Gespeeld: EA Sports FC 25 krijgt een impuls met nieuwe Rush-modus
Rocket League, maar dan met echte spelers
In een van de hallen van Gamescom is een klein stadion nagebouwd, compleet met tribunes, kunstgras en een reservebank. Het moge duidelijk zijn dat hier EA Sports FC 25 wordt gespeeld. Toch zien we op de zee van groene schermen geen gewone wedstrijden, maar intense potjes met teams van slechts vijf spelers. Senior producer Sam Rivera vertelt ons hoe dit zit.
”Rush is de belangrijkste nieuwe gameplay experience”, gooit Rivera er maar gelijk uit. Deze nieuwe spelmodus is vooral bedoeld als een sociale ervaring. Het concept is simpel: teams bestaan uit vijf spelers (waarvan één keeper), het veld is compacter, en de spelregels zijn ietsjes anders. Het resulteert in een behoorlijk intens en, toegegeven, erg leuk potje voetbal.
Wie moet rennen is te laat vertrokken
Dat komt vooral omdat de acht veldspelers allemaal door een mens worden bestuurd. Mensen maken fouten, maar ook onverwachtse loopacties die weer kansen bieden. En omdat je maar met vier spelers bent, is iedereen zowel aanvaller als verdediger. Diepgaan kan ontzettend lonen, maar is ook een enorm risico. Met als gevolg dat er veel gerend en gescoord wordt, niet geheel toevallig twee spelonderdelen waar EA Sports FC (en voorheen Fifa) in uitblinkt.
De booth van EA op Gamescom leent zich natuurlijk perfect om zo snel teams van vier tegen vier te vormen en het virtuele gras te betreden. Zo is Rush ook eigenlijk bedoeld, benadrukt Rivera meermaals. “Het is een sociale modus, bedoeld om samen te spelen.”
Geen Volta 2.0
Je zou daardoor kunnen denken dat Rush een soort opvolger is van het straatvoetbalachtige Volta. “Ja en nee”, overdenkt Rivera. “Volta voelde als een andere game, dit niet.” Passen en schieten voelt inderdaad hetzelfde als in een gewone wedstrijd, en er ligt geen extra nadruk op trucjes en stijl. Wel is de schaal van het veld en het doel aangepast, en werken de regels iets anders. Zo wordt bij de eerste aftrap de bal in het midden van het veld losgelaten en moeten spelers er eerst naartoe rennen. Buitenspel is minder strikt en penalty’s zijn vervangen door een lopende variant. Ook maakt de blauwe kaart in deze modus zijn debuut in FC 25. Na twee gele kaarten moet een speler een minuut lang vanaf de zijlijn toekijken, maar daarna mag ‘ie wel terug binnen de lijnen komen.
Een ander groot verschil met Volta is dat je Rush niet in het hoofdmenu van het spel terugvindt. De nieuwe spelmodus staat namelijk niet op zichzelf, maar is een toevoeging aan andere modi, waaronder Ultimate Team en Career. In Career wordt Rush een beetje anders ingezet, omdat dat natuurlijk normaal gesproken geen gamemodus is die je met vrienden speelt. Rivera legt uit dat je in Career nu speciale toernooien met je jeugdelftal kan spelen, waarbij dezelfde 5vs5-opzet wordt gebruikt. “Dat is realistisch, want in het echt zijn jeugdtoernooien ook vaak compact en intens.”
Verborgen parel?
Toch meent Rivera dat je de beste ervaring online krijgt, en afgaande op onze speelsessie kunnen we dat beamen. Rush maakt precies gebruik van de onderdelen waarin FC 25 uitblinkt, namelijk de snelle actie en het maken van doelpunten. De kleinere opzet en het feit dat alle spelers door mensen worden bediend, geeft bovendien een hele frivole dynamiek aan het spel. Rush doet in zekere zin zelfs meer denken aan een partygame als Rocket League, dan aan gewone voetbalgames.
Rush lijkt zo een leuke toevoeging aan FC 25, en in ieder geval een verbetering ten opzichte van Volta. Het is vooral de vraag of spelers hun weg naar Rush weten te vinden. De spelmodus zit immers een beetje verstopt binnen Kick-off, Clubs, Ultimate Team en Career. We missen (nog) een manier om via matchmaking teamgenoten en tegenstanders te vinden. Wie weet is dat iets voor de toekomst, want volgens Rivera wordt de gamemodus nu al erg positief ontvangen en is hij “here to stay”.
EA Sports FC 25 verschijnt op 27 september voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc.