Hoe eSports in de twintigste eeuw tot stand kwam | Gamer.nl

Hoe eSports in de twintigste eeuw tot stand kwam | Gamer.nl

Wat veel mensen niet weten, is dat eSports al sinds de jaren zeventig bestaat. Natuurlijk was het toen nog niet met prijzenpotten van miljoenen dollars, hordes fans of spelers die onder toezicht van een professionele begeleiding twaalf uur per dag trainden. Toch waren er wel al toernooien met prijzen als tijdschriftabonnementen of games. Hoe eSports in de twintigste eeuw vorm evolueerde kan je hieronder lezen.

Intergalactic Spacewar Olympics

In 1972 werd op de Stanford universiteit in Amerika een gametoernooi gehouden. Of dit officieel het eerste gametoernooi ooit was, is niet bekend. Dit is puur het eerste gametoernooi waar we weet van hebben. 45 jaar geleden werd dus eigenlijk het eSports-evenement gehouden.

Het toernooi heette ‘Intergalactic Spacewar Olympics’ en draaide dus om de game Spacewar. Ondanks een spectaculaire titel was het toernooi weinig vergelijkbaar met nu. Studenten konden zich inschrijven voor een singles of teams en de hoofdprijs was een abonnement op het tijdschrift Rolling Stone. Er waren geen fans die de teams aanmoedigden of een grote geldprijs. Het was vooral voor de lol.

Media has no description

Atari’s gigantische competitie

In 1978 verscheen Space Invaders op de markt, nog altijd één van de meest iconische games ooit. Het spel werd uitgebracht voor arcademachines en was meteen een hit onder de bezoekers. Space Invaders is de eerste game die Game of the Year werd toen het de prijs voor beste game won tijdens de eerste editie van The Arcade Awards.

Atari zag het grote succes van Space Invaders en besloot in 1980 een grote competitie te organiseren. The Space Invaders Championship, zoals de originele titel van het evenement luidt, trok in totaal meer dan tienduizend deelnemers vanuit alle plekken binnen de Verenigde Staten. Het evenement werd gewonnen door Bill Heineman, een naam die je mi chien een belletje doet rinkelen. Heineman was in de game-industrie actief bij onder andere Electronic Arts, Microsoft en Ubisoft.

Media has no description

Starcade

In de jaren ’80 groeide eSports enorm. Er ontstond een platform waar alle records werden bijgehouden. Billy Mitchell, een gamer met de hoogste scores in onder andere Donkey Kong en Pac-Man, kreeg een vernoeming in het Guinne Book of World Records en eSports kreeg steeds meer aandacht op televisie en bioscopen, bijvoorbeeld in de kla ieker Tron.

Eén van de televisieshows die eSports centraal zette was Starcade. In deze spelshow moesten deelnemers plaatsnemen achter een arcademachine om een zo hoog mogelijke score neer te zetten. In totaal werden drie rondes gespeeld en degene die er twee van won was de winnaar. De prijs was een van de games die werd gespeeld, daarnaast mocht de winnaar deelnemen aan een bonusronde. In deze bonusronde werden onder andere extra games, een entertainmentrobot, een jukebox en zelfs vakanties weggegeven.

Starcade heeft het ruim twee jaar lang volgehouden, van 1982 tot en met 1984. In die tijd zijn er 137 afleveringen geweest. Ondanks dat de serie al een goede dertig jaar van de televisie is verdwenen, was er onlangs nog nieuws over. Afgelopen januari werd bekend dat het bedrijf Shout! Factory de rechten van Starcade heeft overgenomen en plannen heeft dit in de toekomst weer op televisie uit te zenden.

Internet

Vanaf de jaren negentig ontstond er een nieuwe dimensie in eSports. Door middel van een internetverbinding hoefden spelers niet langer naar een bepaalde locatie te gaan om deel te nemen aan een toernooi. Consolegames en arcadegames hadden niet heel veel profijt hieraan, maar het zorgde wel voor de opkomst van eSports op pc.

Netrek wordt gezien als de eerste ‘online sports game’, zoals Wired het zo mooi beschreef in 1993. Het is een top-down shooter en real-time strategygame in de ruimte. Het genre wordt vaak vergeleken met wat nu mobas zijn. Het is de bedoeling dat je samen met teamgenoten schepen van tegenstanders neerhaalt. Netrek was de derde game ooit die gebruikmaakte van een internetverbinding en het eerste spel dat de informatie van spelers opsloeg. In de jaren ’90 was de game erg populair en waren er verschillende (kleine) competities. De populariteit van de game is des te meer duidelijk als je bedenkt dat tot op de dag van vandaag het spel nog gespeeld wordt.

Media has no description

Nintendo

Ondanks dat er nooit een gigantisch Netrek-toernooi was, zorgde Nintendo voor een goed alternatief met het Nintendo World Championship in 1990. In 29 steden in Amerika organiseerde Nintendo toernooien. De stadswinnaars kregen behalve 250 dollar en een trofee ook een reis voor de finale die werd gehouden in Universal Studios te Hollywood. Tevens ontvingen zij een speciale Nintendo Cartridge met drie minigames. Die cartridge is vandaag de dag zo’n 15.000 dollar waard.

De finale was dus in Universal Studios in Hollywood en daar werden drie winnaars gekroond, in iedere leeftijdscategorie één. De prijs voor het winnen van de competitie was 10.000 dollar waard in obligaties, een nieuwe auto, een televisie en een speciale trofee. De spelers op de tweede plek mochten ook niet klagen met duizend dollar in obligaties en een zilveren trofee.

In 2015 hield Nintendo overigens ook een Nintendo World Championship, om het 25-jarig bestaan van het evenement te vieren. Dit keer werd er in acht locaties gestreden voor een plek in de finale die plaatsvond tijdens E3. De games die tijdens de finale gespeeld werden, waren Splatoon, Blast Ball, Mario Kart 8, Balloon Fight en Super Mario Maker. Speedrunner John Numbers won het toernooi en ging naar huis met een speciale trofee en een gesigneerde New 3DS XL.

Evenementen

Het einde van de jaren negentig was de tijd dat aan games gerelateerde evenementen als paddenstoelen uit de grond kwamen. In 1996 werd QuakeCon voor het eerst gehouden, dat toen nog georganiseerd werd door fans van het spel. Tijdens dit evenement waren er toernooien voor Quake en Doom 2. De eerste QuakeCon was voor veel deelnemers extra speciaal, omdat Doom- en Quake-ontwikkelaar id Software onverwacht langs kwam om een praatje te maken, vragen te beantwoorden en zelfs naar suggesties van fans te luisteren.

In 1997 werd de Cyberathlete Profe ional League (CPL) opgericht, later in het jaar vond het eerste evenement plaats van het CPL plaats, THE FRAG genaamd. Dit was het eerste grote toernooi dat puur voor eSports op pc werd gehouden. In totaal werden er prijzen ter waarde van vierduizend dollar verdeeld. De jaren daarop groeide het evenement en had het prijzen in de honderdduizend dollar, maar sinds 2013 is het CPL gestopt met het organiseren van evenementen.

Deze evenementen stonden aan de wieg van de profe ionele eSports. In de vorige eeuw waren er nog geen prijzenpotten van miljoenen dollars, geen hordes fans of profe ionele teams, maar de toon werd gezet. Enkele evenementen die toen werden opgestart, zoals QuakeCon, maar ook Dreamhack, zijn nu nog steeds actief en zijn alleen maar groter geworden. Wie weet praat men in de toekomst over het huidige eSports net zoals wij nu over eSports van twintig jaar geleden praten.

Media has no description

Dit artikel wordt mede-mogelijk gemaakt door Canal Digitaal. Zij hebben met eSportsTV een zender die geheel gericht is op eSports. Ondanks dat je er geen Space Invaders of Netrek op vindt, kan je er wel terecht voor onder andere Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends en Heroes of the Storm. Voor meer informatie kan je hier klikken.

Media has no description
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou