Vorige week was het dan eindelijk officieel: de Nintendo Switch 2 verschijnt dit jaar. Via een strakke aankondigingstrailer werd de hybrideconsole uit de doeken gedaan. Met marginale info blijft het echter onduidelijk wat deze console nou precies onderscheidt van zijn voorganger. Daarom zetten we alle verschillen voor je op een rijtje.
Het is niet heel gek dat mensen roepen dat er bijna niks nieuw is aan de console. Op het eerste gezicht lijkt het vooral op een grotere Nintendo Switch met blauwe en oranje accenten onder de joysticks. Want ja, de Switch 2 vindt qua design het wiel absoluut niet opnieuw uit. Toch gaat deze console veel meer bieden dan je aanvankelijk zou denken.
Afmetingen en behuizing
De trailer begon met beelden die duidelijk maken dat de Switch 2 in ieder geval een flink stuk groter is dan zijn bijna 8 jaar oude broertje. Een grotere console betekent een groter scherm, grotere knoppen en grotere joysticks. De exacte schermgrootte is nog niet bekend, maar de verwachting is dat deze tussen de 7,5 tot 8,5 inch is. Dat is een flinke stap omhoog ten opzichte van de originele Switch met 6,2 inch, en ook van de oledversie met 7 inch en de Lite met 5,5 inch. De Switch 2 is – zonder de Joy-Cons – naar verluidt 265 mm breed en 115 mm hoog. Dat is zo’n 25 procent groter dan de 239 mm bij 102 mm van de vorige Switch.
Bovendien krijgt het scherm volgens geruchten een 1080p-resolutie, ten opzichte van de 720p die op alle huidige Switch-varianten zit. Er is daarnaast ook ruimte een extra usb-c-poort aan de bovenkant van de Switch. Daarmee kan je de Switch opladen tijdens handheld-sessies zonder dat er een kabel op je schoot of tafel drukt. Of de extra poort ook voor andere doeleinden ingezet wordt is nog niet bekend.
Aan de achterkant van de Switch 2 zit een standaard die de volledige breedte van de console beslaat. Dat is een flinke vooruitgang ten opzichte van de gammele standaard van de originele Switch, maar vergelijkbaar met die van de Switch Oled. Toch kan de standaard de Switch 2 tot 120 graden buigen, iets wat zelfs de Oled niet voor elkaar krijgt. De Switch 2 behoudt verder de aux-poort voor het aansluiten van koptelefoons en heeft ook weer een cartridgesleuf. Deze ondersteunt beide Switch- en Switch 2-cartridges. De sprong in grootte zorgt mogelijk ook voor een zwaardere console, maar ook daar zijn nog geen exacte cijfers over bekend.
Magnetische Joy-Cons
De grootste veranderingen aan de buitenkant van de Switch 2 zijn voornamelijk te vinden in de Joy-Cons. Door de grotere console zijn de Joy-Cons ook iets in omvang toegenomen. Zo zijn de joysticks en de knoppen allemaal een stukje groter en lijken de schouderknoppen een meer ergonomische, ronde vorm aan te nemen. Nog belangrijker is dat ze niet meer in de console geschoven worden, maar magnetisch vanuit de zijkant worden vastgeklikt. Om ze los te halen druk je een nieuwe knop aan de achterkant in om het magnetische effect te blokkeren. Volgens geruchten werkt het systeem op basis van elektromagnetisme. Via een stroming wordt het magnetisme geactiveerd, wat dus weer op zijn beurt gedeactiveerd wordt met de knop op de achterkant.
Nintendo liet in 2017 al weten dat het voor de oorspronkelijke Switch al magneten had geprobeerd, maar dat het destijds niet betrouwbaar genoeg was. Blijkbaar is Nintendo er nu zeker van dat het werkt. Dat is mogelijk een voordeel, gezien de rails van het schuifsysteem van de oorspronkelijke Joy-Cons vaak losser gaan zitten na langdurig gebruik.
De nieuwe magnetische, kleurrijke zijkanten van de Joy-Cons hebben verder een aantal interessante nieuwe eigenschappen. Allereerst zien we de fors grotere, maar minder uitstekende L- en R-knoppen. Naast die knoppen zien we ook nog twee kleinere knoppen die vermoedelijk extra schouderknoppen zijn. Een groot gemis van een enkele Joy-Con in gebruik nemen bij de huidige Switch is dat je maar twee schouderknoppen in plaats van vier hebt, maar dat lijkt nu opgelost te zijn.
De vorige generatie Joy-Cons beschikt daarnaast enkel aan de rechterkant over een infraroodsensor aan de onderzijde, maar die zit nu ook op de linkerkant van de Switch 2. Die sensor wordt op de huidige Switch amper gebruikt. De meest creatieve toepassingen zijn te vinden in Ring Fit, waarbij het fungeert als hartslagmeter, en is de sensor essentieel voor Nintendo LABO. Doordat beide Joy-Cons over deze sensor beschikken gaan we mogelijk meer toepassingen zien.
Beide Joy-Cons lijken ook nog eens een nieuwe sensor op de kleurvolle binnenkant te hebben waar Nintendo nog geen officieel bericht over heeft gegeven. Volgens eerdere geruchten zou dit gaan om een soort optische muissensor. De kans is dus groot dat we het menu en bepaalde games kunnen besturen met de Joy-Cons als muis. Nintendo lijkt dat stiekem te bevestigen in de aankondigingstrailer, waarbij de twee Joy-Cons over een oppervlakte schuiven met nieuwe opzetstukjes. De Lenovo Legion Go, een handheld-pc, heeft al zo’n functie, waarbij de afneembare “Joy-Con” gebruikt kan worden als muis.
Dock en de grip
Over de dock valt nog vrij weinig te zeggen. We hebben het design alleen van de voorkant gezien, dus we weten nog niet wat voor aansluitingen er aan de achterkant zitten. Het is aannemelijk dat we hdmi 2.1-ondersteuning en een usb a- dan wel usb c-poort krijgen voor extra oplaadmogelijkheden. Bij het oled-model beschikt de dock ook over een ethernetaansluiting, dus het is daarom meer dan logisch om er vanuit te gaan dat die terugkeert op de dock van de Switch 2.
Wat we wél voor het eerst zagen tijdens de aankondigingstrailer, is de Joy-Con-grip. Deze houder zit ook inbegrepen bij de vorige Switch en maakt van je Joy-Cons een meer traditionele controller. Op de Switch 2 gaat dat via een magnetisch systeem. Of de grip zelf een usb c-poort krijgt om op die manier de Joy-Cons opgeladen te houden, is niet duidelijk.
Specificaties en hardware
Omdat er simpelweg nog geen specificaties bekend zijn, blijft het lastig om precies in te schatten hoe krachtig de Switch 2 precies is. Er zijn veel gesprekken gaande op het internet rondom de processor, de SoC en de grootte van de processnodes. Dat klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar is vooral een loze discussie zonder daadwerkelijke feiten. Toch willen we graag weten hoe krachtig de Switch 2 is ten opzichte van een Switch 1 of de Steam Deck, en daar kunnen we enigszins een indicatie van geven.
Om dat te begrijpen is het belangrijk om te weten wat voor gpu en cpu er in de eerste Switch zitten. De gpu betreft de Nvidia Tegra X1, een gpu specifiek voor tablets, en werd voor het eerst in 2015 aangekondigd. De cpu is daarnaast de ARM Cortex-A57 en komt uit 2012. Het is geen uitzondering als consoles op hardware draaien die bij release al een jaar of twee oud zijn, maar de Switch stond er destijds om bekend te leunen op opvallend oude chips. Desondanks wisten Nintendo en andere ontwikkelaars dankzij goede optimalisatie het onderste uit de kan te halen – The Witcher 3 is zelfs speelbaar op de handheldconsole.
Met dat in het achterhoofd nemen we voorzichtig een kijkje bij de tot nu toe gelekte specificaties van de Switch 2. De cpu zou een ARM Cortex-A78C betreffen, wederom een cpu van vijf jaar geleden. Dat klinkt wellicht als een teleurstelling, maar het betekent alsnog dat we een sprong van maar liefst acht jaar maken in cpu-kracht en efficiëntie. Vooral in de laatste zes jaar zijn er flinke stappen gemaakt in mobiele processoren, dus dat is mooi meegenomen.
Op gpu-gebied krijgen we naar alle waarschijnlijkheid te maken met een custom Nvidia Tegra T239 processor. ‘Custom’ is een belangrijke term hier, gezien de originele Switch te maken had met een Nvidia Tegra X1, zonder aanpassingen. Het is gebruikelijk voor consoleboeren om in samenwerking met de chipmaker een gpu te maken die specifiek is afgesteld en gemaakt voor de console in kwestie. Dat zorgt vaak voor betere en efficiëntere prestaties dan als je een gpu ‘van de plank’ kiest.
De gpu heeft 1536 CUDA-kernen, ten opzichte van de 256 van de eerste Switch. Een CUDA-kern is een kern die gespecialiseerd is in specifieke, grafische taken en deze parallel uitvoert. Zo heb je bij een cpu vaak maar een handjevol kernen, terwijl dat er bij een gpu honderden of – zoals bij de Switch 2 – meer dan duizend kernen zijn. Het geheugen van de Switch 2 komt naar verwachting uit op 12 GB, zes keer zoveel als de Switch.
Switch 2 versus PS5 en Steam Deck
Een andere term die vaak gebruikt wordt om de kracht van een console aan te duiden is teraflops. Dit is simpel gezegd hoeveel operaties een gpu kan uitvoeren per seconde. Die berekening wordt gemaakt op basis van de kloksnelheden van de console in handheld- en dock-modus. Onder de streep komt dat naar verluidt uit op 1,71 TFLOPS in handheld en 3,1 TFLOPS in de dock. Ter vergelijking: een Series S zit op 4 TFLOPS, een PS5 op 10,28 en een Steam Deck op 1,6.
Maar wat betekent dat werkelijk? Het is makkelijk om aan te nemen dat een hoger cijfer beter is, maar dat is niet altijd zo. Een Steam Deck is op basis van teraflops misschien minder krachtig, maar de Steam Deck gaat bij de meeste grote games nog geen twee uur mee. Nintendo geeft doorgaans minder om de beste prestaties en levert liever wat in om een betere batterijduur te garanderen. Het zou dus zomaar kunnen dat de Switch 2 een tikje lager geklokt wordt dan mogelijk of ‘undervolt’ wordt om dat te realiseren.
De vergelijking met een PS4 Pro of Xbox One X blijft ook lastig, aangezien je het vergelijkt met een console met veel meer ademruimte voor goede koeling. De Switch 2 is en blijft een dunne tablet, dus er moeten concessies gemaakt worden. Bovendien is de gpu van de Switch 2 bedoeld voor mobiele apparaten. Een PS4 Pro is bijvoorbeeld geen mobiel apparaat en heeft dan ook een robuustere cpu en gpu. Denk aan het verschil tussen een RTX3060 in een desktop-pc en een RTX3060 in een laptop - ze presteren wegens limitaties in koeling en stroomverbruik gewoon niet hetzelfde.
Natuurlijk zijn alle specificaties - hoeveel gelekte info we ook hebben - nog niet feitelijk. Het mag hoe dan ook duidelijk zijn dat de Switch 2 enorme stappen zet op het gebied van hardwarekracht. Als we zien wat het bedrijf uit de Switch 1 heeft weten te halen voor haar firstpartytitels, dan kan je rekenen op prachtige games in deze nieuwe generatie.
4K-resoluties
Een van de grootste pijnpunten van de eerste Switch is dat het simpelweg geen 4K-resoluties ondersteunt. Als je het apparaat in de dock schuift, krijg je maximaal een 1080p-resolutie op je mooie 4K-tv. De Switch 2 brengt daar gelukkig zeer waarschijnlijk verandering in. Of het genoeg is om ‘native’ 4K te weergeven blijft nog de vraag, maar de nieuwe console gaat in ieder geval gebruikmaken van Deep Learning Super Sampling (DLSS), een technologie die mogelijk is door de Nvidia-gpu.
DLSS is een techniek die bestaat uit twee onderdelen die los van elkaar of beide gebruikt kunnen worden. Aan de ene kant heb je framegeneratie, dat met behulp van kunstmatige intelligentie extra frames tussen de bestaande frames genereert. Daardoor heb je er bijvoorbeeld in een game die op 30 frames per seconde draait opeens 30 ‘neppe’ frames erbij, waardoor je effectief een framerate krijgt van 60 fps.
De andere kant van DLSS is - weer met kunstmatige intelligentie - het opschalen van de resolutie. Zo kan de Switch 2 er bewust voor kiezen om in 720p te draaien, en dat vervolgens op te schalen naar 4K met behulp van DLSS. Door games dus in een lagere resolutie te draaien, kan de Switch 2 een hogere framerate draaien, en dat vervolgens weer opschalen naar 1080p of 4K. De manier waarop de Switch 2 DLSS precies gaat gebruiken is nog onduidelijk, maar we krijgen hoe dan ook een scherper beeld op onze tv’s en een zalige framerate in handheldmodus.
Games en backwards compatiblity
Natuurlijk komen er nieuwe games naar de console. Hoeveel dat er bij de release van de console zijn, is nog de vraag. Zo kwam de eerste Switch met slechts tien games op de markt. De console was destijds nog een redelijke gok voor Nintendo, na het falen van de Wii U. De Switch 2 is ook volledig backwards compatibel met Switch 1-games. Beide fysieke cartridges en digitaal aangeschafte games kunnen gespeeld worden op de Switch 2. Dat geeft Nintendo iets meer ademruimte, omdat ze games kunnen uitbrengen die ook naar Switch 1 komen, zoals Pokémon Legends Z-A en Metroid Prime 4: Beyond.
In de trailer zagen we al een nieuwe Mario Kart, die veel meer open lijkt te zijn en 24 spelers toelaat in een race. Gezien dit de enige game was die tijdens de aankondigingstrailer getoond werd, is het aannemelijk dat de nieuwe kartgame gezamenlijk met de Switch 2 verschijnt. Qua andere games die tijdens de release of in de maanden erna naar de Switch 2 komen, kunnen we alleen maar voorspellen. Hieronder vind je mogelijke Switch 2-games en games die een Switch 2-versie krijgen, naast een normale Switch-versie.
- Metroid Prime 4: Beyond
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Switch 2-versie)
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition
- F-Zero GX-remaster
- Kirby and The Rainbow Paintbrush HD
- Kirby: Planet Robobot HD
- Fire Emblem: Genealogy of the Holy War-remake
- Een nieuwe 3D Mario-game
- Pokémon Legends Z-A
- Ring Fit 2
Naast bovengenoemde Nintendo-games kunnen we ook veel meer thirdpartygames verwachten. De eerste Switch kreeg al games als Skyrim en The Witcher 3, maar met de enorme extra kracht die de Switch 2 te bieden heeft, is het waarschijnlijk dat we veel meer van zulke games naar de nieuwe console zien verschijnen. Eerdere geruchten wezen al op Red Dead Redemption 2-port en zelfs Assassin’s Creed Shadows is niet geheel onrealistisch om te verwachten. Bovendien lijkt Microsoft een behoorlijke rits aan games in ontwikkeling te hebben voor de Switch 2.
Welke games er komen, wat de bedoeling is van de muissensor en wat de flinke sprong in kracht nou werkelijk gaat betekenen voor de games wordt duidelijker op 2 april. Dan houdt Nintendo een presentatie waarin het meer details uit de doeken doet. De games gaan in ieder geval ongetwijfeld soepeler lopen, mooiere graphics hebben en zullen nog creatiever omgaan met alle foefjes die verstopt zitten in de Joy-Cons.
De Nintendo Switch 2 verschijnt ergens in 2025. In mei en juni kan je een evenement bijwonen waarbij je de nieuwe console kan proberen.