“In the grim darkness of the future, there is only war.” Dit is de lijfspreuk die Games Workshop voor het Warhammer 40.000 universum bedacht heeft. Dawn of War gooit er nog een schepje boven op met “On the frontlines there is but one commandment… THOU SHALT KILL”. Wel, voor een kill'etje hier en daar zijn we altijd wel in. Kijken of het moorden ook nog op een leuke manier gebeurt.

Door Roeland "LtPsycho" van Heerde

Dawn of War is de tweede Warhammer game die uitgever THQ op de markt brengt. Eerder bracht men al Fire Warrior uit, een geflopte First Person Shooter ontwikkeld door Kuju. Voor Dawn of War stelde men het gevestigde Relic Entertainment als ontwikkelaar aan, dat met titels als Homeworld 1&2 en Impossible Creatures geen slechte staat van dienst heeft. De vraag is echter of Relic ook een relatief snellere Real-Time Strategy game als Dawn of War ook op een succesvolle manier weet te ontwikkelen. Let's find out.

Het singleplayer gedeelte van Dawn of War is gebaseerd op een 'chapter' van de Space Marines. Space Marines zijn menselijke supersoldaten die zijn gemaakt uit het DNA van hun Primarch. Deze Primarchs zijn weer zonen van de god-keizer en dus zijn alle Space Marines gemaakt uit het DNA van de god-keizer zelf. Alhoewel het Warhammer 40,000 universum al talloze Space Marine 'chapters' kent, heeft de Games Workshop voor Dawn of War een compleet nieuw chapter gemaakt. Dit zijn de Blood Ravens geworden.

De Blood Ravens komen een planeet genaamd Tartarus redden van een Ork invasie. De singleplayer campagne draait om een verhaal vol actie, intriges en meeslepende cut-scenes. De campagne zit doordacht in elkaar en leert je stap voor stap met de verschillende Space Marine units om te gaan. Nadeel van de campagne is dat je enkel met de Space Marines kunt spelen en dat de speelduur vrij kort is. Na zo'n 10 missies, waar je in ongeveer 11 uur doorheen bent, houdt het spel het alweer voor gezien. De singleplayer campagne kan dan ook eigenlijk het best gezien worden als een opstapje naar het echte werk: de online mode.

In deze multiplayer krijg je nog drie fracties tot je beschikking, te weten: de brute Orks, de hoogontwikkelde Eldar en de door en door slechte Chaos. Iedere fractie heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, iets dat goed uitgebalanceerd is en het spelen tot een festijn maakt. Qua opzet verschilt de online mode niet veel van de standaard RTS games. De verschillende speelmodes zijn annihilation, take and hold, destroy HQ, assassinate, economic victory, control area en sudden death. Niks nieuws aan, afgezien van het feit dat je ze kan combineren.

Het is voor nieuwe spelers aan te raden om eerst de mappen door te krijgen door middel van de Skirmish optie. De A.I. in Dawn of War zit behoorlijk goed in elkaar en zeker naarmate je tegen moeilijkere A.I. gaat spelen, wordt het verdraaid moeilijk om te winnen. De A.I. zoekt namelijk de zwakste plek in je defensie en valt die en masse aan. Omdat Relic de mod community hoog in het vaandel heeft, is er voor mod makers een breed scala aan aanpassingsmogelijkheden. Er zijn momenteel al een groot aantal mods in ontwikkeling, met nieuwe rassen, eenheden, campaigns en total conversions.

Dawn of War heeft twee ijzersterke features: squad based werken en het upgraden van wapens. Op de special characters (healers, leiders e.d.) na, bestaan alle zandhaas soldaten uit squads (eenheden). Deze kunnen met één of vijf mannetjes beginnen. Deze squads zijn allemaal uit te breiden met verschillende opties. Je kunt bijvoorbeeld extra units toevoegen, waaronder (nadat je aan de benodigde upgrades hebt voldaan) een leider unit. De leider zorgt ervoor dat het moraal van je units weer omhoog gaat. Ook kun je kiezen voor een 'special unit', waarvan de Apothecary (heler) een voorbeeld is. Beide units hebben zo hun voor- en nadelen en het is aan de speler om de juiste keuzes te maken over de indeling van de squads.