Gespeeld: Warhammer 40,000: Space Marine 2 is een bloederig festijn

Gespeeld: Warhammer 40,000: Space Marine 2 is een bloederig festijn

Onder het bloed zitten heeft nog nooit zo goed gevoeld

Meer dan tien jaar sinds de release van de eerste Space Marine-game, die nog altijd gezien wordt als een van de beste Warhammer-games ooit, staat het vervolg bijna voor de deur. De trailers beloven in ieder geval een gigantisch spektakel aan geweld dat het origineel moet overtreffen, en tijdens een recente previewsessie namen we die proef op de som.

In Space Marine 2 stap je wederom in de bovenmenselijke schoenen van de Ultramarine Titus, meer dan honderd jaar na de eerste game. Dit keer vecht hij een zo goed als verloren strijd tegen de Tyranids, die te vergelijken zijn met de Zerg uit StarCraft. Dat doet hij samen met zijn mede-Ultramarines en hele legers aan reguliere soldaten. Toch zijn het niet alleen de insectachtigen waar je tegen vecht, want duistere krachten beïnvloeden de oorlog ook.

Warhammer 40K Space Marine 2

Een zee aan doelwitten

Warhammer 40,000: Space Marine 2 is een third-person shooter met een grote focus op mêleegevechten. Hordes aan kleine Tyranids zijn gemakkelijk met een schot van een Boltgun of een simpele zwaai van een Chainsword neer te slaan. Grotere vijanden kunnen schoten blokkeren of zo krachtig aanvallen dat je moet parryen of op het juiste moment weg moet zien te duiken. Deze iets diepere laag zorgt ervoor dat je nooit doelloos op knoppen zit te rammen en zeker op hogere moeilijkheidsgraden strategisch je insectachtige doelwitten moet uitkiezen.

De gigantische schaal van het Warhammer-universum stond tot nu toe bijna altijd centraal in verschenen trailers van de game. Honderden Tyranids worden elke seconde op het scherm afgebeeld en vallen je aan als een zwerm bijen uit een tekenfilm. Het gaf de game – in ieder geval in de trailers – een indrukwekkend hectisch uiterlijk. Gelukkig laat de Swarm Engine, bekend van de World War Z-game, zich hier van haar beste kant zien. Die hordes vijanden zijn er zeker in de uiteindelijke versie van de game en er is niks meer adembenemend dan ze in de verte door een arme groep soldaten te zien rennen. Niet als simpele opvulling voor op de achtergrond, maar met dezelfde AI als vijanden die je net door midden hebt gezaagd.

Deze hordes, en de technologie erachter, komen tijdens de previewversie die we spelen constant naar voren. In een relatief  simpele missie vechten we ons een weg naar een radarinstallatie. Maar keer op keer spoelen hordes Tyranids over ons heen, terwijl tientallen soldaten met ons meevechten. Ook verandert de missie constant. Het ene moment vecht je door een toren heen en het ander moment gebruik je Jump-packs om zo snel mogelijk van A naar B te gaan. Space Marine 2 voelt daardoor allesbehalve eentonig.

Warhammer 40K Space Marine 2

Maak je eigen legende

Naast de hierboven genoemde missie gaf deze preview ook toegang tot twee van de co-op-PvE-missies uit de game. Hier gaan veel spelers waarschijnlijk de meeste uren in stoppen. Deze PvE-modus, genaamd ‘Operations’, is misschien wel de echte ster van de show. In een team bestaande uit drie Space Marines klaar je missies om hoofdpersonage Titus in de campagne te helpen. Er zijn dialogen in beide modi die naar elkaar refereren en zo samen een beeld van het complete plot schetsen. Terwijl Titus in de campagne bijvoorbeeld richting de radarinstallatie gaat, moet je in Operations samen met twee vrienden een leider van Tyranids omleggen zodat de radar te gebruiken is.

Hoewel het qua gameplay in feite meer van hetzelfde is, biedt de Operations-modus toch een frisse wind omdat je niet het hoofdpersonage bestuurt en samenwerkt met andere spelers.. Operations kent daarbij extra tactische lagen dankzij de zes verschillende klassen waar je uit kunt kiezen. Denk aan een reguliere Space Marine, eentje met een Jump-pack,  een sniper-klasse en een tank-klasse met nog zwaardere bepantsering. Allen hebben ze een unieke persoonlijkheid, eigen wapens en een rol op het slagveld.

Ook heeft elke klasse zijn eigen traject om skills, upgrades voor wapens en nieuwe looks vrij te spelen. Hierdoor wordt elke Space Marine langzaam maar zeker steeds krachtiger en kun je Operations op steeds uitdagendere moeilijkheidsgraden spelen. Ook kun je je eigen Space Marine een ander kleurtje geven en allerlei cosmetische extra’s vrijspelen om je perfecte soldaat te maken. Er zit echt potentie in Operations, en het is te hopen dat de ontwikkelaar het uit blijft breiden om de game zo een langer leven mee te geven.

Warhammer 40K Space Marine 2

Instabiele framerate

Ondanks de positieve ervaringen tijdens de previewsessie bevat Space Marine 2 ook enkele elementen die ons zorgen baren. Vooral de framerate was tijdens het spelen een doorn in het oog. De game ziet er ongedacht welke opties je kiest prachtig uit, maar de framerate kan zo erg verschillen dat het de ervaring soms kan verpesten. Vooral wanneer je diep in het bloed en de vlijmscherpe tanden van de Tyranids zit, kan de framerate continue van 80 naar 30 en weer terug schakelen, zonder zichtbare reden. Dat is op pc makkelijk op te lossen door andere opties te kiezen, maar consoles zoals de Xbox Series S hebben die luxe niet. Die moeten de visuele ervaring waarschijnlijk enorm naar beneden schakelen.

Ook vragen we ons af of  de game toegankelijk genoeg wordt voor mensen die geen groot fan van Warhammer 40,000 zijn. Je wordt in het spel constant gebombardeerd met termen en namen die voor de fan bekende kost zijn, maar voor een leek alleen maar vragen oproepen. Wie zijn de Ultramarines? Waarom zijn ze zo groot? Wat zijn Tyranids? Wat is Chaos? Het is natuurlijk geweldige fanservice en het zou nieuwkomers ook kunnen verleiden om in zich helemaal in de wereld van Warhammer onder te dompelen, maar tegelijkertijd hopen we dat het uiteindelijke spel manieren vindt om de terminologie en setting voor iedereen duidelijk te krijgen.

Watch on YouTube

Warhammer 40,000: Space Marine 2 geeft ondanks bovengenoemde punten een goede eerste indruk. De afgelopen maanden werden volgens de ontwikkelaar voornamelijk ingezet om de game zo netjes mogelijk af te ronden, en dat lijkt gelukt. Op de soms gebrekkige prestaties na voelt de game zo goed als af. Het zou ons dan ook niks verbazen als het enige verschil tussen deze preview en de uiteindelijke versie is dat er hier missies waren vergrendeld. Mocht de game met een day one-patch de wisselvallige prestaties weten te verbeteren, dan kan Space Marine 2 een geweldige ervaring worden.

Warhammer 40.000: Space Marine 2 komt op 9 september uit voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Voor deze preview werd de game op pc gespeeld

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Wat voor pc systeem hebben jullie gebruikt? Ik zie namelijk ook streams voorbij komen. Zonder deze gigantisch framedrops die je noemt 80->30 is ronduit bizar. Minimale System Requirements Draait dan wel 1080P, 30fps op LOW

[Reactie gewijzigd door Scynn op 7 augustus 2024 - 17:28]

0
test

Hey Scynn! Ik speelde de game op een systeem met een Ryzen 5 5600x, rtx 3070 en 32gb ram. Op een relatief nieuwe SSD. Zeker niet het beste systeem maar oke genoeg. Ik moet ook wel toegeven dat de framerate issues niet supervaak voorkomen. Vooral op momenten die veel van je systeem vragen. Denk 80+ vijanden, 2 granaten die exploderen en de camera die ook even focust op een bloederige kill animatie. Vaker dan niet zat de game rond of boven de 60. Het nam niet weg van de ervaring maar wilde het vooral melden. Ik denk ook dat drivers rond release dit kan oplossen. Qua settings zat ik rond high, zonder DLSS. Na het aanzetten van DLSS was de framerate een stuk stabilier maar ik wilde dit vooral in m'n preview verwerken omdat ik vooral zorgen heb bij hoe consoles zoals de Series S dit zou kunnen doen zonder veel gedoe.

0
test

Prima systeem. Minimale wat ze vragen is een gtx 1060 / RX580 AMD Ryzen 5 2600X / Intel Core i5-8600K Snap dat je het verschil wilt meten tussen een pc en xbs. Maar handig om er dan wel bij je stuk neer te zetten dat je het zonder DLSS hebt gedraaid, en dat de problemen met DLSS, verdwenen waren. Fijn dat je het hierin even toelicht. Hoe de XBS zal draaien, dat is even afwachten. En dan maar tijdens de review maar de verschillen duidelijk neerzetten? Thanks voor je stuk. Kijk er erg na uit!

0
test

ik zou er idd erbij vermelden dat dit PC betreft. console is vaak beter geoptimized.

0
test

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de game, en willen toch wat background hebben. (Wat leuk en aan te raden is) Zie YT: [TYRANIDS] imperial Iterator --> The Tyranids Menace: Hive Fleets and there Horrors. ---> Tyrannic Wars [ChaosSpacemarine/ Demons] --->Tzeentch and his Deamons: God of Knowledge and Ambition. --->Magnus: Won Who was Betrayed YT: Luetin09 --> Tyranids Lore (9vids) En voor als je bij begin van W40k wilt beginnen.. wie is de Emperor en hoe is het Imperium ontstaan. ---> The Emperor of Mankind: The rise of Humanity Zeer leuk om te luisteren. Enjoy.

0

Aanbevolen voor jou