Warhammer Battle March | Gamer.nl

Warhammer is hot de laatste tijd, zo lijkt het. Het Warhammer 40.000-universum doet het goed in de Dawn of War-games en ook het kla ieke Warhammer is weer helemaal terug. Want naast de pas verschenen MMO Warhammer Online: Age of Reckoning ontvingen wij onlangs nog een Warhammer-game in de brievenbus: Warhammer: Battle March. Deze overzetting van de eerder verschenen PC-game Warhammer: Mark of Chaos is de nieuwste poging om het RTS-genre naar de console te halen.

Real Time Strategy was lange tijd het ultieme PC-genre. Waar shooters sinds het succes van Halo steeds vaker overstapten naar de console bleef het RTS-genre relatief trouw aan de PC, voornamelijk omdat de besturing zich het best leent voor de muis. Maar sinds EA is begonnen de grootste RTS-titels naar de Xbox 360 te brengen, lijkt het hek van de dam. Zo kunnen we dit eindejaar uitkijken naar onder andere Endwar, Halo Wars en Red Alert 3, die allen hun eigen poging gaan doen de RTS speelbaar te maken met een controller.

Zo ook Warhammer Battle March, een RTS die zich afspeelt in het Warhammer-universum en onlangs verscheen op de Xbox 360. Battle March is een RTS waarbij je enkel troepen hoeft te commanderen. Je zult niet bezig zijn met het bouwen van een basis en geld verdien je gewoon door de mi ies te voltooien. Met je legioenen en eventueel wat helden dien je te overleven op het slagveld. Daarmee blijft Battle March redelijk trouw aan de Warhammer-licentie en de speelstijl van het oorspronkelijke spel op de PC.

Zoals het een Warhammer game mag betamen is Battle March redelijk diep in zijn gevechten. Zo kun je jouw troepen in verschillende formaties laten lopen, zodat ze sneller of minder kwetsbaar zijn. Ook zul je de beschikking hebben over verschillende helden uit het Warhammer-universum, die ieder hun eigen spreuken kunnen gebruiken. Denk hierbij aan spreuken die schade toedienen, maar ook een spreuk die jouw troepen beter laten vechten of juist de vijand minder. Door gevechten te winnen zullen je helden net zoals in een RPG levelen, waardoor je ze nieuwe spreuken kunt leren.

Ook is het mogelijk je vijand van achteren aan te vallen, zodat je deze meer schade kunt toedienen. Deze eigenschap komt alleen niet altijd even goed uit de verf, doordat de levels vaak nogal rechttoe rechtaan zijn ontworpen. Hierdoor krijg je bijna altijd te maken met frontale aanvallen, waardoor omsingelen, dat in theorie een geweldige tactiek zou zijn, in de praktijk onmogelijk blijkt. Allicht zou dit tegen een menselijke speler wat beter uit de verf komen, maar voorlopig was het verdacht stil op de Battle March-servers.

Op deze kleine fout na hebben we het echter nog steeds over een vrij degelijke RTS die weinig echt fout doet. Helaas blijft het daar niet bij. Bij een console-RTS mag je verwachten dat er goed nagedacht is over de besturing , maar daarvan geeft de besturing van Battle March geen blijk. Eenheden selecteren en rondsturen gaat prima, maar veel andere opdrachten vergen combinaties van twee of zelfs drie knoppen. Zo moet je voor het uitvoeren van een spreuk de rechter trigger én een van de vier gekleurde knoppen indrukken terwijl je ook nog eens met de analoge stick aanwijst met welke held je een spreuk wil doen. In Battle March word je overspoeld met verwarrende knoppencombinaties die zo veel makkelijker hadden gekund als de game contextgevoelig was geweest.

Daarnaast zijn ook de productiewaarden van Battle March niet altijd even goed. Grafisch ziet de game er beroerd uit. De omgevingen zijn grauw en eentonig en hadden twee jaar geleden al weinig indruk gemaakt. De eenheden zijn iets scherper, maar nog steeds beneden de maat. Dit wordt er nog eens extra ingewreven door de tu enfilmpjes,  waarbij de lippen van de personages op manieren bewegen die we sinds Half-Life niet meer gezien hebben.

Battle March is in e entie niet eens zo'n slechte game, en kan zelfs best gezien worden als een degelijke RTS-game. Het probleem is echter dat je door de slechte besturing, de lelijke visuals en de verschrikkelijk eentonige mi ies, die uit niets anders bestaan dan alle vijandige troepen doden, nooit echt veel plezier in de game zult hebben. Warhammer Battle March laat gewoon te veel steken vallen om de console-RTS revolutie ook maar enigszins te begeleiden.