War Rock | Gamer.nl

Soms zijn er gameswaar je al tijden naar uitkijkt. Games die je koste wat het kost wilt hebben endie je vol enthousiasme opstart. En soms zijn er ook games waar je nog nooitvan hebt gehoord en die je volledig verra en. War Rock behoort in die tweedecategorie. En niet in het minst omdat de game gratis is. Dus allemaal aan WarRock, en snel een beetje!War Rock is een online schietspel, waarin je met maximaal 32spelers elkaar het leven zuur maakt. De game bevat allerlei soorten voertuigen,zoals motors, tanks, pantserwagens, vliegtuigen, boten en helikopters. Het doelvan elk potje is het aantal punten van de tegenstander tot het nulpunt te doendalen. Hoewel de game wel te veroveren, strategische punten heeft, win jehierdoor de game niet. Want in tegenstelling tot de Battlefield-serie versla jein War Rock het vijandige team primair door spelers te doden. De naam is gevallen: Battlefield. War Rock heeft namelijkwel érg veel weg van EA’s befaamde schietreeks. Sterker nog, War Rock is eenpure, onvervalste Battlefield-kloon. Is dat erg? Nee. Want deze game heeftnamelijk gigantisch veel te bieden. Zo zijn er drie verschillende gamemodi,waarvan de eerste close combat behelst en doet denken aan Counter-Strike, metmaximaal zestien spelers per server. De tweede modus, genaamd Urban Ops, draait om middelgrote gevechten in stedelijke omgevingen, metvoertuigen beschikbaar. En in de derde modus gaat het om grootschaligegevechten waarin vliegtuigen het strijdtoneel domineren. Het mooie hiervan isdat de verschillende gamemodi totaal verschillend spelen. Daar waar je in Urban Ops met je sluipschuttersgeweer op daken ligt en met jepantserwagen door het speelveld raast, zijn in Battlegroup (de grootschalige gevechten) motors en vliegtuigen vanvitaal belang.War Rock straalt in veel opzichten kwaliteit uit. Hetleveldesign is prima, met genoeg verschillende opties en voor elkeverschillende kla e iets anders. Want ook in War Rock kun je uit een aantalgebruikelijke kla en kiezen, te weten engineer,medic, sniper, a ault en heavy trooper. De game kent lekker veel intense actiemomenten, diespecifiek zijn voor de verschillende speelvelden. Wat dacht je bijvoorbeeld vanmet een motor langs een afgrond razen terwijl een helikopter al schietendachter je aanvliegt? In dit opzicht heeft War Rock zelfs meer te bieden dan hetgoed geslaagde Battlefield 2142. De meerwaarde van de motor en de vliegtuigenis enorm, en het scala aan voertuigen in War Rock is sowieso imponerend. Maarook in het opzicht van puur leveldesign en balans weet War Rock EA’smultiplayer game minstens te evenaren.

Dit is echt heel erg leuk

Het is belangrijk om het gratis aspect toe te lichten. Destandaard reactie van Nederlanders als het om gratis gaat, is namelijk zeerpositief maar zonder uitzondering wantrouwend. Voor alle duidelijkheid: je kuntWar Rock oneindig spelen voor nul euro. Echter, als je méér wilt dan eenbasi oldaatje zijn, kun je ervoor kiezen om een abonnement te nemen. Voor 6,10, dan wel 15 dollar kun je voor dertig dagen van een aantal extraatjes genieten,zoals toegang tot alle speelvelden, de mogelijkheid om extra wapens te kopen,extra ervaringspunten en meer. Die extra wapens kopen doe je met de ingamevaluta dinar. Voor een aantal harde dollars koop je ingame valuta’s, waarmee jewapens voor een bepaalde duur kunt aanschaffen. Een waarschuwing is dusnoodzakelijk: als je hieraan verslaafd raakt, gaat het je geld kosten. Gelukkigkun je het nog altijd gratis spelen, en ook als je de retailversie koopt, krijgje al een groot aantal extraatjes, waardoor extra uitgeven niet direct nodigis.Grafisch gezien en qua geluid stelt War Rock niet heel veelvoor. Hoewel de game zeker niet storend lelijk is, hebben we al beter gezien.Dit heeft als voordeel dat War Rock vloeiend op elke computer te spelen is, endat weegt bij een dergelijk game een stuk zwaarder. Een ander ietwat irritantpunt is dat je gestraft wordt als je de server verlaat. Op zich is dit logisch,maar sommige potjes duren tergend lang omdat je games niet wint wanneer jesimpelweg vlaggen verovert, maar heel veel killsmoet maken. Dit kan de gameplay nog wel eens hinderen bij War Rock. Verder iser echter zeer weinig aan te merken op deze game. Een gratis Battlefield-kloon, dat klinkt als een slapaftreksel dat goedkoop wil meeliften op een reeds uitgemolken concept. Niets isechter minder waar. War Rock heeft een eigen smoelwerk, dat gevormd wordt doorverschillende soorten gameplay, een gigantische hoeveelheid erg toffevoertuigen en een memorabele speelervaring. Neem zeker een kijkje op de officiëlewebsite, http://www.warrock.net/index.php,waar een overdaad een informatie te vinden is en waar je de game kuntdownloaden. Want dat laatste, dat ga je zeker doen!