Gespeeld: EA Sports FC 25 krijgt een impuls met nieuwe Rush-modus
Achtergrond

Gespeeld: EA Sports FC 25 krijgt een impuls met nieuwe Rush-modus

Rocket League, maar dan met echte spelers

In een van de hallen van Gamescom is een klein stadion nagebouwd, compleet met tribunes, kunstgras en een reservebank. Het moge duidelijk zijn dat hier EA Sports FC 25 wordt gespeeld. Toch zien we op de zee van groene schermen geen gewone wedstrijden, maar intense potjes met teams van slechts vijf spelers. Senior producer Sam Rivera vertelt ons hoe dit zit.

”Rush is de belangrijkste nieuwe gameplay experience”, gooit Rivera er maar gelijk uit. Deze nieuwe spelmodus is vooral bedoeld als een sociale ervaring. Het concept is simpel: teams bestaan uit vijf spelers (waarvan één keeper), het veld is compacter, en de spelregels zijn ietsjes anders. Het resulteert in een behoorlijk intens en, toegegeven, erg leuk potje voetbal.

Wie moet rennen is te laat vertrokken

Dat komt vooral omdat de acht veldspelers allemaal door een mens worden bestuurd. Mensen maken fouten, maar ook onverwachtse loopacties die weer kansen bieden. En omdat je maar met vier spelers bent, is iedereen zowel aanvaller als verdediger. Diepgaan kan ontzettend lonen, maar is ook een enorm risico. Met als gevolg dat er veel gerend en gescoord wordt, niet geheel toevallig twee spelonderdelen waar EA Sports FC (en voorheen Fifa) in uitblinkt.

De booth van EA op Gamescom leent zich natuurlijk perfect om zo snel teams van vier tegen vier te vormen en het virtuele gras te betreden. Zo is Rush ook eigenlijk bedoeld, benadrukt Rivera meermaals. “Het is een sociale modus, bedoeld om samen te spelen.”

Geen Volta 2.0

Je zou daardoor kunnen denken dat Rush een soort opvolger is van het straatvoetbalachtige Volta.  “Ja en nee”, overdenkt Rivera. “Volta voelde als een andere game, dit niet.” Passen en schieten voelt inderdaad hetzelfde als in een gewone wedstrijd, en er ligt geen extra nadruk op trucjes en stijl. Wel is de schaal van het veld en het doel aangepast, en werken de regels iets anders. Zo wordt bij de eerste aftrap de bal in het midden van het veld losgelaten en moeten spelers er eerst naartoe rennen. Buitenspel is minder strikt en penalty’s zijn vervangen door een lopende variant. Ook maakt de blauwe kaart in deze modus zijn debuut in FC 25. Na twee gele kaarten moet een speler een minuut lang vanaf de zijlijn toekijken, maar daarna mag ‘ie wel terug binnen de lijnen komen.

Een ander groot verschil met Volta is dat je Rush niet in het hoofdmenu van het spel terugvindt. De nieuwe spelmodus staat namelijk niet op zichzelf, maar is een toevoeging aan andere modi, waaronder Ultimate Team en Career. In Career wordt Rush een beetje anders ingezet, omdat dat natuurlijk normaal gesproken geen gamemodus is die je met vrienden speelt. Rivera legt uit dat je in Career nu speciale toernooien met je jeugdelftal kan spelen, waarbij dezelfde 5vs5-opzet wordt gebruikt. “Dat is realistisch, want in het echt zijn jeugdtoernooien ook vaak compact en intens.”

Verborgen parel?

Toch meent Rivera dat je de beste ervaring online krijgt, en afgaande op onze speelsessie kunnen we dat beamen. Rush maakt precies gebruik van de onderdelen waarin FC 25 uitblinkt, namelijk de snelle actie en het maken van doelpunten. De kleinere opzet en het feit dat alle spelers door mensen worden bediend, geeft bovendien een hele frivole dynamiek aan het spel. Rush doet in zekere zin zelfs meer denken aan een partygame als Rocket League, dan aan gewone voetbalgames.

Rush lijkt zo een leuke toevoeging aan FC 25, en in ieder geval een verbetering ten opzichte van Volta. Het is vooral de vraag of spelers hun weg naar Rush weten te vinden. De spelmodus zit immers een beetje verstopt binnen Kick-off, Clubs, Ultimate Team en Career. We missen (nog) een manier om via matchmaking teamgenoten en tegenstanders te vinden. Wie weet is dat iets voor de toekomst, want volgens Rivera wordt de gamemodus nu al erg positief ontvangen en is hij “here to stay”.

EA Sports FC 25 verschijnt op 27 september voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt
Nieuws

Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt

Het is een van de meest excentrieke personages in de Zelda-reeks

Takaya Imamura, de bedenker van het Zelda-personage Tingle, zou graag Heroes-acteur Masi Oka in de rol van het exentrieke personage zien.

Dat meldt Imamura in een interview met VGC. Hem werd in eerste instantie gevraagd of Tingle, die voor het eerst voorkwam in The Legend of Zelda: Majora's Mask, ooit nog in een Nintendo-game voor zal komen, zeker nu Imamura sinds 2021 niet meer werkzaam is bij Nintendo.

"Dat is een goede vraag", zo antwoordde hij. "Misschien, maar in Tears of the Kingdom zit een personage die niet Tingle is, maar wel wat van hem wegheeft. Ik denk dat de ontwikkelaars niet Tingle hebben gepakt, maar de creatie wel respecteren en hem op die manier in het spel hebben verwerkt."

Imamura begon daarna over de aankomende Zelda-film. "Ik ben erg nieuwsgierig of hij in die film zit of niet. Ik zou het geweldig vinden." Hij wist meteen wie de rol van Tingle zou moeten vertolken: "Masi Oka. Ken je de tv-serie Heroes? Hij is het Japanse personage die 'yatta!' zegt. Ik zou graag zien dat hij het doet." Oka speelde in Heroes de rol van Hiro Nakamura.

Nintendo kondigde vorig jaar aan dat het bedrijf samen met producent Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. Eerder dit jaar kondigde Nintendo ook aan dat het samen met Illumination aan een tweede Mario-animatiefilm werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones
Nieuws

Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones

Zoals gebruikelijk is de kans om hem in huis te halen zeer klein

Microsoft en Bethesda hebben een custom Xbox Series X-console en bijbehorende controller onthuld in de stijl van Indiana Jones and the Great Circle.

De console heeft een goudachtige kleur. Zoals wel vaker bij dit soort custom Xbox-consoles is het apparaat niet makkelijk verkrijgbaar. Mensen moeten tussen 12 november en 6 januari afreizen naar de Microsoft Experience Centers in Londen, New York of Sydney en daar een puzzel oplossen om kans te maken om de console te winnen. Het bedrijf gaat op een later moment de console ook via social media weggeven.

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Het spel moet in het voorjaar van 2025 ook uitkomen op PlayStation 5.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, de acteur die de rol van het personage in de films vertolkt. De stem wordt ingesproken door Troy Baker, onder andere bekend voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg onlangs een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop
Nieuws

Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop

De multiplayermodus gaat eind deze maand offline

Mensen kunnen de oorspronkelijke versie van Age of Empires 3 niet meer op pc aanschaffen.

Op de Steam-pagina's van het origineel en de Definitive Edition valt te lezen dat het oorspronkelijke spel niet meer te koop is. Daarnaast gaat de online multiplayer vanaf 30 oktober offline. Mensen die het spel in het bezit hebben kunnen nog de campagne en skirmish-content blijven spelen.

Age of Empires 3 van Ensemble Studios kwam in 2005 op pc uit. In 2020 verscheen een remaster genaamd Age of Empires 3: Definitive Edition, die wel in de verkoop blijft. Deze versie heeft verbeterde graphics, een nieuwe soundtrack en extra modi. Deze versie van de game staat ook op Game Pass voor pc en de Windows Store.

Op Xbox-consoles is er geen versie van Age of Empires 3 verkrijgbaar. Age of Empires 2: Definitive Edition en Age of Empires 4 zijn wel op Xbox speelbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!