Voorwoord

Resident Evil, ook wel Biohazard genoemd in Japan is één van de bekendste Zombie franchise games. Begonnen op de Playstation 1 en straks in de vorm van een vijfde deel op de X360 en Ps3. Resident Evil games van vroeger waren vooral bekend geworden doordat er weinig ammo was en health en je het spel moest opslaan door een typemachine te vinden. De Resident Evil 1 remake op de Gamecube was mijn eerste Resident Evil game. Het was vooral heerlijk dat het er niet alleen goed uit zag maar dat het ook nog eens redelijk pittig was door de minimale hoeveelheid aan ammo.

Resident Evil 4

Voordat ik begin over Resident Evil 5, de demo eerst kort over deel 4. In deel 4 kwam je in een Spaans dorpje waar je de dochter van de president moest redden. Voor het eerst in de Resident Evil serie was er nu een vrije camera en was het wat meer richting actie dan horror gegaan. Verder hadden de zombies een goede ai en had het spel rpg elementen waar je je wapens kon upgraden. Er is nog steeds een horror achtig sfeertje maar het is vooral knallen met die ballen. Resident Evil 4 kreeg goede cijfers en wordt gezien als één van de beste games voor de Gamecube en één van de betere games van die generatie consoles. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het spel uiteindelijk ook naar de Wii geport was. Maar genoeg over deze topper.

Resident Evil 5 de demo

Van te voren onder andere in de media gekomen omdat het een spel zou zijn voor aanhangers van de KKK. Als in dat je vooral op zwarten schiet maar ook een spel dat door vele websites al kritiek kreeg voor de achterhaalde gameplay. Zelf hoorde ik dat voor sommigen de gameplay van Resident Evil 4 tegenviel. Zo moest je via een menuutje je wapens wisselen en bijvullen met kogels en kon je niet strafen maarja ik zou zelf wel eens uitvinden hoe dit bij Resident Evil 5 werkte.

De looks

Wat ziet het oog, nou die zag een mooie game. Veel details en mooie schaduwen op zowel de gebouwen als de characters. Netzoals deel 4 zou het spel weer begeleid worden met tussenfilmpjes en zou het horror achtige sfeertje weer centraal staan. Grote groepen zombies komen op je af zonder dat de framerate naar beneden gaat. So far so good.

De gameplay

Wat vervelend is aan Resident Evil 5 is dat de houterige besturing nu echt part speelt. Waar je er in Resident Evil 4 en 1 nog goed mee om kon gaan omdat er vaak toch niet veel monsters op je af kwamen is het in Resident Evil 5 een pain in the ass. Het is ontzettend frusterend als je je in een situatie bevindt waarin er veel zombies op je af komen. Één van je wapens op is en jij gewoon niet de mogelijkheid hebt om van wapen te wisselen. Komt er zo'n zombie met een chainsaw op je af maar je shotgun is leeg. Snel weg rennen dus om verderop naar een ander wapen te switchen. Maarja tegen de tijd dat je een wapen hebt geequiped dat wel genoeg ammo heeft heeft dezelfde zombie met de chainsaw je al door midden gezaagd.

Co-op

Gelukkig is er de co-op, en die werkt heerlijk. Als je het slim aanpakt covert je maat je terwijl jij aan het herladen bent. Het is leuk om in een kamer te zitten en beiden een deur te coveren. Het is belangrijk dat je niet op het zelfde moment herlaadt en het geeft voldoening als je als team weer wat verder bent gekomen. Een beetje het co-op gevoel dat ook bij Left4Dead ervoor zorgt dat je niet alleen veel lol hebt maar ook het idee hebt dat je presteert als team zijnde.

Conclusie

Als de besturing wordt aangepakt dan kan dit een ontzettend goed spel worden, als het daarentegen zo is dat er niks aan wordt verandert dan is het vooral frustrerend. Het slaat nergens op als je onnodig veel schade op loopt of zelfs weer GAME OVER gaat omdat je geen tijd hebt om te herladen.