Ys VI: Ark of Napishtim | Gamer.nl

Ys VI: Ark of Napishtim | Gamer.nl

Na het lauw ontvangen Ys V voor SNES in 1995 kroop ontwikkelaar Nihon Falcom opnieuw achter de tekentafel om de toekomstige koers voor zijn populairste serie te bepalen. In de daaropvolgende jaren was het vooral bezig met het remaken van oude titels voor Windows, waarna het bedrijf bepaalde dat daar ook voor Ys de toekomst zou liggen.

In 2003 verscheen het langverwachte Ys VI: Ark of Napishtim voor pc, dat alle beloftes waarmaakte. De engine zou nog jarenlang gebruikt als basis voor andere titels. Al die titels, veelal verbeteringen op Ys VI, zijn afgelopen jaren gelokaliseerd door uitgever XSEED. Inmiddels is die voorraad uitgeput en verscheen afgelopen maand Ark of Napishtim eindelijk op Steam.

Media has no description

Rascisme

Ark of Napishtim vertelt het zesde avontuur van de roodharige Adol Christin, die aanspoelt op de exotische Canaan Islands. Daar wordt hij gevonden door de zusjes Olha en Isha, twee jongelingen van de natuurlievende Rehda-stam. De lange oren en pluizige staart verklappen dat de Rehdanen niet zuiver mens zijn, wat al jarenlang voor een ra enstrijd zorgt met de Eresians, de ‘gewone’ mens, van het dorp verderop. Als Eresian die gered is door Rehda gaat Adol op pad om de miscommunicatie tu en de twee ra en te verhelpen.

Zo actueel als het onderwerp racisme blijft, zo achterhaald voelt Ark of Napishtim tegenwoordig. Niet omdat de game minder goed speelbaar is dan twaalf jaar geleden, maar omdat Ys Origin en met name Ys: Oath in Felghana uit 2012 de formule van Ark of Napishtim al tot in de puntjes verfijnd hebben. Tegelijkertijd zouden die delen er nooit geweest zijn als het zesde Ys-deel niet zoveel in zijn mars had.

Media has no description

Onbalanceerd

Ys VI: Ark of Napishtim is de succesvolle kruising van de snelle, uitdagende gameplay uit Ys I en II, en de geflopte experimenten met springen uit Ys III en V. In hoog tempo manoeuvreer je de tweedimensionale Adol door de prachtige driedimensionale Canaan Islands. Je bewegingen zijn beperkt tot slaan, springen en combinaties daarvan, waarbij de zwaktes van vijanden verklappen wat er van je verwacht wordt. Het verslaan van vijanden levert niet alleen ervaringspunten en goud op, maar ook Emel. Dit zijn kleine blauwe edelstenen waarmee je de drie zwaarden die Adol tijdens zijn avontuur vindt, kunt upgraden. Daarmee kun je sterkere vijanden aanpakken die meer Emel opleveren om je zwaarden nog verder te versterken.

Hoewel de verschillende mechanieken goed op elkaar zijn afgestemd, is het de onevenredige moeilijkheidsgraad die roet in het eten gooit. Meer dan eens komt het voor dat je de volgende kerker binnengaat en ontdekt dat je niet sterk genoeg bent om vijanden ook maar enigszins schade toe te brengen. Dan moet je terug naar het vorige gebied, vijanden meppen tot je voldoende ervaringspunten en Emel hebt om je zwaard te upgraden, voordat je ook maar één kamer in de volgende kerker kunt overleven. Met name de bazen misbruiken dit gebrek aan balans, waardoor een groot deel van de speeltijd opgaat aan grinden.

Media has no description

Avontuurlijk

Nieuw toegevoegd in deze lokalisatie is de zogenaamde Catastrophe-modus. Dit is niet een nog hogere moeilijkheidsgraad, maar een speelmodus waarin voorwerpen om je HP te herstellen niet te koop of te bewaren zijn, maar alleen direct bij vondst gebruikt kunnen worden. Hoewel het een aardige toevoeging is die het avontuurlijke van Adols tocht onderstreept, hadden we liever gezien dat XSEED zou sleutelen aan de moeilijkheidsgraad zodat de algehele spelervaring wat gestroomlijnder zou zijn.

Daarmee is Ys VI: Ark of Napishtim een aardige toevoeging aan het alsmaar groeiende portfolio van Nihon Falcom op Steam. Het is zeker niet hun beste titel, maar wel een mijlpaal voor zowel de ontwikkelaar als de serie. Als je nog aan Ys wilt beginnen, dan is Ark of Napishtim een goed startpunt, zeker omdat elk daaropvolgend deel een sprong vooruit is.

Ys VI: Ark of Napishtim is nu verkrijgbaar op Steam en kost 17,99 euro.