Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie
Achtergrond

Achter de saaie Summer Game Fest-show gloort hoop voor de industrie

Hup, indies!

Laten we er niet omheen draaien: de Summer Game Fest-presentatie van Geoff Keighley was dit jaar niet om over naar huis te schrijven. Zonder gigantische onthullingen of grote hype-momenten is er weinig van de show blijven hangen.

Na een heerlijk vlot begin, waarin nieuwe aankondigingen als Lego Horizon Adventures en Civilization 7 werden afgewisseld met prachtige beelden van games als Neva en Metaphor: ReFantazio, zakte de show al gauw als een pudding in elkaar. Dat kwam de rest van de presentatie eigenlijk niet meer goed: er was zelfs geen bombshell op het einde waardoor je het voor jezelf goed kon praten dat je tot één uur ‘s nachts op was gebleven. Hoewel nieuwe beelden van Monster Hunter Wilds en Phantom Blade Zero zeker welkom waren, zijn het geen knallers waar je je publiek enthousiast mee naar bed stuurt.

Organisator Geoff Keighley had gewoon niet genoeg grote aankondigingen om een show van twee uur te verantwoorden, maar tegelijkertijd kon hij hem niet korter maken, omdat al die reclameblokken ook nog verstouwd moesten worden. Summer Game Fest is immers geen uitgever die zijn eigen games in de etalage zet met een mooie E3-persconferentie, maar een commercieel bedrijf dat geld moet verdienen om te kunnen bestaan. Het karige aanbod aan aankondigingen werd daardoor nog verder verdund met advertenties.

Watch on YouTube

Wen er maar aan

We kunnen jullie alvast een geheimpje verklappen: dat blijft de komende jaren ook wel zo. Iedereen die de game-industrie een beetje heeft gevolgd de afgelopen tijd, weet dat ontslagrondes en gesloten studio's ons om de oren vliegen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te kunnen berekenen dat minder FTE's, minder studio's en minder investeringen de komende jaren ook minder games opleveren. En dus minder aankondigingen om dit soort shows mee te vullen.

Keighley deed er goed aan om zijn show te beginnen door stil te staan bij deze situatie. Waar hij na The Game Awards eind vorig jaar nog de kritiek kreeg dat hij vrolijk door bleef tetteren over games terwijl de industrie in brand stond, nam hij nu de tijd om zijn steun uit te spreken voor getroffen ontwikkelaars en studio's. En, misschien wel belangrijker, hees hij onafhankelijke ontwikkelaars op het schild door te benadrukken dat kleine teams dit jaar voor de grote successen zorgen. Denk aan de verkoopaantallen van games als Palworld, Manor Lords of Balatro, en je ziet de hoop die er nog wel degelijk gloort voor onze industrie.

Misschien worden gigantische projecten als de Last Of Ussen of Spider-Mans van deze wereld wel te duur om nog lang te blijven bestaan. Maar wat maakt dat uit als je parels als Neva, Slitterhead of Wanderstop in je showcase kunt tonen? Dit soort prachtige projecten - en vele anderen die in streams van bijvoorbeeld Day of the Devs en Devolver werden getoond - laten zien dat creativiteit nog lang niet dood is.

Het is alleen veel te makkelijk om te zeggen dat indiegames de toekomst hebben als de overvloed aan AAA-games de komende jaren wegvalt. Ook kleinere studio's hebben namelijk financiering nodig, en de laatste tijd horen we steeds vaker dat het indie-ontwikkelaars niet lukt om die te vinden. Zonder geldinjectie van uitgevers zijn ook kleine studio's gedoemd om de deuren te sluiten. Kijk alleen al in Nederland maar naar studio's als KeokeN of Paladin Studios.

Watch on YouTube

Among Us-geld

Het is daarom juist zo mooi dat Keighley in zijn show een plek had ingeruimd om nieuwe initiatieven op dit gebied in de schijnwerpers te zetten. Het was bijna emotioneel om te zien hoe Innersloth het podium greep om aan te kondigen dat zij hun verdiende Among Us-miljoenen gaan inzetten om een reeks indiestudio's bestaansrecht te geven. Ze willen andere ontwikkelaars het soort deals geven dat ze zelf graag hadden gehad toen ze nog klein waren. Als grote bedrijven niet meer met geld over de brug komen, dan moet de indiegemeenschap dat zelf maar doen.

Dat is toch prachtig? De ene indiestudio die zijn succes graag gebruikt om anderen ook wat te gunnen? Natuurlijk is het niet alleen uit de goedheid van hun hart: als die nieuwe games succesvol worden, houden ze er zelf allicht ook wat aan over. Maar van alle manieren om te proberen geld te verdienen, is dit toch wel een van de mooiste.

Ook de spotlight op Blumhouse Games was een mooi moment. Het bedrijf is vooral bekend van horrorfilms en -series, maar nu willen ze ook een gametak van de grond krijgen. De reeks aan bizarre horrorgames die de revue passeerde, zag er ongekend intrigerend uit. In tijden waarin zoveel kleine studio's moeite hebben om het hoofd boven water te houden, is het goed dat er nieuwe bedrijven opstaan die er juist geld in investeren.

Hup, Geoff!

Geoff Keighley wordt vaker de ambassadeur van gaming genoemd. Hij heeft natuurlijk The Game Awards opgericht, waar elk jaar de schijnwerpers worden gericht op alles wat games zo cool maakt. Hij organiseert grote shows als Summer Game Fest en Gamescom Opening Night Live. De man houdt oprecht van games, dat is wel duidelijk, maar hij is ook een commerciële duizendpoot die zijn shows volpropt met duurbetaalde reclames, waarbij de lijn tussen trailer en commercial vaak onduidelijk is - voor zover daar überhaupt een verschil tussen zit.

Wat dat betreft is het goed dat hij dit jaar de industrie niet alleen gebruikte om geld aan te verdienen en een flitsende show te maken, maar zich ook uitsprak over de gezondheid van die industrie die hem duidelijk aan het hart gaat. Of, als je heel cynisch bent, kun je zeggen dat hij dat wel móét doen: anders heeft hij de komende jaren ook weinig games om zijn shows mee te vullen.

Hoe dan ook is een schijnwerper op projecten die meer ademruimte geven aan de meest kwetsbare studio's een grote stap in de goede richting. Het zijn initiatieven waar we nog jaren de vruchten van kunnen plukken met creatieve games om te spelen. Wij zetten spellen als Project Dosa, Mars First Logistics, The Mossfield Archives, Fear the Spotlight en The Simulation in ieder geval vast op onze verlanglijst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Spelers die één Assassin's Creed Shadows-personage besturen lopen weinig mis'
Nieuws

'Spelers die één Assassin's Creed Shadows-personage besturen lopen weinig mis'

Het gaat er vooral om dat mensen de game spelen zoals zij dat willen

Mensen die er voor kiezen om voornamelijk één van de twee hoofdpersonages in Assassin's Creed Shadows te besturen lopen volgens de regisseur van de game weinig mis.

Dat meldde Jonathan Dumont in een interview met Screen Rant (via VGC). "Ik denk dat je niet veel mist (als je maar met één personage speelt. Het gaat eerder om wat je prefereert, om te kijken hoe de game zichzelf aanpast wanneer je een ander personage kiest."

Dumont vervolgt: "(Beide personages) ontvangen individuele instructies en hun eigen verhaallijn. Naoe heeft bijvoorbeeld persoonlijke verhaalmissies die Yasuke niet kan ervaren. Maar de kern van de game kan gespeeld worden door beide personages - de game past zich aan naar je keuze."

Zowel Naoe als Yasuke hebben echter wel een andere gameplayfocus. Naoe richt zich meer op stealth, terwijl Yasuke van het stevigere hakwerk is. Volgens Dumont zal daar vooral de keuze van spelers van afhangen. "Je kunt wisselen voor gameplayredenen, of omdat je een van de hoofdpersonages interessanter vindt, maar ik denk niet dat je veel misloopt (als je maar met eentje speelt). Heb plezier met de game en speel het zoals je wil."

Assassin's Creed Shadows is inmiddels al een paar keer uitgesteld. De game komt uit op 20 maart voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, en pc. Volgens geruchten wordt er ook een port ontwikkeld voor de Nintendo Switch 2.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kaitlyn Dever wil recht doen aan Abby in The Last of Us-serie
Nieuws

Kaitlyn Dever wil recht doen aan Abby in The Last of Us-serie

Daarnaast ontkent ze dat ze extra beveiliging nodig had tijdens de opnames

Kaitlyn Dever, de actrice die de rol van Abby speelt in het aankomende tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us, geeft aan dat ze het personage recht aan wil doen.

Dat meldt ze in gesprek met Variety. Hoewel het interview voornamelijk over Netflix-miniserie Apple Cider Vinegar gaat waar Dever tevens een rol in heeft, sprak ze ook kort over haar rol in het aankomende tweede seizoen van The Last of Us.

"Onderdeel uitmaken van zo'n grote en enorm geliefde franchise is niet iets wat ik ooit eerder heb gedaan, en ik leer elke dag hoe ik mijzelf moet bewegen in deze nieuwe wereld genaamd de The Last of Us-fandom", aldus Dever. "Het is altijd uitdagend om daar in te stappen, zeker aangezien het eerste seizoen al bestaat en ik nieuw ben."

Ze vervolgt: "Maar ik benader het zoals ik dat met alles doe; met authenticiteit en eerlijkheid en een zo organisch mogelijke benadering van de rol. Ik probeer het met mijn eigen energie te combineren, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil recht doen aan het personage, en ik hoop dat kijkers daar van zullen genieten."

Vorig jaar kwam naar buiten dat Dever extra beveiliging nodig had tijdens The Last of Us-opnames in verband met de controversiële rol die Abby heeft binnen het plot van de games en de serie. Dat werd gemeld door actrice Isabela Merced, die de rol van Dina speelt in het aankomende tweede seizoen. In het interview met Dever meldt de actrice echter dat dit niet klopt.

Het tweede seizoen verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen en verschijnt in de loop van april op HBO. Hieronder kan de meest recentelijk verschenen trailer nog eens worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!