waarom het upgraden van consoles een slecht idee is. | Gamer.nl

Need for Speed was lang zoekende, stellen de mensen van EA zelf. De razend populaire franchise stond ooit garant voor fijne, hapklare raceactie, maar dat veranderde met de jaren in wisselvalligheid – zowel qua opzet als kwaliteit. Om aan te duiden dat het nieuwe deel een nieuw begin moet inluiden, heet de editie van 2015 simpelweg Need for Speed. Klaar voor een compleet nieuwe start, dus?

 

dan moeten developers dus voor 2 versies gaan developen, dat kost meer geld. (minimaal 30-40% meer zonder de extra kosten van investeren in betere art mee te tellen) en daar krijg je verder niets extra voor terug.  

kans is dat de oude versie niet genoeg support krijgt, of de nieuwe niet (wegens extra kosten) dus dat levert extra risico's op voor zowel de console eigenaar (sony microsoft nintendo) en de developer zelf. plus consumenten moeten weer geld uitgeven, en vele zullen dat niet willen.   

en dan het technische deel een console is 1 geheel, een console is zo goedkoop omdat hij bulk geproduceerd wordt met zoveel mogelijk op 1 bord. (videokaart is geen lo e videokaart in een console) geheugen wordt gedeeld en de hardware wordt close to the metal geprogrammeerd. ook al zou je het vervangbaar maken (wat de console vanaf het begin al trager en duurder zou maken, dan snappen mensne het niet en is het een extra point of failure.  

over de snelheid van de consoles... de xbox 360 toen hij uitkwam was het snelste apparaat dat je kon krijgen (sneller dan welke pc dan ook, we hadden toen de althlon x2 4800+) en toen kwam de xbox langs met triple core dual threaded 3.2 ghz...  op de pc van die tijd kan je tegenwoordig de nieuwe spellen niet eens meer op spelen laat staan met vegelijkbare settings. hoe komt dit omdat developers niet "close to the metal" kunnen developen, omdat de pc configuraties niet consistent zijn en je dus niet hard kan optimaliseren.  

consoles zijn efficient. goedkoop juist omdat ze zo gemaakt zijn. ze hebben altijd de zelfde config, en daardoor kan je je code exact tunen tot op de nanosecondes. Ze worden met de Toekomst in het hoofd bedacht en ontworpen en verkocht tegen verlies.   daardoor kan upgraden niet want het is efficient en uitgebalanceerd geheel. en alles zit op 1 bord.

1 ding upgraden maakt het geheel niet pers'e beter aangezien devs dingen die normaal op de videokaart gedeuren offloaden naar de CPU (of SPU's als daar toevallig nog een paar cycles over zijn) oftewel snellere videokaart gaat niet direct meer FPS geven.   ook levert een upgradebaar systeem extra kosten en problemen met zich mee.  consoles zouden ook bijna net zo duur zijn als pc's.  

het feit dat developers voor xbox en playstation (en pc) moeten developen is al lastig genoeg om dan ook nog variaties per console te beginnen wordt een ramp. de enige reden dat het (min of meer) werkt op de PC is omdat we AMD en NVIDIA hebben die allemaal drivers hebben om de vertaal slag te doen. 

en DirectX om dingen te standaardiseren, en een operating system om alles andere hardware aan te sturen. 3 lagen aan vertaalslagen die alles vertragen.    kortom het opdelen van de markt is financiele zelfmoord. 

het is technisch bijna niet haalbaar en flink duurder, developers kunnen niet meer goed optimaliseren. en het overgrote deel van de consumenten (en dat zijn wij niet) wil het niet. kortom gaat nooit gebeuren. en dat is maar goed ook. 

voor mensen die van de meer technische details houden is dit een leuke introductie:

 http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell-to-directx/3


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou