Deflecting Hardtear is het coolste nieuwe spelmechanisme in Elden Ring
Achtergrond

Deflecting Hardtear is het coolste nieuwe spelmechanisme in Elden Ring

De spanning van Sekiro, maar dan in The Lands Between

Sekiro: Shadows Die Twice is waarschijnlijk de eerste FromSoftware-game waar je aan denkt als het om diepgaande pareermechanismes. Het perfect afweren van aanvallen heeft echter ook zijn intrede gedaan in Elden Ring. Uitbreiding Shadow of the Erdtree introduceert namelijk de Deflecting Hardtear Wondrous Physick en die verandert de game ingrijpend.

Disclaimer: Dit artikel bevat spoilers voor Elden Ring: Shadow of the Erdtree.

Toen Shadow of the Erdtree net uitkwam regende het klachten over de moeilijkheidsgraad van de dlc. Afgaande op de publieke opinie zijn vijanden in de Realm of Shadow meedogenlozer dan ooit. Spelers beten zich volledig stuk op de nieuwe bazen. Vooral Promised Consort Radahn, de eindbaas van de dlc, wordt als een nagenoeg onneembare horde gezien. Vooral in de tweede fase.

Dat sentiment spookte tijdens het recenseren van de uitbreiding voor zustersite Power Unlimited ook door mijn hoofd. Zoals altijd probeerde ik de eindbaas te ontleden: wanneer zie ik ruimte om aan te vallen? Naar welke kant moet ik rollen of springen om Radahns kosmische magie te ontwijken? En die aanvallen met twee zwaarden, kan ik ze blokkeren met mijn greatshield of breken ze mijn staminabalk?

De Deflecting Hardtear bleek het antwoord op al die vragen, maar biedt terugblikkend zoveel meer opties om aanvallender te spelen. In mum van tijd groeide de Deflecting Hardtear dan ook uit tot mijn favoriete nieuwe spelmechanisme in de dlc.

Ontelbaar veel buffs

Net als elke baas van FromSoftware heb ik de Deflecting Hardtear eens goed uitgepluisd en de statistieken zijn met recht indrukwekkend te noemen. Net zoals met elke tear die ik in de spelwerelden van Elden Ring vind, moet ik er een vijand voor verslaan, waarna ik hem in mijn Wondrous Pyshick-flesje kan mixen om van de effecten te kunnen genieten. Het is de allereerste Furnace Golem in de Gravesite Plain - hoogstwaarschijnlijk de eerste field-baas die men tegenkomt - die het zo waardevolle goedje laat vallen.

De omschrijving van het effect is net zo cryptisch als zo’n beetje alles in de games van Hidetaki Miyazaki. “Enhances spontaneous guard in mixed physick”, luidt het. Oftewel: blokkeer een aanval vlak voordat hij raakt met de linker schouderknop (L1) en profiteer van allerlei buffs en bonussen die je levens- en staminabalken beschermen, maar ook je daaropvolgende aanval sterker maken. Of je een schild of een wapen met twee handen gebruikt om te pareren maakt voor de effecten niet uit.

Het zijn wel wezenlijk andere voordelen dan in Sekiro, waarin je de parry gebruikt om de stance-balk van je tegenstander te breken, maar ze veranderen Elden Ring wel in een soort Sekiro Light.

Alle aandacht voor de Guard Counter

In de praktijk werkt het zo: je blokkeert alle fysieke schade en driekwart van de elementaire schade zoals fire, holy of magic. Daarnaast wordt de klap voor je staminabalk met vijfenzestig procent verlicht ten opzichte van een normale block. Door een kenmerkend ping-geluid op het moment van blokkeren, weet je precies wanneer een parry lukt. Druk met de juiste timing op L1 en je blokkeert hele combo’s voordat de staminabalk breekt. In combinatie met de Double Turtle Talisman (waarmee je stamina aanzienlijk sneller terugkomt), is het met een enkele keer rollen om afstand te creëren aardig vol te houden. Het zijn echter de aanvallende voordelen die me werkelijk wegblazen en een veel meer aanvallende speelstijl faciliteren.

Hier komen de Guard Counters om de hoek kijken en het lijkt er dan ook op dat Miyazaki de Hardtear heeft geïntroduceerd om die specifieke aanvallen eens goed voor het voetlicht te brengen. Een Guard Counter voer je uit door direct na een block op de rechter trigger (R2) te drukken. Je gooit er dan een move uit die zich qua schade bijna kan meten met een opgeladen R2-aanval, maar dan sneller. Elke aanval richt daarnaast ook nog poise schade aan, die onzichtbaar is in de levensbalk. Put je die verborgen poise-balk van de vijand helemaal uit, dan staggert je vijand, waarna je een critical-aanval kan inzetten. Bij een Guard Counter is die poise-schade dus ook veel hoger en de Deflecting Hardtear doet er complete scheppen bovenop.

Elke succesvolle parry voegt namelijk twintig (!) procent extra schade toe aan de counter-aanval, mits je deze binnen vijf seconden na de parry uitvoert. Deze schade stapelt zich tot vier keer op, waardoor je in het meest gunstige geval tachtig procent meer schade berokkent. Zodoende is het enorm bevredigend om met de Deflecting Hardtear te vechten, want het afstraffen van openingen brengt extra kansen met zich mee om de stance van een tegenstander te breken. Lukt het je om uit te vogelen hoeveel Guard Counters nodig zijn voor staggers op specifieke vijanden, dan kun je combo’s onderbreken voor een keiharde genadeklap. Gebruik je hier ook nog de Curved Sword-talisman bij, dan worden de aanvallen nóg sterker.

Dit alles kwam bij mij naar voren tijdens de Promised Consort-baas. De eerste fase van het gevecht, in feite een één-tegen-één confrontatie met Radahn, wordt bijna triviaal wanneer je een kolossaal wapen gebruikt in combinatie met een greatshield. Hij staggert na drie succesvolle Guard Counters en door dit proces een paar keer te herhalen, klap je als een bulldozer door de eerste fase heen. Terwijl de adrenaline door je lijf giert voelt het heerlijk om door het perfect te blokkeren een gigantische hap van Radahns levensbalk te nemen. Het bespaart bovendien de nodige health-flesjes voor die beruchte tweede fase, waarin Miquella erbij komt en een bombardement aan holy-aanvallen op je afslingert.

Helemaal geen wisselwerking?

Is er dan geen enkele keerzijde aan de Deflecting Hardtear? Natuurlijk wel: hij werkt voor maximaal vijf minuten. Dat klinkt kort, maar het is in de praktijk genoeg voor elk baasgevecht. Is hij daardoor ook minder aantrekkelijk om te gebruiken buiten baasgevechten? Daar ben ik nog niet helemaal aan uit, maar ik vermoed van niet. Met talismans zoals de eerdergenoemde Curved Sword, maar ook de Dagger, Crusade Isignia- en Blade of Mercy-talismans kun je een build maken rondom deze strategie.

Het bovenstaande heeft er dan ook voor gezorgd dat ik in een nieuwe playthrough van Elden Ring vanaf het begin aan het spelen ben met de Deflecting Hardtear. Heb je de dlc helemaal uitgespeeld en ben je van plan om New Game+ te starten, kijk dan absoluut eens naar deze nieuwe strategie. Zeker als je van Sekiro hebt genoten, is de Deflecting Hardtear zonder twijfel het coolste nieuwe spelmechanisme in Elden Ring.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Valhalla heeft nu Steam Achievements
Nieuws

Assassin's Creed Valhalla heeft nu Steam Achievements

Ubisoft neemt Steam weer serieus

Krap twee jaar na de release van Assassin's Creed Valhalla op Steam zijn er nu ook Steam Achievements aanwezig in de game.

Assassin's Creed Valhalla verscheen in 2020 al op consoles pc via de Epic Games Store, en kwam vervolgens in 2022 ook naar Steam. Toen liet Ubisoft weten dat er geen Steam Achievements aanwezig zouden zijn in de game, tot teleurstelling van veel spelers. Nu zijn de Steam Achievements er dus wel, zo valt via SteamDB te zien.

Toen Ubisoft onlangs aankondigde dat Assassin's Creed Shadows uitgesteld werd naar volgend jaar, maakte het bedrijf ook bekend dat het games weer vaker en sneller op Steam zou uitbrengen. Toen werd ook aangekondigd dat Star Wars Outlaws op 21 november op Steam verschijnt. Eerder vandaag bleek al dat Mirage de volgende game is die de overstap maakt. De toevoeging van Steam Achievements in Valhalla lijkt ook onderdeel te zijn van deze terugkeer naar Steam.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Release van nieuwe Avatar: The Last Airbender-game gepland voor 2027 of 2028
Nieuws

Release van nieuwe Avatar: The Last Airbender-game gepland voor 2027 of 2028

In de game kunnen spelers alle vier de naties verkennen

De nieuwe actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender die vorige week werd aangekondigd, staat op dit moment gepland voor een release in 2027 of 2028.

Dat meldde Doug Rosen, de senior vicepresident van 'Games & Emering Media' bij Paramount, in een aflevering van de officiële Avatar-podcast. Op Reddit vatte iemand de informatie uit de podcast samen. Hoewel men nu blijkbaar mikt op een release in 2027 of 2028 voor de nieuwe Avatar-game, meldt Rosen dat hij niet kan verzekeren dat dit ook daadwerkelijk gehaald wordt. Daarbij wordt er gemikt op een release op de volgende generatie consoles.

Verder benadrukt Rosen dat het spel een actie-rpg gesitueerd in een open spelwereld wordt, waarbij alle vier de naties verkend kunnen worden. De game speelt zich daarbij zo'n zevenduizend jaar in het verleden af, kort nadat massale vulkaanuitbarstingen een nieuwe ijstijd inluiden.

Dat is opvallend, omdat de vier naties volgens officiële lore maar zo'n vierduizend jaar oud zijn. Fans speculeren echter dat laatstgenoemde feitje mogelijk vrij los te interpreteren is, en dat vierduizend jaar geleden bijvoorbeeld de uiteindelijke versies van de naties vast werden gelegd.

De projectnaam van de game is 'Ice Wars', en in het spel besturen spelers een nieuwe Avatar die net aan zijn reis begint. Men kan daarbij een eigen personage aanmaken en een element kiezen.

Afgelopen week werd aangekondigd dat Saber Interactive aan een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum werkt. Toen werden er verder nog nauwelijks details gegeven, maar hierboven is dus wat meer informatie te vinden. Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saoedi-Arabië vermindert hoeveelheid aandelen in Nintendo
Nieuws

Saoedi-Arabië vermindert hoeveelheid aandelen in Nintendo

Het land gaf gisteren nog aan meer in Japanse bedrijven te willen investeren

Ondanks recente berichten dat Saoedi-Arabië meer in Japanse bedrijven wil investeren, heeft het land nu opeens minder aandelen van Nintendo in handen.

CNBC meldt dat Savvy Games - de divisie van het Public Investment Fund dat zich met game-investeringen bezighoudt - niet langer 8,58 procent van alle Nintendo-aandelen bezit, maar nog maar 7,54 procent. Het is daarmee nog altijd een van de grootste aandeelhouders in het bedrijf. Het is niet duidelijk waarom het Public Investment Fund hier voor heeft gekozen.

Gisteren kwam nog naar buiten dat het Public Investment Fund meer aandelen van diverse Japanse gamebedrijven, waaronder Nintendo, zou willen kopen. Prins Faisal bin Bandar bin Sultan Al-Saud, de vice voorzitter van het fonds, benadrukte daarbij dat men geen overhaaste beslissingen wil maken.

Het Public Investment Fund is in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken. De aankopen gebaseerd op games worden gedaan door de Savvy Gaming Group-divisie binnen het Public Investment Fund. Er zijn ook aandelen van bedrijven als EA, Activision Blizzard, Take-Two, Capcom, Nexon en SNK gekocht.

De investeringen van het Public Investment Fund zijn controversieel in het Westen. Dit vanwege de problemen in het land omtrent menselijke rechten. Hoewel beursgenoteerde bedrijven niet kunnen bepalen wie hun aandelen koopt, gaat een deel van de winst die een bedrijf maakt naar het land via de aandelen die het in het bezit heeft.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!