WWE Smackdown vs. Raw 2010 | Gamer.nl

Nederlanders houden over het algemeen niet van Amerikaans showworstelen. Het is te nep, te overdreven en te Amerikaans. De WWE-games vinden in Nederland dan ook niet echt veel aftrek. Wanneer je echter bereid bent door dit cliché heen te kijken en WWE Smackdown vs. Raw 2010 een kans geeft, kun je wel eens aangenaam verrast worden. Deze game is namelijk niet alleen leuk voor fans van Amerikaans worstelen.

WWE: Smackdown vs. Raw 2010 is het meest recente deel uit een lange reeks Smackdown vs. Raw-titels. Kenmerkend aan deze games is de authentieke uitstraling en het uitgebreide aanbod aan speelmodi. Hierin wijkt Smackdown vs. Raw 2010 niet af van zijn voorgangers. De game is helemaal volgepropt met authentieke details en voor de worstelfan is de game een feest van herkenning. In totaal zijn er 67 originele mannelijke en vrouwelijke worstelaars speelbaar en ieder heeft zijn of haar persoonlijke kleding en bewegingen. De worstelaars hebben ook hun eigen opkomst die er zeer indrukwekkend uitziet, mede dankzij de filmbeelden die op een scherm in de achtergrond worden afgespeeld.

Lust voor het oog

Niet alleen de opkomsten zijn een lust voor het oog, ook de rest van de game ziet er gelikt uit. De worstelaars zijn erg overtuigend en lijken zo vanuit de ring de game in te zijn gelopen. Hun bewegingen zijn vloeiend en erg spectaculair, mede dankzij de goed gekozen camerastandpunten en de slow-motion op het moment dat je een speciale beweging maakt. De verdere uitvoering van de game ziet er ook strak uit, al valt er wel wat op te merken over het publiek en de collision detection. Het publiek oogt namelijk wat blokkerig en lijkt van karton gemaakt en de collision detection is niet altijd perfect. De vorige delen van Smackdown vs. Raw hadden deze deze problemen ook, maar gelukkig zijn deze kleine minpuntjes niet echt storend.

Het draait namelijk om de gevechten en die zijn dik in orde. Hierbij haal je niet het meeste plezier uit het winnen, maar uit het opvoeren van een show. Het is echt bevredigend om na een goede counter, een lange slagencombinatie en een gelukte speciale beweging de tegenstander eindelijk drie seconden op de grond vast te pinnen. Als je beseft dat het hier bij WWE om draait, zul je veel plezier aan deze game beleven.

Uitgebreid

Zoals al vermeld, heeft de game enorm veel spelmodi en is er erg veel aan te pa en. Je kunt voor een gewoon gevecht kiezen, waarbij je één-tegen-één vecht, met meerdere tegenstanders tegelijk worstelen, meedoen aan steelcage-wedstrijden, in last man standing-wedstrijden particperen, en ga zo maar door. Je bent uren verder als je al deze webstrijdmodi wil uitproberen, zowel online als offline.

Naast deze gewone gevechten kun je ook een carrièremodus. Zoals de naam al doet vermoeden, kun je in de carrièremodus je eigen worstelaar laten uitgroeien van een nul tot een wereldberoemde WWE-kampioen. Leuk aan deze modus is dat je personage langzaam groeit, want na elke gewonnen wedstrijd kun je, net als in een RPG, verschillende vaardigheden van je karakter verbeteren. Aardig is ook de creatieve vrijheid die je hebt in het aanpa en van je eigen personage. Niet alleen de naam en uiterlijk van je held zijn aan te pa en, maar ook de bewegingen, de introductie, de manier waarop het publiek reageert, zelfs logo's kun je zelf tekenen.

Ook de Road to Wrestlemania-modus keert terug na 2009. Hierin speel je met een bekende worstelaar zijn (of haar) weg naar Wrestlemania na, inclusief alle belangrijke wedstrijden en ontwikkelingen.

De uitgebreide spelmodi, de authentieke uitstraling en het mooie uiterlijk van de Smackdown vs. Raw 2010 maken de game echter niet bijzonder. Dit had Smackdown vs. Raw 2009 ook allemaal. Wat de game wel bijzonder maakt, is onder andere de mogelijkheid om je eigen WWE-verhaal te creëren met de Story Designer. Je kunt een eigen WWE-soap samenstellen uit meer dan 100 verschillende scènes, hier gevechten aan toevoegen en er zelf de tekst bij schrijven. Dit moet een droom zijn voor alle WWE-fans en verlengt de speelduur van de game enorm. Deze verhalen kun je uiteraard, net als je zelf gemaakte personages, online delen met andere WWE-fans

Toegankelijk

Smackdown vs. Raw 2010 valt op door zijn laagdrempeligheid. Op de achtergrond van het hoofdmenu is bijvoorbeeld een oefenring zichtbaar, waar je zonder ook maar iets te hoeven selecteren, meteen naar toe kunt gaan. Hier worden de verschillende moves uitgelegd en kun je ze meteen uitproberen. De verschillende bewegingen zijn ook erg gemakkelijk onder de knie te krijgen en zijn contextafhankelijk, in plaats van een moeilijke combinatie van knoppen.

[Ben jij een groot WWE-fan? Doe dan mee met onze prijsvraag en win twee kaarten voor het uitverkochte WWE-evenement in Bru el op 6 november.]