Met ruim 100 potjes en meer dan 750 kills achter de rug kun je toch wel stellen dat ik flink verslaafd ben aan de multiplayer van Battlefield: Bad Company. Nou brengt elke multiplayer game echter ook ergernissen met zich mee… En dan bedoel ik niet de ergernis als je neergeschoten wordt door zon laffe sniper, maar ergernissen die veroorzaakt worden door dingen waar jij niks aan kunt doen.

Battlefield: Bad Company is een geweldig spel, de multiplayer is goed gebalanceerd, iets wat bij Call of Duty 4 soms ontbrak. Deze game heeft echter ook zo vreselijk veel dingen die beter hadden gekund. Soms vraag je je af of de ontwikkelaar de game wel getest heeft…

Charge Armed

Ten eerste is er de ontbrekende Experience bonus voor het planten van een charge. Bad Company draait om het mollen van goudkratten in de vijandelijke basis. Dit kun je doen door een dozijn granaten, een tank of een RPG, maar je maakt meer kans door een bom op het ding te plakken. Een bom plaats je door een seconde of 3 de B knop ingedrukt te houden. Vervelend is echter dat deze knop ook gebruikt wordt voor het oppakken van de uitrusting van andere spelers. Als er dus een uitrusting naast de goudkrat ligt, pak je die op in plaats van dat je de bom plaatst. Dit resulteert vaak in sterfte, aangezien de vijand de kratten altijd goed bewaakt. Het allerergste is echter dat je helemaal niks krijgt als je de bom weet te plaatsen. Deze game werkt, net als alle online games van tegenwoordig, met een experience-systeem waarbij je levelt naarmate je een bepaald aantal punten hebt gekregen. De game strooit met punten voor van alles, maar je krijgt niks als je je leven riskeert om de bom in een bezette vijandelijke basis te planten. Ook als iemand zo aardig is om de krat die bijna gaat ontploffen snel kapot te maken met zijn tank, krijg je geen punten.

Teamkills

In Call of Duty 4 kon je niet teamkillen, een bewuste keuze, aangezien het vrij moeilijk is om tijdens een gevecht vriend en vijand van elkaar te onderscheiden. Bad Company negeert dit vrolijk en laat ons weer ouderwetsch teamkillen! Dit moet voorkomen worden door een blauw kruisje op je crosshair en een naam boven je teammaten. Probleem is echter dat er een vertraging zit tussen het kijken naar een teammaat, en het daadwerkelijk verschijnen van zijn naam. Dit zorgt er regelmatig voor dat je iemand afknalt, om er daarna achter te komen dat het een teammaat was(je krijgt 10 punten aftrek voor 'team damage', 15 voor een teamkill). Verder zijn er altijd nog de idioten die vrolijk over jouw granaten heenrennen, en het gebeurt ook al snel dat iemand onder jouw airstrike doorloopt. Maar het ergste zijn natuurlijk de opzettelijke teamkillers, de sneue figuurtjes die je uit de helikopter of artillerie schieten, omdat ze denken dat zij het beter kunnen.

Spawn on Squad

Elk team in Bad Company bestaat uit 2 squads. Als je dood bent en de veel te lange respawntijd doorgezeten hebt, kun je kiezen tussen twee mogelijkheden. Of je spawnt in de veilige thuisbasis, met wat geluk vind je hier nog een mooie tank, of je gooit jezelf direct in de strijd door bij een van de leden van je squad te spawnen. Dit laatste is DE manier om snelle kills te maken en dichtbij de goudkratten te komen. Het gebeurt echter te vaak dat je op iemand spawnt die opeens hevig onder vuur genomen wordt. Natuurlijk maak je nu weinig kans, en je geeft de vijand zijn kills netjes op een dienblaadje. Ook recht onder een airstrike, vlak voor een tank of in een tank die 2 seconden later wordt opgeblazen spawnen zorgt voor de nodige frustratie.

Nep-destructie

Bad Company belooft dat je 90% van de omgeving kapot kunt knallen. En het is inderdaad mooi om complete muren weg te blazen om zo bij je doel te komen. Helaas gaan alleen buitenmuren kapot! Alle muren die binnen de 'omlijning' van het huis vallen blijven stug staan, hoe veel C4, granaten of rakketen je ook gebruikt. Dit is erg jammer, aangezien het acht veel mogelijkheden en plezier had geleverd, als je dwars door de hele map heen kon banjeren met je tank. Verder zijn alle daken onschendbaar, waardoor een airstrike op een houten woonbarak een knullig resultaat heeft. Ik snap de keuze wel, maar het voelt nep.

Health

Bad Company negeert de trend van Auto-Health en geeft je een ouderwets nummertje in de hoek van je scherm. Er zijn 2 klassen die zichzelf kunnen healen, maar voor de rest moet je bij je support-teammaten zijn. Nou kun je dat wel vergeten(zie verderop), dus als je aan een vijand bent ontkomen zit je vaak met 10 health over. Je scherm wordt ook nog eens blurrig, wat het allemaal nog net wat erger maakt.

Maar dit alles valt in het niet bij het allergrootste minpunt van alle multiplayer games; de spelers. In de paar weken dat ik deze game online heb gespeeld ben ik heel wat verbazingwekkend domme mensen tegengekomen. En dan bedoel ik niet alleen de tien-jarige idioten die je helemaal verrot schelden en nog niet eens weten dat ze eerst moeten richten voordat ze de trekker overhalen(ookal zijn die helaas ook aanwezig). Het klinkt misschien wat cliché, maar sommige mensen zijn gewoon zo vreselijk slecht en sneu dat er geen betere omschrijving is dan simpelweg 'noob'. De noobs in deze game vallen onder verschillende categorieën.

Deathmatch-noob

Ten eerste zijn er de mensen die alleen aan zichzelf denken en hun team laten stikken. Deze sneue figuurtjes spelen de game puur en alleen voor hun experience, ze nemen niet de moeite om de goudkratten aan te vallen, aangezien ze in die tijd ook makkelijk een stel kills kunnen maken(of tenminste, dat denken ze).

Support-noob

De support-class is een veelzijdige class, je hoofdwapen is niet zo krachtig, maar je hebt de mogelijkheid om mensen te healen en om elke voertuig volledig te repareren. Verder kun je na een tijdje ook een airstrike vrijspelen! Heel veel mensen vergeten echter hun functie als support, namelijk het ondersteunen van de andere spelers. In ware Rambostijl rennen zij op de vijand af met hun fluttige wapen, terwijl ze gewonde spelers horen op te zoeken(deze worden op de kaart aangegeven) om ze te healen. Het is ergerend om, terwijl je bijna dood bent, een support te vinden, om daarna gewoon genegeerd te worden. Omgekeerd zijn er dan weer de mensen die keihard voor je uitsprinten en al je medkits haast lijken te ontwijken! Afschuwelijk als je zo iemand achtervolgt, alleen maar om zelf neergeschoten te worden.

Voertuig-noob

Dit is het soort wat heilig gelooft dat ze de match kunnen winnen zolang ze een mooi voertuig vinden. Direct aan het begin rennen ze wanhopig naar de helikopter of de artillerie, de twee sterkste voertuigen in de game. Als er iemand inzit moet hij er desnoods maar uit geschoten worden. Het allerergste is dat deze mensen vaak niet weten hoe ze om moeten gaan met het desbetreffende voertuig. Een goeie helikopterpiloot kan er voor zorgen dat je een potje wint of verliest, en dat maakt het erg jammer om te zien hoe de eerste de beste idioot zijn helikopter recht de dichtstbijzijnde heuvel in lanceert.

De weigeraar

Deze soort lijkt wel wat op de Deathmatch-noob, alleen dan wat minder egoïstisch, eerder onwetend. De weigeraar begrijpt niet helemaal wat hij moet doen. Zodra de bom op de krat zit, probeert hij deze niet te ontmantelen, maar blijft hij verdwaasd zitten en vraagt hij zich af wat dat geloei betekent.

En er zijn vast nog tientallen dingen die ik ben vergeten. Deze waslijst ook klachten betekent echter niet dat ik me niet vermaak met de game! Integendeel, ik vind het geweldig. De klassen zijn perfect in balans, de maps bieden veel vrijheid en het verschil tussen aanvallen en verdedigen houd de variatie erin. Dit is bij verre de beste multiplayergame die ik de laatste tijd gespeeld heb(ja, beter dan CoD4). Als de spelers nu nog eens willen accepteren dat er geen Deathmatch inzit, en als Dice ons binnenkort een patch brengt die de overige probleempjes mogelijk weet op te lossen komt het allemaal goed.