Xenoblade Chronicles X | Gamer.nl

Xenoblade Chronicles X | Gamer.nl

Monolith Soft heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Je moet namelijk heel wat mythologieën plunderen om Xenoblade Chronicles’ twee dode titanen te overtreffen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Mira, de planeet waarop Xenoblade Chronicles X zich afspeelt, is niet zo gigantisch bijzonder, maar het is wel gigantisch.

De aarde is vernietigd door buitenaardse wezens die de mensheid kostte wat kost dood willen hebben. Gelukkig kon een enkele ruimte-ark op tijd ontkomen, al duurde het niet lang voordat de vijand hen weer op de hielen zat. Die laatste confrontatie leidde tot een lompe noodlanding op de planeet Mira. Brokstukken van de White Whale zijn over de hele planeet verspreid; alleen de woonkern van het schip is nog enigszins goed terechtgekomen. Dit is echter niet genoeg om een nieuw leven op Mira te starten: een groot deel van de pa agiers bevindt zich in stasis in de Lifehold, en niemand heeft een flauw idee waar de Lifehold terecht is gekomen. Daarom zet de militaire organisatie BLADE zich nu in om Mira in kaart te brengen, de huidige bewoners van New Los Angeles te beschermen tegen de oertijdgedrochten die buiten ronddwalen, en de White Whale-brokstukken bijeen te sprokkelen. Jij bent uiteraard lid van BLADE.

Net zoals veel openwereldgames creëer je aan het begin van het spel een avatar. Erg veel opties zijn er niet. Er zijn verschillende gezichten, verschillende haarstijlen, en je kunt je lengte aanpa en, maar dan heb je het meeste wel gehad. Alleen qua kleuren is er echt veel keuze. Als je altijd al paars hebt willen zijn, dit is je kans! Ook is er keuze uit acht verschillende stemmen per geslacht, elk met een eigen persoonlijkheid. Als je eenmaal aan het spelen bent, kun je de outfit van je personage aanpa en door kleding en wapenuitrusting te verzamelen. Er zijn twee equipmenu's: een standaard menu en een fashionmenu. Op die manier hoeven je avatar en zijn/haar bondgenoten er nooit bij te lopen alsof ze als een katamari door een kringloopwinkel zijn gerold.

Mens met een mi ie

De structuur van het leven van een BLADE is simpel genoeg: verken Mira, voltooi mi ies en verdien centen. Er zijn grofweg vier soorten mi ies. Als eerste zijn er de standaard 'dood dit/verzamel dat'-mi ies die op het digitale prikbord worden aangeplakt. Bewoners van New LA hebben ook weleens een queeste voor je. Deze bestaan uit meerdere stappen (die neerkomen op 'dood dit/verzamel dat'), en je als genoeg van deze mi ies volbrengt, komen verschillende verhaallijnen naar boven. Sommige zijn serieus, andere speelse verwijzingen naar bekende sciencefictionfilms. Personage-mi ies zijn van hetzelfde kaliber, maar draaien om één of meer van de achttien potentiële teamgenoten. Als laatste zijn er de verhaalmi ies die de game in hoofdstukken verdelen. Lang zijn ze niet, maar er ligt bijna altijd een dramatische onthulling op de loer, en als je braaf andere mi ies doet, schiet de game zeker niet tekort op verhaalvlak.

Je kunt Mira op eigen houtje verkennen of mi ies als leidraad gebruiken. Eerst zelf rondrennen heeft als voordeel dat je fast travel-punten creëert en wanneer nodig naar de mi iebestemming kunt springen. Aangezien de game fast-travel als laadmoment neemt en je dit zeker vaak gaat gebruiken, is het verstandig om de gratis datapacks van de game te downloaden (circa 10Gb in totaal) om de laadtijden in te korten naar acceptabele lengtes.

Welke methode je ook kiest, het verkennen van Mira is een hele ervaring. De planeet is opgedeeld in vijf continenten met elk een eigen thema, zoals een dicht oerwoud met kliffen of een kristallen woestijn vol lichtgevende schimmelbolwerken. Wat direct opvalt is hoe complex de omgevingen zijn. Dit is geen platte wereld, maar eentje vol met bergen, dalen, rivieren, grotten en zelfs zwevende eilanden. En uiteindelijk kun je elke plek die je ziet ook daadwerkelijk bezoeken. Die zeisvormige rotsen die boven het Primordia-continent uittorenen? Daar kun je op staan. Het is alleen vaak wel even zoeken naar de beste route. Vooral in het begin, wanneer je alleen op je eigen benen kunt vertrouwen, moet je regelmatig zorgvuldig de kaart bestuderen en vervolgens een goed uitzichtpunt vinden om je te oriënteren en dat verstopte bergpad te vinden. Het kost veel tijd, maar er is zoveel te ontdekken dat het nooit voelt alsof er tijd wordt verspilt.

Vecht of ren voor je leven

Uiteraard krijg je tijdens je trektochten ook te maken met de plaatselijke fauna. Er zijn insecten zo groot als honden, amfibische wolven zo groot als paarden, en dinosauru en zo groot als kastelen. Als je sommige exemplaren voor het eerst ziet, is dat echt een Jura ic Park-momentje: een magische ontmoeting met een grote vriendelijke reus. Als je niet oppast, kan dat omslaan naar een heel ander soort Jura ic Park-momentje, zo eentje waarbij scherpe tanden op zoek zijn naar een smakelijk hapje. Al in de beginomgeving kom je vijanden tegen die tientallen levels sterker zijn dan jij, en dan is heel hard wegrennen de enige oplo ing.

Knokken gaat op min of meerdere dezelfde manier als in Xenoblade Chronicles. Je avatar valt automatisch aan en onderaan het scherm bevindt zich een balk met maximaal acht arts. De arts zijn op te splitsen in twee categorieën: aanvallen en aura's. De eerste spreekt voor zich, de tweede geeft positieve effecten zoals HP-herstel en tijdelijk hogere stats. Elke art heeft een cooldownperiode, en de truc is om een ritme te ontwikkelen waarbij je er regelmatig een kunt gebruiken. Daarin zit ook de grootste uitdaging tijdens gevechten: het vinden van effectieve volgordes en combinaties.

Tijdens het vechten zijn er ook andere zaken om in de gaten te houden. Je avatar en de teamgenoten roepen regelmatig advies, zoals “gebruik een aura”. Volg dat advies op en er gebeuren goede dingen. Datzelfde geldt voor wanneer er plots een cirkel in beeld verschijnt: druk op het juiste moment op B en je HP wordt hersteld. Het verraderlijke is dat de juiste timing kan verschillen. Ook is het niet verstandig om vijanden vanuit willekeurige hoeken aan te vallen. Vaak bestaan ze uit meerdere onderdelen, net zoals monsters in Monster Hunter. Verniel deze onderdelen eerst, en je ontneemt ze speciale aanvallen en maakt kans op betere buit. Houd er echter wel rekening mee dat lang niet alle monsters sportief reageren op zulke tactieken.

Er is dus veel om rekening mee te houden en dat maakt gevechten hectisch, al helemaal als de camera ook nog even een onhandige kant op floept om een dramatisch standpunt aan te nemen. Als je helemaal pech hebt, beland je tijdens het vechten per ongeluk in het territorium van een agre ief beest en mikt er een nieuwe set tanden/klauwen/lasers op je hoofd. Er is één troost: de straf voor falen is laag. Je respawnt in de buurt met heel je hebben en houwen. Je moet alleen donders goed oppa en dat je je Skell niet vernielt tijdens het vechten – die krengen zijn duur.

What the Skell?

Wat zijn Skells? Skells zijn fantastisch! Het zijn in feite mecha. Ze zijn veel groter en sterker dan mensen, dus uitermate geschikte om lastige locaties te bereiken en gigantische monsters (of irritant klein grut) een lesje mee te leren. De besturing is een beetje klungelig, maar ergens is dat ook wel logisch – je stampt rond in een robot van herenhuisformaat. Of suist! De robots veranderen in hovercrafttanks als de vaart erin moet.

Aan deze droom van ieder kind kleven echter wel nadeeltjes. De eerste is dat je pas vrij laat je Skell-rijbewijs kunt halen. Deze mi ie verschijnt halverwege het verhaal, dus afhankelijk van hoeveel je van optionele content houdt, kan het best wel eens veertig uur duren voordat je in een cockpit kunt kruipen. Als je eenmaal een Skell hebt, gaat er wel (opnieuw) een wereld voor je open. Andere nadelen zijn bijvoorbeeld de hoge kosten van het kopen en vervangen van Skells. Je mecha is wel even verzekerd, maar daarna moet je dokken (50% van de nieuwwaarde) voor elke vervanger. Bovendien verbruiken Skells brandstof, dus je moet ze af en toe aan de kant zetten om op te laden, of betalen om de tank te vullen. Het is een irritant soort semi-realisme in een game waarin je consequentieloos in een vulkaan kunt springen.

Gelukkig zijn er efficiënte manieren om aan geld te komen voor wapenuitrustingen en Skell-onderhoud. Niet alleen leveren mi ies redelijke bedragen op, je krijgt ook regelmatig een bedrag uitgekeerd gebaseerd op het netwerk van sondes dat je tijdens je verkenningstochten hebt gebouwd. Dit is een van de vele aspecten van Xenoblade Chronicles X die in het spel nauwelijks wordt uitgelegd, dus het is verstandig om dit al vroeg rustig te bekijken en doorgronden. Doe het goed, en je zwemt na een tijdje in het geld.

Even wennen

Xenoblade Chronicles X is het soort game dat zich maar langzaam openbaart en niet alleen op gameplayvlak is het allemaal even wennen. De stijl waarin personages vormgegeven zijn, zal niet iedereen aanspreken. Zulke boontjeshoofden werken best in een deels tweedimensionale game zoals Xenogears, maar vertalen niet altijd aantrekkelijk naar 3D. De soundtrack zal ook verdeeldheid zaaien. Deze bestaat niet grotendeels uit instrumentele muziek, maar biedt onder andere ook pop- en rapnummers. De muziek past prima bij de setting en situaties, maar de teksten blijven in je hoofd kleven – te gewend raken is ook niet alles.

Wat nooit echt went, is de lettergrootte in bepaalde onderdelen van de interface. Tenzij je een bakbeest van een breedbeeld voor je neus hebt, zullen bepaalde stukjes tekst niet of nauwelijks leesbaar zijn. Nu mis je niet snel iets belangrijks, maar soms is het toch écht wel handig om mi iedoelen goed te kunnen lezen. Op de GamePad spelen verzacht het leesleed enigszins.

Ondanks de kleine problemen, van slecht leesbare tekst tot aan repetitieve mi iedoelen, is Xenoblade Chronicles X een monumentale game waar je eenvoudig meer dan honderd uur gameplay uit kunt halen. De planeet is zo groot en goed gevuld, dat zelfs de meest doorgewinterde scifi-padvinder potentiële ontdekkingen over het hoofd kan zien. En mocht je na een godsgruwelijk aantal uren het meeste echt gezien hebben, dan kun je altijd nog de speciale multiplayermi ies vrijspelen en voltooien.

Xenoblade Chronicles X is vanaf vrijdag 4 december verkrijgbaar voor Wii U.