens op, want bij de PS5 (en straks bij de Pro) ga ik ook moeten kiezen tussen resolutie en prestatie. En omdat ik altijd voor de hoogste framerate ga, mag ik weer tegen suboptimale graphics aankijken. Maar de wetenschap dat er geen andere PS5 Pro verkrijgbaar is die nog mooiere of scherpere plaatjes op mijn televisie tovert, is genoeg om die irrationele stem tot stilte te manen.

Ga ik de games die een gratis update voor de PS5 Pro krijgen nog een keer spelen? Waarschijnlijk niet. Heel misschien Demon’s Souls, maar ik betwijfel het. Heb ik enig idee welke toekomstige titels er baat bij hebben? Ook niet eigenlijk. Maar ik ken mezelf. En voor hoe antikapitalistisch ik soms kan zijn, ben ik ook maar een consument.

En dus plaats ik straks braaf mijn pre-order. Misschien geef ik daarmee een verkeerd signaal af. Namelijk dat ik niet voor één gat in mijn hand te vangen ben en je me zonder al te veel gemor een paarhonderd euro extra afhandig kan maken. Maar wat nou als ze door mijn ongevoelige consumentengedrag de PS6 ook zo duur gaan maken? Nou, dat zal ik je eens vertellen: die haal ik dan ook weer gewoon in huis. 

Nogmaals: ja, van al dat geld had ik ook een game-pc kunnen kopen. Of zo’n zieke draadloze Dyson-stofzuiger die je aan de wand kunt hangen. Misschien zelfs wel een vliegticket naar Japan. Maar goed, daar is iedereen en z’n moeder al naartoe momenteel. Straks gaan ze de Japanse yen nog duurder maken. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt
Nieuws

Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt

Het is een van de meest excentrieke personages in de Zelda-reeks

Takaya Imamura, de bedenker van het Zelda-personage Tingle, zou graag Heroes-acteur Masi Oka in de rol van het exentrieke personage zien.

Dat meldt Imamura in een interview met VGC. Hem werd in eerste instantie gevraagd of Tingle, die voor het eerst voorkwam in The Legend of Zelda: Majora's Mask, ooit nog in een Nintendo-game voor zal komen, zeker nu Imamura sinds 2021 niet meer werkzaam is bij Nintendo.

"Dat is een goede vraag", zo antwoordde hij. "Misschien, maar in Tears of the Kingdom zit een personage die niet Tingle is, maar wel wat van hem wegheeft. Ik denk dat de ontwikkelaars niet Tingle hebben gepakt, maar de creatie wel respecteren en hem op die manier in het spel hebben verwerkt."

Imamura begon daarna over de aankomende Zelda-film. "Ik ben erg nieuwsgierig of hij in die film zit of niet. Ik zou het geweldig vinden." Hij wist meteen wie de rol van Tingle zou moeten vertolken: "Masi Oka. Ken je de tv-serie Heroes? Hij is het Japanse personage die 'yatta!' zegt. Ik zou graag zien dat hij het doet." Oka speelde in Heroes de rol van Hiro Nakamura.

Nintendo kondigde vorig jaar aan dat het bedrijf samen met producent Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. Eerder dit jaar kondigde Nintendo ook aan dat het samen met Illumination aan een tweede Mario-animatiefilm werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones
Nieuws

Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones

Zoals gebruikelijk is de kans om hem in huis te halen zeer klein

Microsoft en Bethesda hebben een custom Xbox Series X-console en bijbehorende controller onthuld in de stijl van Indiana Jones and the Great Circle.

De console heeft een goudachtige kleur. Zoals wel vaker bij dit soort custom Xbox-consoles is het apparaat niet makkelijk verkrijgbaar. Mensen moeten tussen 12 november en 6 januari afreizen naar de Microsoft Experience Centers in Londen, New York of Sydney en daar een puzzel oplossen om kans te maken om de console te winnen. Het bedrijf gaat op een later moment de console ook via social media weggeven.

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Het spel moet in het voorjaar van 2025 ook uitkomen op PlayStation 5.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, de acteur die de rol van het personage in de films vertolkt. De stem wordt ingesproken door Troy Baker, onder andere bekend voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg onlangs een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop
Nieuws

Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop

De multiplayermodus gaat eind deze maand offline

Mensen kunnen de oorspronkelijke versie van Age of Empires 3 niet meer op pc aanschaffen.

Op de Steam-pagina's van het origineel en de Definitive Edition valt te lezen dat het oorspronkelijke spel niet meer te koop is. Daarnaast gaat de online multiplayer vanaf 30 oktober offline. Mensen die het spel in het bezit hebben kunnen nog de campagne en skirmish-content blijven spelen.

Age of Empires 3 van Ensemble Studios kwam in 2005 op pc uit. In 2020 verscheen een remaster genaamd Age of Empires 3: Definitive Edition, die wel in de verkoop blijft. Deze versie heeft verbeterde graphics, een nieuwe soundtrack en extra modi. Deze versie van de game staat ook op Game Pass voor pc en de Windows Store.

Op Xbox-consoles is er geen versie van Age of Empires 3 verkrijgbaar. Age of Empires 2: Definitive Edition en Age of Empires 4 zijn wel op Xbox speelbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!