Vr Vrijdag: Waarom de potentie van virtual reality nog niet volledig wordt benut

Vr Vrijdag: Waarom de potentie van virtual reality nog niet volledig wordt benut

Van alle ervaringen die ik in vr heb gehad, staan me er twee het meeste bij. De eerste is de allereerste keer dat ik tijdens Pax East in Boston oog in oog stond met een dinosaurus. De tweede is de ‘Introduction to VR’-demo die je als eerste ziet bij het installeren van de Touch-bewegingscontrollers van de Oculus Rift. Die laatste demo deed een belofte in zich die helaas nog steeds niet helemaal is ingelost.

Voor wie de demo niet kent: je begint in een soort cyberpunk-camper die vol ligt met retro-futuristische technologie: crt-schermen, een soort printer, videobanden… En op het bureau voor je ligt een ding dat op R.O.B. lijkt, de NES-robot. Het robotje heeft een open klep op zijn hoofd en je krijgt de instructie dat dicht te duwen met je virtuele hand. Doe je dat, dan komt het robotje tot leven en deinst het geschrokken naar achteren. Schuchter zwaait het naar je, en als je terugzwaait komt hij weer dichterbij.

Eenmaal kennisgemaakt biedt de robot je een aantal diskettes aan die je in een 3d-printer mag stoppen. Elke diskette genereert een nieuw stuk speelgoed waar je mee kunt rommelen: vlinders, een pijltjespistool, opwindbaar vuurwerk en nog zo het een en ander. De camper zelf is haast fotorealistisch en je kan een heel aangenaam uurtje doorbrengen in deze bijna niet van echt te onderscheiden fantasie. Er is zoveel oog voor detail en zo’n sterk gevoel van ‘aanwezigheid’ dat je vergeet dat het niet echt is. Het is het soort vr-omgeving dat je ziet in sciencefictionfilms.

oculus touch demo

Nog niet werkelijkheid

Dergelijke omgevingen zijn helaas nog zeldzaam in vr, zelfs na vijf lange jaren. Ja, er zijn allerlei virtuele omgevingen om te verkennen, en wie een Oculus Rift of Quest aan zijn pc heeft hangen, kan in Oculus Home (of Steam Home) een soortgelijk huisje met allerlei interactieve speeltjes bewonen. Maar het voelt alsof we nog steeds niet het niveau van inleving en doorleefdheid hebben bereikt dat die robotdemo al toonde.

Wat natuurlijk erg jammer is, omdat een volwaardige versie van een volledig gerealiseerde virtuele ruime uiteindelijk zoveel mogelijkheden biedt. Een eigen plek om vrienden uit te nodigen, schermen die je kan gebruiken voor games, productiviteit en social media. Alle mogelijkheden van een smartphone en een pc gevisualiseerd in een omgeving die je zelf inricht en gebruikt zoals jij dat wil.

Wat ik zou willen zien is dat vr-ontwikkelaars niet alleen nadenken over afgesloten apps zoals games, maar ook over manieren om je ervaring in vr te verbeteren net zoals apps op je telefoon dat doen.

-

Versplintering

Dat dit hele idee nog in de kinderschoenen staat, komt deels door de versplintering van de markt. Er is niet zoiets als een vr-standaard voor virtuele voorwerpen. Daarmee bedoel ik: hoe geweldig zou het zijn als je virtuele gebruiksvoorwerpen zou kunnen kopen, net zoals je apps koopt in de Google Play store of Apple App Store? Communicatie-apps, speeltjes, omgevingen, noem maar op. Natuurlijk kun je nu al apps op je Quest (of je pc) installeren en die gebruiken, maar dat is eigenlijk allemaal nog enorm omslachtig en ouderwets. Je laadt de Netflix-app om een filmpje te kijken. Je start even Table Tennis op voor een potje pingpong. Er is geen eenheid, geen interface, geen vr-igheid in de manier waarop je functionaliteit en apps kan integreren in je eigen wereldje.

Nu heeft Oculus Home op de pc al wel de mogelijkheid om vr-spellen te visualiseren in de vorm van cartridges die je op kan pakken en in een virtuele spelcomputer kan steken, maar daar blijft het vervolgens bij. Er is geen enkele verdere integratie of een verbetering van je vr thuisomgeving die gelinkt is aan je apps.

Wat ik zou willen zien is dat vr-ontwikkelaars niet alleen nadenken over afgesloten apps zoals games, maar ook over manieren om je ervaring in vr te verbeteren net zoals apps op je telefoon dat doen. Een Twitter-app bijvoorbeeld, die je kan downloaden en dan in vr kan oproepen waar je ook bent. Of voorwerpen die daadwerkelijk naadloos iets aan je thuisomgeving toevoegen, zoals een tafeltennistafel, een portaal naar een chatomgeving of een deur naar je eigen, naar smaak ontworpen filmzaal. Het wordt echt hoog tijd dat vr zichzelf bevrijdt van de ouderwetse ‘start een app, alles wordt zwart’ manier van ervaren.

infinite office

Eigen platform

Nu heeft Facebook/Oculus inmiddels al het ‘Infinite Office’ aangekondigd, waarbij je met je Quest en een bluetoothtoetsenbord allerlei werktaken kan uitvoeren. Dat klinkt als een interessant experiment, maar is bij lange na niet de verwezenlijking van wat vr zou moeten zijn: een echt eigen platform waarbij de kracht van een haast eindelijke virtuele ruimte wordt gebundeld met de kracht van apps en communicatie.

De camper waar ik in het begin over schreef voelde als rondkijken in een modelwoning. Alsof je even in een showroom mag kijken waar het ooit naartoe kan gaan. We zijn nu vijf jaar verder. Ik wil eindelijk een echte volwaardige vr-woning betreden.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Sorry dat ik gestopt ben met lezen maar als oculus en twee demo's jou VR ervaring is dan heb je eigenlijk geen ervaring. Oculus is van facebook, je hebt er ook geen pc voor nodig. Hartstikke leuk natuurlijk een apparaat wat je overal kan gebruiken maar de graphics zijn natuurlijk om te huilen en daarmee ook gelijk de mogelijkheden. Heb zelf een valve index, prima ding. Minpunt is, de games. Half life alyx is vet, maarja ik ben al wat ouder dus ik ga niet 3 jaar lang hetzelfde spel spelen zoals vroeger. Nu weer begonnen met pavlov, en heb een vr gun gekocht waar mijn controllers op kunnen zodat je een steady aim hebt, controllers zitten vast met magneten dus je kan gewoon reloaden. Dus grootste problemen zijn, games, de prijs. Niet te betalen voor de gemiddelde gamer, is het ook niet waard vind ik, want de vr games zijn gewoon lelijk, de ervaring is dan wel weer vet. Naast dat heb je een super computer nodig. Volgens mij zie jij vr meer als toevoeging op je leven, maar zo een dikke bril is leuk voor 1 uur of max 3. Dus twitter aps of een film kijken is gewoon niet leuk en veel leuker op je eigen tel of TV met surround sound en een bak chips die je gewoon kan zien. Dit gaat pas werken als je een lens in je oog kan doen met 16k beeldscherm per oog. Vr is gewoon grappig en nog lang niet functioneel (als in toevoeging). Laat ze eerst maar eens 4k draadloos vr headsets maken die super licht zijn.

0

@GoofyZ3 Ik begrijp niet helemaal waarom je eerst soort van Harry aanvalt op het verhaal wat hij mist in VR en waar deze ontwikkelingen zich nu bevinden maar vervolgens nergens een voorbeeld geeft waar (Valve Index?) deze ervaring wel wordt geboden.... Voor zover ik weet, is dit verhaal breed en wordt nergens die ervaring aangeboden. Het zijn losse spellen, alles is in ontwikkeling en nergens is de ervaring zo uitgebreid als de demo's zich 5 jaar geleden zich voordeden. De ontwikkeling is in die zin nog vrij langzaam / loopt ver achter op wat er al mogelijk zou zijn

0
test

@Jar25 valve index geeft je deze ervaring ook helemaal niet. Maar heb meer het idee dat hij VR als toevoeging ziet op zijn leven. Dat is VR gewoon niet. Heel leuk die virtuele schermen maar dat zijn allemaal lage resolutie schermen die je virtueel creëert. Tot nu toe werkt alleen games en zelfs dat is niet optimaal helaas. Vr is gewoon grappig voor ernaast. Net ff wat anders. Gewoon een super dure hobby. Ergens ben ik wel blij dat het nog duur is want er spelen heel weinig kinderen online en iedereen is erg spraakzaam. Heb een beetje het oude playstation 2 gevoel die net online kwam met een adapter.

0

@GoofyZ3 Ik ben het met je eens dat de grootste problemen zijn dat PCVR die nodig is voor de beste game nu te duur is voor veel mensen en een barriere vormt. Ondanks dat er best wel wat titels zijn die waar je je langdurig mee kan vermaken missen ze meerdere grote toppers zoals Halflife Alyx. Deze titels zullen echter pas meer komen als meer mensen VR brillen hebben. Je hebt echt geen 16k nodig ondanks dat het leuk zou zijn. Met ongeveer 2k per oog zit je nu al op 4K en het ziet er goed uit alleen vereist redelijke hardware. Het allerbelangrijkste voor mij aan VR is nog wel dat het staand gamen is. Langdurig zitten is slecht voor je en VR biedt hier zolang je niet in een spaceship simulator zit de perfecte oplossing voor. Je bent fysiek actief terwijl je gamed en de combinatie is fantastisch. Ontopic: Ik ben het ook eens met dat vele games nog weinig gebruik maken van de mogelijkheden die VR biedt, Er kunnen nu echt filmische ervaringen worden gemaakt waarbij extreme herhaling om games van 40 tot 100 uur te maken niet meer nodig is. Een avontuur van 20-30 uur met veel afwisseling betaal ik in VR zo de volle pond voor.

0
test

@004 2k per oog op 1 cm afstand. Of 4k op je tv op 3 meter afstand. Zit echt heel veel verschil tussen. 16k op 1cm is dus echt wel lekker, en zeker met lenzen die op je netvlies liggen is 16k niet eens zo heel gek. Alleen beetje lastig aansluiten zo een lens.

0
test

@GoofyZ3 VR games lelijk? tja, sommige mensen zijn gewoon dikke snobs. Ik genoeg nog steeds enorme van de meeste VR-games, en het zijn vaak juist degene die het meest cartoony uit zien die nog het leukst zijn. het is dus maar wat je lelijk noemt, tja, er zullen nog maar weinig Red Dead Redemption 2 kwaliteit VR-spellen zijn omdat die nu eenmaal veel te veel GPU power vragen om net zo kwalitatief er uit te zien in VR. Zelf vind ik 4K (per oog) helemaal niet nodig, de HP Reverb G2 toont dat maar weer, die is pas +/-2k per oog. Draadloos ben ik het zeker met je eens, want dat is de grootste ergernis die ik heb aan mijn HTC Vive Pro (en de draadloze module die net zoveel kost als de hele Quest 2 vind ik dus ook weer overdreven). Super licht is ook iets dat mij totaal niet boeit, mijn Vive Pro is goed gebalanceerd en kan lekker strak aangedraaid worden. Wel zou ik ook graag 'clear' lenzen hebben ipv die lelijke fresnellenzen, en liever ook nog wat meer FOV. Ook zou ik graag zien dat sommige developers hun oude games upgraden zodat ze ook echt gebruik maken van de hogere resolutie van de nieuwe headsets. Een spel van Crytek 'Robinson the journey' is absoluut een fantastisch spel, maar die is al niet eens fatsoenlijk aangepast voor de originele Vive (Controllers), laat staan voor de Vive Pro (resolutie), ja je kunt resolutionscaling omhoog pompen, maar dat veroorzaakt vaak ook artifacts bij bewegen van je 'handen', en hetzelfde geldt eigenlijk voor een spel als 'Alice VR'.

0
test

Ik denk dat je eigenlijk opzoek bent naar een soort Second Life maar dan in VR. Ze zouden de interface kunnen aanpassen zodat je verschillende games als schilderijen aan de muur hangen en waar je ala Mario64 door heen zou kunnen gaan om die game te kunnen spelen. Of de home hub niet ergens alleen op een berg neerzetten maar aan elkaar koppelen met woningen van andere spelers. Zodat je een meer levendige stad ziet. Je zou dan ook bepaalde apps kunnen delen zoals de Big Screen als er een event is. (met ofc de mogelijk om alles alleen te kunnen doen). Heb alleen geen idee of zoiets wel goed te maken valt.

0
test

@-JK- Klopt ja, volgensmij is hij op zoek naar zoiets als VR-chat (https://hello.vrchat.com/).

0

Aanbevolen voor jou