Trailer

Alyx Vance keert terug in Half-Life: Alyx

Het spel is nu vooruit te bestellen op Steam

Geschreven door Brian Artiles Govita op
Valve heeft zojuist de eerste trailer uitgebracht van Half-Life: Alyx.

Geruchten over het spel deden al jaren de ronde en op 18 november maakte Valve eindelijk bekend dat de virtual realitygame op 21 november onthuld zou worden. Half-Life: Alyx is volgens Valve de eerste titel in een reeks 'flagship vr-games' die speciaal voor SteamVR worden ontwikkeld.

Het verhaal van Half-Life: Alyx vindt plaats tussen de gebeurtenissen van het origineel en Half-Life 2 en plaatst spelers in de schoenen van Alyx Vance. Alyx werd geïntroduceerd in Half-Life 2 als de rechterhand van protagonist Gordon Freeman.

In Half-Life: Alyx staat Alyx samen met haar vader, Eli Vance, aan de basis van het verzet tegen de Combine, een buitenaardse ras, die de aarde heeft bezet. Alyx en Eli hebben in het geheim hun wetenschappelijke activiteiten voortgezet en hebben zo een ontdekking gedaan waarmee ze City 17 willen bevrijden uit de handen van de Combine.

Volgens Valve is Half-Life: Alyx volledig met virtual reality in het achterhoofd gemaakt en maakt de gameplay daar optimaal gebruik van. Bovendien werkt het spel met diverse vr-headsets, waaronder Rift, Vive en Windows Mixed Reality.

Een exacte lanceringsdatum ontbreekt nog, maar Half-Life: Alyx is in elk geval vanaf maart 2020 verkrijgbaar en is vooruit te bestellen op Steam.

De trailer is hieronder te bekijken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Trover Saves the Universe komt naar Switch en Xbox One Aparte hengel-accessoire laat je vissen met Joy-Cons
36

Reacties op: Alyx Vance keert terug in Half-Life: Alyx

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    clandestine666

    • 21 november 2019 20:05
    Tja, ik ben erg verbaasd en gehyped tegelijk, ik vond HL2 en de uitbreidingen geweldig en ik ben inmiddels ook een groot liefhebber van VR geworden, dus het kan niet mooier. Enige probleem is dat ik een consolegamer pur sang ben (geworden), en dus heel erg hoop dat Valve dit ook op de PS5 gaat uitbrengen. Nogmaals, bijna niet te geloven dat er nu toch echt een nieuwe HL aan gaat komen, mensen die VR nog geen kans hebben gegeven hebben hiermee gelijk dé reden om het te gaan proberen. Ik denk dat dit gelijk een nieuwe mijlpaal voor de technologie gaat worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 22 november 2019 00:04
    @clandestine666 zou zeker een goede PS5 launch titel zijn om de kracht van PS5 en PSVR 2 te demonstreren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 22 november 2019 12:54
    @TommyVercetti er komt geen psvr2

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 22 november 2019 13:49
    @hulstpower Hoe kom je daar nou bij??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 21 november 2019 20:28
    Met deze engine kan je toch ook gewoon deel 3 maken, pfff, waarom zo lastig allemaal en vr only. Wat een vage strategische keuze enkel om hun bril te promoten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    burhan42

    • 21 november 2019 21:09
    @Aquemini

    Valve deed Altijd iets aparts met half-life. Half-life 1 was zonder cutscene verhaal vertellen half-life 2 was fysiek engine zijn kracht tonen. En nu een andere half-life om vr kracht te laten zien. Dus het is niet zo raar eigenlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 22 november 2019 08:38
    @burhan42 tuurlijk is dat wel is zo raar. Welke gamers zijn er vandaag de dag de meest ultieme fans? Welke gamers zitten al jaren te wachten op iets nieuws uit het universum van HL? Een hele grote groep oudere gamers, die wellicht niet eens meer gamen of nog op een console of pc. En waar komt valve mee? een VR exclusief game, waarvoor je een stevige pc (zeg 1500 tot 2000 euro) voor moet hebben en een dure vr-bril (1079 euro). Sorry, maar dan naai je gewoon je fanbase. Niks mis om de game normaal uit te brengen en daarnaast een vr-ervaring voor hun index bril. Dit is echt een absurde beslissing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chemicalscum

    • 22 november 2019 13:09
    @Aquemini Ik wacht al jaren niet meer en vermaak me met andere games. Ik snap ook wel dat een nieuwe HL baanbrekend moet zijn of anders achter wegen gelaten moet worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chemicalscum

    • 21 november 2019 22:11
    @Aquemini Misschien is het ook gewoon tijd voor iets nieuws. Ik vind het wel een goeie zet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 22 november 2019 08:41
    @chemicalscum goeie zet als het beiden was geweest. Nu ontneem je een game voor een hele grote groep fans/gamers! Niks mis om een vr-game te maken van HL, maar je moet ook de normale versie beschikbaar stellen. Je kan niet een decennia en langer niks maken en het idee geven dat er nooit wat komt, en dan opeens een VR-only ervaring aanbieden. Sorry, maar hoe je naai je fans zeg, wat een onzin.

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=701&v;=-9K0eJEmMEw&feature;=emb_title

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 22 november 2019 09:10
    @Aquemini Ik snap je frustratie wel. In een interview door Geoff Keighley aan de makers werd dezelfde vraag gesteld. Zij antwoorden dat ze dat wel hadden willen doen alleen dat dat niet ging omdat ze in VR dingen doen die je simpelweg niet met een muis en toetsenbord kunt doen.

    Edit: hier is het interview met de makers: https://www.youtube.com/watch?v=-9K0eJEmMEw

    Nog een keer edit: ik zie dat je hetzelfde filmpje had gepost :). Je link doet het echter niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 22 november 2019 09:12
    @Aquemini Alsof je als fan recht hebt op iets. De toxic angry gamer cultuur van vandaag de dag is een groot probleem. Je hebt het recht niet om te eisen dat een ontwikkelaar de game maakt die jij perse wilt en vervolgens verongelijkt te gaan lopen doen als dat niet gebeurd.

    What's next? Voetbalfans die eisen dat ze inspraak krijgen in de basisopstelling "omdat wij de echte fans zijn"?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 22 november 2019 09:57
    @Baukereg Het gaat niet om dat fans 'recht hebben op iets', het gaat erom dat Valve fans van het eerste uur in de kou laat staan.
    Jarenlang hebben ze Half Life helemaal doodgezwegen. Nog erger: er zijn foto's van Valve-medewekers met een Half Life 3 shirt op een conventie, dat is simpelweg trollen van je fans.
    15 jaar lang weten ze al dat fans op een Half Life 3 zitten te wachten. En dan komt er eindelijk een vervolg en dan sluit je een groot deel van je fans uit, namelijk die groep die geen VR-bril heeft. De motivatie is om ons een VR-bril te laten kopen van Valve.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 22 november 2019 10:14
    @fonsrutte Valve laat niemand in de kou staan want ze zijn niemand iets verplicht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 22 november 2019 12:09
    @Baukereg Je kan ook iemand in de kou laten staan zonder dat je ze iets verplicht bent.
    Half Life heeft een enorme schare fans die al heel lang aan het wachten is op een vervolg of bijvoorbeeld een episode 3. Valve heeft nooit iets laten weten hoe, wat en waarom die er nooit gekomen zijn.
    Zijn ze zeker niet verplicht, wel zo netjes misschien, maar daar lig ik niet wakker van.
    Wat ik vervelend vind, ik verplicht ze nergens toe, is dat ze nu ineens een 'vervolg' (ik weet niet in hoeverre deze term hierop van toepassing is) aankondigen die voor maar 5% (gokje, ik heb echt geen idee) van die fans speelbaar is.
    Tegen de overige 95% van die fans zeggen ze eigenlijk: koop onze VR-bril anders ga je deze game niet kunnen spelen waar je al 15 jaar op wacht.
    Mag ik dat vervelend vinden?

    Dus nogmaals: ik zeg nergens dat ik ergens recht op heb of dat ik eis dat Valve deze game op een andere manier speelbaar moet maken.
    Ik vind het vooral erg jammer dat Valve op deze manier met zijn fans omgaat.

    Ik twijfel al een tijdje of ik een VR-bril aan zal gaan schaffen en het zou zomaar kunnen dat ik hierdoor juist niet de Valve-bril (Index?) kies.
    Kinderachtig? Wellicht, maar die vrijheid heb ik.
    Het lijkt een beetje op een beetje vieze marketing-truc om de fans van Half Life te chanteren hun bril te kopen en dat stuit me enigszins tegen de borst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 22 november 2019 12:35
    @fonsrutte Hoi Fons, het is wel niet abnormaal dat een relatief nieuw platform een killer app heeft. Dat is altijd zo geweest. Xbox = halo / N64 = Mario 64 etc…

    Tja dat de hardware (+ goeie PC) voor HLA nu zo duur is is klote, maar ook de Index mag zijn killer app hebben. En HLA lijkt wel echt op een fenomale system seller.

    Maar mee eens, een non VR versie maken was wellicht niet zo moeilijk geweest. Als echter straks blijkt dat de VR daadwerkelijk revolutionair is, dan zet dat kracht bij het argument dat dit niet in standaard formaat had gereleased kunnen worden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 22 november 2019 13:35
    @fonsrutte. Het is geen vervolg, de game speelt zich af tussen HL 1 en 2. En je hebt niet persé de headset van Valve nodig. Met een 2e hands Rift van 150 euro van marktplaats ben je er al. Mits je een pc hebt.Of dat duur is is volledig subjectief.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 23 november 2019 22:35
    @fonsrutte Hoe dolgraag ik HL Alyx ook wil spelen, een gaminglaptop van ongeveer €1000 (volgens de systeemeisen) én een fatsoenlijke pcvr-bril, €400, gaat me net even te ver voor één game. Ik hou het voor nu bij m'n PS4 Pro en PSVR waarmee ik ook genoeg lol heb, en je kan er donder op zeggen dat HL Alyx over 1 á 2 jaar gewoon voor de PS5 verschijnt. Wachten loont in dit geval, dan ben ik klaar voor €500.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    chemicalscum

    • 22 november 2019 13:04
    @Aquemini Bij Half-Life 1 en 2 had ik ook een nieuwe PC nodig. Deze stap is misschien een stuk groter, maar als VR de standaard wordt, dan is het helemaal niet zo gek. Daarnaast is dit geen Half-Life 3 en bijft de cliffhanger van Episode 2 nog steeds open staan. Dus fan of niet, daar moeten we sowieso nog op wachten. Dit is gewoon een nieuw hoofdstuk in gaming, zo zie ik het teniminste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    burhan42

    • 22 november 2019 23:32
    @chemicalscum je hebt helemaal gelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.