Het verdwijnen van E3 is een gemis voor jou en mij
Achtergrond

Het verdwijnen van E3 is een gemis voor jou en mij

De beurs was perfect in diens imperfectie

Even leek het erop dat E3 dit jaar in zijn glorie zou worden hersteld, maar die droom spatte snel uiteen. Nadat steeds meer uitgevers afzegden, heeft de organisatie achter de ooit zo legendarische gamebeurs besloten dit jaar over te slaan. Gisteren kondigde de ESA zelfs aan de E3 voorgoed ophoudt met bestaan. Bedrijven hebben E3 niet meer nodig en dat is zeker niet louter positief nieuws – niet voor gamers, maar ook niet voor gameredacties zoals die van Gamer.nl.

Dit artikel verscheen in maart 2023 en is nu omhoog geplaatst vanwege het officieel annuleren van de Electronic Entertainment Expo.

Het is inmiddels haast cliché om herinneringen op te halen over het beleven van E3 – of je dat nou thuis vanuit de luie stoel deed of, als onderdeel van de game-industrie, op de beursvloer zelf. Toch ontkom je er niet aan wanneer je het over het verdwijnen van E3 hebt. Organisator Electronic Software Association claimt dat het stug blijft werken aan een comeback van de beurs, maar na drie geannuleerde jaren en een halfbakken online editie heeft het er alle schijn van dat deze annulering de nagel aan de doodskist is.

Pure cringe

Of ik nou mijn ogen uitkeek in het LA Convention Center of thuis alle aankondigingen tot mij nam: het had elke keer weer iets magisch. Als kind – nog voordat internet net zo vanzelfsprekend als stromend water was – wachtte ik elke lente met smart op de edities van gametijdschriften waarin verslag werd gedaan van de beurs. Later volgde ik het hele avonden en nachten achter het computerscherm. Een pizza en energiedrankje erbij, en genieten maar! Niet alleen van de persconferenties van uitgevers - heerlijke potpourri’s van toffe aankondigingen en pure cringe – maar ook van de videobeelden en impressies die (inter)nationale websites vanaf de beursvloer uploadden.

Er zelf rondlopen was een bizarre gewaarwording, van het decadente afreizen naar Los Angeles tot de complete chaos van licht en geluid die er op je afkwam wanneer je een van de beurshallen binnenliep. Ondanks de immer aanwezige afleiding, speelden jaarlijks duizenden journalisten zoveel mogelijk games en intervieweden ze talloze ontwikkelaars om thuisgebleven gamers te informeren over al het virtuele lekkers dat op de planning stond. Juist dat gaf E3 bestaansrecht. Het feit dat er hier blijkbaar niet langer voldoende vraag naar is, is dan ook tekenend voor de game-industrie en specifiek het werk dat wij als redacteuren verrichten.

Domino Day

Nintendo kwam er jaren geleden al achter: bedrijven hebben de journalist niet meer nodig om de consument te bereiken. De Nintendo Direct was wat dat betreft de eerste steen in de spreekwoordelijke Domino Day die voor de ondergang van E3 staat. Al snel besloten EA en Sony ook dat ze geen miljoenen dollars nodig hadden om een peperdure stand in het LA Convention Center of een zaal voor een persconferentie af te huren. Dankzij het internet kunnen ze hun publiek nu direct vinden, zonder tussenkomst van die irritante journalisten of influencers met een eigen mening.

Dat kunnen we de game-uitgevers niet kwalijk nemen. Het ís ook veel logischer om het heft in eigen hand te nemen. Een vooraf opgenomen stream kan honderdmaal gecontroleerd worden voordat het online verschijnt, terwijl een live persconferentie afhankelijk is van een ontelbaar aantal factoren. Komt de presentator niet zenuwachtig of dronken  over? Worden er geen maffe dingen gezegd? Staat er niet een stel losgeslagen gekken op het podium? Een vooraf opgenomen stream is – pun intended – op voorhand helemaal gestroomlijnd.

Tegelijkertijd gaat er met het verdwijnen van fysieke coverage veel verloren. Speelbare demo’s van games zodat de pers de consument alvast een eerlijk voorproefje kan geven bijvoorbeeld. De mogelijkheid om bedrijven op locatie – meteen na een aankondiging – het vuur aan de schenen te leggen. De bovengenoemde gekke livemomenten die het geheel ook juist weer zijn charme gaven. En een plek waar heel de industrie samenkwam om onze hobby, onze passie, te vieren.

De game-industrie is de afgelopen jaren in een sneltreintempo veranderd dankzij de digitalisering van het leven. Zelfs in Nederland merken we daar de effecten van. Steeds meer Benelux-vestigingen van uitgevers verdwijnen – er zijn er nog maar een paar over. De jaarlijkse nieuwjaarsborrel van de game-industrie, waar concullegae en pr-woordvoerders elkaar troffen om verhalen uit te wisselen onder het genot van een hapje en drankje, schittert al enige tijd in afwezigheid. En waarom zou je een heel peloton aan kritische journalisten je game laten spelen als er wat influencers betaald kunnen worden om gegarandeerd video’s en streams te produceren over een aankomende gamerelease?

Summer Game Reclame

Natuurlijk is het niet alleen maar kommer en kwel. E3 was bijvoorbeeld allesbehalve perfect. Bedrijven moesten zoals gezegd elk jaar steeds meer betalen om een plekje op de beursvloer te krijgen. Daarbij werden er in een krappe week tijd zoveel aankondigingen gedaan, dat de onthulling van je gloednieuwe game met gemak ondergesneeuwd kon worden door de marketing voor de nieuwste Zelda-titel of PlayStation-console. En ook de pers heeft zo zijn problemen met de beurs gehad. Zo lekte de organisatie in 2019 de persoonlijke gegevens van duizenden bezoekers uit. Pijnlijk.

Daarbij: in plaats van E3 organiseert Geoff Keighley dit jaar weer Summer Game Fest, zelfs fysiek. Bedrijven zijn alsnog van plan hun Directs, Forwards en weet ik veel wat voor namen ze het beeste geven uit te zenden. Toch is het niet helemaal hetzelfde. Ergens lijkt het wat flauw om te klagen over één marketingevent en vanwege nostalgische redenen een ander marketingevent te verheerlijken, maar de moderne livestreams en ‘Game Fests’ missen iets. Ze voelen te gelikt, te gecommercialiseerd. Het mist ongemakkelijkheid, het mist het kritische oog van de aanwezige pers. Het mist bezieling.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke Stalker-games komen eerder dan verwacht naar Switch
Nieuws

Oorspronkelijke Stalker-games komen eerder dan verwacht naar Switch

31 oktober

De drie oorspronkelijke Stalker-games verschijnen op 31 oktober voor de Nintendo Switch.

Het gaat om de Stalker: Legends of the Zone Trilogy, die afgelopen maart al voor PlayStation en Xbox verscheen. De collectie bevat de games Shadow of Chornobyl, Clear Sky en Call of Pripyat.

Eerder werd nog bekendgemaakt dat de trilogie in november naar de Nintendo Switch zou komen, maar de releasedatum is dus iets vervroegd. De drie games zullen ook afzonderlijk te koop zijn voor 19,99 euro per stuk.

Deze versies van de klassieke games zijn volgens ontwikkelaar GSC Game World volledig geoptimaliseerd voor de Switch. Zo hebben de games gyroscopisch richten en een touch-inteface en -besturing.

GSC Game World is ondertussen druk bezig met het vervolg. Stalker 2 is een aantal keer uitgesteld, maar moet op 20 november verschijnen op pc en Xbox Series-consoles. De game zal bij release ook direct via Game Pass beschikbaar zijn.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo onthult wekker die reageert op bewegingen
Nieuws

Nintendo onthult wekker die reageert op bewegingen

Wakker worden!

Nintendo heeft een nieuw stukje hardware aangekondigd: een wekker die op je bewegingen reageert.

De wekker heet Nintendo Sound Clock: Alarmo en kan je 's ochtends wakker maken met geluiden uit allerlei verschillende Nintendo-games. Je kunt uit 35 scènes kiezen die zijn geïnspireerd door vijf Nintendo-titels: Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure.

's Avonds zet je je wekken, en 's ochtends word je gewekt met geluiden en muziek uit de scène die je hebt gekozen. Zo kun je wakker worden met geluiden uit het Mushroom Kingdom met Mario en zijn vrienden, de dag beginnen met Link en Zelda of opstaan met de Inklings uit Splatoon.

Alarmo heeft daarnaast motion sensor-technologie, waardoor het apparaat kan reageren op je bewegingen. Zo kun je de snooze aanzetten met een beweging en de wekker stoppen door gewoon op te staan.

Daarnaast houdt de wekker ook allerlei gegevens over je slaap bij, zodat je kunt zien hoeveel je beweegt in je slaap. Ook kun je 's avonds rustgevende geluiden aanzetten om bij in slaap te vallen.

Als je je Nintendo-account aan de wekker linkt, kun je op een later moment ook nog scènes uit Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons downloaden. Deze komen op een later moment als gratis updates beschikbaar.

De Nintendo Sound Clock: Alarmo moet ergens begin 2025 uitkomen. Nintendo Switch Online-leden kunnen hem al eerder kopen als een exclusieve tijdelijke deal via My Nintendo Store vanaf later deze week. Een prijs voor Europa is op dit moment nog niet bekend, maar in Amerika zal de wekken 99,99 dollar kosten.

Nintendo heeft een uitgebreide video gedeeld, waarin wordt uitgelegd hoe Alarmo precies werkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt
Nieuws

Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt

Oeps

De remake van Silent Hill 2, die gisteren is uitgekomen, heeft een snelle patch gekregen om er mogelijk een grote fout in de ondertiteling stond.

Het gaat om de Italiaanse ondertiteling, die aan het begin van de game al een gigantische spoiler zou verklappen. Hoofdpersoon James, die op zoek is naar zijn vrouw Mary, vindt aan het begin van het spel een radio die hem helpt om monsters op te sporen. Als hij die voor het eerst oppakt, zijn een paar regels tekst te horen van Mary. De audio is hevig verstoord door ruis en nauwelijks te verstaan.

De ondertiteling lost dat in de meeste talen op door slechts een paar letters weer te geven met een hoop puntjes. De Italiaanse versie vertaalde een van de zinnen blijkbaar per ongeluk, waarmee het uiteindelijke lot van Mary - en de grootste plottwist van de game - wordt verklapt.

Italiaanse spelers wordt dus aangeraden om de net uitgebrachte patch 1.003.000 te downloaden voordat ze aan de slag gaan. De fout werd aangehaald door een speler op Reddit (pas op voor spoilers), die zegt de ontwikkelaar erop te hebben aangesproken, waarna het met een patch kon worden verholpen.

Silent Hill 2 is afgelopen dinsdag uitgekomen op PlayStation 5 en pc. De game kan op goede kritieken rekenen: het gemiddelde op Metacritic is op moment van schrijven een 86.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!