Wat ik graag terug zou willen zien in mmo's is dat je abilities steeds grotere effecten krijgen naar mate je sterker word. Stel je bent een mage en je schiet een vuurbal.
Wanneer je lvl 1 zou zijn schiet je een tennisbal en wanneer je veel sterker zou zijn een bal zo groot als een mens bv. En waarom gebonden zijn aan lvls. Laat als je bepaalde moves vaker gebruikt, dat die alleen sterker worden. En de effecten dan ook. Aoe spells zouden dan veel groter worder en in een pvp gevecht zouden de effecten heel erg indruk wekkend zijn.

Het kan een beetje als Dragonball Z gaan worden. Maar dat is toch juist cool? Sterke spelers zijn te zien aan hun grote van abilities en niet aan glimmende armor. Maar dat kan natuurlijk ook wel meespelen.

En op deze manier van ontwikkelen zou je ook niet ongeveer hetzelfde lvl moeten zijn om een andere speler aan te kunnen vallen. Als je steeds 1 spell blijft ontwikkelen en een high lvl doet van alles een beetje, dan zou je toch een gevaar kunnen zijn met je ene sterke move die je hebt.

Je maakt je dan ook unique en je manier van spelen word beloont. Wel moet er natuurlijk goed gekeken worden of bepaalde moves niet imba worden. Een beetje balans is toch wel wat leuker.

Dit ging even over spells, maar je hebt natuurlijk ook wapens en melee aanvallen. Hoe gaat dan dan in zn werk? Het zou leuk zijn als je knockback extra krijgt bij bv wapens als zware hammers en andere 2 handers. En natuurlijk dmg en moves waar je tegenspelers mee door 2en kan slaan.

Het klinkt allemaal overdreven sterk maar dat is ook de bedoeling. Dat is je doel ook om mr awesome te worden. Om het moeilijker te maken zou je een deathpenalty kunnen toevoegen. Een wereld vol met sterke mensen zou erg chaotisch kunnen zijn. Maar als je een bepaald aantal punten zou hebben en maar een hele rij skills om ze aan uit te geven. Dan kan dat je character uniek maken op bepaalde vlakken.
Het kan je sterk maken in 1 ding, maar ook zwak met een aantal andere dingen.

Daar is misschien nog wel iets van balans in te vinden. Maar verder zou ik geen maximaal lvl doen of een maximaal aantal punten, dat voelt toch gelimiteerd.

Dit was mijn wens en uitleg over een gewenst soort van combat systeem en nieuwe inkijk op een mmo. Volgende keer wil ik het gaan hebben over een wereld waar je zoiets zou kunnen toepassen.