Special
Vr Vrijdag

Vr Vrijdag: Vr scepsis

Waarom lachen nog zoveel mensen om vr?

Geschreven door Harry Hol op
In deze tweewekelijkse rubriek gaan we dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: waarom lachen nog zoveel mensen om vr?

Virtual reality staat op het punt van doorbreken in 1995. Tijdschriften staan vol met artikelen over een nieuwe technologie die gamen totaal gaat veranderen. Televisieprogramma’s besteden regelmatig aandacht aan deze apparaten en in sommige arcadehallen staan al grote kasten waar je het zelf kunt uitproberen. Ook voor de thuismarkt is het een en ander op komst, waaronder voor spelcomputers. Maar dan wordt het stil. Want na alle hype en opwinding blijkt dat vr zoals dat eind jaren ’90 bestaat, gewoon niet goed werkt. Schermen zijn van lage resolutie, de computers zijn niet krachtig genoeg, de headsets zijn te zwaar en de ‘field of view’ is dat van een postzegel. Er is niets aan deze systemen dat echt overtuigt. Vr verdwijnt uit het collectieve bewustzijn. Het is een ‘gimmick’ waar niemand wat aan heeft.

Het is interessant om te zien hoe een nieuwe technologie een moment in de zon staat om vervolgens totaal uit het collectieve bewustzijn te verdwijnen. Sommigen van onze lezers herkennen dit waarschijnlijk wel. Hetzelfde overkwam een ander nieuw medium, aan de overkant van de oceaan. In de Verenigde Staten waren spelcomputers aan het eind van 1983 op sterven na dood. Wanbeleid bij marktleider Atari en een markt die overspoeld werd door te veel verschillende (niet onderling compatible) systemen en héél veel vreselijk slechte games, zorgden er voor dat spelcomputers niet meer populair waren. Het was een ‘gimmick’ waar niemand wat aan had.

Atari
Atari VCS2600

Pc power

Europa had overigens geen last van deze ineenstorting. Hoewel spelcomputers als de Atari VCS2600, de Colecovision en Intellivision het hier best goed deden, waren Europeanen meer geïnteresseerd in ‘thuiscomputers’ zoals de Commodore 64 en de ZX Spectrum. En aangezien die markt redelijk naadloos overging in de pc zoals we die vandaag de dag kennen, verdwenen games hier nooit echt naar de marge zoals in Amerika wel het geval was. De meeste lezers weten ook dat de Amerikaanse spelcomputermarkt een doorstart maakte toen Nintendo zijn Entertainment System uitbracht. Consolegames bleken geen gimmick. Alles wat nodig was, was goede hardware en goede games om mensen weer helemaal verliefd te laten worden op het medium.

Vandaag de dag is er niemand meer die twijfelt aan het bestaansrecht van spelcomputers. Maar met vr is dat anders. Het lijkt wel of daar nog steeds een grote zere plek zit in het collectieve bewustzijn, want bij de herintroductie van vr met de Oculus Rift en Vive zijn er op elk forum en in elke comments-sectie nog talloze reacties te vinden die denken dat het maar niks is, niks wordt en niemand het wil. Waarom is dat gevoel zo sterk? Waarom is het anti-vr gevoel zo alomtegenwoordig? Er zijn meerdere redenen aan te wijzen.

ZX Spectrum
ZX Spectrum

Zelfbescherming

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me. Dat Engelse gezegde kan ten dele deze aversie verklaren. Want het publiek werd tijdens die eerste vr-hype eigenlijk gewoon voorgelogen.

De vr-hype uit de jaren ’90 was namelijk alomtegenwoordig en volledig overtrokken. De techniek was er gewoon nog niet klaar voor. Het was pertinent onmogelijk om de door media geschapen verwachtingen waar te maken. Computers waren in die tijd al nauwelijks in staat om ‘gewone’ games met 3D-beelden te creëren, laat staan stereoscopisch met bewegingstracking. En als je jarenlang te horen krijgt dat het allemaal binnenkort wél kan, dan is het logisch dat je op een gegeven moment denkt ‘ja ja, het zal wel’.

Het interessante is dat heel veel andere technologieën op dezelfde aversie konden rekenen. Computers, consoles, mobiele telefoons, smartphones, internet… allemaal maakten ze een moment van weerstand door waarbij ‘het publiek’ het maar niks vond. Tot het moment kwam dat de hardware wél kon wat werd beloofd en (belangrijker nog) we er dingen mee konden doen die leuk en nuttig waren.

Cardboard

Kuddegedrag

Niets is zo hardnekkig als een ‘internetmening’. Het lijkt een wet dat als er maar voldoende mensen een bepaalde mening herhalen, dit al snel wordt aangenomen als ‘waar’. En omdat mensen nu eenmaal graag het gevoel hebben dat ze gelijk hebben, versterkt dit zich. Door de gangbare mening te herhalen krijg je ondersteuning van anderen die hetzelfde denken. Ga je tegen de stroom in, dan krijg je een heleboel negativiteit over je heen. Helaas is ‘gangbare mening’ niet hetzelfde als feitelijk juist.

Wat dat betreft had de 19e eeuwse schrijver Mark Twain het al bij het juiste eind: “Op het moment dat mijn mening overeenkomt met de mening van de meerderheid, is het tijd om mijn mening te herzien.” Met andere woorden: op het moment dat ‘iedereen iets vindt’, is het slim om eens stil te staan en zelf na te denken of het inderdaad klopt.

Onwetendheid

Om nu maar eens een Nederlands gezegde aan te halen: onbekend maakt onbemind. Vr is een technologie die héél moeilijk is uit te leggen. Je moet het ervaren om te begrijpen wat het is. Daarbij komt dat niet alle vr gelijkwaardig is. Er is een grote groep mensen wiens enige ervaring met vr bestaat uit het opzetten van een Cardboard. En dat is zoiets als een oordeel hebben over de PlayStation 4 als je alleen Pong hebt gespeeld op een oude zwartwit televisie.

Aangezien goede virtual reality nog heel nieuw is en zelfs na alle recente prijsdalingen nog heel duur blijft, is het aantal mensen dat werkelijk weet wat vr is, heel klein. Zo klein dat mensen met positieve geluiden wegvallen in de online kakofonie van negativiteit over het medium.

Is er dan helemaal geen reden om sceptisch te zijn over vr? Nou, dat hangt er van af waarover je precies sceptisch bent. Want dat het medium bestaat en de komende jaren niet meer verdwijnt, staat vast. Oculus en HTC hebben zojuist hun nieuwe stand-alone systemen aangekondigd die volgend jaar verschijnen. Microsoft heeft diverse hardwarefabrikanten overtuigd van het nut van vr. Sony lijkt vooralsnog tevreden over hoe de PSVR presteert. En de verkoop van vr-software op pc laat een stijgende lijn zien. Nee, er is geen reden om aan te nemen dat de bodem er over een halfjaar onderuit valt. Het balletje rolt inmiddels. En hoewel het langzamer gaat dan de die-hard fans zouden willen, is er zeker sprake van een versnelling.

Oculus

Waar je op dit moment wel kritisch over kunt zijn, is of vr op dit moment voor jou persoonlijk het geld waard is. Het is namelijk nog steeds een forse aanschaf. De reden om nu in vr te investeren hangt dus af van de vraag of je er dingen mee kunt doen die jij leuk vindt. Dat is iets wat iedereen natuurlijk alleen maar zelf kan bepalen. Je koopt immers ook alleen een spelcomputer als je er de spellen op kunt spelen die jij leuk vindt. En in het geval van vr kom je daar eigenlijk alleen maar achter door het eens te proberen.

Wat echter op dit moment niet meer vol te houden is, is dat vr een gimmick is die snel weer verdwijnt. De jaren ’90 zijn hierbij geen goed argument, net zoals je de huidige mobieltjes niet beoordeelt op de ‘draagbare’ telefoons uit hetzelfde decennium. En hoewel de technologie nog zeker niet ‘af’ is, is hij volwassen genoeg voor heel robuuste ervaringen thuis.

Wat dat betreft is het misschien goed om de huidige staat van vr te vergelijken met de thuiscomputers uit de jaren ’80: het is de eerste golf hardware die echt bruikbaar is voor allerlei toepassingen, maar je weet zeker dat de hardware over dertig jaar veel beter, veelzijdiger en krachtiger is dan die van vandaag. Maar we leven nu. En net zoals mensen in de jaren ’80 niet dertig jaar wachtten met het kopen van een Commodore 64, is het wellicht ook zonde om deze historische eerste generatie virtual reality helemaal over te slaan. Al helemaal als je dat alleen doet omdat iemand op Reddit beweert dat vr een gimmick is.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ubisoft Berlin gaat werken aan Far Cry-franchise Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds-soundtrack nu verkrijgbaar op Spotify
15

Reacties op: Vr Vrijdag: Vr scepsis

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • El Ninjo

    • 17 november 2017 13:49
    Interessant stuk, leest lekker weg. Voor mij is er persoonlijk nog geen reden om VR te overwegen, simpelweg omdat ik het te duur vind. Maar….. had ik het alleen voor het zeggen thuis, dan was het een héél ander verhaal ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 17 november 2017 14:44
    Leuk artikel. Ik heb sinds deze week psvr en ik moet zeggen…heb al wat leuke momenten gehad, maar ook flink last van vr-misselijkheid.

    Wat ik in ieder geval geleerd heb. Als je een tweedehands VR bril koopt. Koop die niet van een roker…gadverdamme wat stinkt die bril naar rook :( Dat draagt niet bepaald bij een de VR-misselijkheid…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 17 november 2017 17:49
    @unipro81

    Een veelgehoorde tip is om direct te stoppen zodra je merkt dat je misselijk wordt. Geef je lichaam de tijd om te wennen, anders associeer je later de hele vr-ervaring met met ongemak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 17 november 2017 18:23
    @Swieb

    Of zoek de game waarvan je weet dat die het extreemste is… Als je daar aan kunt wennen dan ben je klaar voor VR ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 17 november 2017 20:11
    @unipro81 De bril een keer helemaal goed schoonmaken dan. En zorg ook dat de bril goed afgesteld is voor je gaat spelen, dus ook zorgen dat de IPD zo goed mogelijk ingesteld is (en ook voor elk persoon die em op gaat zetten).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 17 november 2017 21:18
    @unipro81 Of je begint met roken!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 18 november 2017 15:23
    @unipro81
    Ik heb onlangs m’n Oculus verkocht omdat ik maar misselijk bleef worden. 2 maanden geprobeerd er aan te wennen, maar helaas. Schijnt dat sommige mensen er gevoelig voor blijven en er niet aan kunnen wennen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 17 november 2017 19:41
    Toevallig net PSVR besteld incl. Camera, VR Worlds en Gran Turismo. Kon me niet langer bedwingen met een prijskaartje van 249 euro bij Intertoys.. Heb er zin in!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 17 november 2017 20:13
    @clandestine666 WAT? 249? das wel heel goedkoop. Jammer dat het niet het nieuwe model is, maargoed dan nog 249 is echt rete goedkoop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 17 november 2017 21:02
    @SuperDre Nice hé. Vond dit hét moment om in te stappen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 18 november 2017 12:06
    Ik heb ook voor 249 euro een PS VR set gekocht bij intertoys. En dan Skyrim VR erbij gekocht. Hier zijn mijn eerste ervaringen met VR.

    1) Je beleeft het spel zoveel intenser en dieper dan zonder VR. Dat de beeldkwaliteit duidelijk slechter is doet daar weinig aan af. Dit is zonder meer de beste Skyrim versie die er is. En het is deze 310 euro dubbel en dik waard. Je hebt echt het gevoel dat je door een echte wereld loopt. Zeker bij Skyrim. Aangezien dat een volledig open wereld is. Met volledige vrijheid. Dit is denk ik toch wel een van mijn meest indrukwekkendste game ervaringen in mijn leven. Dit is toch gamen met een heel andere intensiteit. Je hebt het gevoel dat je er echt bent.
    2) Ik merk dat ik binnen een uur misselijk begin te worden en dat ik moet stoppen. Ik word normaal niet snel misselijk. Maar ik merk bij VR dat ik binnen een uur moet stoppen. Als veel mensen misselijk worden, weet ik niet of VR volledig zal aanslaan.

    Dus ja, VR is een fantatische ervaring. Zeker bij open wereld spellen als Skyrim. Toch weet ik niet of VR een gimmick blijftof echt doorbreekt. Ik hoop dat ze technieken vinden om er niet misselijk door te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 19 november 2017 07:21
    @lightyears
    Ik weet niet of ze er veel aan kunnen doen. Sommige mensen hebben problemen met de combinatie snelheid/versnelling, evenwichtsorgaan en de interpretatie door de hersenen. Daarom is de één ook wagenziek in de auto en de ander niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 19 november 2017 14:50
    @Nuage En ik vraag me ook af of ze er ooit een complete oplossing voor vinden. Ik denk er meer aan dat ze de gevolgen beperken. Spelmakers zullen met name in spellen rekening moeten houden met de belastbaarheid van het evenwichtsorgaan. En dus geen al te extreme dingen op het VR scherm moeten tonen. Daarnaast kan men met techniek (hoge beeldverversing en goede latency) ook nog dingen verbeteren. Maar of het volleidg wordt opgelost betwijfel ik ook. Als veel mensen misselijk worden van VR kan VR alsnog een vroege dood sterven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 19 november 2017 08:48
    @lightyears
    Je went er aan. Ik ben zo'n bofkont die noot last van VR ziekte gehad heeft. Echter het grootste gedeelte van de mensen die er in het begin last van heeft, went er aan. En aangezien jij nu al een uur kan spelen, zegt dat je waarschijnlijk binnen een paar dagen geen problemen meer hebt. Er zijn mensen die moeten beginnen met 10 minute per sessie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 19 november 2017 14:44
    @TripleDad Ik begon denk ik al misselijk te worden na 30 tot 40 minuten. Daarna ben ik nog zo'n kwartier doorgegaan. Ik heb daarna bijna 24 uur last gehad van een lichte misselijkheid. Ik ben niet heel vaak misselijk. Maar ik kan niet voor lange tijd een boek lezen in de auto. En daar ook nooit echt aan kunnen wennen. En na een lange boottocht word ik wel zeeziek. Van 3D films heb ik nooit last gehad. En spelen op de Nintendo 3DS heeft ook nooit problemen gegeven.
    Ik hoop dat ik aan VR wen. Want het is een fantastische ervaring. Al is het maar voor een half uur per dag. Dat zou dan wel betekenen dat VR nooit het gewone gamen helemaal verdringt. Maar meer een aanvulling is op gewoon gamen. Want daarvoor is een half uur per dag te weinig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord