Yakuza Kiwami 2 toont de meerwaarde van remasters | Gamer.nl

Waar Yakuza 0 en Yakuza (Kiwami) op fenomenale wijze hoofdpersoon Kiryu Kazuma en zijn compagnons introduceren, daar draait Yakuza (Kiwami) 2 des te meer om gelaagde intriges en persoonlijke vetes. Het is qua verhaalvertelling mogelijk de fijnste Yakuza tot dusver.

Yakuza 2 en de nu verschijnende Kiwami-remake doen namelijk weinig conce ies, in tegenstelling tot onder meer Yakuza 4, 5 en 6. Deze latere titels doen enorm hun best om een nieuw publiek aan te boren en voelen bij vlagen eerder als reboots dan als volwaardige vervolgen. Dit is uiteraard aardig voor degenen die zich ook eens willen wagen aan een Japans drama zonder eerdere delen te doorlopen, maar het zorgt er tevens voor dat de plot te weinig voortborduurt op de inmiddels reusachtige Yakuza-lore.

Dit is een van de voornaamste kanttekeningen van Yakuza 6: The Song of Life, dat eerder dit jaar verscheen. De spelwereld en verhaalvertelling zijn voortreffelijk, zonder dat ze leunen op al wat hoofdpersoon Kiryu Kazuma in zijn rijke bestaan als Yakuza heeft doorstaan. Yakuza 6 biedt in die zin dus voornamelijk een lo taand avontuur, om nieuwkomers maar niet af te schrikken.

Yakuza Kiwami 2 staat haaks op die filosofie. Het is namelijk een vervolg pur sang. Je kunt weliswaar een uitstekende videosamenvatting bekijken, maar in principe verwacht ontwikkelaar Sega dat je ook Yakuza 1 of diens PlayStation 4-remake Kiwami hebt gespeeld. Is dit het geval, dan staat je het verfijndste en meest intere ante deel in de serie te wachten.

Yakuza Kiwami 2
Yakuza Kiwami 2
Yakuza Kiwami 2

Sotenbori en Kamurocho

Van het uitstekend geschreven script en de uitgesproken hoofdpersonen tot de absurde zijmi ies en verra end uitgebreide minigames: Yakuza Kiwami 2 slaat de spijker op zijn kop. Het gros van de spelervaring kent z’n oorsprong in de 2008 uitgebrachte PlayStation 2-titel Yakuza 2, maar de Kiwami-remake is dusdanig veelzijdig en gewiekst dat je bijna kunt spreken van een volledig nieuwe game.

Het vechtsysteem en de game-engine nemen Yakuza 6 als uitganspunt, terwijl je qua world-building de oorspronkelijke PlayStation 2-versie van Yakuza 2 nauwelijks nog herkent. Uiteraard speelt Kiwami 2 zich af op dezelfde plekken als het oorspronkelijke verhaal (waaronder het fictieve Sotenbori in Osaka en de welbekende wijken uit Tokio), maar dan in grootstedelijke omgevingen die nu echt bruisen van het leven. Of het nu gaat om karaokebars of om de vele lokale bewoners die om je hulp vragen, Yakuza Kiwami 2 staat bol van de activiteiten.

En de meesten daarvan zijn daadwerkelijk de moeite waard. Soms hoef je niet meer dan wat zakdoeken te halen voor een verkouden straatartiest, maar voor je het weet run je zelf een nachtclub of geef je als in een real time strategy-game leiding aan Goro Majima en de zijnen.

Over Majima gesproken: het uiterst populaire doch ongeleide projectiel is weliswaar niet zo prominent aanwezig in het hoofdverhaal van Yakuza Kiwami 2 als in eerdere delen, maar er is een geheel nieuwe verhaallijn om hem heen ontwikkeld – The Truth of Majima Goro. Zonder inhoudelijk iets weg geven, speelt dit bedrijf zich direct na Yakuza 0 af en geeft het context aan de opmerkelijke verschijning en persoonlijkheid van Majima.

Yakuza Kiwami 2
Yakuza Kiwami 2
Yakuza Kiwami 2

Remaster in optima forma

Het feit dat Sega de tijd en moeite neemt om een toch al ambitieuze titel als Yakuza 2 van extra inhoud te voorzien, onderstreept hoeveel aandacht er aan deze remake geschonken is. Bovendien is het speltempo ongeëvenaard, ongeacht of je enkel het hoofdverhaal volgt of alles uit de kan haalt. Yakuza Kiwami 2 schuwt er niet van om je voor een tijdje met rust te laten, maar prikkelt je tegelijkertijd door op precies de juiste momenten intere ante personages te introduceren of totaal onverwachte mi ies aan het licht te brengen.

Qua spelontwerp maakt Yakuza Kiwami 2 dus veel indruk. Ondanks dat het gaat om een dusdanig uitgebreide en veelzijdige game, heb je op geen enkel moment het idee dat je overrompeld wordt door nodeloze mi ies of nieuwe spelmechanieken. Yakuza Kiwami 2 doseert en temporiseert, zonder dat het ten koste gaat van de vrijheid die je als speler hebt of de diepgang van de talloze spelopties ondermijnt. Op dit vlak is goed merkbaar dat Sega al langer dan een decennium aan deze reeks werkt: het concept is niet eens zo anders dan de PlayStation 2-release van Yakuza 1, maar de uitwerking is door de jaren heen verfijnd en bijgeschaafd.

Het is precies om deze reden zo jammer dat Sega onlangs heeft aangekondigd dat Yakuza 3, 4 en 5 slechts een visuele update krijgen voor hun PlayStation 4-release. Ook deze delen hebben baat bij een grondige remake, zelfs al zijn ze stukken moderner dan de oorspronkelijke versie van Yakuza 2. Als je Kiwami 2 dus doorlopen hebt, dan moet je bereid zijn om voor de drie daarop volgende delen met iets minder genoegen te nemen. Maar dit onderstreept tegelijkertijd hoe overtuigend deze remake is: Yakuza Kiwami 2 is het beste dat deze uitstekende serie te bieden heeft.

Yakuza Kiwami 2 is vanaf 28 augustus verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Laatste reviews: