Special

PlayStation 5 vs. Xbox Series X – Welke is het sterkst, snelst en slimst?

Wie van de twee heeft de hardste waar in huis?

Geschreven door Tom Kauwenberg op
Na veel onduidelijkheid is het inmiddels helderder wat we van de aankomende PlayStation 5 en Xbox Series X kunnen verwachten. We weten meer van de marketingplannen, de fysieke vorm en — zeker niet onbelangrijk — de harde cijfers die ons beloofd worden. Maar welke van de twee staat, puur kijkend naar al de specificaties, het sterkst in zijn schoenen?

Een objectieve winnaar op álle fronten zit er voorlopig niet in. Daar zijn de consoles van vandaag simpelweg te complex voor, naast het feit dat we nu vooruitblikken op toekomstige waar. Vandaar dat we een aantal van de facetten even uit het geheel tillen, van beschikbare context voorzien en de balans in parten opmeten.

Xbox Series X – Specificaties

• CPU: 8 Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz met SMT), Custom Zen 2
• Processorgrootte: 360.45 mm2
• Processortechnologie: TSMC 7nm (Enhanced)
• GPU: 12 TFLOPS, 52 CU’s @ 1.825 GHz, Custom RDNA 2
• Geheugen: 16 GB GDDR6 met 320 MB bus
• Bandbreedte:10GB op 560 GB/s, 6GB op 336 GB/s
• Interne opslag: 1 TB Custom NVMe SSD
• Uitbreidbare opslag: 1 TB Seagate “Expansion Card”
• I/O-snelheid: 2.4 GB/s (ruw), 4.8 GB/s (gecomprimeerd)
• Poorten: HDMI 2.1, 3x USB 3.2, ethernet, voeding
• Externe opslag: USB 3.2 HDD-ondersteuning
• Optische lezer: 4K UHD Blu-Ray-speler
• Koeloplossing: “Vapor Chamber” met schoorsteeneffect
• Backwards compatibility: Alle Xbox One-games + alles wat nu al compatible is
• Unieke technologie: Velocity Architecture, Smart Delivery, Variable Rate Shading, DirectX Raytracing
• Doelprestaties: 4K @ 60 FPS, tot 120 FPS
• Voeding: 315 Watt
• Afmetingen: 15,1 x 15,1 x 30,1 centimeter (breedte x diepte x hoogte)

PlayStation 5 – Specificaties

• CPU: 8 Cores (@3.5 GHz met SMT) Custom Zen 2 (variabele frequentie)
• GPU: 10.28 TFLOPS, 36 CU’s @ 2.23 GHz Custom RDNA 2 (variabele frequentie)
• Geheugen: 16 GB GDDR6, 256-bit
• Bandbreedte: 448 GB/s
• Interne opslag: 825 GB Custom NVMe SSD
• Uitbreidbare opslag: NVMe SSD-sleuf (hoogte onbekend)
• I/O-snelheid: 5.5 GB/s (ruw), 8~9 GB/s (gecomprimeerd)
• Poorten: In ieder geval 1x USB-A en 1x USB-C (voorzijde)
• Externe opslag: USB HDD-ondersteuning
• Optische lezer: 4K UHD Blu-Ray-speler (niet op de Digital Edition)
• Backwards compatibility: “Zo veel mogelijk” van de vorige generatie(s)
• Unieke technologie: Variabele frequentie-“boost”, Kraken-compressie, Adaptive Triggers, Tempest 3D Audio Engine
• Voeding: Vooralsnog onbekend
• Afmetingen: Vooralsnog onbekend (wel geschat)

Wat maakt een teraflop meer of minder uit?

Gamers kijken bij de komst van een nieuwe generatie consoles vooral uit naar de grafische pracht die hen voorgeschoteld gaat worden. Het uiterlijk van een game is van veel aspecten afhankelijk, maar één term staat specifiek voor meer rekenkracht: teraflops.

De term benadert een hoeveelheid FLOPS: floating point operations per second, iets wat we in het Nederlands een zwevendekommaberekening noemen. Zonder het al te wetenschappelijk te maken, slaat dit op het uitdraaien van rekenkundige sommen met reële getallen — iets wat grafische processoren gebruiken voor het tekenen en animeren van bijvoorbeeld in-game polygonen en effecten. De ‘tera’ slaat daarbij op een triljoenvoud van deze berekeningen, per seconde dus.

De term komt via de marketingkanalen van Xbox vaak genoeg langs. Dat is ook niet zo gek, want na de Xbox One X is ook de Xbox Series X “de krachtigste console ooit”, simpelweg omdat deze het hoogste aantal teraflops biedt. Microsofts nieuwe systeem trekt 12 teraflops, tegenover de 10.28 teraflops van de PlayStation 5. De Xbox Series X zou het daarmee gemakkelijk op kunnen nemen tegen de NVIDIA GeForce RTX 2080 Super, een van de krachtigste videokaarten die consumenten vandaag de dag kunnen scoren.

Betekent dit dat de Xbox Series X automatisch de mooiste spellen afspeelt? Niet direct. Met het grotere volume FLOPS kan de Series X weliswaar zwaarder beladen worden dan de PlayStation 5, maar de vraag is vooral hoe efficiënt al die rekenkracht precies ingezet wordt. En zelfs dán draait het natuurlijk niet alleen om die grafische processor, maar bijvoorbeeld ook lees/schrijf-snelheden van de opslag en de kloksnelheid van de centrale processor.

Toch: als je zoekt naar de console die op papier de grootste (in ieder geval grafische) krachtpatser is, dan wint Xbox Series X het van PlayStation 5.

Xbox Series X

Sony’s alternatieve aanpak

Beide consoles halen, zoals inmiddels haast gestandaardiseerd, hun CPU en GPU van fabrikant AMD. Dit zijn custom modellen, gebaseerd op AMD’s (reeds bekroonde) Zen 2- en RDNA2-architectuur. Die ken je mogelijk van hoogwaardige hardware in de pc-wereld, zij het nu dan op maat gemaakt met Microsoft en Sony. Op papier lijken de centrale processoren van beide apparaten niet bijzonder veel te verschillen, maar dat is waar de PlayStation 5 plots een ongeziene wending maakt en beide processoren over een andere boeg gooit.

Sony wil hun ’achterstand’ in rekenkracht op een innovatieve manier tackelen met de PlayStation 5. Waar centrale en grafische processoren vaak werken op vaste frequenties, tracht Sony hun efficiëntie beter te benutten door de componenten variabel inzetbaar te maken. Dat geldt voor zowel de CPU als de GPU.

Doorgaans stellen bestaande systemen (en de Xbox Series X) de kloksnelheid van processoren af op hun temperatuurplafond. Sony wil die echter af laten hangen van de games en hun workload. De PlayStation 5 schaalt frequenties naadloos omhoog en omlaag om spelprestaties tegemoet te komen. Dat is een primeur op het gebied van consoles, al moet nog maar blijken wat het rendement is van die belofte. Voor nu dienen we vooral PlayStation-architect Mike Cerny te geloven op zijn blauwe ogen en ellenlange tech-presentatie.

Op papier klinkt Sony’s innovatie in ieder geval fraai, al doen (deels ontkrachte) geruchten geloven dat het resulteert in een flinke toename aan hitte van de hardware — een mogelijke aanleiding voor het forsere ontwerp van de PlayStation 5.

De PlayStation 5 lijkt puur kijkende naar die teraflops wellicht de underdog, maar het rendement kan de console mogelijk veel goeds doen om games mooier en stabieler te draaien. Zie het als een relevante voetnoot voor de ‘Xbox is krachtiger’-bewering.

De snelste schijven

Het komt eigenlijk een generatie te laat, maar het is zover: de consoles gaan over op SSD-opslag. Zowel PlayStation 5 als Xbox Series X maken gebruik van speciale NVMe SSD’s, die razendsnel gamedata naar de motoren kunnen vuren. Microsoft heeft hier wederom de grootste cijfers. Qua volume telt de Xbox Series X namelijk 1 TB opslag, waar de PlayStation 5 het doet met ‘slechts’ 825 GB. Maar ook hier geldt: Sony zet innovatief in op hetgeen dat ze hebben.

Hoewel de bandbreedte van de concurrerende schijven grofweg gelijk is, belooft Sony efficiëntere I/O-snelheden voor hun hardware. De belofte is circa 8~9 GB/s, bijna twee keer zo snel als hetgeen het concurrerende kamp belooft.

NVMe-schijven leveren per definitie al razendsnelle opslag (circa vijftienmaal de snelheid van een ouderwetse harde schijf), maar de PlayStation 5 lijkt verwachtingen te willen overschrijden. Enerzijds doet Sony dat door hun eigen compressie op spelbestanden aan te bieden, anderzijds wil het NVMe SSD’s ook fysiek optimaliseren voor spelopslag.

Door de implementatie van meer ‘prioriteitenbanen’ en een betere flash-chip (om die gecomprimeerde bestanden dus tactisch uit te pakken) op het schijfje zou de PlayStation 5 nóg sneller speldata door kunnen stromen. Hierdoor kan het 16 GB werkgeheugen in nog geen twee seconden volgepropt worden. Het beloofde resultaat: minder tot geen laadtijden, ongeacht de grootte of hoeveelheid details van de spelwereld.

Echt harde cijfers daarover blijven nog uit, maar de resultaten mogen voor zich spreken. Zowel de Unreal Engine 5-demonstratie als de gameplay-onthulling van Ratchet & Clank: Rift Apart dienen als voorbeelden voor hoe vlot Sony’s nieuwe opslag presteert. In beide video’s is duidelijk te zien hoe gedetailleerde omgevingen zonder enige hapering afgewisseld of dieper verkend kunnen worden. Van laadtijden lijkt amper sprake — iets wat volgens Epic Games te danken was aan Sony’s “goddelijke” SSD.

In het geval van de Xbox Series X zou iets soortgelijks moeten gebeuren — ook zij sleutelen aan slimmere compressie — maar lijkt het toch dichter bij bestaande SSD’s te blijven qua snelheid. Naast ruwe datastromen à 2.4 GB/s belooft de Xbox Velocity Architecture gecomprimeerde data twee keer zo rap (4.8 GB/s) door te sluizen. Dat is alsnog tweeënhalf keer zo snel als de gemiddelde SSD, maar bij Xbox ontbreken ze nog aan sexy demonstraties zoals die van Unreal Engine 5, of een fraaie next-gen game. State of Decay 2 sneller inladen is immers niet bepaald de next-gen ervaring waar je op zit te wachten.

Een extra SSD bijprikken?

Waar Microsoft wel meer duidelijkheid in verschaft, is de uitbreidbaarheid van de SSD-opslag. In samenwerking met Seagate verschijnt de zogenaamde Expansion Card, die het interne geheugen nog eens identiek verdubbelt. Dezelfde snelheid, tweemaal het volume — met later mogelijk opties voor nog grotere uitbreidingen.

Xbox Series X

De PlayStation 5 zou ook (interne) uitbreidbare opslag ondersteunen, zoals dat nu ook kan met de PlayStation 4. Lees: prik erin wat je nog hebt liggen. Daarbij bestaat echter wel de kans dat de eerste de beste NVMe SSD niet de snelheden of compressie kan leveren die Sony’s interne schijf belooft. Dat ‘geen laadtijden’-verhaal gaat dan plots niet meer op voor ál je games - enkel de spellen die op het primaire geheugenschijfje staan.

Wie wint de strijd om opslag dan? De Xbox Series X heeft zijn zaakjes het beste op orde qua volume en expansie, maar Sony lijkt er dubbel zo sterk voor te staan als het aankomt op pure snelheid.

Efficiëntie en koeling

Met de pas recente onthulling van de PlayStation 5 staat de Xbox Series X momenteel iets sterker in de schoenen wat betreft bouwkwaliteit. Microsoft liet populaire hardware-experts al publiekelijk kijken naar de Xbox Series X en diens interne lay-out, waar de PlayStation 5 vooralsnog hetzelfde, ontastbare plaatje op je beeldscherm blijft.

Met een vapor chamber, opwaartse ventilatie dóór het torentje (het ‘schoorsteeneffect’) en een in tweeën gesplitst moederbord weet de Xbox Series X al aardig te overtuigen. Tel daarbij op dat voorgangers als de Xbox One X al vernuftig in elkaar staken, en je snapt dat er wat vertrouwen gewonnen is op het gebied van bouwkwaliteit.

Xbox Series X

Voor de PlayStation 5 blijft dat toch vooral de vraag. We weten dat Sony’s nieuwe console de grootste tot dusver zal zijn (vermoedelijk om hitte sneller af te staan), maar hoe efficiënt is dat vehikel dan precies?

We mogen enkel hopen dat Sony geleerd heeft van de valkuilen van de PlayStation 4, die absurd luid kan worden. Met al die variabele frequenties en zo’n zwaarbeladen SSD kan het lastig worden om snel — en stil — stoom af te blazen. En juist over al die koeling weten we momenteel nog geen barst van de PlayStation 5, laat staan hoe het geheel intern in elkaar steekt.

In dit geval lijkt het dus nog te vroeg om een regelrechte winnaar te bestempelen, maar Xbox’ vroege transparantie schept een vertrouwen waar het Sony nu aan ontbreekt.

De balans opmaken

In termen van pure rekenkracht is het dus de Xbox Series X die overduidelijk de krachtigste console is. Meer teraflops, meer opslag en de belofte van een fraai gebouwd apparaat zijn factoren waar menig hardwareliefhebber het warm van krijgt.

De PlayStation 5 troeft echter de concurrentie af met innovatieve technieken. De ‘achterstand’ op Xbox is miniem, maar juist de wijze waarop de hardware ingezet wordt kan het verschil maken. Waar Microsoft dus kiest voor pure kracht, is het Sony die meters maakt richting slimmere rendementen en ongekend hoge datasnelheid. Laat dat nou precies de aspecten zijn waar ze bij Xbox (laat staan de pc-wereld) geen kaas van hebben gegeten.

PS5

En dan nog wat…

De vraag welke van de twee consoles de strijd uiteindelijk wint, hangt van ontelbaar meer factoren af. Ontwikkelaars moeten alle nieuwe hardware maar net naar hun hand weten te zetten, net zo goed dat de apparaten zelf ook moeten blijven presteren — anders vallen al die mooie beloftes alsnog in duigen. Denk aan de moeilijke ontwikkelscenario’s die de krachtige PlayStation 3 met zich meenam, of hoe de Xbox 360 zichzelf aanvankelijk opblies met de beruchte Red Ring of Death.

En zelfs als die hardware naar behoren ingezet wordt, dan hangt de winnaar alsnóg af van smaak en voorkeur. Welke games verschijnen waarop, hoe werkt de beloofde backwards compatibility, wiens controller ligt het prettigst in je handen, wat bieden ze aan voordelige abonnementen? Een console blijkt meer dan eens gekocht te worden op gevoel, dan op puur die prestigieuze cijfertjes.

Maak ervan wat je wilt — en koop vooral het apparaat waar je het meest voor voelt. Aan het einde van de dag zijn we allemaal gamers, en beide consoles streven ernaar mooier en sneller dan ooit te zijn.

De PlayStation 5 en Xbox Series X staan beide gepland voor de feestdagen van 2020. Precieze releasedata en prijzen zijn er nog niet.

Dit artikel delen:

Lees meer

Guerrilla Games onderzoekt problemen pc-versie Horizon Zero Dawn Live om 15:00 uur: Fall Guys, Cyberpunk 2077 en hopelijk een Call of Duty-teaser
38

Reacties op: PlayStation 5 vs. Xbox Series X – Welke is het sterkst, snelst en slimst?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • WitteHerder

    • 10 augustus 2020 13:40
    En de winnaar voor mij is de Nintendo Switch :p

    Dit omdat voor mij portabiliteit het belangrijkste is. Ben namelijk veel onderweg met het OV.

    Ik denk dat er toch misschien wel een PS5 komt om mijn huidige PS4 pro te vervangen. Waarom PS5? Ik heb een redelijke game collectie op de PS4, ik hoop dan ook dat hij goed backwards compatible is (Zoals de 3DS dat was met DS games). En als laatste hoop ik dat hij dan ook niet meer klinkt als een Boeing 747 die op vol vermogen probeert op te stijgen (Ik hoor de hele dag al vliegtuigen opstijgen en landen door mijn werk)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 augustus 2020 13:56
    @WitteHerder Als jij van onderweg gamen houd zou dan een xbox niet beter zijn met gamepass en xcloud.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 10 augustus 2020 15:22
    @hulstpower Probleem is dat ik dan van IOS af moet. En ik geloof niet dat dat gaat gebeuren…

    Plus hoop ik eigenlijk dat Microsoft een app voor de switch uit brengt…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 10 augustus 2020 16:05
    @WitteHerder gaat in de toekomst wel komen de nk ik gamepass op ios. Switch misschien ooit denk eerder ios maar wie weet Phil zit woensdag in iets van animal. Crossing

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ViperVenom

    • 10 augustus 2020 13:57
    @WitteHerder ik neem mijn switch nooit ergens mee naartoe ik vind het maar raar als ik onderweg met dat ding in mn handen zit. Moet zeggen dat ik het ook maar 1 a 2x heb gezien en dit waren dan mensen met een Switch Lite.

    Ik haal hem ook nooit uit de dock waarom klein spelen als het ook groter kan? Mijn vriendin streamt lekker op der ipad dus ook geen last van :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 10 augustus 2020 15:18
    @ViperVenom Als ik thuis ben zit hij ook altijd in zijn dock. Verder heb ik er geen problemen mee om onderweg te gamen. Zie genoeg mensen in de bus en trein gamen, maar dan stiekem op hun telefoon. Ik heb er trouwens ook nooit een rara blik of opmerking over gehad….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kloakaTV

    • 11 augustus 2020 03:53
    @WitteHerder xcloud is ook optie voor portable gamen straks. Tenzij je een beperkt data limiet hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 10 augustus 2020 13:59
    Er komen mooie tijden aan met de nieuwe machines. Het is mij om het even welk apparaat krachtiger is, ik koop ze allebei maar kan me voorstellen dat een hoop mensen over de schreef worden getrokken door de krachtigere Xbox. We gaan het zien!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ViperVenom

    • 10 augustus 2020 14:01
    De prijs gaat het beslissen vooral in deze tijden, als de Xbox Series S dalijk 299 gaat kosten (Gerucht geen feit) dan weet je dat iedereen die goedkoop naar next gen wil daar naartoe gaat maaaaarrr ala de ps5 zonder disc drive voor dezelfde prijs op de markt komt dan is het puur om de games de winnaar.

    Persoonlijk vind ik het design van de Series X gewoon veel beter maar we gaan het zien. Die disc drive boeit me weinig gezien ik al jaren alles digitaal koop op alle 3 geen last van krasjes of kinderen die een losse disc als frisbee het balkon naar onder gooien 👀

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormX

    • 10 augustus 2020 14:08
    Wat ik wel prettig vind aan de Xbox, straks koppel ik de one los, zet de series x neer, log in met mijn profiel en mijn gehele gamecollectie is weer beschikbaar, klik het spel aan waarmee ik bezig was op de one, even opnieuw downloaden en gewoon weer verder met de laatste save.
    Bij mijn ps4 weet ik nog niet hoe ze dat gaan doen, heb nog niet het gevoel dat ik ook echt zo makkelijk verder kan gaan met horizon ofzo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 10 augustus 2020 14:46
    Denk dat het wel mee zal vallen. Als ze die titels backwards compatible maken, zullen de save games dat ook wel zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 10 augustus 2020 15:21
    @denver Xbox benadrukte eerder wel al dat alle Xbox One-games (afgezien van de Kinect-reeks) én alle reeds backwards compatible gemaakte spellen ook speelbaar zijn op de nieuwe console.

    Bij Sony zijn ze daarover ietsje minder helder geweest, tot dusver. Daar heeft men het vaker over 'zo veel mogelijk' backwards compatible games en accessoires. Al zullen ze inderdaad net zo goed werken aan manieren om savedata dan te synchroniseren.

    Ik denk dat StormX dan ook meer doelt op een bepaald gevoel van zekerheid, wat je bij Xbox misschien sneller hebt. Kijk alleen al naar hoe succesvol hun hele 'Play Anywhere'-verhaaltje werkt tussen Xbox One, pc en xCloud.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 10 augustus 2020 23:51
    Eens dat Xbox het beter (lees: perfect) voor elkaar heeft. Ik startte laatst een oude Xbox 360 game op en ik kon verder gaan waar ik ooit tien jaar geleden ben gestopt. Mind blowing wel. Ik heb dat overigens nog nooit geprobeerd tussen PC en Xbox, maar aan alles voel je dat het één ecosysteem is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormX

    • 11 augustus 2020 09:00
    @denver Ja als je bijvoorbeeld Ori op de pc en de xbox heb, kan je op de Xbox je game opslaan, en dan op de pc op continue drukken en verder spelen. Moet wel dezelfe gamertag / MSaccount zijn uiteraard

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 10 augustus 2020 14:44
    Een beetje gamer haalt ze allebei. Zoveel kost het ook niet als je het wegzet tegen het aantal uur dat je gamed. Ik vind de PlayStation veruit het leukst voor (exclusieve) single player games en VR en ik zal de Xbox voor de rest (multiplayer, third party, game pass, etc.) gebruiken. Uiteindelijk zal de Xbox het meest aanstaan, maar ik ben blij dat ik TLOU, Ico, SotC, Detroit: Become Human en noem maar op niet hoef te missen. Het is maar te hopen dat de PlayStation wat minder geluid maakt (de PS4 (Pro) is echt een debacle) en voor beide controllers geldt dat de build quality wel omhoog mag. Ik heb denk ik wel vijf Xbox controllers versleten deze generatie t.o.v. nul van de Xbox 360. Genoeg om naar uit te kijken in ieder geval!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 10 augustus 2020 14:58
    @denver die Elite 2 controller van Microsoft is wel goed hoor beetje duur, maar wel sterk. Ik ga denk ik eerst de ps5 halen zeker omdat mijn vrienden deze ook gaan halen. Voor de gamepass heb ik mijn scorpion en als fable en avowed uitkomt zien we wel verder

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 10 augustus 2020 16:11
    Ik koop zodra het kan de nieuwe Xbox voor gamepass en dan over een paar jaar wil ik wel een PS5 erbij (als die wat goedkoper is) voor de top games die daar op uit komen/zijn gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 10 augustus 2020 16:54
    Zit nog wel gebakken met m'n OneX. Ik wacht het wel af een paar maanden na release. Heb nu nog niks gezien van wouw hier moet ik een SX/PS5 voor kopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 10 augustus 2020 17:03
    Ik ga d'r wel vanuit dat je de PS4 savegames gewoon terug kan halen van de cloud dmv PS Plus op je PS5.. Moet er niet aan denken dat al m'n uren Skyrim VR voor nop zijn geweest als de PS5 er staat..🤔

    Als alle PS4-games gewoon werken op de PS5 is er weinig reden om de PS4 Pro nog aangesloten te houden. Verkoop 'm dan denk ik en gebruik het geld als inleg voor de PS5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 10 augustus 2020 17:07
    Dat gelul over die SSD van de PS5, ik geloof echt niet dat dat games wereldschockend gaat veranderen afgezien van laadtijden.
    Je kan misschien wel meer detail op het scherm toveren, maar al die details moeten hoe dan ook ook door de grafische rekenkracht verwerkt worden.
    Los daar van moet de processor ook snel genoeg zijn om de snelheden van de SSD mogelijk te maken, ook dat zal niet in alle gevallen kunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.