Infinity Budget

De mannen van Invinity Ward hebben met de miljoenen bonussen (vorig jaar nog 34 miljoen dollar) niets te klagen. Het gaat hier dan ook om de topper, als we het hebben over verkoopcijfers namelijk Call of Duty: Modern Warfare!

Terwijl de Indie ontwikkelaars in hun Fiat Panda naar huis rijden en nog even langs de MAC-drive gaan omdat ze zichzelf nog even voor de laatste keer willen trakteren. Zitten de mannen bij de grote studio's in hun luxe villa te mopperen dat de schoonmaakster het zwembad vergeten is te reinigen.

De kleine maar ambitieuze ontwikkelaar kijkt nog even op zijn rekening en moet tot zijn grote spijt erkennen dat het niet gelukt is. Door titanen zoals Activision en EA die hard schreeuwen d.m.v. reclames is de indie-gamer niet meer te verstaan met zijn laag budget. Uitkomst: Faillissement.

De consument

De degelijk Griek die wel altijd zijn best heeft gedaan kan geen games meer kopen. Het wordt een keuze tussen voedsel en gamen, dan is de keuze snel gemaakt! Een bepaalde groep gaat dus geen games meer kopen, het kan zijn dat ze het van internet af snoepen maar dit brengt geen geld in het laatje van de ontwikkelaar. Logische wijs zal er een beperking optreden bij de consument, er worden bijv. alleen nog maar toppers verkocht waardoor het game-klimaat verdunt. En zoals eerder vermeld bestaat er een kans op piraterij wat ook niets oplevert!

Gevolgen

Het is aannemelijk dat door de crisis minder games worden verkocht! Mensen zullen sneller de zogenaamde triple A titels kopen, die over het algemeen ontwikkeld worden door grote studio's. Laat het nu net zo zijn dat er erg veel innovatie aan de onderkant plaatsvind! Deze al kleine groep krijgt het ontzettend moeilijk om hun games te profileren. Het is nog niet eens zeker of ze het hoofd boven water kunnen houden!

Door het nieuwe mobiele gamen zal er niet meteen een zichtbaar patroon zijn omdat het aantal (casual)gamers toeneemt. Misschien dat dit nog de redding is voor de wat kleinere ontwikkelaars.