De Fallout 4-update bewijst dat oude liefde niet roest
Achtergrond

De Fallout 4-update bewijst dat oude liefde niet roest

Uranium Fever laait weer op

Dankzij de uiterst succesvolle tv-serie op Amazon Prime is Fallout heter dan ooit. Spontaan hunkeren we allemaal naar de post-nucleaire wastelands. Fallout 4, het laatste singleplayerdeel in de serie, is echter ruim acht jaar oud. Mede dankzij een recent uitgebrachte update voelt de game gelukkig niet aan als antiek.

Fallout 4 was natuurlijk al speelbaar op de huidige generatie consoles dankzij backward compatibiliteit. Op de Xbox Series X was de game zelfs al met FPS Boost te spelen. Met de nieuwe update is Fallout 4 echter een ‘echte’ PlayStation 5- of Xbox Series X-game, zonder te leunen op backward compatibiliteit.

Moderne facelift

Deze current gen-versie van Fallout 4 kent twee grafische modi. In de Performance Mode draait de game op 60fps met een dynamische resolutie, terwijl in de Quality Mode het spel draait op 30fps (of 40fps op 120hz televisies) en in native 4k. Ook niet onbelangrijk: de laadtijden zijn een stuk korter.  Als extraatje krijg je ook nog een paar missies, wapens, armors en skins uit de Creation Club gratis. Het is dus geenszins een remaster, maar de belangrijkste verouderpunten worden op deze manier wel aangepakt. Op consoles tenminste, want op pc loop je het risico dat door deze update mods niet meer werken. Dat is natuurlijk wel een beetje jammer.

De rest van de game heeft de tand des tijds eigenlijk prima doorstaan. Het is heus zichtbaar dat dit een game op leeftijd is. De grafische dichtheid is bijvoorbeeld een stuk minder dan bij nieuwere genregenoten als Cyberpunk 2077 of Starfield, en bij gebrek aan moderne belichtingstechnieken mist Fallout 4 bepaalde diepte en levendigheid. Ook oogt de spelwereld wat uit balans vergeleken met recentere games: de spelwereld is kleiner, terwijl objecten juist groter zijn. Daar verandert een hogere resolutie of betere framerate allemaal niets aan. Toch zijn dit soort details geenszins dealbreakers.

Koolzuurhoudend avontuur door het braakland

Voor je het weet dartel je namelijk weer vrolijk door die bizarre parodie van een dystopie die Fallout heet. Terwijl je bangers als Pistol Packin’ Mama of He’s a Man mee blèrt, vuur je al lachend een miniatuur atoombom richting een groepje losgeslagen killerrobots met mensenhersens alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Blijk je na de korte maar intense schermutseling gewond? Dan slurp je gewoon wat Nuka-Cola naar binnen en je kan er weer tegenaan.

Het zijn precies die elementen die de tv-serie zo heerlijk gestoord maakt, die ook de games zo onversneden leuk maken. En zoals Cooper Howard zo treffend benoemde in de serie, ligt afleiding overal op de loer. Zelf had ik al ruim honderd uur in Fallout 4 zitten, maar nooit de uitbreidingen gespeeld. In mijn current gen-avontuur begon ik daarom aan de eerste uitbreiding, Automatron. Deze relatief korte uitbreiding behelst maar een paar quests en zou in enkele uren uit te spelen moeten zijn. Maar omdat ik toch nog op onontdekte locaties en korte missies stuitte (en het bovendien niet kon laten om verder te timmeren aan mijn grootste nederzetting), deed ik er alsnog twaalf uur over om het uit te spelen.

Minimale update, maximale lol

De current gen-update is een tikje gemakzuchtig, daar het alleen het minimale doet om Fallout 4 te moderniseren, maar Fallout 4 zelf boet na al die jaren niks in aan lol die te beleven valt. Vergeleken met Fallout 3 en New Vegas is het dialoogsysteem weliswaar wat beperkt, maar Fallout 4 komt weer veel beter uit de verf als schietspel. Boston heeft iets minder charme dan Washington D.C. (Fallout 3) en New Vegas, maar met de Workshop kun je urenlang prachtige eigen nederzettingen bouwen. En tot slot barst Fallout 4 uit zijn voegen van de afleidingen, variërend van interessante locaties tot complete questlines. Het is bijna onmogelijk om in een rechte lijn op je doel af te gaan.

Dat is misschien ook wel het belangrijkste gegeven voor mensen die na het zien van de serie (al dan niet opnieuw) de wastelands willen verkennen. Fallout 4 kwam weliswaar bijna tien jaar geleden uit, maar is in veel opzichten prima oud geworden. Wie geen wonderen verwacht van de current gen-update, maar wel naarstig opzoek is naar meer luchtige grimmigheid, flessendoppen en eindeloze afleiding, zit met Fallout 4 helemaal goed.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe
Nieuws

Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe

Ook worden er nieuwe evenementen aan World Circuits toegevoegd

Vandaag verschijnt er een nieuwe gratis update voor Gran Turismo 7, waarmee onder andere drie nieuwe auto's aan de game worden toegevoegd.

Het gaat om de Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR GSR 2004, Toyota HiAce Van DX 2016 en Nissan GT-R (R35) Premium Edition T-Spec 2024.

De update voegt verder nieuwe evenementen aan World Circuits toe, zoals de Sunday Cup (Tokyo Expressway - Central Clockwise), Nissan GT-R Cup (Circuit de Sainte-Croix - A) en Evolution Meeting (Kyoto Driving Park - Yamagiwa+Miyabi Reverse / Autodromo Nazionale Monza / Colorado Springs - Lake).

Spelers kunnen ook een nieuw menu voor de Audi-collectie verwachten (voor mensen met een Collector-level van 42 of hoger), Sophy-ondersteuning voor Brands Hatch Grand Prix Circuit en Dragon Trail - Seaside en Chicago als een Curation in Scapes. Alle informatie en meer beelden zijn op de officiële Gran Turismo-website te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update
Nieuws

Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update

Ook zorgt de patch voor diverse verbeteringen en bugfixes

Update 1.007 is onlangs uitgekomen voor Stellar Blade. Met deze update reageren specifieke lichaamsdelen van hoofdpersonage Eve realistischer.

De update kwam vorige week al uit, maar er verschijnen nu vergelijkingsvideo's waarin de daadwerkelijke aanpassingen aan Eve's lichaam worden uitgelicht. In onderstaande vergelijkingsvideo valt te zien dat bijvoorbeeld de borsten van het personage realistischer worden samengedrukt wanneer Eve haar armen er tegenaan houdt.

De update zorgt er ook voor dat de zomerupdate van de game, waarmee onder andere bikini's voor Eve en een zomervakantiegebied aan de Great Desert Oasis werden toegevoegd, permanent is. Mensen kunnen deze feature nu in- en uitschakelen.

De update voegt ook een nieuw item genaamd de Ammo Package toe, waarmee spelers al hun ammunitie tegelijk kunnen aanvullen. Ook worden spelers nu gevraagd of ze een aankoop echt willen maken voordat het geld wordt betaald, en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up werkt ondertussen aan een eerder aangekondigde nieuwe IP genaamd Project Witches. Deze moet in 2027 of later uitkomen op pc, "console" en mobiel met cross-play. De game wordt blijkbaar vergeleken met spellen als Genshin Impact en Fate/Grand Order. Ook overweegt de ontwikkelaar een vervolg op Stellar Blade, alsmede een pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender
Nieuws

Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender

Het moet 'de grootste game in de Avatar-franchise' worden

Saber Interactive is begonnen aan de ontwikkeling van een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd, zo meldt IGN. Het moet volgens Saber "de grootste game in de Avatar-franchise" worden en een compleet nieuw verhaal vertellen dat zich duizenden jaren in het verleden afspeelt.

Spelers besturen een compleet nieuwe, nooit eerder vertoonde Avatar. Daarbij zal men een "levendige spelwereld kunnen verkennen, alle vier de elementen kunnen leren, deelnemen aan dynamische gevechten samen met metgezellen en de uitdagingen en keuzes ervaren die horen bij het behouden van de balans in de wereld".

Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko. Het spel moet naar pc en consoles komen, al is niet bekend welke consoles precies.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!