PSVita, meer dan een tweede joystick. | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Als je Sony mag geloven kent over een maandje iedereen en je oma de allernieuwste nakomeling van de Playstation familie. De allergrootste reclame campaignje van Sony tot nu toe, dat is wat de vita aan de man moet krijgen.  Maar geen een van de reclames zal tijd besteden aan wat er nou werkelijk in de vita zit, en wat de potentie van het apparaatje is.  Waarschijnlijk verzint Sony weer een leuk mottootje waar je mee wordt dood gegooid totdat de enige woorden die je uit je mond kan spuwwen de volgende zijn: ‘Playstation, it only does everything’. Nee, als we geluk hebben, krijgen we op internet nog een vervolg op , en dat is het dan.

Daarom neem ik maar verantwoordelijkheid,  en ga nu een poging doen om uit te leggen waarom bij elke gadgetfreak het slijm uit de mond loopt als hij denkt aan dat pianozwarte apparaatje. Want het ding bevat meer dan alleen die fel begeerde 2 knuppels  en de 2 touch screens. Het bevat een quad-core a9 Cortex ARM CPU en een SGX543MP4+.

Ik begin maar  bij de A9 Cortex,  dat is het soort proce or welke in de handheld zit. De proce or is van belang voor alles wat niet met graphics te maken heeft , dus:  A.I. , physics, menuutjes, geluid, enzovoort.  Alle dure smartphones op dit moment bevatten A9 proce ors, van iPhone tot Galaxy S II. Allemaal bevatten ze 1 of 2 van deze proce ors (of beter gezegd: kernen. Wanneer men 2 proce ors bijna letterlijk op elkaar plakt zodat ze samen 1 chip vormen, gaat men elke proce or een kernnoemen, en samen vormen ze een chip, wat men weer een proce or noemt) de vita, echter, bevat er 4 kernen/proce ors. Dat is dus 2x zoveel als een iPhone of Galaxy S II. En dat is ook nodig voor het andere onderdeel dat ik heb genoemd, de SGX543MP4+.

De SGX543MP4+ is een videokaart, het allerbelangrijkste onderdeel voor gaming. Een videokaart regelt alles wat met graphics te maken heeft. De details in de textures,  Het aantal hoeken dat  een model kan bevatten, schaduw, explosies, enzovoort. De SGX543MP4+ zit in 2 bekende apparaatjes, namelijk de iPhone 4s en de iPad 2. Maar weer zitten er in beide 2 van deze videokaarten in deze apparaten. De vita echter omhulsd 4 van deze videokaarten (of weer beter gezegd: De vita bevat 4 van deze kernen, net zoals bij proce ors worden bij chips waarin 2 videokaarten of meer op elkaar worden geplakt de videokaarten afzonderlijk kernen genoemd, en de chip in zijn geheel een videokaart/videochip/GPU). 

Het scherm is ook van het allerduurste type, wat onder andere ook in de Galaxy S II zit. En dat maakt het plaatje compleet. Sony’s apparaatje geeft je 2x de prestaties van de allerduurste smartphones, voor de helft van de prijs.

En het feit dat het apparaatje zo makkelijk met telefoons vergelijkbaar is, geeft het apparaatje ook zoveel potentie. Voor elke verschillende soort chip moet een game op een andere manier worden ontwikkeld. Maar doordat de Vita zoveel lijkt op de iPhone, is het ontwikkelproce voor de Vita erg vergelijkbaar, en dus relatief makkelijk en bekend voor de meeste ontwikkelaars. Er zijn  dus honderduizenden games binnen handbereik, maar belangrijker nog, er zijn grote engines binnen handbereik.

Voor iOS bestaan namelijk al verscheidene grote engines, zoals de Unreal engine 3. Deze bestaat ook op de consoles en wordt vaak gebruikt (Batman, Gears of War, Borderlands, Bioshock). Ontwikkelaars zijn er bekend mee, en het mooiste van alles: Hij is binnen no-time naar de Vita geport

En dan heeft Sony met haar PSN Store nog honderden games die gemakkelijk op de Vita kunnen draaien, games waarvoor mensen mi chien niet de console aan zetten, maar zeker niet misplaatst zijn voor een handheld, denk aan Limbo, Bastion, Torchlight, Castle Crashers, Pixeljunk.   Stel je voor dat Sony niet al haar geld weggaf aan reclame,  maar met een zak geld naar de studio’s ging en zei: ‘Als jullie die games naar onze handheld brengen, dekken wij alle mogelijke verliezen’. Volgens mij is een groot aantal games de beste reclame voor je handheld die je kan hebben.

Al met al genoeg potentie en ruwe kracht, omhult in een apparaatje met bloedgeile looks. En de enige vraag die in mijn hoofd heerst: ‘Sony, waarom doe je zo dom’. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou