DayZ... een 'goede' preview | Gamer.nl

LET OP: Lang artikel!

Dit is mijn eerste weblog hier, ik schrijf normaal niet omdat ik erg moeite heb mezelf goed te formuleren in tekst. Maar nadat ik die preview(of eigenlijk dagboek) zak op het GNL frontpage, kon ik niet anders dan zelf opschrijven wat DayZ voor mod/game is. Ik heb namelijk, net als velen andere zoals GNL forumleden, wel genoeg geduld gehad om het werkend te krijgen en nu genieten we er met volle teugen van.

ArmA2
Ten eerste een belangrijk punt voordat je verder leest: DayZ draait op de  game ArmA 2, dit is een zeer realistische oorlogsgame. DayZ probeert zelf ook zo realistisch mogelijk te zijn. De game is onvergeeflijk, het is moeilijk en het is vaak "oneerlijk". Je kunt niet rennen en schieten tegelijk, wel wandelend schieten. Als je één keer geraakt word door een kogel ben je vaak dood. Als je in je arm geraakt word kan je bijna niet meer richten, en als je in de benen geraakt word is kruipen het enige dat je nog kan. Dit is geen Call of Duty of Battlefield, het is realistischer en het is harder. DayZ zelf legt hier nog een behoorlijke schep bovenop. Je moet eten en drinken om te overleven, je moet aan je temperatuur denken of je kan ziek worden. En het grootste punt van allemaal: in DayZ geld permanent death oftwel als je dood gaat ben je dood en is dat personage verdwenen. Alle gear die je hebt verzameld, alle loot die je bij elkaar gesprokkeld hebt, je map, je kompas die je eindelijk hebt, alles is weg en je kan opnieuw beginnen.

Kun jij hier mee leven? Of vind je dit zelfs gaaf? Dan gaan er bij DayZ velen deuren voor je open!

Bugs en technische mankementen
Waar de preview van GNL wel gelijk in had zijn bugs en mankementen aan de game. Alleen is het niet nodig daar een heel artikel over te schrijven, het valt namelijk reuze me, zeker in het hoofd houdend dat dit een Alpha versie van de mod is.

De game draait op een centrale server en is voornamelijk gemaakt door één persoon genaamd Rocket op het DayZ forum. Dit is een medewerker van Bohemia Studios die ArmA 2 hebben gemaakt, hij weet er dus behoorlijk veel van. Helaas betekent dit ook dat er gewoon wat foutjes in zitten. ArmA 2 draait op een wat slordige engine waardoor er veel kleine foutjes inzitten. Zoals framerate problemen en grafische glitches. Grotendeels is wel redelijk te verhelpen door wat te sleutelen in de opties. DayZ zelf heeft ook vele fouten in de game zelf. Voornamelijk server problemen, soms last van lag en lastig een server in te komen. Sinds twee weken zijn de server problemen grotendeels opgelost, je hoeft niet meer te wachten tot je in de game zit, het gaat allemaal stukken sneller. Helaas hebben de servers soms nog wel last van lag maar dit komt omdat de Alpha versie nu al op elk moment van de dag 10.000 spelers heeft. Het is te snel gegroeid. Er zitten ook lo e bugs zoals het door de vloer heen zakken en dood gaan, in  ruim 2 maanden speeltijd is dit mij maar één keer overkomen. Rocket update vaak elke week, en dit zijn hele grote updates met veel bug fixes en nieuwe features. Het is niet fijn, het is zelfs frustrerend maar is het genoeg om met de game te stoppen? Absoluut niet, waarom niet hoor ik je vragen. Hierom niet:

De spanning
DayZ is een enorm spannende ervaring. Je wilt niet dood omdat je dan opnieuw moet beginnen. Als je begint begin je zonder map en zonder kompas. Alles moet je zelf vinden. Maar omdat je niet dood wilt komt nu de echte spanning, nog nooit heb ik het zo spannend gevonden om vanaf een redelijk open veld naar een stad te lopen. Je weet niet wat je tegen komt als je een dorp in loopt. Natuurlijk zijn er zombies dat is iets dat je wel weet. Maar zijn er ook spelers? Sommige spelers zijn kwaadaardig en schieten iedereen dood terwijl andere spelers elkaar helpen. Hierdood is het enorm spannend als jij een andere speler tegekomt. Of erger, je loopt door een dorp heen en plotseling zie je een dode zombie liggen. Wie heeft hem doodgemaakt? Is die persoon nog hier? Zo ja, is hij friendly of niet? Dit zijn allemaal vragen die door je hoofd heen schieten dan. Of nog een stapje verder, je loopt door een dorp en plotseling hoor je schoten. Schiet hij op mij? Of schiet hij op zombies? Is hij alleen? Weer allemaal vragen die je jezelf stelt, en je wilt zo graag die antwoorden hebben.

De spelers
De menselijke medespelers zijn erg leuk (en spannend!) om te vinden. Ze kunnen overal zijn, in dorpen, in bo en, in weilanden. De map is gigantisch, maar liefst 225 vierkante KM, maar toch vind je andere spelers met enige regelmaat. Spelers kunnen vriendelijk zijn, of niet. Ik heb zelf al een aantal murders op mijn naam staan, vaak schrik ik zo erg van een andere survivor dat ik hem uit angst dood schiet. Maar enkel praat ik ook met ze en kijken wat ze willen. Of ik laat ze gewoon voorbij lopen.

Ik heb een keer met enkele forumleden in een nachtserver een tocht naar het vliegveld gedaan. Het vliegveld heeft enorm goede wapens maar er lopen altijd spelers. Wij hebben er 3 uur over gedaan, en eenmaal aangekomen werd ik letterlijk binnen 10minuten door mijn hoofd geschoten door een sniper. Maar de ervaring was geniaal, met zijn vieren cruisen door het land, midden in de nacht. Heel spannende en leuke ervaring. Maar ik heb ook goede encounters gehad met spelers, afgelopen weekend nog. Ik had mijn benen gebroken en ik kon niet meer lopen. Plotseling vond ik 3 zwaar bewapende mannen voor me. Ik besloot maar om hulp te vragen, en wat denk je? Ze gingen akkoord, ze gaven mij morphine zodat ik weer kon lopen en een bloed transfusie (bloed is je HP) het enige wat ze in ruil wilden hebben waren mijn 2 autobanden die ik had gevonden. Leuke deal toch?

De voertuigen
Er zijn sinds kort ook voetuigen in DayZ, ze staan op verschillende plaatsen en zijn zwaar beschadigd. Ze zijn te repareren maar meestal heb je wel 2 man nodig om het te repareren omdat de onderdelen erg veel ruimte in je backpack kosten. Eenmaal gerepareerd is het feest, lekker rond cruisen in je auto of op je motor of tractor om vervolgens neergeschoten te worden en je auto is gejat. Of andersom iemand een auto zien repareren en dan net als hij klaar is de speler doodschieten en de auto stelen. Het zijn allemaal leuke kleinigheidjes waardoor je maar blijft spelen. Er zijn auto's, fietsen, motors, tractors, bu en, pick up trucks, quads, boten en helicopters. Genoeg om wat uit te zoeken!

De zombies
Jaja DayZ is een zombie game dus ja waar is de game als er geen zombies zijn. De zombies zijn razendsnel, ze rennen net zo hard als jouw en reageren op je geluid en zicht. Als je geluid maakt of te dicht in de buurt komt dan stormen ze op je af. Het probleem is dat als jij het vuur opent op een zombie dan heb je grote kans dat er meer zombies op je af komen. Sommige wapens maken zoveel geluid dat het hele dorp achter je aan stormt. Je moet echt goed nadenken of je een zombie dood schiet of niet. Want je moet ook onthouden, als jij in een schuur zit tien zombies dood te schieten. Andere spelers kunnen het mi chien horen!

Ik denk dat ik hiermee wel een duidelijker beeld heb kunnen geven dan GNL preview. Het is sowieso eerlijker. Er zijn fouten, dat is een zekerheidje. Er is soms lag maar de ervaringen maken het zoveel leuker dat je alle foutjes voor lief neemt, maar waarschijnlijk niet de eerste keer dat je speelt. Geef het een kans. Hier nog wat features van de game

Features
* 225 KM open map om te verkennen
* Direct Communications: met een headset kun je elk persoon in game aanspreken tot 80 meter van je vandaan