Wario Land: The Shake Dimension | Gamer.nl

Niet alle personages van Nintendo zijn even bekend als Mario, Link en Donkey Kong. Zo was Mario's gemene tegenhanger Wario lange tijd een marginaal personage, ondanks dat Nintendo regelmatig nieuwe games uitbracht waarin Wario de hoofdrol speelde. Sinds zijn eerste platformavontuur op de originele Game Boy heeft Nintendo echter al bewezen dat Wario een erg sterk personage is waaraan uitstekende games verbonden zijn. Nadat Nintendo een nieuw concept toepaste op Wario, namelijk de microgames van Wario Ware, groeide zijn bekendheid. Nu gaan ze terug naar het originele platformconcept. Wario Land is terug en het is net zo sterk als het origineel toen was.

De eerdere Wario Land-games werden onterecht gezien als veredelde versies van de Mario-games op de NES. Hoewel de gelijkenis groot was, hadden de games hun eigen charme die compleet anders was dan het vrolijke Mushroom Kingdom. Wario-platformers spelen zich namelijk voornamelijk af in grimmigere omgevingen. In plaats van een vrolijke wereld van de ondergang te redden is het bij Wario-games de bedoeling om Wario's zakken zoveel mogelijk te vullen met munten. Deze insteek had zijn weerslag op de opzet van de games. In plaats van in een open veld speelde Wario-games zich af in bijvoorbeeld ruïnes of andere gesloten ruimtes.

Na de laatste remake op de GameBoy Advance heeft Nintendo besloten Wario Land weer nieuw leven in te blazen, maar niet met het grafisch spektakel dat voldoet aan de hoge eisen die de nieuwste generatie consoles stelt. Nintendo heeft het met Wario Land: The Shake Dimension bewust simpel gehouden.  Net zoals op de GameBoy maakt het spel gebruik van een tweedimensionaal zijaanzicht. In plaats van gecompliceerde 3D-effecten in het spel te verwerken, ontleent Wario Land zijn charme de leuke animaties. De graphics en tu enfilmpjes hebben wel wat weg van de Japanse animeseries.

Hoewel de game zich net als de Mario-games van vroegere generaties afspeelt in een tweedimensionale wereld verschillen de twee spelformules veel van elkaar. Bij de Mario-games ligt de focus op het vorderen op de kaart. Als je in een level van punt-A naar punt-B weet te komen heb je het level uitgespeeld en hoef je in principe niet terug te komen. In Wario Land: The Shake Dimension is het niet het voornaamste doel naar punt-B te komen, maar wat je in de tu entijd doet. Zo is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk geld weet te verzamelen, zoveel mogelijk voorwerpen te pakken krijgt en bepaalde doelen weet te bereiken. Gezien dit soort activiteiten meer risico met zich mee brengen dan door het level heen rennen, krijg je bij Wario meer levens dan in Mario. Vaker de fout in gaan is dus toegestaan als je gretig naar schatten graait.

De opzet van Wario Land: The Shake Dimension is vrijwel identiek aan de eerdere delen. Het siert echter niet om een concept van meer dan tien jaar geleden, één op één toe te pa en op een titel in deze generatie. Om die reden is de beweginggevoeligheid van de Wii Remote toegepast in Wario Land. Hoewel de Wii Remote het merendeel van de tijd zijwaarts als een NES-controller vastgehouden wordt, zijn er een aantal acties waarbij de bewegingsgevoeligheid nodig is. Zo geeft Wario een grote knal op de grond wanneer de Wii Remote snel van boven naar beneden wordt geschud. De titel verraadt al dat er vaker geschud moet worden. Geldzakken krijg je namelijk alleen leeg door ze op te pakken en als een gek met je Wii Remote te gaan schudden. Een welkome toevoeging aan een sterk concept.

Bij de opzet van het spel heeft men iets afgekeken van New Super Mario Bros op de DS. De manier waarop de herspeelwaarde vergroot wordt in die game is namelijk ook toegepast op Wario Land: The Shake Dimension. Het spel is opgebouwd uit verschillende levels die te bereiken zijn vanuit een aantal overkoepelende kaarten. Binnen elk level zijn drie verschillende schatten te verzamelen door de gulzige Wario. Hoewel de drie schatten in het eerste level niet te mi en zijn, zal het in latere levels een uitdaging worden soms zelfs één van de drie te vinden. Naast deze verzamelobjecten, waar je op zich al een ontzettend lange tijd mee bezig bent, zitten er in elk levels een aantal extra doelen. Kortom, er is meer dan genoeg reden om levels keer op keer opnieuw te spelen.

Hoewel ik oprecht kan zeggen dat ik dit een ontzettend goede game vind, is het niet te vergelijken met een echte Nintendo-topper. Als tu endoortje is deze game uitstekend geschikt en het komt voornamelijk tot zijn recht als het maximaal een half uurtje per dag gespeeld wordt. Wario Land: The Shake Dimension is hoe ik een echte opvolger binnen de serie verwacht had. Hoewel dit vervolg niet op een handheld uitgebracht is zoals alle vorige delen komt deze game zeker tot zijn recht op de Nintendo Wii. Voor elke platform-liefhebber is deze game absoluut geen miskoop.