Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Special
Dead Space

Reload: Dead Space

Liefdesbaby tussen Resident Evil en The Thing

Geschreven door Michel Musters op
Horrorgames draaien tegenwoordig vooral om het zo hard mogelijk wegrennen van griezels die achter spelers aan zitten, maar in 2008 was terugschieten nog een belangrijk wapenfeit, mede dankzij de immens populaire Resident Evil-reeks. De grens tussen third-person shooters en survivalhorrorgames vervaagde vooral dankzij Resident Evil 4. Electronic Arts pakte deze formule en verplaatste hem naar de ruimte met Dead Space.

Daarmee willen we overigens niet insinueren dat Dead Space een slap aftreksel van de Resident Evil-reeks is. Hoewel Dead Space als derde System Shock-game begon, zorgde de release van Resident Evil 4 er voor dat ontwikkelaar Visceral Games (toen nog onder de noemer EA Redwood Shores) terugging naar de tekentafel. Dat is gameplaytechnisch duidelijk te merken, maar Dead Space heeft qua setting meer raakvlakken met klassieke ruimtehorrorfilms als Event Horizon en The Thing.

Resident Evil 4

Necromorphs

Dat komt vooral door de duistere sfeer en de lugubere wezens die zich schuilhouden op het ruimteschip USG Ishimura. Deze zogenaamde Necromorphs zijn ontstaan uit een buitenaards virus dat van de bemanning van het mijnschip groteske monsters heeft gemaakt. Hoofdpersonage Isaac Clarke weet te overleven en wordt tijdens zijn tocht door het schip bijgestaan door computerspecialist Kendra Daniels en commandant Zach Hammond. Clarke moet er alles aan doen het schip te maken om zo in leven te blijven, maar hij heeft een behoorlijke kluif aan dat klusje dankzij de vele monsters.

Een uniek aspect aan deze monsters is dat ze zich via allerlei onnatuurlijk vergroeide poten en tentakels voortbewegen. Hierbij komt Isaac’s achtergrond als ingenieur goed van pas. Met werkbanken verspreid over de Ishimura kan hij met allerlei gereedschappen namelijk dodelijke wapens maken om zichzelf te verdedigen. Al snel leren spelers dat monsters vertraagd of zelfs gedood kunnen worden door bepaalde lichaamsdelen en poten kapot te schieten, waardoor zomaar wat in het rond schieten of zelfs een headshot uitvoeren vaak geen logische tactiek is. De juiste schiettactiek bij de verschillende wezens vinden is dus essentieel. Het feit dat veel van de Necromorphs weer ledematen kunnen laten bijgroeien of zichzelf na verwonding aanpassen maakt de uitdaging nog groter, evenals de soms beperkte munitie die te vinden is op het ruimteschip.

Necromorphs

Superspannend

Naast de indrukwekkend geanimeerde monsters en toffe wapens om ze mee af te knallen, maakt ook de omgeving van Dead Space een grote indruk. De UG Ishimura voelt als een echt bestaande spelwereld waar verschrikkelijke dingen zijn gebeurd. Hoewel er duidelijk verschillende gebieden zijn en de game een vrij lineaire ervaring biedt, doet de game er alles aan om spelers het gevoel te geven op trektocht te zijn door het ruimteschip en deze spannende tocht door de ogen van Isaac te beleven. Daarbij zorgt de vormgeving ervoor dat het duidelijk is dat de Ishimura geen high-tech, luxe schip is, maar een gigantisch werkvoertuig met vele machines, bij elkaar gehouden door allerlei metalen balken en platen. De immersie is prijzenswaardig.

Een ander opvallend wapenfeit van Dead Space is de HUD. Zonder op pauze te hoeven te drukken kunnen spelers de belangrijkste details, zoals de ammunitie, zuurstof en bescherming van Isaac’s pak, het Resource Integration Gear (RIG), in één oogopslag zien. Vooral de beschermmeter op het pak is kenmerken dankzij een lichtgevende balk die over de ruggengraat van het hoofdpersonage loopt. De kaart van het ruimteschip bekijken of in het menu wapens selecteren wordt gedaan via projecties die

uit de RIG komen. Ook hierbij speelt een element van spanning een grote rol: wanneer spelers zich bezighouden met hun inventaris, loopt het spel gewoon door en kan men dus van alle kanten aangevallen worden. En wederom zorgt de implementatie van de HUD in de spelwereld zelf ervoor dat de immersie nooit verbroken wordt.

Dead Space

Rust in vrede, Visceral

Dead Space was een grote verrassing voor vriend en vijand en gooide hoge ogen bij critici en gamers. De game is meer dan twee miljoen keer verkocht en EA claimde dat dit succesvol genoeg was. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven. In Dead Space 2 werd de omgeving nog verder opengegooid via het gigantische ruimtestation The Sprawl en werden alle elementen die het origineel zo goed maakte, waaronder de HUD, de wapens en de monsters, verder uitgewerkt. Zelfs de Wii kreeg een op maat gemaakte Dead Space-game via de on-rails shooter Dead Space: Extraction.

Na Dead Space 3, een game die met veel kritiek van fans de focus legde op co-op gameplay, leek de koek echter vrijwel op. Verschillende geruchten claimden dat EA niet tevreden was met recente verkoopcijfers en dat de co-op gameplay van het derde deel een laatste poging was om een groter publiek te bereiken, wat echter het averechtse effect had. Visceral Games werd op het in 2015 uitgegeven Battlefield Hardline gezet. Diverse andere projecten, waaronder een mysterieuze Star Wars-game, waren niet genoeg om de studio te redden; Visceral sloot in 2017 zijn deuren. Het maakt de kans op een Dead Space 4 of een ‘soft reboot’ voor de franchise helaas nog kleiner, ook al claimde EA een paar jaar terug nog Dead Space als belangrijke franchise te zien. En dat is jammer, want zeker de eerste twee games in de reeks blonken uit in kwaliteit, gameplay en sfeer. Misschien is het de hoogste tijd voor een remaster-collectie?

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Dark Souls en Rainway 1,3 miljoen Nederlanders kijken naar gamestreams
14

Reacties op: Reload: Dead Space

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Plectrum61

    • 3 dagen, 3 uren geleden
    Mijn favoriete franchise of all time. Vind het ook ontzettend jammer dat er nooit een Dead Space 4 verschenen is..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 3 dagen, 2 uren geleden
    Deel 1 en deel 2 waren echt fantastisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dr-Saint

    • 3 dagen, 2 uren geleden
    Alleen is The Thing geen "ruimtehorror". Misschien dat je het verward met een andere film?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TomKerkhof

    • 3 dagen, 2 uren geleden
    De eerste Dead Space was echt ontzettend tof, de perfecte space-horror met een goede balans tussen actie en spanning. Maar vond het bij deel 2 al minder worden, ondanks het sterke begin van die game. Je zag daar de trilogie-trekjes al naar voren komen en dat heb ik nooit nodig gevonden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 3 dagen, 1 uur geleden
    Beter had het bij één game gebleven, want met deel 2 ging het al de verkeerde kant op. Het beklemmende gevoel van deel 1 is geweldig. Toen op de ps3 gespeeld maar inmiddels ook aan mijn steam library toegevoegd om weer eens door te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Khalen

    • 3 dagen geleden
    Deel 1 was subliem. De schrikmomenten, de muziek, de effecten, echt alles was zo goed in elkaar gezet. Deel 2 heb ik daarna ook direct gespeeld en ik voelde nog steeds die beklemmende sfeer maar dan in een iets andere omgeving. Begon wel meer te merken dat er maar weinig veranderd aan de monsters die je al goed kende (begon meer een routine te worden). Deel 3 heb ik pas veeel later gespeeld, maar wel direct met alle DLC. De spanning zoals in deel 1 was er voor mij niet meer. Vijanden bekend, wapens bekend, etc. etc. Ik heb het nooit coop gespeeld, maar stel me er niet veel bij voor. Na 2 hadden ze misschien even een pauze moeten inlassen om weer back-to-basic te gaan en een deel 3 die meer op deel 1 lijkt te maken. Maar goed erg leuke games en zeker de moeite waard om te spelen. Jammer dat de studio weg is, maar ja tijden veranderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 3 dagen geleden
    Goed beschreven Michel: de HUD, de RIG, het originele afschieten van ledematen, de sfeer aan boord: eigenlijk klopte alles aan deze game! Helaas was 2 een heel stuk minder. In mijn herinnering waren er ook verhaaltechnisch ineens allerlei ontwikkelingen die totaal niet uit de verf kwamen, maar waar je wel onlogisch mee werd geconfronteerd, zodat het me tegen het einde van de game allemaal nog maar weinig kon schelen. Daardoor deel 3 niet eens meer aangeraakt. Zonde!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 2 dagen, 23 uren geleden
    The Thing is geen ruimtehorror, maar de bad guy komt wel degelijk uit de ruimte. Dus ruimtehorror is ook niet fout.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 2 dagen, 21 uren geleden
    Dit is 1 van de games die ik graag in VR zou zien. En dat mag best een port zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Megaman20XX

    • 2 dagen, 3 uren geleden
    Twinkle Twinkle Little Star..!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 1 dag, 3 uren geleden
    HD remake is meer dan welkom, al is het maar enkel van deel 1

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • StormFox

    • 1 dag, 1 uur geleden
    Hopelijk komt er ooit een remastered versie van de drie delen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 1 dag geleden
    Goed artikel over een topgame waarvan ik de remaster zéker zou kopen.

    Wel schrijnend dat het het het zoveelste geval is waarbij een grote uitgever een game verpest omdat ze 'het grote publiek willen bereiken'. Wanneer leren ze nu eens dat sommige games juist succesvol zijn omdat ze niet voor iedereen zijn…Ik vond met name alle achtergrond feitjes en verhaaltjes ook zo tof in deze games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 26 minuten geleden
    Ik kan mij nog goed herinneren hoe het was toen ik Dead Space voor het eerst speelde op de PC. Ik was echt onder de indruk van de visuals, maar ook van audio. De monsters leken wel in de muren en de plafonds te zitten, en dat bleek al gauw zo te zijn.

    Het HUD-vrije was revolutionair, ledematen amputeren was niets nieuws, maar dat het noodzaak was om zo de necromorphs te doden wel.

    Toen in Dead Space 2 dan bleek dat je terugmoest naar de Ishimura moest ik wel even 2x slikken… de eerste game had dus zo'n indruk achtergelaten dat ik mijzelf bijna moest dwingen verder te spelen, de Ishimura zag er zo ontzettend onheilspellend uit.

    Dead Space 3 praten we niet meer over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.