WWE Smackdown vs RAW 2007 (PS2) | Gamer.nl

In Amerika zijn ze er al jaren gek van en inEuropa krijgen we er ook stilaan mee te maken: de worstelsport. Denk nu echterniet meteen aan van die dikke gasten die voor ze elkaar te lijf gaan, de helering vol met rijst strooien. Neen, ik heb het over World Wrestling Entertainment (WWE) waarin regels nietecht van belang zijn en waar het vooral draait rond het zo indrukwekkend mogelijkje tegenstander pijn doen. THQ komt dit najaar met WWE Smackdown vs RAW 2007 opde proppen, een spel dat volledig draait rond het reilen en zeilen binnen depopulaire WWE community.Net zoalsin de vorige WWE Smackdown vs RAW games, zit deze 2007-editie weer propvol metmogelijkheden. Als je het spel voor het eerst opstart en in het startmenu terechtkomt,voel je je zelfs een beetje hulpeloos. Er zijn als profe ionele worstelaar inspé namelijk zo ongelofelijk veel dingen te doen dat je het bos door de bomen evennietmeer ziet. Na wat rondkijken kom je er echter al snel achter dat je al peler de mogelijkheid krijgt om je eigen carrière uit te bouwen, wat meteenook het doel van het spel is: beroemd worden binnen de worstelwereld.Beroemdword je uiteraard het snelst door zoveel mogelijk worstelmatches te winnen, al kunje ook je naam op andere manieren laten klinken binnen het WWE-milieu. Er zitnamelijk een verhaallijn in het spel verstopt, waarbinnen jij als speler enkelekeuzes zal moeten maken. Zo ontmoet je al snel een worstelaar dieniet echt populair is bij z’n eigen collega’s doordat hij altijd alle potjesvan hun weet te winnen. Jij zal op een bepaald moment zelf moeten kiezen of jeje zal gaan aansluiten bij de niet al te geliefde worstelaar of bij detegenpartij die maar al te graag een einde aan zijn carrière wil maken. Naargelangje keuze, krijg je andere situaties en reacties te zien, al moet je niet al tecomplexe plotwendingen verwachten.Natuurlijk ligt dehoofdnoot van WWE Smackdown vs RAW 2007 niet bij het verhaal maar bij hetworstelen zelf, en ook dat is zeer goed uitgewerkt. Het vechten was al lekkerbij de vorige editie, maar toch heeft THQ het geheel weer grondig weten uit tebreiden met enkele nieuwe functies. De meest intere ante toevoeging is zekeren vast de mogelijkheid om gebruik te maken van objecten die je buiten de ringkunt vinden. Stel je bijvoorbeeld maar eens voor hoe het moet voelen om met eenbrandblu er je tegenstander te lijf te gaan of simpelweg een hele stoel stukte slaan op zijn blote rug! Ook is erdeze keer interactie mogelijk tu en de worstelaars en het publiek, doordat jeeigen fans je soms voorwerpen kunnen toesteken die je dan tijdens het vechten kuntgebruiken. Het zijn geen baanbrekende toevoegingen maar ze dragen ongelofelijkhard bij tot de hele WWE-sfeer.Nu we hettoch over sfeer hebben, WWE Smackdown vs RAW 2007 is zeker en vast het spel dattot nu toe het dichtst in de buurt komt met de worstelrealiteit. Zo voorziet hetspel elke worstelaar van enkele bekende kenmerken, zoals een eigen soundtracken typische uitdrukkingen, terwijl de commentatoren ondertu en enkele leukeweetjes vertellen over allerlei memorabele overwinningen of nederlagen van despierbundel in kwestie. Verder zijn er in de achtergrond ook échte filmbeeldenvan je virtuele worstelaars te zien. Grafisch ziet het spel er op de PS2trouwens erg mooi uit zonder je echt uit je stoel te blazen, terwijl de muziekook helemaal bij het spel past. Uiteraard zorgen al de die dingen ervoor dat dePS2 nogal wat rekenkracht zal moeten leveren en daarin kunnen we dan ookonmiddellijk het grootste minpunt van het spel terugvinden: de laadtijden. Dezezijn erg lang en nemen vaak het tempo weg uit het spel. Ook duikenze op de meest vervelende momenten op waardoor je meermaals naar een zwartlaadscherm zal moeten staren, wat na een tijd ongelofelijk vervelend kan gaan worden.Naast hetworstelen zelf kun je ook met de Create Modes aan de slag gaan. Hierin krijg jede mogelijkheid om zelf een heleboel dingen binnen WWE Smackdown vs RAW 2007aan te pa en en toe te voegen. Naar goede gewoonte kun je zelf je eigenworstelaar aanmaken en zijn uiterlijk volledig naar je eigen smaak samenstellen. Wat origineler is echter de Create An Entrance mode. Zoals de naam al doetvermoeden, mag je binnen deze mode in de regi eurstoel gaan zitten om zelf eenshow op te bouwen rond het in de zaal binnenkomen van je eigen worstelaar. Demogelijkheden om je eigen personage aan te maken en om zo’n binnenkomst oppoten te zetten zijn bijna eindeloos te noemen, een groot voordeel als je weetdat alles ook te zien zal zijn als je online een gevecht aangaat.Inderdaad,WWE  Smackdown vs. RAW 2007 is ook onlinespeelbaar waardoor de levensduur van het spel aanzienlijk stijgt. Via internetkun je met je zelfgemaakte (of reeds bestaande) worstelaar andere spelersuitdagen. THQ houdt zelf ranglijsten en statistieken bij over gewonnen enverloren matches, die je op elk moment van de dag kan gaan bekijken. Soms is erwel wat lag tijdens het spelen van zo’n online match, maar gelukkig heeft mendit weten te beperken tot het minimum.