Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Special
Smash Switch

Wat willen we zien in Super Smash Bros. Switch?

Meer dan enkel een port

Geschreven door Jacco Peek op
Er gaan geruchten dat Super Smash Bros. spoedig naar de Nintendo Switch komt. In de afgelopen jaren zijn games in de franchise alsmaar completer geworden, zonder af te doen aan de ijzersterke basis van de serie. Het zou echter zonde zijn om zomaar een overzetting van de Wii U-versie te maken, want er zijn nog genoeg goede ideeën.

Hieronder sommen we een aantal elementen op die Nintendo nog kan verbeteren aan de Smash Bros.-reeks om hem nog completer en gebruikersvriendelijker te maken.

Minder personages die op elkaar lijken

Het rooster van personages in Super Smash Bros. voor Wii U en 3DS is de meest complete ooit. De serie heeft behalve figuren uit Nintendo’s eigen franchises bezoek gehad van Sonic en Mega Man, maar sommige vechters vertonen qua uiterlijk en moves teveel overeenkomsten. Zo heb je een duistere vorm van Pit, een alternatieve versie van Fox en zijn Lucina en Marth praktisch identiek. De serie zou er goed aan doen om deze in te wisselen voor gloednieuwe personages zoals Shovel Knight, Bomberman of eindelijk eens de Ice Climbers te laten terugkeren.

None

Online verbeteringen

De online opties van de Super Smash Bros.-reeks zijn tot nu toe ietwat mager, waardoor het niet moeilijk is om een Switch-versie op dit gebied te verbeteren. Het is al mogelijk om met vrienden en vreemden online te spelen, maar verdere opties ontbreken nog. De Switch-versie zou bijvoorbeeld leaderboards van vrienden, toernooien en meer opties om regels in te stellen toe kunnen voegen. Zo wordt het naast een perfecte game voor samen op de bank, ook eindelijk de uitgebreide online ervaring die we verlangen.

None

Een verhaalmodus

De vorige super Smash Bros. was leuk om alleen spelen, maar ten opzichte van Brawl is het gevoel dat er iets ontbreekt moeilijk te onderdrukken. Het singleplayerverhaal van die game wist namelijk de unieke interactie tussen de personages te creëren die wordt gesuggereerd op de voorkant van het doosje. Doormiddel van epische en grappige tussenfilmpjes kwamen eindelijk alle werelden samen in een avontuur. Daarnaast was deze campagne, genaamd Subscpace Emissary, een goede manier om lineair levels te doorlopen en onderweg alles kort en klein te slaan. Een Super Smash Bros. voor de Switch zou wederom deze verhaalmodus moeten bevatten om het maximale uit de game te halen.

None

Meer modi

Behalve een verhalende modus zijn er nog genoeg ideeën voor leuke modi. Zo leent Super Smash Bros. zich uitstekend voor een Tag Team-modus, waarbij personages tactisch gewisseld kunnen worden in het heetst van de strijd. Daarnaast valt er nog wat te behalen op het gebied van trainingen voor beginners, maar kunnen gevorderden ook zeker hun vaardigheden wat bijschaven. De Break the target-modus uit Melee en Brawl mag weer terugkeren, maar een heuse school in de vorm van een “Smash Academy” zou de beste oplossing zijn. De game kan op deze manier spelers tutorials laten doorlopen met steeds geavanceerdere bewegingen, die nu enkel op YouTube te vinden zijn.

None

Meer neutrale stages

Final Destination is bij uitstek de arena om neutraal het tegen elkaar op te nemen, zonder last te hebben van bewegende platformen of een groot monster dat vanaf de achtergrond schade doet. Een Super Smash Bros. voor de Switch zou meer van dit soort stages moeten hebben, of in ieder geval de “rustigere” Omega-varianten meer opties moeten geven. Een duidelijke scheiding tussen neutrale en gewone stages bevorderen potjes die enkel draaien om de vaardigheden van spelers. Betere en meer opties om zelf stages te bouwen en te delen zouden ook een welkome toevoeging zijn. Een Mario Maker-achtig systeem zou perfect zijn om je eigen neutrale arena te bouwen, maar zorgt uiteraard ook voor een oneindige stroom aan creatieve content van anderen.

None

Focus op competitie

Ze zijn niet altijd even zichtbaar, maar het hele jaar worden er competities gehouden in Super Smash Bros. Wii U en zelfs Melee. Een Switch-versie is de uitgelezen kans om volop in te zetten op e-sports. Splatoon 2 lijkt een stap in de goede richting, maar Smash Bros. biedt zoveel diepgang en kent zoveel talentvolle spelers, dat het een plekje verdient tussen andere grote competitieve games. Daarnaast kunnen spelers eenvoudig op de hoogte worden gehouden van online en wellicht lokale evenementen, waaraan ze via een ranked-systeem aan mee kunnen doen.

None

Customization en evenementen

Een ander aspect waar de franchise nog niet genoeg mee heeft gedaan, is het samenstellen van personages. Nu kan voor het gemak een kleur worden gekozen of kunnen Mii’s worden aangepast, maar Nintendo zou dit principe veel verder kunnen uitbreiden. Net zoals games als Overwatch, zou Nintendo cosmetische dlc aan kunnen bieden die verkregen wordt door het winnen van online matches, waarmee personages tot in detail samengesteld kunnen worden. Denk aan verschillende armorsets uit Breath of the Wild voor Link, verschillende thema’s pakken voor Samus of andere toffe skins en onderdelen. Dit systeem zou gekoppeld kunnen worden aan nieuwe releases door middel van tijdelijke evenementen, die de game levendig houden gedurende het jaar.

None

Overzichtelijker menu

Tot slot is er nog een simpele manier waarop een Super Smash Bros. voor de Switch verbeterd kan worden: het menu. Hoewel de belangrijkste optie van de game prominent aanwezig is, namelijk zo snel mogelijk in een potje duiken, is de rest veel te onoverzichtelijk. Het bouwen van een stage, Solo Play en zelfs de algemene opties zitten verstopt onder de knop Games & More, en dat moet echt duidelijker. Een rustigere, intuïtieve interface zou de game goed doen.

None

Dit artikel delen:

Lees meer

Asus ROG evenement – nieuwe videokaart, monitors en meer Update: De 10 beste PS4-games
3

Reacties op: Wat willen we zien in Super Smash Bros. Switch?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    vjiezze vir

    • 2 weken, 5 dagen geleden
    Lekker stukje on te lezen jaccopeek!.. zo krijg ik gelijk weer zin in een smash game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RWinV

    • 2 weken, 5 dagen geleden
    Ik ben het helemaal eens met dit artikel maar Nintendo kennende zal het meeste niet gebracht worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 2 weken, 4 dagen geleden
    De verhaalmodus van Brawl sloeg helemaal nergens op, daarnaast was het 1 keer aardig om doorheen te spelen als tutorial maar het gewone knokken gaat altijd voor in Smash. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit geen prio heeft. Daarnaast heeft elke arena al een neutrale "omega" uitvoering, dat zijn er tientallen, ik zou niet weten waarom je er nog meer zou willen. En ja, er zijn een aantal personages die heel veel op elkaar lijken, maar incl DLC blijven er tientallen hele verschillende personages over.

    Met de rest van de puntjes ben ik het wel eens, maar Smash voor de Wii U benadert de perfectie in dit genre wat mij betreft. Ik zou niet weten wat je echt beter kan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.