Zo word je goed in het spelen van FromSoftware-games
Achtergrond

Zo word je goed in het spelen van FromSoftware-games

Alles wat je nodig hebt om soulslikes de baas te worden

Met de pas uitgekomen Elden Ring-uitbreiding Shadow of the Erdtree zijn er tal van spelers die met een schuin oog weer naar de uitdagende open spelwereld van FromSoftware kijken, om vervolgens de vraag te stellen: “is dat niet te moeilijk voor mij?” Ondergetekende stond daar altijd precies zo in, maar na een virtuele training waar Rocky Balboa jaloers op zou worden ligt hier nu de ideale gids om de strijd aan te gaan met FromSoftware-games.

Elden Ring is in iets meer dan twee jaar tijd 25 miljoen keer verkocht. Daarmee is het FromSoftware’s populairste game ooit, maar lang niet iedereen lukte het om het spel uit te spelen. De games van de Japanse studio staan immers bekend om hun uitzonderlijk hoge moeilijkheidsgraad en zijn voor velen dan ook erg intimiderend.

©GMRimport

In deze gids leren we je hoe je de skills kunt ontwikkelen om uiteindelijk zelfs FromSoftware-games uit te spelen. Natuurlijk is de onderstaande route die we schetsen niet verplicht, want iedereen heeft zo zijn of haar eigen voorkeuren. De trainer hieronder laat je vooral rustig kennis maken met de verschillende mechanieken die je in de vingers wil krijgen voordat je jezelf helemaal overgeeft aan FromSoftware’s zwaarste uitdagingen.

De Star Wars Jedi-games

Je moet ergens beginnen, maar waar? Het kan helpen om voor spellen te gaan die zich in een vertrouwd universum afspelen en je niet meteen in het diepe gooien, maar voor het eerst laten pootjebaden in souls-achtige games. De Star Wars Jedi-spellen zijn daar een goed voorbeeld van en in ieder geval uitermate toegankelijk.

De Jedi-games leren je vooral te anticiperen op patronen in vijandelijke aanvallen, waarmee je al spelenderwijs wordt klaargestoomd voor uitdagendere titels als Elden Ring, Dark Souls en Bloodborne. De verhaalvertelling is daarbij nog vergelijkbaar met andere mainstream blockbusterfranchises als God of War en Assassin’s Creed. Kortom: je hoeft het verhaal niet zelf bij elkaar te puzzelen en hebt de moeilijkheidsgraad ook zelf in de hand.

©GMRimport

Stellar Blade

Na de Star Wars Jedi-games is Stellar Blade een goede volgende stap. Net als alle andere games in dit rijtje schotelt deze game spelmechanieken passend bij een soulslike voor, maar ligt de focus in dit geval meer op het deflecteren van vijandige aanvallen. Dit is net zo belangrijk als het uit de weg rollen voor aanvallen.

Daarnaast ontvang je in Stellar Blade een geweer, waarmee je vanaf een relatief veilig afstandje ook gemakkelijker schade aan kan richten bij de vele bazen die deze in Zuid-Korea ontwikkelde game rijk is. Ook zijn er tal van gebruiksvoorwerpen die je kunt gebruiken om gemakkelijker vijanden te verslaan, waaronder extra levensdrankjes en boosters waarmee je meer schade aanricht. Dat de game extra vergevingsgezind is, blijkt daarnaast wel uit het feit dat je geen experience points (XP) verliest als je sterft. Ook kun je met de zogeheten ‘WB Pump’ uit de dood opstaan met een deel van Eve’s levensenergie terug.

Lies of P

Waar Stellar Blade vooral via het vechtsysteem als leermeester dient, is Lies of P er juist meer om je wegwijs te maken in de technisch kant van het uitbouwen van personages in FromSoftware-games middels punten toebedelen in statistieken voor ieder level dat je stijgt. Met de leugenachtige jongen Pinocchio doorkruis je een dystopisch stad genaamd Krat, waar kwaadaardige vijanden je achter iedere hoek opwachten.

De uitdagende gevechten krijgen in dit spel meer diepgang, doordat je een zogeheten build maakt. Aan het begin van het spel krijg je de keuze tussen drie paden, waarbij je gebalanceerd kunt spelen, meer op kracht kunt leunen of juist de focus legt op snelheid.

Met verdiende Ergo, een valuta waarmee je onder meer levels omhoog gaat, bouw je vervolgens Pinocchio. Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen meer vitality (levenspunten), meer motivity (hoeveel schade je aanricht) of juist voor capacity (waardoor je meer kunt dragen). Naast deze opties zijn er nog een handjevol en door je personage zorgvuldig uit te bouwen, word je steeds sterker en dan natuurlijk het liefst op een manier die aansluit bij je eigen speelstijl.

Ondertussen word je al spelenderwijs steeds beter in het vechten, waarin Lies of P wat uitdagender is dan Stellar Blade. Het spel introduceert bijvoorbeeld ook het concept van het verliezen van je valuta als je doodgaat, waardoor je na de dood bij een kampvuur in de buurt wakker wordt en terug naar het punt van sterven moet terugkeren om je kostbare Ergo niet kwijt te raken. Je progressie wordt daadwerkelijk geremd als je sterft.

Het enorme aantal levensdrankjes van Stellar Blade ontbreekt daarnaast, al heeft Lies of P op een andere wijze een extra kruk om op te leunen. Als je levensdrankjes op zijn, kun je door vijanden te verslaan weer één levensdrank ontvangen, waardoor je minder bang bent om er hier één van te verspillen.

Elden Ring

Hierna is het tijd voor de eerste echte FromSoftware-ervaring: Elden Ring. Van alle games uit het soulslike repertoire van de Japanse ontwikkelaar wordt het avontuur in The Lands Between bestempeld als de meest toegankelijke. Dat heeft te maken met de hoeveelheid opties die de speler aangereikt krijgt om de gevechten met de uitdagende vijanden behapbaarder te maken.

©GMRimport

Zo ben je vrij om voor eindbazen een vriend uit te nodigen die met je mee kan vechten, maar kun je ook zonder een andere speler behoorlijk ver komen. Je kunt bijvoorbeeld zogeheten spirit ashes oproepen – computergestuurde kompanen die je tijdens baasgevechten bijstaan.

De grootste reden dat Elden Ring echter de toegankelijkste FromSoftware-game is, heeft te maken met de opzet van de spelwereld. Elden Ring laat je nagenoeg volledig vrij in waar je gaat en staat in de wereld, waardoor je zelf kunt bepalen of een vijand te lastig is om te verslaan. Als dat het geval is, vlucht je samen met je trouwe ros Torrent weg en kies je een ander pad, vergaar je wat levels en ga je daarna de strijd opnieuw aan voor een beter resultaat. Vergis je niet: Elden Ring is nog altijd enorm uitdagend, zoals het een soulslike betaamt, maar het is wel de beste game om aan het repertoire van FromSoftware te beginnen.

©GMRimport

Bloodborne en Dark Souls

De Dark Souls-games en Bloodborne bieden wat dat betreft veel minder opties om het hazenpad te kiezen en een andere weg te vinden. In deze games is het echt een kwestie van een meester worden in het lezen van vijanden en patronen en het gebruiken van alle kunde die je hebt opgedaan met de hierboven genoemde games. Het maakt daarbij niet veel uit of je voor Dark Souls of Bloodborne gaat, al zijn er natuurlijk wel verschillen.

Wie agressiever is qua speelstijl, komt waarschijnlijk verder in Bloodborne, terwijl spelers die de kat liever uit de boom kijken eerder gedijen op Dark Souls. Laatstgenoemde bevat wel één van de grootste pieken qua moeilijkheidsgraad van alle FromSoftware-games, dus wees gewaarschuwd als je met het eerste deel uit de Dark Souls-trilogie start.

©GMRimport

Demon’s Souls en Sekiro

Dan zijn er nog Demon’s Souls en Sekiro: Shadows Die Twice. Laatstgenoemde wordt door veel FromSoftware-fans bestempeld als de moeilijkste van allemaal. Dat heeft te maken met het feit dat die game je dwingt om op een geheel andere manier te spelen dan alle andere spellen uit het repertoire van de Japanse ontwikkelaar.

Deflecteren van vijanden staat centraal en het leren van de timing hiervan is de enige manier om te winnen. Je moet je reflexen trainen om zo richting een counter te werken waarmee je de tegenstander verslaat. In Stellar Blade en Lies of P heb je de basis geleerd, maar Sekiro is nog preciezer. Het spel is gericht op het breken van de posture van vijanden, maar zelf heb je ook een zogeheten posture meter. Met perfecte timing een aanval afslaan doet de meter van vijanden vollopen. Lukt dat niet, dan gaat je eigen meter snel omhoog. Daarom moet je je eigen meter laag zien te houden, zodat je niet al te snel het game over-scherm krijgt te zien.

©GMRimport

Demon’s Souls is min of meer de voorvader van het soulslike genre. Dankzij de remake uit 2020 oogt het spel geweldig op PlayStation 5, maar dat maakt de game er niet minder lastig op. Doordat het de eerste moderne soulslike is, zijn er flink wat aspecten die de game uitdagender maken dan bijvoorbeeld spirituele opvolger Dark Souls.

Kampvuren zijn er namelijk niet, waardoor de straf voor sterven zwaarder weegt, zijn gevechten zelf erg pittig doordat de spelervaring zelf wat trager is en wordt er ontzettend weinig uitgelegd rondom de spelmechanieken. Maar als je zoals deze gids suggereert eerst de andere FromSoftware-games en soulslikes hebt gespeeld, is laatstgenoemde gelukkig niet meer zo’n groot probleem. De andere aspecten kunnen echter wel een enorme uitdaging vormen. Demon’s Souls en Sekiro zijn dus de ultieme uitdagingen binnen het genre – als je deze games uitspeelt, mag je jezelf een ware soulslike-meester noemen!

©GMRimport

Meerdere wegen leiden naar voldoening

Hopelijk helpt deze gids je bij het langzaam maar zeker verkennen van het soulslike genre en FromSoftware-games. Uiteraard zijn er nog tal van extra zijwieltjes die je jezelf kunt schenken. Zo is er niets mis met het gebruiken van een gids om een personage uit te bouwen tot een specifieke build, want daarmee richt je vaak verwoestende schade aan.

Verder kan het nog wel eens helpen om buiten de games om in de respectievelijke verhalen te duiken van de FromSoftware-games, gezien deze in de spellen zelf veelal op vage wijze worden verteld. YouTube staat vol met kanalen die de verhalen op duidelijke wijze uitleggen en je zo een diepere waardering geven voor wat er daadwerkelijk in de spelwerelden van de Japanse studio gebeurt. Voor nu wensen we eenieder die de uitdaging aangaat heel veel succes!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door
Nieuws

Forse Stalker 2-patch voert meer dan 1200 verbeteringen door

GSC Game World heeft wederom een flinke patch voor Stalker 2: Heart of Chornobyl uitgebracht met meer dan 1200 verbeteringen en oplossingen voor bugs.

Patch 1.3 voert allerlei verbeteringen door aan de prestaties, gevechten en andere facetten van de game. Ook zijn er nieuwe scènes toegevoegd wanneer spelers sterven, zijn de gezichtsanimaties van NPC's verbeterd en is er een nieuw muziekthema voor Slag Heap bij nacht. Mutanten bewegen vloeiender en NPC's reageren nu beter op het geluid van voetstappen. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is sinds afgelopen najaar verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass. Stalker 2 kende op release wel bugs en andere technische mankementen. De ontwikkelaar bracht dan ook al meerdere patches uit om die weg te werken.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in zijn review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien
Nieuws

Launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition te zien

Game verschijnt morgen op Nintendo Switch

Nintendo heeft de launchtrailer van Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition uitgebracht.

De game komt morgen uit voor Nintendo Switch en heeft verbeterde graphics en nieuwe verhaalelementen - inclusief een nieuwe omgeving. Mensen die het spel voor 6 april via de Nintendo eShop aanschaffen (of de downloadcode die bij de fysieke versie van de game zit inwisselen) ontvangen als bonus een Exploration Support Pack. Dit bevat onder andere 100.000 credits, de Advanced Iron Knife als mêleewapen, de Advanced Storm Assault Rifle, diverse verbeteringen voor wapens en armor en een Survival-armorset.

Xenoblade Chronicles X verscheen oorspronkelijk in 2015 voor de Wii U en is net als de andere Xenoblade Chronicles-games ontwikkeld door Monolith Soft. Een uniek aspect aan de game ten opzichte van de andere delen in de rpg-reeks is dat spelers hier gigantische mechs besturen. Het verhaal en de spelwereld staan volledig los van de andere delen en kan dus door nieuwe spelers ervaren worden.

"We schrijven het jaar 2054", zo luidt de officiële synopsis. "Na een vernietigende, intergalactische oorlog zijn de mensen van de Aarde gevlucht. Als één van de overlevenden en bewoners van de New Los Angeles (NLA)-kolonie, moet je een nieuw thuis bouwen op de gevaarlijke planeet Mira. Strijd voor de toekomst van de mensheid in een open wereld met vijf gevarieerde continenten vol onbekende wezens – waarvan sommige reusachtig groot."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!