Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Xenoblade Chronicles X

Geen reuzen, wel reusachtig

Geschreven door Tamara van Staalduinen op

Conclusie

  • <p>Xenoblade Chronicles X is als een onstuimige kinderdroom waarin grote robots, dinosaurussen en aliens allemaal samenkomen op een planeet vol wilde en adembenemende locaties. Het klinkt idioot, maar het werkt uitstekend. Nou ja, op wat kleine misstappen na dan.&nbsp;</p>
    Score: 85 Uitstekend
    • Grote en goed gevulde wereld, lekker rondstampen in mecha, bijna eindeloos veel content
    • Delen van interface zijn slecht leesbaar, weinig variatie in missies
Monolith Soft heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Je moet namelijk heel wat mythologieën plunderen om Xenoblade Chronicles’ twee dode titanen te overtreffen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Mira, de planeet waarop Xenoblade Chronicles X zich afspeelt, is niet zo gigantisch bijzonder, maar het is wel gigantisch.

De aarde is vernietigd door buitenaardse wezens die de mensheid kostte wat kost dood willen hebben. Gelukkig kon een enkele ruimte-ark op tijd ontkomen, al duurde het niet lang voordat de vijand hen weer op de hielen zat. Die laatste confrontatie leidde tot een lompe noodlanding op de planeet Mira. Brokstukken van de White Whale zijn over de hele planeet verspreid; alleen de woonkern van het schip is nog enigszins goed terechtgekomen. Dit is echter niet genoeg om een nieuw leven op Mira te starten: een groot deel van de passagiers bevindt zich in stasis in de Lifehold, en niemand heeft een flauw idee waar de Lifehold terecht is gekomen. Daarom zet de militaire organisatie BLADE zich nu in om Mira in kaart te brengen, de huidige bewoners van New Los Angeles te beschermen tegen de oertijdgedrochten die buiten ronddwalen, en de White Whale-brokstukken bijeen te sprokkelen. Jij bent uiteraard lid van BLADE. 

None

Net zoals veel openwereldgames creëer je aan het begin van het spel een avatar. Erg veel opties zijn er niet. Er zijn verschillende gezichten, verschillende haarstijlen, en je kunt je lengte aanpassen, maar dan heb je het meeste wel gehad. Alleen qua kleuren is er echt veel keuze. Als je altijd al paars hebt willen zijn, dit is je kans! Ook is er keuze uit acht verschillende stemmen per geslacht, elk met een eigen persoonlijkheid. Als je eenmaal aan het spelen bent, kun je de outfit van je personage aanpassen door kleding en wapenuitrusting te verzamelen. Er zijn twee equipmenu's: een standaard menu en een fashionmenu. Op die manier hoeven je avatar en zijn/haar bondgenoten er nooit bij te lopen alsof ze als een katamari door een kringloopwinkel zijn gerold. 

Mens met een missie

De structuur van het leven van een BLADE is simpel genoeg: verken Mira, voltooi missies en verdien centen. Er zijn grofweg vier soorten missies. Als eerste zijn er de standaard 'dood dit/verzamel dat'-missies die op het digitale prikbord worden aangeplakt. Bewoners van New LA hebben ook weleens een queeste voor je. Deze bestaan uit meerdere stappen (die neerkomen op 'dood dit/verzamel dat'), en je als genoeg van deze missies volbrengt, komen verschillende verhaallijnen naar boven. Sommige zijn serieus, andere speelse verwijzingen naar bekende sciencefictionfilms. Personage-missies zijn van hetzelfde kaliber, maar draaien om één of meer van de achttien potentiële teamgenoten. Als laatste zijn er de verhaalmissies die de game in hoofdstukken verdelen. Lang zijn ze niet, maar er ligt bijna altijd een dramatische onthulling op de loer, en als je braaf andere missies doet, schiet de game zeker niet tekort op verhaalvlak. 

None

Je kunt Mira op eigen houtje verkennen of missies als leidraad gebruiken. Eerst zelf rondrennen heeft als voordeel dat je fast travel-punten creëert en wanneer nodig naar de missiebestemming kunt springen. Aangezien de game fast-travel als laadmoment neemt en je dit zeker vaak gaat gebruiken, is het verstandig om de gratis datapacks van de game te downloaden (circa 10Gb in totaal) om de laadtijden in te korten naar acceptabele lengtes.

Welke methode je ook kiest, het verkennen van Mira is een hele ervaring. De planeet is opgedeeld in vijf continenten met elk een eigen thema, zoals een dicht oerwoud met kliffen of een kristallen woestijn vol lichtgevende schimmelbolwerken. Wat direct opvalt is hoe complex de omgevingen zijn. Dit is geen platte wereld, maar eentje vol met bergen, dalen, rivieren, grotten en zelfs zwevende eilanden. En uiteindelijk kun je elke plek die je ziet ook daadwerkelijk bezoeken. Die zeisvormige rotsen die boven het Primordia-continent uittorenen? Daar kun je op staan. Het is alleen vaak wel even zoeken naar de beste route. Vooral in het begin, wanneer je alleen op je eigen benen kunt vertrouwen, moet je regelmatig zorgvuldig de kaart bestuderen en vervolgens een goed uitzichtpunt vinden om je te oriënteren en dat verstopte bergpad te vinden. Het kost veel tijd, maar er is zoveel te ontdekken dat het nooit voelt alsof er tijd wordt verspilt. 

Vecht of ren voor je leven

Uiteraard krijg je tijdens je trektochten ook te maken met de plaatselijke fauna. Er zijn insecten zo groot als honden, amfibische wolven zo groot als paarden, en dinosaurussen zo groot als kastelen. Als je sommige exemplaren voor het eerst ziet, is dat echt een Jurassic Park-momentje: een magische ontmoeting met een grote vriendelijke reus. Als je niet oppast, kan dat omslaan naar een heel ander soort Jurassic Park-momentje, zo eentje waarbij scherpe tanden op zoek zijn naar een smakelijk hapje. Al in de beginomgeving kom je vijanden tegen die tientallen levels sterker zijn dan jij, en dan is heel hard wegrennen de enige oplossing. 

None

Knokken gaat op min of meerdere dezelfde manier als in Xenoblade Chronicles. Je avatar valt automatisch aan en onderaan het scherm bevindt zich een balk met maximaal acht arts. De arts zijn op te splitsen in twee categorieën: aanvallen en aura's. De eerste spreekt voor zich, de tweede geeft positieve effecten zoals HP-herstel en tijdelijk hogere stats. Elke art heeft een cooldownperiode, en de truc is om een ritme te ontwikkelen waarbij je er regelmatig een kunt gebruiken. Daarin zit ook de grootste uitdaging tijdens gevechten: het vinden van effectieve volgordes en combinaties.

Tijdens het vechten zijn er ook andere zaken om in de gaten te houden. Je avatar en de teamgenoten roepen regelmatig advies, zoals “gebruik een aura”. Volg dat advies op en er gebeuren goede dingen. Datzelfde geldt voor wanneer er plots een cirkel in beeld verschijnt: druk op het juiste moment op B en je HP wordt hersteld. Het verraderlijke is dat de juiste timing kan verschillen. Ook is het niet verstandig om vijanden vanuit willekeurige hoeken aan te vallen. Vaak bestaan ze uit meerdere onderdelen, net zoals monsters in Monster Hunter. Verniel deze onderdelen eerst, en je ontneemt ze speciale aanvallen en maakt kans op betere buit. Houd er echter wel rekening mee dat lang niet alle monsters sportief reageren op zulke tactieken.

Er is dus veel om rekening mee te houden en dat maakt gevechten hectisch, al helemaal als de camera ook nog even een onhandige kant op floept om een dramatisch standpunt aan te nemen. Als je helemaal pech hebt, beland je tijdens het vechten per ongeluk in het territorium van een agressief beest en mikt er een nieuwe set tanden/klauwen/lasers op je hoofd. Er is één troost: de straf voor falen is laag. Je respawnt in de buurt met heel je hebben en houwen. Je moet alleen donders goed oppassen dat je je Skell niet vernielt tijdens het vechten – die krengen zijn duur. 

None

What the Skell?

Wat zijn Skells? Skells zijn fantastisch! Het zijn in feite mecha. Ze zijn veel groter en sterker dan mensen, dus uitermate geschikte om lastige locaties te bereiken en gigantische monsters (of irritant klein grut) een lesje mee te leren. De besturing is een beetje klungelig, maar ergens is dat ook wel logisch – je stampt rond in een robot van herenhuisformaat. Of suist! De robots veranderen in hovercrafttanks als de vaart erin moet.

Aan deze droom van ieder kind kleven echter wel nadeeltjes. De eerste is dat je pas vrij laat je Skell-rijbewijs kunt halen. Deze missie verschijnt halverwege het verhaal, dus afhankelijk van hoeveel je van optionele content houdt, kan het best wel eens veertig uur duren voordat je in een cockpit kunt kruipen. Als je eenmaal een Skell hebt, gaat er wel (opnieuw) een wereld voor je open. Andere nadelen zijn bijvoorbeeld de hoge kosten van het kopen en vervangen van Skells. Je mecha is wel even verzekerd, maar daarna moet je dokken (50% van de nieuwwaarde) voor elke vervanger. Bovendien verbruiken Skells brandstof, dus je moet ze af en toe aan de kant zetten om op te laden, of betalen om de tank te vullen. Het is een irritant soort semi-realisme in een game waarin je consequentieloos in een vulkaan kunt springen.

Gelukkig zijn er efficiënte manieren om aan geld te komen voor wapenuitrustingen en Skell-onderhoud. Niet alleen leveren missies redelijke bedragen op, je krijgt ook regelmatig een bedrag uitgekeerd gebaseerd op het netwerk van sondes dat je tijdens je verkenningstochten hebt gebouwd. Dit is een van de vele aspecten van Xenoblade Chronicles X die in het spel nauwelijks wordt uitgelegd, dus het is verstandig om dit al vroeg rustig te bekijken en doorgronden. Doe het goed, en je zwemt na een tijdje in het geld. 

None

Even wennen

Xenoblade Chronicles X is het soort game dat zich maar langzaam openbaart en niet alleen op gameplayvlak is het allemaal even wennen. De stijl waarin personages vormgegeven zijn, zal niet iedereen aanspreken. Zulke boontjeshoofden werken best in een deels tweedimensionale game zoals Xenogears, maar vertalen niet altijd aantrekkelijk naar 3D. De soundtrack zal ook verdeeldheid zaaien. Deze bestaat niet grotendeels uit instrumentele muziek, maar biedt onder andere ook pop- en rapnummers. De muziek past prima bij de setting en situaties, maar de teksten blijven in je hoofd kleven – te gewend raken is ook niet alles.

Wat nooit echt went, is de lettergrootte in bepaalde onderdelen van de interface. Tenzij je een bakbeest van een breedbeeld voor je neus hebt, zullen bepaalde stukjes tekst niet of nauwelijks leesbaar zijn. Nu mis je niet snel iets belangrijks, maar soms is het toch écht wel handig om missiedoelen goed te kunnen lezen. Op de GamePad spelen verzacht het leesleed enigszins.

Ondanks de kleine problemen, van slecht leesbare tekst tot aan repetitieve missiedoelen, is Xenoblade Chronicles X een monumentale game waar je eenvoudig meer dan honderd uur gameplay uit kunt halen. De planeet is zo groot en goed gevuld, dat zelfs de meest doorgewinterde scifi-padvinder potentiële ontdekkingen over het hoofd kan zien. En mocht je na een godsgruwelijk aantal uren het meeste echt gezien hebben, dan kun je altijd nog de speciale multiplayermissies vrijspelen en voltooien.

Xenoblade Chronicles X is vanaf vrijdag 4 december verkrijgbaar voor Wii U.

Dit artikel delen:

Lees meer

Battle of Jakku-level in Star Wars Battlefront Bekijk om 14:00 uur de Just Cause 3-livestream
20

Reacties op: Xenoblade Chronicles X

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    fantasyfreak

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ik kijk echt uit naar de game. Heb vandaag voor €9,99 Xenoblade Chronicles in de eShop gekocht dus daar eerst maar aan beginnen :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordRutgers

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Toch jammer dat deze game alleen op de Wii-U verschijnt. Lijkt me een erg gave game maar helaas geen 300 euro waard (console+game).

    Ze hadden dit een PC Multiplayer/Co-op game moeten maken. Dan was het zeker een must have geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Ichi

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Hier sta ik helemaal achter, lijkt mij een geweldige game, maar ik kan hier helaas geen console en game geld voor leggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    N0rthstar

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ik wel, genoeg andere leuke spellen op de wiiU om te spelen vind ik en zelda komt er ook nog aan.

    Dus deze gaat er zeker wel komen, nu alleen nog even tijd vinden om te spelen. :)

    Oh en je kan toch ook een wiiU lenen, of 2de hands kopen. Lijkt me allemaal niet zo moeilijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordRutgers

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ik wel, genoeg andere leuke spellen op de wiiU om te spelen vind ik en zelda komt er ook nog aan.

    Dus deze gaat er zeker wel komen, nu alleen nog even tijd vinden om te spelen. :)

    Oh en je kan toch ook een wiiU lenen, of 2de hands kopen. Lijkt me allemaal niet zo moeilijk.

    Lenen is niet mogelijk aangezien ik niemand ken die er 1 heeft, en 2de hands zijn ze alsnog 250+ euro, heb er tot nu toe nog geen een goedkoper gezien! (Zal wel even door blijven zoeken)

    Tenzij ik een wii u heel goedkoop kan bemachtigen, denk ik toch dat ik helaas deze game aan me voorbij moet laten gaan!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Joooooop

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ik klaag niet snel over graphics, maar dit ziet er toch wel heel achterhaald uit.. Of mis ik iets?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TamaravanStaalduinen

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Yep, je mist iets :) Als je werelden maakt zo groot als deze, moet je ergens compromissen sluiten als je wilt dat de game ook daadwerkelijk draait. Een berg op de achtergrond en er goed uit laten zien is eenvoudiger dan een berg bouwen die op de achtergrond mooi staat te zijn, maar waar de speler ook heen kan lopen en op kan klimmen. Het is geen toeval dat meest grafisch indrukwekkende games (wat overigens niet per definitie de mooiste games zijn) spelers vaak door kleine, rechtlijnige gebieden sturen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Het is geen fotorealistische stijl, maar dat maakt het niet minder mooi. Er zit op basis van de beelden die ik heb gezien enorm veel creativiteit in de wereld, al zal het technisch gezien natuurlijk nooit op kunnen tegen de moderne PC.

    Verder is de Wii U een aanschaf meer dan waard, hij heeft niet de bekende multi platform games, maar wel een groot aantal ijzersterke exclusives.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Joooooop

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Nou ja ik heb al een Wiiu das t probleem niet. Maar hoe groot is die wereld dan wel niet want speel nu Just Cause 3 en die wereld ziet er met zijn behoorlijke grootte toch wel wat beter uit. En nee ik wil echt niet fotorealistisch. Het is hier net alsof er een waasje over zit hier ofzo een beetje ps2. Het concept lijkt me dan wel weer heel gaaf. En wil er graag best een brute game voor de Wiiu bij hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TamaravanStaalduinen

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Just Cause 3 werkt met zwaardere hardware (en niet eens goed ook, trouwens, laadtijden tot wel een kwartier op consoles dankzij memory leaks!), dus het is niet helemaal te vergelijken met een eerste HD-game van een ontwikkelaar die kwaliteit en stabiliteit boven alles plaatst, én geen volle gebruik durfde te maken van de CPU van de Wii U.

    Wat betreft de screenshots, die zien er inderdaad een beetje vreemd uit. De game ziet er in het echt helderder uit, al zie je ook wat meer ontsierende randjes en dergelijke. Ik vraag me af of Nintendo (deze screenshots zijn niet door ons gemaakt) er een waasje overheen heeft gegooid om dat te verbergen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Vriess

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Het kleine lettertype was ook een probleem in Monster Hunter Tri op de Wii. Op mijn 32" tv destijds waren de HUD, en vooral de tekst en de menu's, praktisch onleesbaar. Daar was gezien de lage resolutie van de Wii niks meer aan te doen, maar voor dit spel moet het te verhelpen zijn met een patch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    EdwinS

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Voor alle klagers dat dit alleen op de WiiU is. Koop een WiiU voor een prikkie op marktplaats. Het blijft tenslote de console met de meeste Exclusives. En verwacht niet dat deze op PC gaat komen, Monolith is volledig in handen van Nintendo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Joooooop

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Koop er dan wel 1 met de standaard controller (die niet los te verkrijgen is!) want er staan er veel te koop zonder omdat die mensen er niets meer mee kunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GuanvanZoggel

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Toen deze game werd aangekondigd heb ik een Wii U gekocht. Goed om te lezen dat dat een verstandige keuze is geweest!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Moddie

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Xenoblade was een van de beste games op de Wii, enorm ondergewaardeerd in zijn tijd. Heel mooi om te zien dat het vervolg er eer aan doet en hopelijk verkoopt hij heel goed dat er ook er nu ook weer een vervolg komt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    rashura

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Xenoblade ook helemaal uitgespeeld, heerlijk lang spel.
    Deze game word genieten!! :P Komt onder mijn kerstboom te liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    timtim96

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Waarom is dit spel net uitgekomen voor mijn tentamens…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Joooooop

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    dubbelpost

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Joooooop

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ok, ik weet niet waarom maar ik kan deze reactie niet meer onder die van Tamara van Staalduinen krijgen. Het is wel een reactie daarop dus bij deze: Ik ben toch wel steeds meer geneigd om de game een kans te geven. Misschien een nieuw genre voor mij. Kan een miskoop worden maar goed dat risico moeten we maar nemen dan. Bedankt voor de uitleg allemaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Joooooop

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ok, ik weet niet waarom maar ik kan deze reactie niet meer onder die van Tamara van Staalduinen krijgen. Het is wel een reactie daarop dus bij deze: Ik ben toch wel steeds meer geneigd om de game een kans te geven. Misschien een nieuw genre voor mij. Kan een miskoop worden maar goed dat risico moeten we maar nemen dan. Bedankt voor de uitleg allemaal. Edit: ik heb hem kunnen halen met wat in te ruilen games. mooi goedkoop zo. Vanavond spelen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.