Sorry dat ik hem er 2 keer opzet, maar die andere mag wel weg, dit is de goede :)

ja, het is idd een review van een demo die je oook gewoon zelf kunt spelen, zeur niet zo!

Na de vakantie stonden mij allerlei leuke nieuwtjes te wachten.

Een van de opmerkelijksten was nog wel de Bioshock Demo op XBox live.

Na alles afgehandeld te hebben heb ik vlak voor het eten de download van bijna 1,5 Gig gestart.

Het duurde lang, maar uiteindelijk kreeg ik dan toch het vrolijke pling geluidje dat mijn download klaar was.

Vol verwachting klikte ik naar het demo-scherm en kreeg zag daar Bioshock staan, eindelijk!

ik wacht al een poosje op deze game, en het is in mijn ogen de perfecte combi tussen shooter en een paar RPG elementjes.

Eenmaal gestart kom ik na de nodige reclame in het menu waar ik, heel origineel, op start moet drukken.

zo gezegd, zo gedaan en ik zit in een volgend menu met de schokkende keuzes 'DEMO' en 'EXIT'.

na een paar uur twijfelen kies ik toch maar voor demo en de game start.

Ik weet niet of het er voor de demo uitgehaald is, maar de intro is vrij slapjes.

je zit in een vliegtuig en krijgt een voorproefje van het verhaal.

Dan stort het vliegtuig echter neer, denk ik, want we krijgen niks te zien behalve het logo van de game.

Erg jammer, vooral nadat een bepaald gameblad het had over 1 van de meest indrukwekkende intro's ooit(The Darkness anyone?).

Maar wie weet zit dit wel in de echte game.

In ieder geval, als je het logo uit je hoofd weet en de echte gameplay eindelijk begint zie je dat het vliegtuig inderdaad neer is gestort, of het moet om een andere reden in brokstukken en vuur liggen.

Je zwemt, nog steeds in een cutscene, naar boven en dan krijg je eindelijk controle over het personage.

Je loopt wat sloom door het water, en je hoofd schud hevig, net zoals dat in het echt waarschijnlijk zou gaan.

Vuur en water zien er oogverblindend mooi uit en Bioshock belooft nu al een bijzondere ervaring te worden.

Als je eenmaal bekomen bent van al dit moois kijk je om je heen en zie je een bouwsel dat wel wat wegheeft van een vuurtoren.

Een kijkje binnenin doet echter anders vermoeden.

Overal hangen vreemde posters, in een soort jaren 50 stijltje, en er zijn geen trappen omhoog te bekennen, maar alleen omlaag.

Erg veel keus is er niet, dus dan gaan we maar de koude grond in.

In die o zo koude grond vinden we(waarom praat ik eigenlijk in meervoud?) een soort lift, en natuurlijk stappen we als gamecharacter in die misterieuze lift!

Op misterieuze wijze gaat de misterieuze lift de misterieuze aarde in, of is het geen aarde??

De lift blijkt meer een soort duikbootje, dat ons naar de prachtige onderwaterstad 'Rapture' brengt.

De reis daar naartoe is echt prachtig, in ware Half-Life 1 stijl zit je vast in het bootje en kun je alleen om je heenkijken, maar er valt dan ook meer dan genoeg te zien in Rapture.

Vreemde zeewezens zwemmen voorbij, doorzichtige gangen geven je een impressie van wat je te wachten staat en een gigantische walvis zwemt vlak onder je door.

Dit ritje is er één uit duizenden, en ik zal het dan ook niet snel vergeten.

Maar aan alles komt een eind, en van de prachtige onderwaterwereld ga je in de duistere gangen van Rapture.

Gears of War maakte wel mooi gebruik van de 'Destroyed Beauty' term, maar eigenlijk verdient Bioshock deze titel nog meer.

Rapture was ooit een prachtige onderwaterstad voor de rijken, de wetenschap liep ver vooruit op die aan de oppervlakte en eigenlijk was alles zon beetje perfect.

(ik heb me niet heel erg in het verhaal verdiept om niet teveel te verkloten als ik de game volgende week ga spelen)

Maar nu is Rapture niet veel meer dan een helse plek, onderwater, waar 'niemand je zal horen schreeuwen'.

Alles ziet er zo troosteloos en grauw uit, en tegelijk toch mooi en ergens ook wel weer vrolijk.

Maar er moet natuurlijk ook gevochten worden.

Dit doe je in de demo eigenlijk vooral tegen 'Splicers', rare voortkomsten van de wetenschap, wat er op neerkomt dat ze gewoon vrij erg verminkt zijn.

Splicers dragen dan ook altijd een masker, waar er echt heel veel van zijn.

Eerst vecht je nog met een Wrench/moersleutel, maar na een poosje vind je een mooie oude revolver.

Ammo is vrij schaars, maar je red je makkelijk in de levels.

opvallend is hoe snel je je revolver herlaadt, binnen een seconde of 2 zit er een nieuw magazijn in.

Iemand die nog nooit eerder zon ding heeft vastgehouden lukt dat niet!

misschien een hint naar het verleden van de hoofdpersoon? of zoek ik er teveel achter?

De gameplay, natuurlijk, bijna vergeten!

de gameplay is geweldig.

De game gebruikt ongeveer de klassieke Halo controls met de sticks, maar gebruikt de buttons boven de triggers voor het wapens wisselen.

De game freezed dan even en je kunt rustig je wapen kiezen, dit werkt echt heel lekker en houd de game lekker vlot.

De game maakt gewoon gebruik van een crosshair, en goddank ook een keer geen Auto Health, maar gewoon een healthbar en medkits.

Een ander dingetje waar Bioshock om bekend staat zijn de Plasmids.

Plasmids zijn ook een of andere uitvinding van gestoorde wetenschappers, en het komt er op neer dat je een akelige naald met veel geweld in je arm ramt en dan opeens een bijzondere gave hebt.

Zo vind je eerst een 'Electro Bolt' waarmee je iemand onder stroom kan zetten om hem daarna kapot te rammen met je moersleutel, en krijg je later de nog leukere 'incinerate' waarmee je vuur uit je hand kunt laten komen!

dit alles werkt met de linker trigger, en het wisselen gebeurt net als met de wapens.

De plasmids voegen echt wat toe aan de gameplay, en zijn de perfecte oplossing als je even zonder ammo zit, of de wapens zijn juist een oplossing als je zonder 'Eve' zit.

Eve? jup.

zie het maar als Mana.

Elke plasmid vereist wat Eve, maar daar zal geen gebrek aan zijn aangezien bijna elk lijk wel wat bij zich draagt.

Ook iets wat iedere gamer zo langzamerhand wel kent zijn de 'Big daddys' en de 'Little sisters'.

Little sisters zijn kleine meisjes die op het eerste gezicht onschuldig lijken maar er alleen op uit zijn om de Adam uit iemands lijk te zuigen.

Adam is een middel om nieuwe plasmids te krijgen en je character uit te bouwen, maar daar ga ik niet te diep op in.

Elke little sister word beschermd door een Big Daddy, een kolossaal monster in een soort duikerspak.

Aan zijn linkerhand is een drilboor bevestigd, die er niet al te vriendelijk uitziet.

In de demo krijg je een leuk tafereel te zien waarin een splicer een little sister probeert te vermoorden om haar Adam te krijgen.

Hij word hier echter streng voor gestraft met een drilboor dwars door z'n buik.

De muur zit onder het bloed en de Big Daddy gooit het lijk door de ruit waar jij gezellig achter staat te kijken.

Best schokkend om te zien, maar daardoor niet minder leuk.

Zelf zul je toch wel wat Big Daddy's af moeten slachten, wil je je character laten groeien.

Als zon reus eenmaal in z'n eigen bloed ligt te baden moet je kiezen;

laat je de little sister leven voor een deel van haar Adam, of slacht je haar genadeloos af voor al haar Adam.

Ik zou het wel weten, ik ben altijd Evil(ja, met een hoofdletter!) in games, dus geen genade en ram d'r hoofd in met die moersleutel!

het is toch maar een virtueel klein meisje, en je gaat echt geen Big Daddy vermoorden alleen maar voor een klein beetje Adam!

Bioshock belooft een bijzondere ervaring te worden, dat weet ik zeker!

Rapture is geen alledaagse omgeving, en de vijanden en sfeer zijn geweldig.

Verder heeft de game een prima verhaal en is de jaren 50 sfeer echt bijzonder.

Ik ga hem straks maar pre-orderen, de limited edition om precies te zijn.