De toekomst voor PlayStations platformhelden is weinig hoopgevend
Achtergrond

De toekomst voor PlayStations platformhelden is weinig hoopgevend

Blijft er ruimte over voor een robot?

De succesvolle release van Astro Bot’s eerste volwaardige PlayStation 5-game bewijst dat er nog altijd plek is voor kleurrijke platformers op de consoles van Sony. Toch vrees ik dat het robotmannetje - net zoals voorgaande platformhelden van PlayStation – binnen de kortste keren weer naar de achtergrond verdwijnt.

Astro Bot brengt dit jaar een heleboel kleur naar PlayStation. Dat komt niet alleen door de vrolijke nieuwe platformgame zelf, maar ook door Sony’s uitgebreide marketinginspanningen rondom het spel. Onlangs liep ik nog een Sony-winkel in het buitenland binnen, waar de game-afdeling versierd was met levensgrote displays en beeldjes van Astro Bot. Het was het soort retail-marketing dat je eerder van Nintendo zou verwachten wanneer ze weer eens een nieuwe Mario-game uitbrengen.

Het gaf me tegelijkertijd ook een beetje het gevoel van een déjà vu, want het is niet de eerste keer dat Sony vol goede moed een AAA-platformer uitbrengt met als doel PlayStation familievriendelijker te maken. En hoewel ik, net als andere GNL-redactieleden, graag zou zien dat Astro Bot een prioriteit blijft binnen PlayStation, heb ik er toch een hard hoofd in. Te vaak zijn de platformhelden van PlayStation al zo goed als afgeschreven.

Crashed Bandicoot

Sony heeft door de jaren heen namelijk al tal van veelbelovende 3D-platformfranchises gehad. Zo probeerde het bedrijf al ten tijde van hun eerste gameconsole tegenwicht te bieden aan de aanzienlijke populariteit van Mario en Sonic. Naughty Dog ontwikkelde Crash Bandicoot bijvoorbeeld met de ambitie om van hem de mascotte van de eerste PlayStation te maken. Even later zorgde het succes van de meer ambitieuze 3D-avonturen van Spyro the Dragon - ontwikkeld door Insomniac Games – er zelfs voor dat niet één, maar twee personages het genre springlevend hielden op PlayStation.

Maar het feit dat zowel Crash als Spyro in handen waren van een externe uitgever - Vivendi Games (voorheen Universal Interactive) - zorgde er uiteindelijk voor dat Sony hun grip op deze franchises verloor. Door een aflopend contract met Sony veranderde Crash Bandicoot in een third-party-franchise, en ook met Spyro dacht Vivendi meer knaken te kunnen verdienen middels een cross-platform-strategie. Sony’s ambities voor zowel Crash als Spyro kwamen daardoor tot stilstand. In plaats van de exclusiviteit voor deze iconische personages terug te winnen, verlegde Sony zijn focus naar nieuwe platformhelden waar ze meer controle over hadden, zoals Ratchet, Jak en Sly Cooper.

Hoewel Vivendi (en uiteindelijk Activision) natuurlijk hoofdverantwoordelijk was voor deze nieuwe multiplatformstrategie, heeft Sony sindsdien een duidelijk patroon laten zien van inconsistente ondersteuning van hun platformfranchises. Van de drie eerdergenoemde platformhelden uit de PlayStation 2-generatie achtten ze alleen Ratchet voor de lange termijn levensvatbaar, omdat de verkoopcijfers van de Jak and Daxter- en Sly Cooper-series snel achteruitgingen en zowel Naughty Dog als Sucker Punch ambities binnen hele andere genres wilden waarmaken. En hoewel Insomniac Games nog regelmatig hoge ogen gooit met hun Ratchet and Clank-games, worden er veel minder vaak nieuwe delen uitgebracht dan voorheen.

Realisme boven kleurrijk

Kortom: populaire platformhelden moeten binnen Sony vaak plaatsmaken voor nieuwe, frissere alternatieven. Denk aan hoe Sony tijdens de PlayStation 3-generatie volop vertrouwen uitte in de LittleBigPlanet-games met Sackboy, waarin spelers hun eigen platformlevels konden maken. Twee consolegeneraties later is ook Sony’s toewijding aan deze reeks flink verwaterd - zo niet verwaarloosd. Sterker nog, het vertrouwen dat Sony in hun platformhelden heeft liep in zijn algemeenheid een flinke deuk op.

Dat heeft deels natuurlijk te maken met de doelgroep die Sony door de jaren heen met PlayStation heeft opgebouwd. Over het algemeen geven PlayStation-gamers de voorkeur aan realistische, cinematische games met meer actie, en Sony heeft daar dan ook een sterke portfolio in ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan ip’s als The Last of Us, God of War en Horizon, die over het algemeen veel beter aansluiten bij het PlayStation-publiek. Maar ja, daar koop je als fan van kleurrijke platformgames natuurlijk niets voor.

Japan Studio

Dat Astro Bot - gesteund door de wilskrachtige promotie van Sony – goed presteert onder het PlayStation-publiek is in ieder geval geruststellend. Toch durf ik het vooralsnog niet hoopgevend te noemen. Astro Bot staat in feite nog maar aan het begin van zijn carrière. We hebben in het verleden gezien hoe snel Sony’s draagvlak voor platformers verdwijnt zodra opvolgende delen minder goed presteren of de ontwikkelstudio iets anders wil gaan doen.

Ironisch genoeg laat de volledige ontmanteling van Japan Studio, de overkoepelende ontwikkelaar waar Astro Bot-bedenker Team Asobi oorspronkelijk deel van uitmaakte, zien wat er gebeurt wanneer Sony ineens hun prioriteiten verlegt. Japan Studio was immers ooit een van de belangrijkste ontwikkelaars van PlayStation-platformers, met titels als Ape Escape en Knack op zijn naam. In 2021 ondergingen ze een gigantische herstructurering met ontslagen, waarbij alleen Team Asobi standhield en onder de vleugel van PlayStation Studios kwam. Sony gaf hiermee al een sterk signaal af dat ze liever kapitaal steken in hun huidige succesformules.

Platformers lijken in ieder geval niet onder die formule te vallen, althans, niet op dezelfde manier als bij Nintendo het geval is. Ondanks dat Astro Bot een sterke eerste releaseperiode achter de rug heeft, blijft het afwachten of de game een lange adem heeft. De manier waarop Sony zijn platformhelden en het creatieve Japan Studio behandelt, werpt een schaduw op de potentiële toekomst. Hopelijk wordt Astro Bot ook de komende jaren volop ondersteund en hebben we eindelijk een platformheld in ons hart gesloten waar we de volgende consolegeneratie niet weer afscheid van moeten nemen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Star Citizen-studio voert tijdelijke verplichte werkweek van zeven dagen in'
Nieuws

'Star Citizen-studio voert tijdelijke verplichte werkweek van zeven dagen in'

Dit om deadlines voor Citizencon later deze maand te halen

Cloud Imperium Games, de ontwikkelaar van Star Citizen, zou werknemers op dit moment verplichten zeven dagen per week te werken om deadlines voor de Citizencon-beurs op 19 oktober te halen.

Insider Gaming meldt een interne e-mail onder ogen te hebben gekregen waarin dit wordt gemeld dat werknemers de komende achttien dagen hun beste beentje voor moeten zetten om "er zeker van te zijn dat we wederom een geweldige ervaring voor onze fans neerzetten".

Patch 3.24.2 zou voor die tijd af moeten zijn, alsmede een demo van singleplayercampagne Squadron 42. "Dat betekent dat mensen die aan Citizencon moeten werken verplicht worden om de komende twee weekenden extra te werken."

Daarbij moeten alle werknemers op vrijdag 4 en 11 oktober (normaliter een thuiswerkdag bij het bedrijf), op zaterdag 5 en 12 oktober en op zondag 6 en 13 oktober op kantoor aanwezig zijn. Het bedrijf zou ontbijt en lunch voor de werknemers verzorgen, en werknemers zouden de extra werkdagen op een later moment kunnen inhalen met extra vrije tijd. Daarbij zouden mensen op 21 oktober, de maandag na Citizencon, een vrije dag krijgen.

Insider Gaming noemt deze verplichting "de meest recente in een reeks aan belachelijke vereisten richting de ontwikkelaars vanwege mismanagement, waardoor sommige werknemers het bedrijf hebben verlaten". Eerder bleek uit een interne e-mail al dat werknemers twaalf uur per dag moesten werken om deadlines voor Citizencon te behalen, waarbij de vrije uren die in ruil daarvoor worden uitgedeeld alleen ingewisseld zouden mogen worden wanneer Squadron 42 uitgekomen is. Cloud Imperium Games heeft niet publiekelijk gereageerd op het artikel.

Star Citizen wordt al jaren gecrowdfund en is nog altijd niet af, wat de makers de nodige kritiek oplevert. Veel mensen claimen dat het geheel - ondanks dat de multiplayermodus speelbaar is - als een zwendel aanvoelt, bijvoorbeeld omdat er al meer dan 700 miljoen dollar via de crowdfunding is opgehaald en vanwege peperdure bundels met in-game schepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo beperkt verkoop van bepaalde items in zijn museumwinkel
Nieuws

Nintendo beperkt verkoop van bepaalde items in zijn museumwinkel

Een paar dagen na de opening staat het internet al vol met tweedehands producten

Bezoekers van het pas geopende Nintendo Museum in Japan mogen vanaf nu maar één exemplaar van bepaalde producten in de bijbehorende cadeauwinkel aanschaffen.

Dat heeft Nintendo via social media bekendgemaakt. Het Nintendo Museum opende eerder deze week officieel zijn deuren, maar nu al worden bepaalde producten uit de cadeauwinkel veelvuldig aangeboden in online doorverkoopwinkels.

Om scalpers zoveel mogelijk tegen te gaan, zullen er van bepaalde producten dan ook maar één exemplaar per bezoeker mogen worden verkocht. Dit geldt onder andere voor sleutelhangers gebaseerd op het ontwerp van Nintendo-consoles en grote kussens in de vorm van Nintendo-controllers.

De cadeauwinkel in het Nintendo Museum, genaamd Bonus Stage, kwam afgelopen weken al onder de aandacht bij fans nadat uitgenodigde journalisten en fans er foto's van plaatsten op internet. De winkel bevat allerlei merchandise die voor zover bekend voor het eerst verkocht wordt door het bedrijf.

Het Nintendo Museum is gebouwd in een oude fabriek van het bedrijf, de Ogura Plant in Uji, een stadje nabij Kyoto. Deze is in 1969 gebouwd en werd vooral gebruikt voor het produceren van Hanafuda-kaarten en als klantenservice om kapotte producten te maken.

Het museum vertoont de producten die Nintendo heeft gemaakt, waaronder games en consoles. Logischerwijs komen ook de Mario- en Zelda-franchises uitgebreid voorbij. Ook is er divers speelgoed te zien dat Nintendo vooral in de jaren tachtig maakte. Op de eerste verdieping is zelfs een gigantisch scherm in de vloer gebouwd. Met een apparaat kunnen bezoekers vervolgens een traditioneel kaartspel spelen. Het museum bevat sowieso meerdere interactieve elementen. Bezoekers krijgen een pasje met digitale munten om deze elementen te ervaren. Hieronder kan een eerder getoonde rondleiding van het museum worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Japanse pc-gamesmarkt is in vier jaar tijd bijna verdrievoudigd
Nieuws

Japanse pc-gamesmarkt is in vier jaar tijd bijna verdrievoudigd

Marktaandeel van consoles is nagenoeg gelijk gebleven

De hoeveelheid Japanse pc-gamers is tussen 2019 en 2023 bijna verdrievoudigd.

Dat meldt de Japanse gameadviseur Dr. Serkan Toto op zijn website. Hij baseert dit op data van de Japanse Computer Entertainment Supplier's Association (CESA).

Het afgelopen jaar ging er 1,6 miljard dollar in de Japanse pc-gamesmarkt om. Daarbij besloeg pc-gamen ongeveer 13 procent van de totale Japanse gamemarkt, ten opzichte van 5 procent in 2019.

De toename in populariteit van pc-gamen is overigens een wereldwijd fenomeen: ook in westerse landen lijken steeds meer gamers hun spellen op een pc te spelen. Logischerwijs spelen uitgevers hier op in. Microsoft brengt al zijn games tegelijk op Xbox en pc uit, terwijl Sony steeds meer PlayStation-games naar pc brengt.

Uit de data die Toto ter beschikking had, blijkt ook dat het marktaandeel van consoles in Japan sinds 2019 gelijk is gebleven - rond 20 procent. Dat dit niet is gekrompen, is volgens Toto vooral te danken aan het succes van de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!