Preview: Assassin’s Creed Shadows moet voelen als een reis door Japan
Een kijkje achter de shoji
Eind dit jaar maakt Assassin’s Creed eindelijk de stap naar het Verre Oosten. Op Gamescom spraken we art director Thierry Dansereau om te ontdekken hoe Ubisoft Quebec ervoor gaat zorgen dat Assassin’s Creed Shadows ook écht aanvoelt als feodaal Japan.
Dansereau legt uit dat het team een aantal doelen voor ogen heeft bij de ontwikkeling van Assassin’s Creed Shadows. Eén daarvan is het maken van een spelwereld op een realistischere schaal. Assassin’s Creed Odyssey speelde zich bijvoorbeeld af in een soort gecomprimeerde versie van Griekenland, waarin je in enkele minuten van Macedonië naar Kreta kon varen. Leuk en veelzijdig, maar niet erg realistisch. Het Japan in Shadows moet realistischer aanvoelen.
Hoe groot de map in Shadows precies is geeft Dansereau nog niet prijs, maar hij legt wel uit dat de reis over een berg bijvoorbeeld echt als een uitdaging moet voelen, een obstakel waar je niet zomaar even tegenop rent. Ook de Japanse kastelen, die vanzelfsprekend een belangrijke rol spelen in Shadows, hebben een realistische (en dus erg grote) ‘footprint’ op de map. Kortom, alles moet realistischere proporties krijgen. Volgens Dansereau hoeven we overigens niet bang te zijn dat het landschap daardoor eentonig wordt, want met bossen, bergen en rivieren is Japan al veelzijdig genoeg van zichzelf.
Je ziet door de bomen de Assassin niet meer
De Canadese ontwikkelaar beseft echter dat er meer nodig is dan een realistische schaal om het echte Japan eer aan te doen. De ontwikkelaar is niet voor niets afgereisd naar het land van de Rijzende Zon. Daar viel het team vooral de dichte begroeiing op. Eerdere Assassin’s Creed-games hadden geen bijzonder dichte begroeiing, dus dat zag de ontwikkelaar wel even als een uitdaging. Maar het team was vastberaden om dat typische Japanse landschap zo waarheidsgetrouw na te bootsen.
Ubisoft Quebec is er naar eigen zeggen in geslaagd om een systeem te bouwen waarbij weer en wind een heel realistisch effect hebben op planten, bomen, stof; eigenlijk alles wat kan wapperen. We moeten deze technologie natuurlijk nog live in actie zien, maar een korte demonstratie ziet er in elk geval indrukwekkend uit. Bomen, blaadjes, gras en regendruppels reageren allemaal net iets anders op een windvlaag, wat voor een heel levendig beeld zorgt.
Gepaard met die realistischere schaal doen de beelden die we te zien krijgen enigszins denken aan Red Dead Redemption 2. Die game is weliswaar al zes jaar oud, maar nog altijd een van de meest levendige, realistische open spelwerelden tot nu toe. Het is dus zeker geen schande dat uitgerekend die game als eerste bij ons op komt wanneer we beelden van Shadows zien.
Belangrijke kanttekening is wel dat Ubisoft ons er niet bij vertelt op wat voor hardware de getoonde beelden zijn opgenomen. In een lagere resolutie of framerate raakt een deel van die levendigheid al snel verloren, dus we zijn erg benieuwd hoe Assassin’s Creed Shadows straks echt draait.
Gelukkig reikt de techniek verder dan wapperende grassprieten en bomen. Dansereau laat zien hoe materialen in de spelwereld ook reageren op de speler. Naoe klieft met haar katana bijvoorbeeld nauwkeurig door shoji, de traditionele doorschijnende muren van Japanse gebouwtjes. Dat heeft ook nut: zie je (dankzij raytracing, voor het eerst in de serie) een schaduw achter zo’n muur, dan kun je even doelgericht als dodelijk toeslaan. Speel je op zo’n moment als de grote samoerai Yasuke, dan beuk je minder subtiel dwars door de muur heen, met alle destructie, splinters en chaos van dien.
Van kersenbloesem tot sneeuw
Om de spelwereld nog een stap dynamischer te maken, introduceert Ubisoft in Shadows voor het eerst in de serie echte seizoenen. De gehele spelwereld zal veranderen naarmate de vier jaargetijden passeren. Alles is dus ontworpen om in volle bloei te staan, maar ook om bedekt te zijn onder een dik pak sneeuw. We kijken nu al uit naar het virtuele sakura-seizoen.
Dansereau legt uit dat de weers- en seizoenseffecten niet alleen maar een grafisch trucje zijn. De staat van de wereld heeft ook invloed op de gameplay, belooft hij. Vijanden zien en horen je bijvoorbeeld minder goed tijdens een flinke regen- of onweersbui, of verlaten zelfs hun post om te schuilen. We vragen ons af hoe dat dan bijvoorbeeld zit met sneeuw: worden we dan niet constant verraden door onze eigen voetstappen? Op dat antwoord moeten we helaas nog even wachten tot de release.
Assassin’s Creed Shadows verschijnt op 15 november voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.