Gespeeld: Sonic X Shadow Generations doet er een 3D-schepje bovenop
Achtergrond

Gespeeld: Sonic X Shadow Generations doet er een 3D-schepje bovenop

En wordt zo een compleet pakket

Het in 2011 uitgekomen Sonic Generations combineert 2D-omgevingen vlekkeloos met 3D-segmenten. Het fonkelnieuwe Sonic X Shadow Generations lijkt daar nog een schepte bovenop te doen.

Sonic X Shadow Generations bestaat eigenlijk uit twee opzichzelfstaande games: Sonic Generations en het volledig nieuwe Shadow Generations. Eerstgenoemde betreft een trouwe remaster van de in 2011 uitgekomen platformer die 2D- en 3D-levels combineert. De game is voorzien van een nieuw likje verf, maar is verder identiek aan het origineel.

De vier levels van Sonic Generations waar we mee aan de slag konden tijdens Gamescom waren dus geenszins verrassend. In hoop tempo loop je met Sonic van A naar B, alleen ziet het er dit keer een stuk beter uit. Fans van het origineel hoeven in ieder geval niet bang te zijn voor veranderingen en kunnen een getrouwe conversie tegemoet zien.

Watch on YouTube

Subtiele veranderingen

Shadow Generations heeft gelukkig wél verrassingen in petto. Deze helft van de game zet het personage Shadow in de spotlights – niet geheel toevallig zoals ook de aankomende film Sonic the Hedgehog 3 doet eind dit jaar. We hebben ook vier levels van Shadow Generations kunnen spelen en die speelden zich allemaal volledig in 3D af. Dit perspectief biedt een stuk meer overzicht dan de 2D-levels en heeft het dan ook in zich om een grotere doelgroep aan te spreken.

Verhaaltechnisch is de opzet simpel: Black Doom, Shadows aartsvijand, is terug en wil de wereld overnemen. Shadow moet daarom op reis in zijn eigen verleden, zichzelf confronteren met zijn pijnlijke herinneringen en genoeg kracht opdoen om Black Doom te stoppen, zo luidt de officiële synopsis.

Dat je in deze levels Shadow onder de knoppen hebt, komt met een aantal subtiele veranderingen. De besturing is in principe identiek aan Sonic, maar Shadow heeft een aantal trucjes in zijn mars die zijn blauwe tegenhanger ontbeert. Een daarvan heet Chaos Control. Hiermee laat je met een druk op de knop de tijd tijdelijk een stuk langzamer gaan, waardoor het makkelijker wordt om obstakels te ontwijken.

Met Chaos Dash krijg je tijdelijk een flinke dosis snelheid erbij. Ook kun je met hem over het water surfen en over obstakels heen vliegen. Deze nieuwe vaardigheden maken de Shadow-levels behoorlijk gevarieerd qua gameplay. Wereldschokkend zijn de levels en vaardigheden allerminst, maar ze zijn wel leuk om uit te voeren.

3D is de focus

De focus lijkt in de nieuwe levels vooral op het 3D-perspectief te liggen. In de vier levels die we hebben gespeeld zaten, zoals eerder vermeld, namelijk helemaal geen tweedimensionale segmenten. Eerder gaf Sega al aan dat Sonic Frontiers de nieuwe blauwdruk voor de reeks vormt en in deze game zien we dat al een beetje terug.

De volledige game bevat namelijk de White Space. Dat is een soort hubwereld die is geïnspireerd door de Open Zone-gameplay van Frontiers. Helaas kregen we deze extra feature niet te zien tijdens de Gamescom-demo, maar het lijkt Shadow Generations in ieder geval wat meer body te geven.

De remaster van Sonic Generations en de nieuwe Shadow-levels vormen samen een compleet pakket voor de Sonic-liefhebber. De nieuwe levels zijn alles behalve baanbrekend, maar zijn een mooie toevoeging aan een remaster die op zichzelf wellicht wat mager zou zijn.

Sonic X Shadows Generations komt op 22 oktober uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze preview is de game op PlayStation 5 getest.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update
Nieuws

Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update

Ook zorgt de patch voor diverse verbeteringen en bugfixes

Update 1.007 is onlangs uitgekomen voor Stellar Blade. Met deze update reageren specifieke lichaamsdelen van hoofdpersonage Eve realistischer.

De update kwam vorige week al uit, maar er verschijnen nu vergelijkingsvideo's waarin de daadwerkelijke aanpassingen aan Eve's lichaam worden uitgelicht. In onderstaande vergelijkingsvideo valt te zien dat bijvoorbeeld de borsten van het personage realistischer worden samengedrukt wanneer Eve haar armen er tegenaan houdt.

De update zorgt er ook voor dat de zomerupdate van de game, waarmee onder andere bikini's voor Eve en een zomervakantiegebied aan de Great Desert Oasis werden toegevoegd, permanent is. Mensen kunnen deze feature nu in- en uitschakelen.

De update voegt ook een nieuw item genaamd de Ammo Package toe, waarmee spelers al hun ammunitie tegelijk kunnen aanvullen. Ook worden spelers nu gevraagd of ze een aankoop echt willen maken voordat het geld wordt betaald, en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up werkt ondertussen aan een eerder aangekondigde nieuwe IP genaamd Project Witches. Deze moet in 2027 of later uitkomen op pc, "console" en mobiel met cross-play. De game wordt blijkbaar vergeleken met spellen als Genshin Impact en Fate/Grand Order. Ook overweegt de ontwikkelaar een vervolg op Stellar Blade, alsmede een pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender
Nieuws

Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender

Het moet 'de grootste game in de Avatar-franchise' worden

Saber Interactive is begonnen aan de ontwikkeling van een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd, zo meldt IGN. Het moet volgens Saber "de grootste game in de Avatar-franchise" worden en een compleet nieuw verhaal vertellen dat zich duizenden jaren in het verleden afspeelt.

Spelers besturen een compleet nieuwe, nooit eerder vertoonde Avatar. Daarbij zal men een "levendige spelwereld kunnen verkennen, alle vier de elementen kunnen leren, deelnemen aan dynamische gevechten samen met metgezellen en de uitdagingen en keuzes ervaren die horen bij het behouden van de balans in de wereld".

Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko. Het spel moet naar pc en consoles komen, al is niet bekend welke consoles precies.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Emotionele Stalker 2-documentaire van anderhalf uur nu te zien
Nieuws

Emotionele Stalker 2-documentaire van anderhalf uur nu te zien

Een game ontwikkelen terwijl je thuisland wordt aangevallen

GSC Game World heeft een documentaire van bijna anderhalf uur lang over de ontwikkeling van Stalker 2: Heart of Chornobyl gedeeld.

De documentaire, genaamd 'War Game: The Making of Stalker 2', kan op YouTube bekeken worden en draait voor een aanzienlijk deel om hoe de Oekraïense studio de ontwikkeling van de game combineerde met de situatie rondom de Russische invasie van het land.

GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Verder wordt er gekeken naar hoe de ontwikkeling van de game vervolgd werd in Praag, waar men "alles van begin af aan moest regelen" en zelfs nieuwe acteurs moest casten. GSC moest daar ook een nieuwe studio voor motion capturing en audio-opnames bouwen.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game verschijnt op 20 november voor Xbox Series X en S en pc. Ook verschijnt het spel meteen op release op Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!