Wipeout HD | Gamer.nl

Wipeout 2097 was éénvan mijn eerste games voor de PS1. Het is door de unieke combinatievan futuristisch en trendy design, hedendaagse muziek en solidegameplay mi chien wel één van mijn favoriete gamesooit. Het definieerde ook de richting die Sony wilde op gaan met hetmerk PlayStation: volwa en en trendy. Wipeout is eigenlijk eenbegrip dat thuishoort op de PlayStation en er is geen console uitSony's handen waarvoor niet een Wipeout-game is uitgekomen. De PS3bleef echter jammerlijk Wipeout-loos. Tot voor kort dan. Want WipeoutHD is eindelijk uitgekomen.

Tegen iedereen die op zoek isnaar een leuke futuristische arcadegame wil ik zeggen: koop deze gameniet! Wipeout HD is leuk, heel leuk. Wipeout HD is ook futuristisch.Maar Wipeout HD is zeker geen arcadegame. De game is hardcore enheeft een moeilijkheidsgraad waar je als beginner je haren van uit jekop zult trekken. Het begint echter best makkelijk. Het spel laat jedoor middel van een grid systeem rustig aan beginnen en op hetlaagste snelheidsniveau, genaamd Venom, kan kennis worden gemaakt metalle circuits. De zeven andere tegenstanders kunnen echter albehoorlijk agre ief zijn. Gelukkig zijn er tijdritten die je vakerop een bepaald track laten racen en waardoor je bekend kunt raken metde verschillende parkoersen. De Zone-modus is ook weer aanwezig enhierin word je al snel geconfronteerd met je eigen onkunde, wanneerje zoveel mogelijk rondjes moet maken en moet overleven terwijl desnelheid telkens omhoog wordt geschroefd.

In de volgendekla e, Flash, komt de wereld al wat sneller voorbij zetten. In dezekla e zul je de luchtremmen moeten gebruiken om een bocht een beetjete kunnen halen. De zogenaamde 'double-tap' behoort tot demogelijkheden om een bocht nog scherper te kunnen maken. Door tweekeer achter elkaar de luchtrem te gebruiken strafed je schipals het ware een aantal meters naar links of rechts. Dit is ook eengoede manier om wapens te ontwijken. Als je eenmaal een circuit eenbeetje kent, is het mogelijk om op bepaalde punten een kurkentrekkeruit te voeren. Als je een sprong maakt en je beweegt snel van linksnaar recht naar links (of andersom), dan krijgt je schip na een draaiom z'n as een flinke boost. Twee extra kla en komen later in hetspel aan bod, namelijk Rapier en Phantom. Rapier is van het kaliberHans-Klok-in–je-kamer en Phantom is van de kla evol-met-je-bek-in-een-straalmotor.

Het is de combinatie van alde genoemde besturingselementen die van Wipeout HD een simulatiemaakt. Als het allemaal klikt, dan gaat het ook goed. Uitleggen hoeje zover komt dat het klikt is echter moeilijker. Het optimaalgebruiken van de besturing is namelijk meer een kwestie van gevoel.En dit is wat Wipeout HD zo goed, maar ook zo moeilijk maakt. Omsneller te worden, zul je jezelf moeten verbeteren. De voertuigenwaarin je racet hebben mi chien dan wel verschillenderij-eigenschappen, maar levert uiteindelijk niet een enorm voordeelop ten opzichte van een ander voertuig. Het is bovendien nietmogelijk de eigenschappen schip te veranderen. Wel is er éénnieuwe speleigenschap, namelijk de Pilot A ist. Zet deze aan en jewordt als het ware van de muren afgeduwd. Een erg handig ennoodzakelijk middel om de beginners kennis te laten maken metWipeout.

De besturing van een spel isbelangrijk, maar in het geval van Wipeout HD zijn de graphics evenbelangrijk. Want mijn God, wat ziet Wipeout HD er goed uit! Sony ismet deze game eindelijk in staat om te laten zien wat het is om inFull HD te kunnen spelen. Grafische imperfecties als screan tearing an aliasing zijn aanwezig, maar wel in zo'n geringe mate dat dit absoluutniets afdoet aan de 1080p wereld die in een solide 60 frames perseconde voorbij vliegt. Om het spel goed te laten lopen, lijkt Sonyabsoluut geen conce ies te hebben gedaan qua details en specialeffects. Als je het spel stop zet en met behulp van deuitgebreide Photomode de omgeving bekijkt, valt pas op wat voor eendetail de omgevingen hebben. In Zone-modus wordt het allemaal nogmooier. De baan is hetzelfde gebleven, maar alle natuurlijke kleurenhebben plaats gemaakt voor neon kleuren die in het voorbijschietenbijna een epileptische aanval opwekken. Onder je zie je op de maatvan de muziek een oscilloscoop-effect meebewegen. Iets dat in eerderefilmpjes veel sterker aanwezig was, maar in de uiteindelijke versieiets is terug geschroefd. Ook de voertuigen waarmee je racet zijnprachtig gedetailleerd. Het leuke aan Photomode is ook nog eens datje effecten zoals focus en motion blur kunt toepa enom het plaatje er gelikt uit te laten zien. Voeg aan dit enorme oogvoor detail ook nog eens de explosies en rookeffecten toe, en jevraagt je af hoeveel zieltjes Sony aan de duivel geofferd moet hebbenom dit te bewerkstelligen.

Een positieve verra ing is hetenorme detail dat is te vinden in kleine aspecten van Wipeout HD. Hetzijn namelijk die kleine dingen die je zelfs na vele uren spelenblijft ontdekken. Zo viel het me na het uitproberen van een aantalschepen op dat de motorgeluiden per schip sterk verschillen. Zoklinkt de motor van het team Feisar zoals je zou verwachten van eenplasmamotor, maar als je met Icaras speelt hoor je een pulserendgeluid dat meer wegheeft van een oude V1-bom uit de TweedeWereldoorlog. Op het gebied van audio zijn er wel meer dingetjes dienet even opgemerkt moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan hetomgevingsgeluid en de muziek die gedempt worden als je geraakt wordtof als je een schild gebruikt. Laat je het gas los om daarna metvolle kracht weer verder te gaan, dan hoor je een oh zo voldoenendeknal uit de straalpijp komen. Alsof dat beetje onverbrande gas ineenstot ontbranding wordt gebracht. Deze kleine dingen zijn op zichmi chien niet eens uniek, maar bij elkaar zorgen ze voor dieglanzende laag vernis die het spel afmaakt.

Wipeout HD maaktgebruik van een lobby-systeem. Iemand maakt een lobby aan met devariabelen om een race of tournooi te doen, de snelheidskla e en hetmaximaal aantal spelers. En natuurlijk is ook te kiezen op welkcircuit of circuits er is te racen. Er is geen lag, het binnenkomenvan een lobby gaat zeer soepel en het belangrijkste: de races zijnfenomenaal leuk om te doen. Het gevoel dat je vanaf de tweede plek ophet laatste rechte stuk met behulp van een snelheidsboost nog net deeerst kunt eindigen is praktisch ongeëvenaard. Nog leuker is hetals de persoon die net het onderspit heeft moeten delven een headsetheeft en zijn onvrede laat horen.

Toch kan ik niet anders dande online modus sterk te bekritiseren. Er zijn meerdere problemen dienaar voren komen als je wat meer races achter je kiezen hebt. Eengroot gemis is de afwezigheid van de mogelijkheid om mensen uit jevriendenlijst uit te nodigen in je eigen lobby. Je kunt de lobby welinstellen op friends-only, maar dan zullen ze je toch uit degrote lijst van andere lobby's moeten zien te vinden. Een ander grootminpunt is dat Pilot A ist in de hogere snelheidskla en Rapier enPhantom een enorm voordeel oplevert voor de mensen die het gebruiken.Een lobby aanmaken waarin Pilot A ist niet toegestaan is, zouprettig zijn, maar dit is echter niet mogelijk. Een race kan daaromgruwelijk verpest worden als je in Phantom achteloos wordt ingehaalddoor iemand die duidelijk geen moeite doet om door een bocht testuren. Een groter probleem is dat onder bepaalde omstandigheden jePS3 kan vastlopen tijdens een online se ie. Ikzelf heb er alverschillende keren op het punt gestaan de finish te pa eren, omineens het beeld stil te zien staan en je hoop om te winnen, te zienvervliegen. Sony belooft de online problemen op te lo en, maarvooralsnog zit er niets anders op dan het maar over je heen te latenkomen.

Het is in het verleden wel vaker voor gekomen: deeerste 'next-gen' game heeft last van next-genneritis. Allesziet er mooier uit, maar de content is niet bijster veel veranderd.Dit is op het eerste gezicht ook het geval met Wipeout HD. Decircuits en schepen zijn namelijk direct over genomen uit WipeoutPure en Pulse. Toch kunnen we het spel er niet op afrekenen. Hetspelen met één van de drie besturingsopties (met d-pad,analoog of motion controls) in 1080p zorgt er samen met enormegeliktheid ervoor dat het lijkt alsof je een nieuwe game speelt. Enals je de prijs van 18 euro erbij haalt, kun je niet anders danconcluderen dat je met Wipeout HD veel waar voor je geld krijgt. Welhad ik verwacht dat Sony wat meer gamemodi in het spel zou stoppen.Er is zoveel te doen met de combinatie van racen en wapens behalvealleen racen, zone en tijdritten. Bovendien is de Eliminator-modusniet overgezet uit Wipeout Pulse. Deze Deathmatch-modus voor racershad zeker niet mi taan in Wipeout HD.