Worms: Open Warfare 2 (PSP) | Gamer.nl

Worms in 2D heeft toch altijd mijnvoorkeur gehad. Team 17 heeft een moedige poging gedaan een aantalgames in 3D te laten werken, maar deze halen het niet bij de gameplayvan de laatste grote game uit de reeks, Worms Armageddon. Gelukkigvoor de liefhebbers van de Worms-reeks die in het bezit zijn van eenPSP of Nintendo DS zijn de handheld versies met de subtitel OpenWarfare gewoon 2D gebleven. Het eerste deel kon zeker als geslaagdworden gezien, maar kende ook fouten. Deel twee is een nieuwe kans omte laten zien of de Worms-reeks verder kan groeien op dehandhelds.

Worms: Open Warfare 2 is in de basis gelijkgebleven aan deel één en alle andere 2D-versies van defranchise. Met een groepje wormen (ditmaal maximaal vier) word je ineen landschap gezet dat vol staat met obstakels, te gebruiken wapensen upgrades. Om beurten kan worden getracht de tegenstandernaar de vernieling te schieten met conventionele, maar nog leuker,onconventionele wapens.

En met de wapens zijn we toe gekomenaan het eerste aspect dat Team 17 in deze game heeft gestopt. Hetaantal wapens is namelijk sterk uitgebreid ten opzichte van hetmagere aantal in deel één. Dit gegeven zorgt er voordat we een aantal oude bekenden terug mogen zien, zoals de HolyHandgrenade en Supersheep, maar ook nieuwe wapens zoals de Buffalo ofLies maken hun opwachting. De functionaliteit van een aantal wapenskan in twijfel worden getrokken, maar ze voegen veel toe aan dehumoristische sfeer van Worms. Bovenal voelt het niet meer aan alsofje met een uitgeklede versie van Worms Armageddon zit tespelen.

Veel gamemodes verrijken de game, maar de opzet blijftturn-based. Natuurlijk is er de keuze uit de mogelijkheid om zelfgames op te zetten of om vlug een willekeurige game te spelen, maarer wordt ook de mogelijkheid gegeven om op andere manieren detegenstander te vernietigen. In de Puzzle mode wordt je uitgedaagddoor met beperkte middelen je vijand uit te schakelen. In laterelevels kan dit vaak maar op één manier. De campagnemode heeft meer weg van de standaard deathmatch, maar wel met eenbepaald thema. Zo speel je het ene moment nog tegen piraten enproberen op het andere moment wormen uit de ruimte je van deaardbodem weg te vagen. Leuk aan deze mi ies is dat ze worden voorgegaan door mooi filmpjes waarin de typische Worms-humor wordttentoongespreid. Een extra mode is de tutorial, waarin je debasisprincipes leert van de game. Er wordt goed aan gedaan dezegamemodes te spelen, want er kan geld mee worden verdiend, waarmeeweer extra wapens, landschappen en andere goodies kunnen wordengekocht.

Nog even compleet als het eerste deel is hetaanpa ingsonderdeel. De wormen zijn uit te do en met allerleikledingstukken en als van oudsher stemmen van verschillendenationaliteiten. De vertrouwde Nederlandse geluidsfragmenten zittener gelukkig ook weer in. De mogelijkheid om de game naar eigen wensenaan te pa en houdt dit keer echter niet op bij de wormen zelf. Hetis nu zelfs mogelijk je eigen levels samen te stellen. Eerder was hetalleen mogelijk om levels willekeurig samen te stellen, maar het wasniet mogelijk invloed uit te oefenen op de indeling van levels. Nu ispraktisch alles aan te pa en met een simpele landschap editor. Eense ie-editor stelt de speler ook nog eens in staat om gamemode amen te stellen naar eigen inzicht. Dit samen is een welkometoevoeging en kan zorgen voor een oneindige variatie in levels ensituaties.

De belangrijkste toevoeging aan Open Warfare 2 istoch wel de online multiplayer mode. Deze stelt je in staat om driegamemodes tegen elkaar te spelen, zijnde Deathmatch, Forts en Roperace. Deathmatch spreekt voor zichzelf. Forts is een aanpa ing opDeathmatch, waarin de teams vanuit twee tegenover elkaar liggendeforten elkaar bestoken. In Rope race moet zo snel mogelijk met het touw dat je tot je beschikking hebt het eindpunt worden behaald.Deathmatch blijft de leukste mode, maar de andere twee zitten beidegoed genoeg in elkaar om lol mee te hebben. De online mode is verdersolide uitgevoerd. Zo is er ondersteuning voor clans en buddylists enis er de mogelijkheid om berichten te verzenden. Headset support iszelfs aanwezig, hoewel de kans klein is dat je online iemand vindtdie er gebruik van maakt.

Veel nieuws biedt Worms: OpenWarfare 2 niet, maar de game is wel geworden wat je ervan zouverwachten. Het is een complete game die bovendien beschikt over eenzeer goede online multiplayer mode. Van de gameplay moet je houden,want de turn-based stijl van de game is langzaam van aard.Verder staat de mogelijkheid om praktisch alles aan te pa en aan jeeigen voorkeur garant voor verschillende situaties en heel watuurtjes gameplay.