Milestone was daar beduidend minder goed in. De Italiaanse studio deed een aardige poging met de vier officiële WRC-games van de laatste jaren, maar sloeg eigenlijk telkens de plank mis door een gebrek aan charme en technische afwerking. Toen het nog onbekendere en kleinere Kylotonn het stokje mocht overnemen voor WRC 5, stelde dat onze verwachtingen eerder naar beneden dan naar boven bij.
Sensatie
De beperkte middelen van de nieuwe Franse studio zijn duidelijk merkbaar: WRC 5 blinkt niet uit in visuele kwaliteit, getuige de 'basaal' vormgeven omgevingen en de weinig flitsende presentatie, al zijn er wel wat aardige grafische effecten te zien in de vorm van reflecterende zonnestralen en mist. Bovenal klopt de rijbeleving heel behoorlijk vanaf je eerste meters achter het stuur, getuige de manier waarop het gewicht van de auto zich verplaatst, de verschillen in grip op diverse ondergronden merkbaar zijn en je rallymonster bij tempo tweehonderd op een modderig bergpaadje alle kanten op lijkt te willen gaan.
Dat zorgt voor sensatie met een hoofdletter S, geholpen door fijn uitlaatgeknetter en een relatief geavanceerd schademodel – schade aan bijvoorbeeld je versnellingsbak, motor, remmen, elektronica of bodywork beperkt de prestaties van je auto op realistische wijze. Dat kun je overigens laten fixen tu en de proeven door in het servicepark, al is de effectiviteit van je monteurs wel afhankelijk van hoe goed jij omgaat met de doelstelling van het gekozen team. De ene formatie ziet je het liefst constant vol gas voor de winst gaan, de ander wil dat je conservatief rijdt en gewoon finisht.
Als officiële videogame van het wereldkampioenschap rally bevat WRC 5 alle auto's en rijders (inclusief landgenoot Kevin Abbring, in dienst van Hyundai) uit de echte wereld, evenals de meetellende rally's. Wel zijn de proeven eerder geïnspireerd op echt bestaande routes dan accurate nabootsingen, al verdient het lof dat de game geen stukken weg hergebruikt om een groter aantal parcoursen te veinzen. Een basale tutorial stoomt je klaar voor het echte werk: het doorlopen van het WK, van de instapkla e tot aan de hoogste divisie. Daarin valt wel op dat de kunstmatige intelligentie niet helemaal correct lijkt. Regelmatig hebben we in auto's uit een langzamere kla e (evenals directe tegenstanders) snellere tijden gereden dan die van de vedettes in de eredivisie – iets wat in de echte wereld absoluut ondenkbaar is.
Crashes
De technische afwerking laat een hoop te wensen over. We benoemden al de matige graphics, die zelfs voor PlayStation 3-standaarden niet erg indrukwekkend zijn. Verder heeft de door ons geteste PlayStation 4-versie nogal last van screen tearing en ook crashes zijn redelijk frequent, zeker bij pogingen om online te spelen. Zonde, want het spel geeft de indruk dat Kylotonn wel een duidelijk idee heeft wat het met de WRC-franchise wil doen, vooral door het overbrengen van beleving voorop stellen. Bovendien toont het spel ambitie door zich als een bescheiden eSport te presenteren: wie tijdens een WK-rally in de echte wereld de snelste tijd noteert op de virtuele proeven, maakt kans op leuke prijzen.
Er is zeker plezier te beleven aan WRC 5, meer dan aan zijn recente voorgangers in elk geval. Maar Kylotonn is er nog niet helemaal: de technische onvolkomenheden zorgen ervoor dat pc-bezitters voor een betere rallyervaring terecht kunnen bij Codemasters' Dirt Rally. Alle andere liefhebbers van deze vorm van autosport zullen zich geen buil vallen aan de nieuwe game rond het WK rally, al is het maar omdat 'ie een mooie basis biedt voor de ontwikkelaars om in de nabije toekomst een nieuwe toprallygame te bouwen.
WRC 5 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360, Vita en pc. De game is getest op de PlayStation 4.