X-Com Enforcer | Gamer.nl

De oudgedienden onder ons herinneren zich vast nog wel het spel Ufo: Enemy Unknown van Micropose. Ondanks de leeftijd van het spel wordt het door velen gezien als een van de beste games allertijden. Zelf behoor ik tot deze groep van trouwe X-Com (want zo heette de game in Amerika) aanhangers. Ik heb dan ook alle delen en mogelijke versies van de serie. Een serie inderdaad, want Micropose zag het succes en potentie van X-Com en de mogelijkheden die dit bood. Snel volgde een vervolg op deel1 in de vorm van Terror From The Deep. Micropose was nog steeds overtuigd van de potentie van het X-Com universum en men begon te werken aan deel3, Apocalypse. Dit deel zou gedeeltelijk afwijken van het standaard recept door het spel te laten afspelen in een grote stad. Het spel werd dan ook niet zo goed ontvangen als de twee voorgaande delen.

Kinderen kent uw kla iekers

Het experimenteren was Micropose goed bevallen want voor deel4, Interceptor, sloeg men helemaal door. Dit keer moest je als speler zelf de Ufo's neerschieten. Het basis bouwen en onderzoeken had een ondergeschikte rol gekregen en ook de kenmerkende X-Com sfeer was niet aanwezig. Gelukkig liet Micropose de fans niet in de steek en kondigde aan met een nieuw deel bezig te zijn. Dit vijfde deel, Alliance, zou de speler in de huid van de soldaten zetten.

Clint Eastwood was al in 1976 de Enforcer

Gebruik makend van de Unreal Engine zou dit de mix tu en FPS en X-Com moeten worden. Moeten worden, want de titel werd geschrapt door Micropose. Men was ondertu en druk bezig met deel 6, X-Com Enforcer. Enforcer moest actie, actie en nog eens actie bieden.