Warhammer 40.000: Squad Command (DS) | Gamer.nl

Tactische spellen zijn maar erg schaars op handhelds zoals de Nintendo DS. THQ waagt met de Warhammer-games, gebaseerd op het bord- en verzamel spel, een zijstap te maken van de traditionele PC-games naar de handhelds. Met Warhammer 40.000: Squad Command is die stap gemaakt en mag menig strategie-fan in het bezit van een Nintendo DS behoorlijk blij zijn.

Warhammer 40.000: Squad Command is een turn-based strategie game die draait om het vernietigen van de Chaos Space Marines, de aartsvijand van de goedaardige Ultramarines. Het spel speelt zich af in van te voren bepaalde omgevingen, die uniek zijn per mi ie. In deze omgevingen is zo goed als alles volledig te vernietigen, zodat je nooit honderd procent veilig zal zijn. Door middel van actiepunten kun je elk lid van je team opdrachten geven, die bestaan uit: het verplaatsen van je eenheden, het schieten op gebouwen of vijanden of 'niets' doen. Dit laatste heeft echter wel een functie; je eenheden zullen namelijk alle vijanden beschieten die in de beurt van de tegenspeler binnen het bereik van de eenheid komen.

Je speelt het spel met een totaal van zes verschillende eenheden. Naarmate je verder komt in de singleplayer, veranderen deze eenheden van scouts tot zelfs een tank. Elk van deze eenheden kun je daarnaast aanpa en met verschillende wapens en de hoeveelheid ammunitie die je tot je beschikking hebt. Al deze aanpa ingen hebben op hun beurt effect op het aantal actiepunten dat je per eenheid kan gebruiken, dus als je alles op het hoogst zet, zul je amper kunnen lopen of schieten. Een goed gebalanceerd team is e entieel in het behalen van een overwinning.

In het spel zit een single-player van vijftien behoorlijk pittige mi ies. Daarnaast is er een multiplayer optie, zowel lokaal (alleen Multi-card) als op het Nintendo WiFi-netwerk. De moeilijkheidsgraad is gelukkig dusdanig uitgebalanceerd dat je wel een tijdje zoet zult zijn met de singleplayer campagne. Grafisch gezien is het spel zeker niet lelijk, maar als het vergeleken wordt met de versie op de PSP dan zul je toch een erg groot verschil zien, wat natuurlijk logisch is als je naar de hardware kijkt. Daartegenover heeft de DS-versie opvallend minder problemen met het camerasysteem zoals is aangegeven in de PSP-review. Zo af en toe hapert het spel, vooral als er wat grotere ontploffingen zijn en meerdere vijanden in een groepje staan. Dit is iets wat naar mijn mening de algemene ervaring van het spel geen goed doet.

De afwezigheid van geluid gedurende de mi ies is opvallend. Naast de nodige effecten als er een opdracht gegeven wordt aan een van de eenheden of bij ontploffingen, is er zo goed als geen geluid aanwezig. Hierdoor valt het spel al snel in een sleur. Hoewel dit zeker een minpunt in het spel is, zitten er zeker ook een aantal pluspunten in het spel.

Het sterke punt van de game is zeker de gameplay. Er is veel ruimte voor verschillende strategieën, hoewel je soms op beperkingen stuit. Mocht je een verkeerde zet doen en een van je eenheden net niet ver genoeg achter een muur kunnen zetten, dan kan dit al snel je kop kosten. Als een eenheid eenmaal dood is, ben je deze ook kwijt en zul je het met de overgebleven eenheden moeten proberen te doen.

Na het spel een kleine 30 minuten met de stylus gespeeld te hebben, wendde ik mezelf al snel weer naar de besturing met de vierpuntstoets. De combinatie van de stylus en de functieknoppen werkt zo goed als niet en daarnaast is de besturing met de stylus op het scherm niet accuraat. Het feit dat de stylus te gebruiken is voor de besturing geeft Warhammer 40.000: Squad Command voor de DS een extra optie tegenover de PSP-versie, echter is deze niet goed uitgewerkt waardoor de 'normale' besturing fijner voelt.