Special
rdr2

Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?

De nieuwe Crysis

Geschreven door Floris de Bijl op
In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag gaat de aandacht uit naar de langverwachte pc-versie van Rockstars Red Dead Redemption 2.

Het heeft een jaar geduurd voordat pc-spelers aan de slag konden met Red Dead Redemption 2, maar sinds 5 november is het eindelijk dan zover. Via de Rockstar Games Launcher, Epic Store, Humble Store en Greenman Gaming is de game verkrijgbaar. Fans van Steam moeten nog een maand wachten voordat ze aan de slag kunnen met Arthur Morgan: pas in december komt RDR2 naar dat platform.

Stabiliteit

Waar het bij de lancering van Grand Theft Auto 5 op pc even duurde voordat alle foutjes waren gladgestreken, lijkt het bij Red Dead Redemption 2 erop dat het gros van de problemen al na twee dagen zijn verholpen middels een patch van circa 2GB. De snelle respons is natuurlijk lovenswaardig. Bovendien is het bij een game met een dergelijke schaal begrijpelijk dat niet alle bugs eruit kunnen worden gehaald. Maar met een heel jaar om de game te porten is een iets soepelere lancering allicht niet teveel gevraagd.

rdr 2

Met name het feit dat de game überhaupt niet wilde opstarten op sommige systemen is extra zuur voor spelers die een jaar hebben moeten wachten om met RDR2 aan de slag te gaan, om vervolgens nog eens twee dagen geduld op te moeten brengen voor de patch. Wanneer de game wel opstart, valt er gelukkig weinig te klagen wat stabiliteit betreft. Sinds de patch zijn er weinig klachten meer te vinden op verschillende fora en hebben ook wij geen stabiliteitsproblemen ervaren.

Graphics

Wat de prestaties betreft valt er wel genoeg te ‘klagen’, want zonder tenminste een RTX 2070 Super is zelfs 60fps op de hoogste instellingen en 1080p teveel gevraagd. De GTX 1060 6GB, volgens de systeemeisen van Rockstar de ”recommended specification”, haalt op 1080p met dezelfde instellingen gemiddeld een pijnlijke 32 fps.

Feitelijk kunnen alleen de high-end Turing-videokaarten (en de Radeon VII) wedijveren met de hoogste voorinstellingen van Red Dead Redemption 2. Voor het plebs die over budget- of middencategoriekaarten beschikken is het dan ook noodzakelijk om een lagere voorinstelling te kiezen, of een hogere voorinstelling aan te passen om toch de gewenste framerate te halen. Bij de meeste instellingen valt er weinig verschil te zien tussen high en ultra, alleen voor texture quality is het aan te raden om hem zo hoog mogelijk te houden.

rdr 2

Op WQHD en UHD wordt het er niet veel beter op. Waar een RTX 2080 Ti nog op 80 fps kan rekenen op 1080p/ultra, dipt dit naar 66 fps op WQHD en een schamele 43 fps op UHD. Zelfs als je alle instellingen - afgezien van texture quality - naar high verschuift, weet de RTX 2080 Ti niet meer dan 50 fps te boeken.

Alle bovenstaande resultaten zijn overigens gemeten met de DirectX 12 API, maar Red Dead Redemption 2 ondersteunt opvallend genoeg ook de Vulkan API. DirectX is bij meeste pc-gamers geen onbekende term, maar Vulkan zal bij de meesten minder bekendheid genieten. Dat heeft alles te maken met de leeftijd van Vulkan: de eerste versie kwam uit in 2016, terwijl DirectX als sinds 1996 op de markt is.

Vulkan en DirectX 12 zijn beide API’s die programmeurs kunnen gebruiken om de videokaart aan te spreken en instructies te geven, zoals het weergeven van objecten, simuleren van lichtstralen en het berekenen van reflectiviteit. Het verschil tussen beide API’s is gigantisch aan de achterkant, maar aan de voorkant doen ze grofweg hetzelfde: ze toveren een game op je beeldscherm.

Voor de eindgebruiker is het enige noemenswaardige verschil dan ook de framerate die beide API’s leveren. Met een krachtige processor presteert Vulkan circa tien procent beter dan DirectX 12. Dit verschil neemt af naarmate je CPU minder krachtig wordt. Met een i5/Ryzen 5 is het verschil al zo goed als nul. Afhankelijk van je configuratie kan die tien procent hoger of lager uitvallen. Een test draaien met de ingebouwde benchmark om te peilen welke API beter loopt is dan ook aan te raden.

Ongeacht de API die je kiest heb je een flinke videokaart nodig om de game te draaien op acceptabele framerates – zelfs op 1080p. Een GTX 1060 6GB of RX 570 met een moderne i7 of Ryzen 5 is in feite de ondergrens wat specificaties betreft, tenzij je bereid bent om de instelling flink omlaag te gooien. De minimumspecificaties die Rockstar noemt (een i5-2200k/FX-6300 met een GTX 770/R9 280) zijn bij lange na niet krachtig genoeg om de prachtige omgevingen en gedetailleerde personages van Red Dead Redemption 2 eer aan te doen.

Besturing

Het porten van de besturing is helaas minder geslaagd dan het vertalen van de graphics. Om met een ander personage te praten wanneer je aan het paardrijden bent, moet je bijvoorbeeld eerst de rechtermuisknop indrukken om dat personage te selecteren, om vervolgens R, F, of G aan te slaan om een vraag te stellen en het gesprek voort te zetten. Dat alles terwijl je met WASD je paard onder controle probeert te houden.

Omdat de richting van de camera bepaalt waar je paard heen galoppeert en het selecteren van een personage de camera verschuift naar dat personage, is het lastig om niet in te rijden op het personage waarmee je een gesprek probeert te voeren. Het paardrijden voelt over het algemeen een stuk minder soepel dan op console, een probleem dat slechts deels opgelost kan worden door de third person besturing naar ‘Horse Relative’ te zetten.

rdr 2
De besturing heeft meer rariteiten als dit. Zo zijn er bijvoorbeeld drie toetsen die gebruikt worden om iets op te pakken, afhankelijk van de context. Dit soort zaken zijn niet bijzonder frustrerend, maar wijzen er wel op dat iets meer poetswerk geen kwaad had gekund.

De kleine dingen

Ondersteuning voor (ultra)brede of meerdere monitoren wordt nog wel eens vergeten bij een pc-port, maar Rockstar is gelukkig scherp genoeg om compatibiliteit voor ongebruikelijke setups gewoon toe te voegen. Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat geen enkele courante videokaart sterk genoeg is om soepele multi-monitor gameplay op te leveren boven 1440p of de high voorinstelling. De enkeling die van plan is om Red Dead Redemption 2 te spelen op meerdere monitoren is dan ook genoodzaakt om eerst aan de instellingen te sleutelen alvorens aan de game te beginnen.

Het laatste vermeldenswaardige punt van de port is de gigantische installatieomvang van 112GB. Mocht je beperkte ruimte hebben op je harde schijf of SSD, of een slome internetverbinding hebben, dan is deze installatieomvang wellicht iets om rekening mee te houden. Red Dead Redemption 2 is niet beschikbaar als fysieke schijf, waardoor downloaden de enige manier is om de game binnen te halen.

Afgezien van de stabiliteitsproblemen bij de lancering heeft Rockstar een keurige port geleverd die absoluut het uiterste van het uiterste eist van je hardware.

Dit artikel delen:

Lees meer

Airplane Mode simuleert de verveling van echt vliegen Bubble Bobble 4 Friends komt op 19 november voor Switch uit
17

Reacties op: Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Battlestar28

    • 12 november 2019 10:18
    Waar ik tegenaan loop:
    Single player:
    -Menu in single player glitcht en verdwijnt
    -Je moet vaak switchen van WASD naar pijltjestoesten en muis in je inventory. Heel irritant.


    Online:
    -Mijn team maatjes zien mij niet meer als ik op een paard zit
    -Kan geen serie selecteren (bijv. selecteer shootout en dan krijg ik een race)
    -Tijdens een missie een winkel betreden zorgt ervoor dat de missie verdwijnt maar wel actief blijft
    -En nog veel kleine puntjes

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Remsporium

    • 12 november 2019 10:38
    @Battlestar28 , Menu glitch is te omzeilen door VSync uit te zetten. Hopelijk snel een patch die dit probleem verhelpt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 12 november 2019 11:29
    Ik heb zelf een 1080TI en een I9-9900K en 16gb.. Ik ga de game halen op steam en zal dan de Shadows en Lightning op Medium zetten.. Speel op 144HZ. Enig idee hoeveel fps ik gemiddeld zal halen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 12 november 2019 11:58
    @Markus88 Als het je niet stoort om een tooltje te installeren dan kan je met "Can You Run It?" van Systemrequirementslab een idee krijgen van hoe RDR2 ongeveer op jouw hardware gaat presteren.

    https://www.systemrequirementslab.com/cyri

    Succes!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 12 november 2019 13:21
    @El Ninjo dankjewel.. Heb het programma vaker gebruikt maar het was niet altijd accuraat. (Is al wel 1-2 jaar geleden weer)

    Vandaar dat ik het vraag aan de schrijver/community die het al gespeeld heeft voor een betrouwbaar antwoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 12 november 2019 21:34
    @Markus88 als je de rest op max houdt, kan je denk ik niet rekenen op veel meer dan 50-60 fps op 1080p….
    1440p 40-50 fps…
    Heb zelf ook een 1080 Ti, dus zal wel redelijk kloppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nolimit2410

    • 13 november 2019 16:28
    @Markus88
    Ik heb een 9900K, 1080Ti en 16GB Ram :')
    Heb je het over 1080p?
    Ik draai hem zelf op 3440x1440 en heb het meeste op High staan behalve lightning dingetjes. Zit rond de 55 fps gemiddeld.

    Stikt van de settings en enkele kunnen nog hoger maar je ziet het verschil nauwelijks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 16 november 2019 09:46
    @Nolimit2410 Oh dan zal het wel goedkomen! Ik draai 'em namelijk op 1080P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El Ninjo

    • 12 november 2019 11:46
    Ik ben gestopt met lezen bij 'de plebs' (Het is overigens 'het plebs') M.a.w. het klootjesvolk, de meute, het gepeupel of minderwaardig volk, een jammerlijke woordkeus van de schrijver.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FlorisdeBijl

    • 12 november 2019 12:19
    @El Ninjo Bedankt voor de correctie! Plebs is uiteraard schertsend bedoeld, een gebbetje dat refereert naar de elitaire houding die sommige pc-gamers hanteren tegenover budgetconfiguraties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 12 november 2019 12:25
    @El Ninjo wow jeugdherinneringen … plebs are needed… plebs are needed…
    plebs are needed.. plebs are needed… plebs are needed…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fpsbig

    • 12 november 2019 11:47
    Op digital foundry gaan ze ver in op de graphics instellingen. Blijkt dat de Xbox one x op veel punten. Medium of low instellingen van de pc gebruikt. Dus zelf met het meeste op medium of low heb je nog een prachtig spel. Er komen veel klachten dan t op max niet goed zou draaien maar dit zijn dus duidelijk opties voor de toekomst of idd voor je 2080ti.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 12 november 2019 12:54
    Speel zelf op een gtx1080 ryzen 1700 en ik dank god op mijn blote knieen dat ik geen problemen heb. De game is totaal denk ik 5 keer gecrashed. Nooit echt een probleem gevonden, al moet ik zeggen dat andere games nooit zo veel crashen. Game draait op High rond de 50fps en dat speelt prima, een stuk soepeler dan mijn playthrough op de ps4 iig, en een stukje mooier. En die gigantische installatie…..dat valt wel mee toch? We zijn zes jaar na GTAV en die was 65gb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • papadipupi

    • 12 november 2019 17:55
    Heeft de pc versie controller support?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 12 november 2019 21:30
    @papadipupi Uiteraard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • F5544

    • 12 november 2019 18:57
    Mooi spel. Maar ik loop vast op de casino boot missie. Crasht of freezed altijd in die missie. Op verschillende momenten. Hoop op een patch want dit is kut

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GregWiki

    • 14 november 2019 14:37
    Ik ben reuze benieuwd hoe Google Stadia dit spel op het scherm gaat kunnen toveren. Iemand die toevallig al (gelekte) beelden is tegengekomen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.