You're in the Movies | Gamer.nl

You're in the Movies geeft je de kans om de hoofdrol te spelen in een trailer van een onvervalste B-film. Word jij de nieuwe Tom Cruise of zal je filmprestatie hooguit een bijrol in de volgende Steven Seagal-film opleveren?

Na Totemball uit 2006 is You're in the Movies pas het tweede spel dat de Xbox LIVE Vision Camera vereist om gespeeld te kunnen worden. De gedachte achter het spel is dat jij, eventueel samen met familie of vrienden, een rol vertolkt in een serie B-filmtrailers. Het is de bedoeling dat je voor de camera een aantal opdrachten en aanwijzingen van een regi eur opvolgt. Alles wat je doet wordt opgenomen en uiteindelijk samengevoegd tot een filmtrailer. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: het concept van You're in the Movies komt totaal niet uit de verf.

Je merkt duidelijk dat de camera niet ontwikkeld is met dit soort spellen in het achterhoofd. De trailers waar je in te zien bent, zien er qua achtergrond goed en helder uit. Zelf ben je echter een doffe, vage verschijning, soms zelfs met gaten in je lichaam of mi ende ledematen. Meestal is dit het gevolg van slechte belichting of te weinig contrast met de achtergrond. Het is niet aan te raden om dit spel 's avonds of in de schemering te spelen. Kunstmatig licht maakt de kwaliteit van de opnames alleen maar slechter. Het spel is daardoor ongeschikt voor een feest met vrienden. Je zou het hooguit tijdens een familiedag tevoorschijn kunnen halen.

Omdat niemand op een filmset woont, zul je waarschijnlijk flink wat ruimte moeten maken om goed in beeld te komen. Je moet vrij ver van de camera verwijderd zijn om goed binnen de aangegeven uitlijning te pa en. Als je dit spel met meerdere mensen speelt, zul je bij lengteverschillen regelmatig de camera moeten bijstellen. Het is mogelijk om met maximaal vier mensen in een trailer te figureren. Je wordt omstebeurt door de regi eur voor de camera geroepen. Soms zul je het tegen een andere speler op moeten nemen in een minigame.

Nadat je alles zo goed mogelijk ingesteld hebt, ben je klaar om je eerste filmtrailer te maken. Er is een ruime keuze aan films waarin je kunt spelen, maar het overgrote deel zul je moeten vrijspelen. Je bent dus veel tijd kwijt voordat je überhaupt uit alle filmtrailers kunt kiezen. De trailers zijn onderverdeeld in verschillende genres waaronder actie, horror en science fiction. Als je een trailer uitgezocht hebt, moet je een rol kiezen die je graag wilt vertolken. Hierna zul je vier minigames moeten voltooien om genoeg beeldmateriaal te verzamelen om in de film te stoppen. Ook zal er tu en de minigames door aan je gevraagd worden om verschillende houdingen aan te nemen en verschillende gezichtsuitdrukkingen te laten zien.

Met iets meer dan veertig minigames in het spel zul je regelmatig dezelfde minigame voorbij zien komen. Dat veel minigames ook nog eens dezelfde handelingen van je vragen, maakt het alleen maar meer eentonig om een film te maken. Voor de meeste minigames moet je op de plaats rennen of objecten ontwijken of vangen. Als je met meerdere mensen speelt, kun je nog om de rare capriolen van de anderen lachen. Wanneer je het alleen speelt, wordt het al snel een sleur om de minigames te voltooien.

Het uiteindelijke resultaat van alle inspanningen is ook mager te noemen. Met vier man ben je al gauw ruim twintig minuten kwijt voordat alle minigames en gezichtsuitdrukkingen klaar zijn. Hierna krijg je de filmtrailer te zien, maar die duurt slechts een minuut en is vaak erg flauw. Het is wel grappig om te zien dat de opdrachten die je in de minigames uit hebt moeten voeren op een aparte manier in de trailer verwerkt zijn. Moet je in een minigame bepaalde plekken op het scherm aanraken, wordt het in de trailer vervangen door het driftig indrukken van knoppen op een duivelse machine. Toch zul je weinig op je tv-scherm terugzien van alle moeite die je hebt gedaan. In de trailer ben je mi chien maar een paar seconden in beeld, terwijl je minutenlang met opnames bezig bent geweest. In de filmwereld gaat dit natuurlijk net zo, maar als je een computerspel aan het spelen bent, wil je toch altijd wel genoeg terugkrijgen voor de tijd en moeite die je erin stopt.

Enigszins leuk wordt You're in the Movies eigenlijk pas als je de aanwijzingen van de regi eur negeert en mi chien wel het tegenovergestelde doet. Als de regi eur zegt dat je moet gaan lachen, kun jij gaan staan huilen. Dit geeft een humoristische draai aan de vrij flauwe trailers en geeft jou en je vrienden de mogelijkheid om een beetje te improviseren.

Na een paar filmtrailers opgenomen te hebben, wordt de Director Mode vrijgespeeld. Hierin heb je de mogelijkheid om alle van te voren opgenomen scènes tot een nieuw geheel te mixen en te voorzien van een voice-over en soundtrack. Ook is het mogelijk om alle scènes opnieuw op te nemen in je eentje of met vrienden. Hierbij geldt ook weer dat het improviseren van de scènes leuker is dan wanneer je exact doet wat er van je gevraagd wordt. Als je tevreden bent met het eindresultaat kun je het filmpje naar jezelf e-mailen en vervolgens delen met vrienden, familie en de rest van de wereld.

Mocht je er behoefte aan hebben, dan zijn alle 46 minigames ook nog eens los te spelen. Ook kun je alle door jezelf opgenomen filmtrailers bekijken via het Movie Theatre. In een later stadium komt er ook nog downloadbare content beschikbaar, waarschijnlijk in de vorm van nieuwe filmtrailers. Tegen die tijd zal dit spel waarschijnlijk al onder een laag stof verstopt zitten. Het aanbod van spelopties is te karig om je lang genoeg geïntere eerd te houden en wat er geboden wordt is van een matige kwaliteit.