Column: GTA 5 voor Last-Gen consoles was voor gekken. | Gamer.nl

PC PREVIEW - Gamers wennen als geen ander aan nieuwe ontwikkelingen. Een coversysteem is nog niet ge&#239ntroduceerd, of wij verwachten dat alle soortgelijke games minimaal een coversysteem hebben. Hoe raar was het dan ook dat De Sims 4 lanceerde zonder de mogelijkheid om beroepen daadwerkelijk uit te oefenen? De Sims 3 had dit immers ge&#239ntroduceerd met de Ambities-uitbreiding. Het vierde deel gaat dat eindelijk rechttrekken met een eigen beroepenuitbreiding. Wij mochten keihard aan het werk met De Sims 4: Aan het Werk!

Zoals het bedoeld is

 

Bij het maken van een spel hebben de ontwikkelaars een doel voor ogen, een visie! Voor een groot deel is dat verpakt in de gameplay, maar een ander groot deel is verpakt in de immersie van het spel. Vloeiender, realistischer en meer. GTA is zo'n serie die op het gebied van gameplay al niet echt meer innoveert sinds deel 3. Ja, er veranderd wel één en ander, maar dat is met name groter, meer en realistischer. Deels bereikt via gameplay, maar vooral door middel van de technische vooruitgang. Er past gewoon meer in een spel. Niet allleen qua pixels en framerates, maar ook voor functies, personages en het verhaal blijft dan meer ruimte over om mee te spelen. Ontwikkelaars [zoals Rockstar] zullen hier altijd het maximale willen halen, voor minder dan een 10 gaan zij niet.  

Kunstmatige verlenging

 

In Games zijn we er wars van. De zogenaamde 'kunstmatige verlenging'. Ga van A, naar B doe je ding en ga dan weer terug naar A (waarbij A en B aan de andere kant van de map liggen). Met consoles zijn we er minder scherp op. Vol trots geven we aan dat de console een levensduur van een jaar of 7 heeft, maar eerlijk is eerlijk. Deze wordt door de producenten van consoles gewoon kunstmatig verlengt. Immers, zolang er geen opvolger is en gebruikers er van overtuigd zijn dat hun console 'current gen' is kan je twee dingen doen. De console markt links laten liggen of je game net zo lang strippen tot een console hem kan draaien. Ontwikkelaars kiezen vaak voor het laatste. Door deze kunstmatige verlenging ben je een dief van je eigen ervaring geweest. Het zal nooit hetzelfde meer zijn. Die eerste keer dat je San Andreas betrad in GTA 5 komt nooit meer terug. Jij kent het als een ietwat kartelige stad, net niet levendig genoeg om je echt in te laten verdrinken met een schamele 720p resolutie om de framerate in ieder geval nog speelbaar te houden. Eigenlijk vond je GTA 5 helemaal niet zoveel beter of anders dan GTA 4. Ja, de gameplay was wat beter, het verhaal wat leuker, maar grafisch gezien was het verschil minder groot dan dat je had gehoopt. Je hebt je al tijden goed kunnen vermaken in de wondere wereld van GTA online. Niet wetende dat je eigenlijk een beta-tester was die [flink] betaalde om te mogen testen.  

Current gen

 

Op de current gen valt goed te zien dat de laatste games van last-gen gestript zijn om speelbaar te maken op deze oermachines. Ontwikkelaars konden op de pc natuurlijk al tijden helemaal los als het gaat om pracht en praal gecombineerd met volle werelden vol interactie. Helaas, voor de consoles moest alles minder...veel minder! Het bewijs hiervan is ook de grote stroom aan "Definitive edition" en "Remake" games die uitkomen voor current-gen consoles. The Last of Us, Sleeping dogs, DMC Devil May Cry, Tomb Raider, etc. Eindelijk kan de ontwikkelaar zijn spel op consoles uitbrengen zoals bedoeld! Bedankt alle beta-testers op de last-gen consoles, maar jullie hebben met pixelsoep gespeeld, jullie hebben je kostbare game-tijd verdaan met het kijken naar laadschermen, pixelkartels en grote open werelden zonder bewoners. Daarnaast hebben jullie je scheel betaald aan DLC voor een 'complete ervaring'. Dat alles hoeft de current-gen gamer niet. Nee, die krijgt een "Definitve edition" voor minder geld een beter product. En voor dat lagere bedrag stoppen we meteen alle DLC in het spel. Zo verdiend de ontwikkelaar ook nog iets aan de verplichte kunstmatige verlenging van de [levensduur van] consoles. Hetzelfde spel dubbel aanbieden, easy money en 'iedereen blij'. Rockstar heeft dit concept naar een hoger level getild. Niet alleen ondersteunen ze de kunstmatige levensduur verlenging [van consoles], ze slaan hun slaatje er maximaal uit! Ja, er zijn hele 'ingewikkelde' toevoegingen als een first person modus, maar de Raad van bestuur van Rockstar kijkt geduldig toe tot waar de rek zit. Een alfa-test op de last-gen consoles, een beta-test op de current-gen consoles om dan uiteindelijk op de pc het spel uit te brengen zoals de ontwikkelaars dat zelf in hun [natte]  dromen hadden willen zien.  

Spelen in 4K met 60 frames per seconde

 

Een soort natte droom van de pc-gamer met een scherm dat groot genoeg is om de 4K resolutie ook echt iets uit te laten maken, maar vooral een pc die krachtig genoeg is om het te draaien. Maar laten we even eerlijk zijn. Dat gaat niemand zomaar halen bij release. Dat hoeft ook helemaal niet. Gewoon 1080P en 60 frames per seconde is al meer, veel meer dan dat op de huidige generatie consoles gehaald wordt. Tel daar ook nog eens bij op dat je verder kan zien en dat wat je ziet er beter uit ziet. Je krijgt in ieder geval een spel voorgeschoteld zoals het bedoeld is. Zoals de ontwikkelaars het spel voor zich zagen toen ze er aan begonnen. Als een parel, het grootste, mooiste en beste open wereld (actie)spel dat te krijgen is voor de komende jaren! En in die jaren zal de techniek zeker de vooruitgang kennen die het mogelijk maakt om GTA 5 vloeiend te spelen in 4K met 60 of meer frames per seconde. En terwijl de console gamers al langer dan een jaar blij als een kind zijn met hun [early acce ]  versies van GTA 5 beseft de Hardcore PC-gamer dat hij precies lang genoeg heeft gewacht. Dat er zelfden een pc-game is uitgekomen die door zoveel mensen zo uitgebreid is getest. Dit moet haast wel de topper van het decenium worden! En terwijl Rockstar in zijn vuistje lacht om alle alfa- en beta-testers [console-gamers], wachten ze in spanning af hoe het game publiek [pc-gamers]  hun game, hun kindje zullen vinden.   

Over de schrijver

 

Jeroen Kok:

 

Gamen is een jarenlange hobby, maar dat je iets lang doet betekent niet noodzakelijk dat je er ook goed in bent. Jeroen laat zich dus het liefst helemaal gaan in 'single player campaigns' waar dan niemand ziet dat hij hem stiekem op 'easy' speelt. Zijn favoriete game is nog steeds 'Blade Runner' van Westwood studios, maar voor deze generatie durft hij zichzelf wel een Ma Effect fan te noemen. PC games speelt hij tegenwoordig op een laptop en de rest op zijn tot nog toe trouwe PS4. Naast gamen geeft hij graag online zijn mening. Nooit ongefundeerd, wel recht voor zijn raap en op het scherps van de snede.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou