Storymode | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

De verhalende games zoals bijvoorbeeld Final Fantasy 4 hebben mij altijd meer getrokken dan multiplayer. Thuis zat ik tot laat te gamen in mijn bed om vervolgens de volgende dag verrot op school aan te komen en tijdens de hele Nederlands les zat te bedenken hoe het verhaal verder zou gaan. Zodra ik thuis kwam ging mijn console naar keuze weer aan (ik was in het bezit van een Gameboy color, Advance en van een PSP) en gamede ik weer door. Het liefst met oordopjes in zodat ik helemaal opging in de game en het  verhaal.

Verhalende shooter

Tegenwoordig speel ik liever vanaf de bank op een groot scherm. Shooters komen tegenwoordig meer voor, dus ook ik ging met deze trend mee. Games als Half Life en Bioshock proberen een verhaal te vertellen te midden van het vele schietgeweld dat plaatsvind tijdens je verblijf in de game. Ik merkte al snel dat, hoewel ik shooters leuk vind om te spelen, ik stukken moeilijker in het verhaal kom. Waarschijnlijk komt het omdat mijn brein te druk bezig is met het decimeren van hordes vijanden in plaats van de ondertiteling te lezen.

Cutscenes

Een handige manier om langzame gamers zoals ik toch verhalend te onderhouden is door middel van cutscenes. De Gears of War serie maakt hier gebruik van en is in mijn ogen een goed voorbeeld van goed afwi elen van actievolle gevechten en wi elen tu en filmpjes. Want meer dan eens halen filmpjes de snelheid uit een game. Op het moment ben ik Darksiders aan het spelen en ondanks dat ik dit een goede game vind word de snelheid er flink uitgehaald door filmpjes. Zelfs midden in een gevecht wordt bijvoorbeeld de laatste slag toegediend door de computer en dat is zwaar irritant. 

Gulden middenweg

Het is belangrijk dat games een gulden middenweg vinden in het verhaal vertellen en toch lekker door blijven gaan. Games zoals de eerder genoemde final fantasy maken zich zeker in de eerste minuten tot uren nog wel eens schuldig aan het oververtellen van verhaal en daardoor is het soms lastig om in te komen. Wie doorzet heeft met een aantal games in deze reeks een goede tijd.

In ieder geval, wat ik wil zeggen is, een goed verhaal is voor mij belangrijk maar het belangrijkst is dat je plezier hebt. Hoe, wanneer, wat of waarop je speelt is niet belangrijk als het maar leuk is. Enjoy.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou