De toekomst voor PlayStations platformhelden is weinig hoopgevend
Achtergrond

De toekomst voor PlayStations platformhelden is weinig hoopgevend

Blijft er ruimte over voor een robot?

De succesvolle release van Astro Bot’s eerste volwaardige PlayStation 5-game bewijst dat er nog altijd plek is voor kleurrijke platformers op de consoles van Sony. Toch vrees ik dat het robotmannetje - net zoals voorgaande platformhelden van PlayStation – binnen de kortste keren weer naar de achtergrond verdwijnt.

Astro Bot brengt dit jaar een heleboel kleur naar PlayStation. Dat komt niet alleen door de vrolijke nieuwe platformgame zelf, maar ook door Sony’s uitgebreide marketinginspanningen rondom het spel. Onlangs liep ik nog een Sony-winkel in het buitenland binnen, waar de game-afdeling versierd was met levensgrote displays en beeldjes van Astro Bot. Het was het soort retail-marketing dat je eerder van Nintendo zou verwachten wanneer ze weer eens een nieuwe Mario-game uitbrengen.

Het gaf me tegelijkertijd ook een beetje het gevoel van een déjà vu, want het is niet de eerste keer dat Sony vol goede moed een AAA-platformer uitbrengt met als doel PlayStation familievriendelijker te maken. En hoewel ik, net als andere GNL-redactieleden, graag zou zien dat Astro Bot een prioriteit blijft binnen PlayStation, heb ik er toch een hard hoofd in. Te vaak zijn de platformhelden van PlayStation al zo goed als afgeschreven.

Crashed Bandicoot

Sony heeft door de jaren heen namelijk al tal van veelbelovende 3D-platformfranchises gehad. Zo probeerde het bedrijf al ten tijde van hun eerste gameconsole tegenwicht te bieden aan de aanzienlijke populariteit van Mario en Sonic. Naughty Dog ontwikkelde Crash Bandicoot bijvoorbeeld met de ambitie om van hem de mascotte van de eerste PlayStation te maken. Even later zorgde het succes van de meer ambitieuze 3D-avonturen van Spyro the Dragon - ontwikkeld door Insomniac Games – er zelfs voor dat niet één, maar twee personages het genre springlevend hielden op PlayStation.

Maar het feit dat zowel Crash als Spyro in handen waren van een externe uitgever - Vivendi Games (voorheen Universal Interactive) - zorgde er uiteindelijk voor dat Sony hun grip op deze franchises verloor. Door een aflopend contract met Sony veranderde Crash Bandicoot in een third-party-franchise, en ook met Spyro dacht Vivendi meer knaken te kunnen verdienen middels een cross-platform-strategie. Sony’s ambities voor zowel Crash als Spyro kwamen daardoor tot stilstand. In plaats van de exclusiviteit voor deze iconische personages terug te winnen, verlegde Sony zijn focus naar nieuwe platformhelden waar ze meer controle over hadden, zoals Ratchet, Jak en Sly Cooper.

Hoewel Vivendi (en uiteindelijk Activision) natuurlijk hoofdverantwoordelijk was voor deze nieuwe multiplatformstrategie, heeft Sony sindsdien een duidelijk patroon laten zien van inconsistente ondersteuning van hun platformfranchises. Van de drie eerdergenoemde platformhelden uit de PlayStation 2-generatie achtten ze alleen Ratchet voor de lange termijn levensvatbaar, omdat de verkoopcijfers van de Jak and Daxter- en Sly Cooper-series snel achteruitgingen en zowel Naughty Dog als Sucker Punch ambities binnen hele andere genres wilden waarmaken. En hoewel Insomniac Games nog regelmatig hoge ogen gooit met hun Ratchet and Clank-games, worden er veel minder vaak nieuwe delen uitgebracht dan voorheen.

Realisme boven kleurrijk

Kortom: populaire platformhelden moeten binnen Sony vaak plaatsmaken voor nieuwe, frissere alternatieven. Denk aan hoe Sony tijdens de PlayStation 3-generatie volop vertrouwen uitte in de LittleBigPlanet-games met Sackboy, waarin spelers hun eigen platformlevels konden maken. Twee consolegeneraties later is ook Sony’s toewijding aan deze reeks flink verwaterd - zo niet verwaarloosd. Sterker nog, het vertrouwen dat Sony in hun platformhelden heeft liep in zijn algemeenheid een flinke deuk op.

Dat heeft deels natuurlijk te maken met de doelgroep die Sony door de jaren heen met PlayStation heeft opgebouwd. Over het algemeen geven PlayStation-gamers de voorkeur aan realistische, cinematische games met meer actie, en Sony heeft daar dan ook een sterke portfolio in ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan ip’s als The Last of Us, God of War en Horizon, die over het algemeen veel beter aansluiten bij het PlayStation-publiek. Maar ja, daar koop je als fan van kleurrijke platformgames natuurlijk niets voor.

Japan Studio

Dat Astro Bot - gesteund door de wilskrachtige promotie van Sony – goed presteert onder het PlayStation-publiek is in ieder geval geruststellend. Toch durf ik het vooralsnog niet hoopgevend te noemen. Astro Bot staat in feite nog maar aan het begin van zijn carrière. We hebben in het verleden gezien hoe snel Sony’s draagvlak voor platformers verdwijnt zodra opvolgende delen minder goed presteren of de ontwikkelstudio iets anders wil gaan doen.

Ironisch genoeg laat de volledige ontmanteling van Japan Studio, de overkoepelende ontwikkelaar waar Astro Bot-bedenker Team Asobi oorspronkelijk deel van uitmaakte, zien wat er gebeurt wanneer Sony ineens hun prioriteiten verlegt. Japan Studio was immers ooit een van de belangrijkste ontwikkelaars van PlayStation-platformers, met titels als Ape Escape en Knack op zijn naam. In 2021 ondergingen ze een gigantische herstructurering met ontslagen, waarbij alleen Team Asobi standhield en onder de vleugel van PlayStation Studios kwam. Sony gaf hiermee al een sterk signaal af dat ze liever kapitaal steken in hun huidige succesformules.

Platformers lijken in ieder geval niet onder die formule te vallen, althans, niet op dezelfde manier als bij Nintendo het geval is. Ondanks dat Astro Bot een sterke eerste releaseperiode achter de rug heeft, blijft het afwachten of de game een lange adem heeft. De manier waarop Sony zijn platformhelden en het creatieve Japan Studio behandelt, werpt een schaduw op de potentiële toekomst. Hopelijk wordt Astro Bot ook de komende jaren volop ondersteund en hebben we eindelijk een platformheld in ons hart gesloten waar we de volgende consolegeneratie niet weer afscheid van moeten nemen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam vertelt nu voor aankoop van game dat men een licentie aanschaft
Nieuws

Steam vertelt nu voor aankoop van game dat men een licentie aanschaft

Mogelijk gerelateerd aan de wet die in Californië is goedgekeurd

Wanneer mensen op het punt staan een game op Steam aan te schaffen, wordt hen nu duidelijk medegedeeld dat er eigenlijk geen game wordt gekocht, maar een licentie die toestemming geeft om die game te spelen.

Dit stond al langer in de gebruikersvoorwaarden van Steam, maar nu wordt het elke keer wanneer men een game wil kopen getoond. Dit wordt getoond op de pagina 'Jouw winkelwagen', onder de betaalknop. Er staat: "Bij aankoop van een digitaal product krijg je een licentie voor dit product op Steam."

Steam heeft overigens niets gecommuniceerd over deze toevoeging, maar het is mogelijk dat dit is gedaan vanwege een wet die recentelijk in de Amerikaanse staat Californië is goedgekeurd. Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Volgens de wet moeten digitale winkels transparant zijn over het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

Door de toevoeging op Steam verandert er onder de streep niets concreets voor bezoekers. Men kocht voordat deze melding op de winkelwagenpagina stond altijd al een licentie voor een game in plaats van de game zelf, alleen nu wordt dit dus nog transparanter gecommuniceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Definitive Edition van Hogwarts Legacy op komst
Nieuws

Gerucht: Definitive Edition van Hogwarts Legacy op komst

De content uit de Definitive Edition zou ook los verkocht worden

Er zou gewerkt worden aan een 'Definitive Edition' van Harry Potter-game Hogwarts Legacy.

Dat claimt Insider Gaming te hebben vernomen van bronnen. De game zou in 2025 verschijnen en tien tot vijftien uur aan nieuwe content aan het basisspel toevoegen, waaronder een nieuw verhaal, missies en zijmissies, andere activiteiten en outfits.

De Definitive Edition zou deels uitgebracht worden om de omzet op het gebied van games van Warner Bros. te laten groeien na de tegenvallende prestaties van Suicide Squad: Kill the Justice League.

Overigens zouden huidige eigenaren van Hogwarts Legacy de nieuwe content uit de Definitive Edition ook als downloadbare content kunnen aanschaffen. Dat zou ze 20 tot 30 dollar kosten - het is waarschijnlijk dat de prijs in euro's vergelijkbaar wordt. Hoe dan ook is het bovenstaande op moment van schrijven niet officieel bevestigd.

Hogwarts Legacy kwam begin vorig jaar uit op PlayStation 5, Xbox Series en pc, en iets later ook op PlayStation 4 en Xbox One. De Switch-versie werd meermaals uitgesteld, maar kwam afgelopen najaar uiteindelijk ook uit. Warner Bros. gaf eerder al aan dat het de ontwikkeling van een vervolg als grote prioriteit ziet.

Denian Franken gaf een 8,5 aan de PS5-versie van de game: "Hogwarts Legacy had nog wat langer in ontwikkeling mogen blijven om diens technische imperfecties te voorkomen. Het doet gelukkig nauwelijks iets af aan deze verder magische ervaring. Hogwarts Legacy biedt dé beloofde Wizarding World-simulatie in een open spelwereld, met een stortvloed aan content waar Harry Potter-fans zich in vast kunnen bijten."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fortnite-Halloweenevent Fortnitemares begint vandaag
Nieuws

Fortnite-Halloweenevent Fortnitemares begint vandaag

Met o.a. skins gebaseerd op Saw en The Texas Chainsaw Massacre

Fortnitemares, het jaarlijkse Halloween-evenement binnen Fortnite, gaat vandaag start.

Eigenlijk had Fortnitemares gisteren al moeten beginnen, maar het evenement werd op het laatste moment met een dag uitgesteld.

Spelers kunnen allerlei spookachtige toevoegingen in de populaire game verwachten, waaronder nieuwe skins. Denk aan Shadow Monks, Witch, Leatherface uit Texas Chainsaw Massacre en Billy the Puppet uit Saw. Venom uit Spider-Man slingert ook langs. Ook neemt het evenement diverse griezelige aanpassingen op de speelmap met zich mee en krijgen sommige wapens ook een Halloween-tintje.

Hieronder zijn zowel een gameplaytrailer als cinematische trailer te zien van Fortnitemares.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!