To Pay or not to P(l)ay | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Ik wordt altijd moe van deze discu ies. Ik snap wel dat uitgevers voor een abonnementsvorm gaan. Het biedt een constante stroom van inkomsten om het spel verder te ontwikkelen en alles te onderhouden.   

Dat is iets wat veel mensen volgens mij over het hoofd zien. Het feit dat alles onderhouden moet worden. Neem een voorbeeld aan de grote bekende (je weet wel welke ik bedoel). Heb je eens gekeken hoeveel realms (speelwerelden) er zijn? Voor die grote zijn er in Europa al 133 realms. En echt niet dat alle drie die Realms op 1 server draaien. Ik gok dat er per Realm minimaal 8 tot 10 servers draaien om er voor te zorgen dat jouw spelervaring optimaal zijn. Als je nagaat dat het spel inmiddels 10 jaar oud en de server al ettelijke keren zijn geupgradet en vervangen gaat hier ook een smak geld naar toe.  

Kijk ook eens naar de ontwikkelkosten van een spel. Dit soort spellen maak je niet in twee jaar tijd. Als je nagaat dat de grote bekende een ontwikkeltijd van 5 jaar heeft gehad waarin geen geld verdiend is aan de game. Aan dit spel hebben honderden mensen gewerkt voordat het überhaupt op de markt kwam. Natuurlijk is het team in de loop der jaren gekrompen en zijn er mensen weg gegaan en mensen op andere projecten gezet maar ze hebben wel degelijk geld gekost.  Dan heb je nog de patches die uitkomen. Die krijg je er bij voor die prijs die je per maand betaald. Je krijgt er nieuwe gebieden, instances, raids, etc voor terug.  

Je hebt natuurlijk ook gratis MMORPG's. Nou ja gratis, vaak zit er bij die F2P MMO's een heerlijk addertje onder het gras. Zo kan je bij de één maar twee karakters aanmaken en bij de ander heb je een beperkte inventory waardoor je uit frustratie toch maar geld uitgeeft aan het spel om het spel te kunnen spelen zoals de ontwikkelaars het voor ogen hebben. Natuurlijk is dat niet bij elke F2P titel. Kijk eens naar de grootste 'gratis' MMORPG (ja diegene die je eerst moet aanschaffen waarna je gratis kan spelen). Die heeft het wel goed voor elkaar hoor ik je zeggen. Maar ook van spelers uit die hoek krijg ik regelmatig het signaal dat het toch niet is zoals ze hadden verwacht en toch weer stoppen en op zoek gaan naar een andere.   

Er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden waarbij het abonnement niet werkt. Kijk maar naar Age of Conan, Star Trek online, LOTRO, Aion, Tera en nog een paar. Deze zijn inmiddels F2P met diezelfde nare restricties. Nee geef mij maar een spel dat uitgebalanceerd is en ik niet bang hoef te zijn dat ik niet verder kan omdat ik achter een betaalmuur terecht kom of dat ik een tegenstander tegenkom die een wapen heeft waar ik alleen maar van kan dromen omdat ik het er niet voor over heb om 40 euro uit te geven aan één wapen. Want in mijn ervaring loop je daar vroeg of laat tegenaan in F2P MMORPG. En ja, er zullen er vast een paar bij zitten die het niet hebben, maar op de een of andere manier bekoren die qua gameplay niet zoals die andere grote spellen waar je maandelijks voor moet betalen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou