Nee, EA dan. EA gaat hard. EA is een beetje de oude Activision. Zo’n beetje elke zelfrespecterende gamer had een hekel aan dit bedrijf. Niet zo gek, want zo’n beetje elke grote serie van EA werd slechter en slechter. Een groot voorbeeld hiervan is de serie Need for Speed. Vroeger hield zo’n beetje elke race fanaat hiervan, maar het werd met elk deel ruw gezegd kutter en kutter. De serie ging alle kanten op. Elke kant waar je op kon gaan, zolang het nog maar met auto’s te maken had. Daarnaast ging het op een gegeven moment langs meerdere studio’s en dat is vaak niet een goed teken.

En zo ging het niet alleen met Need for Speed, maar ook Medal of Honor werd met de tijd minder en minder. Wij als gamers zagen dat al een lange tijd in, EA echter niet. Daar duurde het allemaal wat langer, alsof ze traag van begrip zijn. Maar ook bij hun schoot het uiteindelijk door. EA moet het anders doen. Veel games, kwaliteit games. Daar moet EA voor staan. Op elk doosje waar de rode EA letters staan, moet een spel inzitten waar je met garantie plezier aan gaat beleven en als ze niet snel met een nieuwe strategie kwamen, dan ging ook dat plan niet door.

Need for Speed

Maar ze kwamen met een nieuwe strategie. Ze deden alles anders. Kwamen met reboots van oude series en die oude series waren opeens weer een stuk leuker. Een goed voorbeeld hiervan is Need for Speed. Voor vele mensen is Need for Speed een typisch kat- en muisspel. Oftewel: straatracer tegen politie waarbij vaak verschillende wapens om het hoekje kwamen kijken. En voor die mensen kwam Criterion Games met Need for Speed: Hot Pursuit in 2010. Toch een soort reboot, want hij heeft niets voor niets geen nummer achter de subtitel staan, zoals zijn voorgangers dat wel hadden. Dit jaar komt datzelfde bedrijf met Need for Speed: Most Wanted. Zelfde verhaal, geen nummertjes en dus toch weer een soort reboot. Dat Need for Speed nu weer vet is, dat hebben we overduidelijk te danken aan Criterion Games.

Battlefield en Medal of Honor

Maar het is niet alleen de raceserie van EA, ook hun twee grote shooter series zijn een soort van metamorfose ondergaan. Oké, misschien Battlefield niet helemaal. Maar EA zag wel in dat Battlefield simpel niet goed genoeg was om de strijd tegen Call of Duty aan te gaan. Ze gingen daarom ook niets voor niets frontaal in de aanval met Battlefield 3. Dat was eigenlijk, na misschien de Medal of Honor uit 2010, hun eerste, echte poging om Call of Duty onderuit te halen. Hoewel het niet gelukt is, hebben ze toch een aardige deuk in het merk geslagen. Al met al heeft de serie Battlefield nooit een reboot gehad, maar werd de strategie op gebied van marketing toch stevig aangepast.

Die andere shooter, die ik eerder al noemde, heeft echter wel een reboot ondergaan. Opnieuw heeft EA besloten om er geen subtitel of cijfertje achter te plakken. Ik heb het dan natuurlijk ook over de Medal of Honor die in 2010 is uitgekomen. Deze shooter ontwikkeld door Danger Close Games (voorheen bekend als EA LA) in samenwerking met DICE  (voor de multiplayer) heeft het echter nooit super gedaan. Hij scoorde matig, maar heeft toch wel voor opwekking gezorgd in het Medal of Honor merk. De naamswijziging hoorde hier natuurlijk ook bij, want wat klinkt nou stoerder: Danger Close Games of de slappe ‘rijmnaam’ EA LA? Juist.

EA Sports

Het laatste voorbeeld wat ik hier ga aanhalen zijn een aantal spellen die uit zijn gekomen onder het label EA Sports. Kijk maar naar FIFA Street, die in 2012 niet door zijn voormalige studio werd ontwikkeld, maar door de enige echte FIFA-studio die ook achter de veldvoetbalspellen zit. Opnieuw heeft dit deel geen subtitel gekregen en lijkt het verreweg niet op FIFA Street 3, uitgekomen in 2008. SSX is net zoiets, geen subtitel, net even anders en een redelijk succes.

Onlangs is EA in macht gekomen van de UFC licentie, die eerst in THQ haar handen lag. Dit betekent echter niet dat EA nooit eerder vechtspellen heeft gemaakt. Kijk maar naar de serie Fight Night en de in 2010 uitgekomen EA Sports MMA. Echter was die laatste geen concurrent voor UFC Undisputed en hadden we van Fight Night al jaren niets meer gehoord, onlangs dat het toch prima games waren. Maar waarom MMA dan niet? Simpelweg omdat er hoogstwaarschijnlijk een andere ontwikkelaar aanzat en het goede nieuws is, dat de ontwikkelaar van EA Sports UFC dezelfde is als die achter Fight Night. Dat betekent dus dat EA Canada aan het roer staat met mensen in haar team die behoorlijk wat ervaring hebben. Een kleine reboot van EA’s vechtgames dus.

En nog veel meer...

Frank Gibeau van EA heeft het al gezegd: oude franchises blijven bij hun in ieder geval zeker terugkomen. Met een klein vooruitzicht naar de nieuwe vechtgame, Need for Speed: Most Wanted en ook een nieuwe SimCity, is EA wat mij betreft erg goed bezig en heeft het zich sterk verbeterd de laatste jaren. Ik was nooit fan van EA, maar als fervent FIFA speler moet je wel fan zijn, want nergens anders vind je zo’n goede voetbalgame. En waar vind je zulke leuke arcade race games? Juist. EA heeft zijn best gedaan en dat werpt zijn vruchten af. Niets meer dan lof voor dit bedrijf. Wat jullie? Wat vinden jullie van de vele reboots van EA en hoe keken jullie vroeger en nu tegen het bedrijf aan? Ik ben erg benieuwd.